6909
Sök

Startproblem "kyla" VW Sharan -96

1 Inlägg
3 februari 2014
Trådstartare
Hej!

Jag har en VW Sharan -96 som gått 270.000 km. Jag bodde tidigare där jag hade kallgarage men flyttade i somras till ett hus utan garage. Efter flytten gick bilen bra men då det blev höst och började bli ner mot 5 plusgrader började bilen trilskas. Den var svårtstartad, hackade första stunden man körde. Efter ett problemet förvärrats ytterligare (det krävdes att jag gasade rejält på friläge en liten stund för att den inte skulle direkt dö efter start, och första stunden man körde kunde den stanna helt om man körde på för låga varv) så lämnade vi in den på verkstad. Att åka till verkstad är ett projekt för oss då vi bor på en liten liten ö mitt i havet mellan Åland och Finland och närmsta verkstad finns i Mariehamn.

På verkstaden sa de att det nog var "varvtalsgivaren" som var kass (Hallgivare G40 står det i pappren, men de sa varvtalsgivare på verkstaden). Denna byttes för dyra pengar och vi körde glada hem bilen. MEN, efter en natt hemma i "kyla" igen så startar den inte igen. Nu är det kallare än när vi lämnade in den och nu startar den nästan inte alls. Jag har en gång av tio lyckats få igång den. Men sen efter en stunds körning är den snäll och glad och startar direkt när man försöker igen.

Slutsatsen måste ju bli att den är extremt temperaturkänslig av någon anledning? Jag kanske ska se om jag kan få låna någon grannes varmgarage och se om det gör skillnad? Men vad kan felet vara? Eftersom verkstaden i Mariehamn uppenbarligen inte lyckades byta rätt sak så tänkte jag att kanske någon klok människa här på forumet har en idé som jag om inte annat kan uppmärksamma verkstaden på?

Verkstaden säger förresten att den "har klet i expansionstank för kylvatten" och att det finns "svag glykoldoft i kupé" om det är till någon hjälp.

Det bör tilläggas att jag är ungefär lika bra på att meka med bilar som den genomsnittlige svensken är på att läsa Latin :-)

Tacksam för goda råd!
mvh
Christian aka vixol

Sök