Volvo 240 -90, tvärdöd efter byte av bränslearmatur. Jordfel?

B_Holmgren
7 februari 2014 · 10 Inlägg

Hallå
Bakgrund, har skruvat på bilen över vintern och då bytt vattenpump och rattaxelknuten.
Efter att dessa två reparationer var gjorda så blev det en kort testkörning för att konstatera att allt fungerade,
vilket det då gjorde.
Samma kväll backades bilen in i garaget för att åtgärda bakre delen av avgassystemet som läckte,
några dagar gick och sedan när bilen väl skulle ut igen så vägrade den att starta.
Notera då att bilen gick på startmotorn osv, fick bara inte igång den.
Konstaterade då att bakre bränslepump var död (testade även en helt annan pump på kablarna för att utesluta relä), fick sedan beställa hem en ny armatur och pump ifrån Ragnarsson Bil & Maskin som nu är installerat och klart.

Men då till det nya problemet, efter att ha satt dit den nya armaturen och pumpen så går bilen inte runt.
När man vrider på nyckeln till första & andra steget så lyser lamporna svagt i instrumentpanelen och bältesklicken går igång.
På startmotorläget så händer ingenting, alla lampor blir bara svagare än innan.
Samt att hastighetsmätaren kan ibland få ryck och studsar långsamt upp till 200.

Har kollat igenom alla kablar som man har själv rört fem gånger om, kollat bakre delarna av tändningslåset, boxarna(jettronic), och kablarna som går till givaren på bakaxeln.
Värt att tillägga är att jag också har testat att helt koppla ur de tre kablarna ifrån armaturen & dess pump utan att få någon förändring.

Behöver ha igång bilen i veckan, men har ingen aning om vad det kan vara som spökar.
Någon som har haft liknande problem?

Mvh Benny

uhlin
7 februari 2014 · 2 834 Inlägg

Lagerfors skrev:
Hallå
Bakgrund, har skruvat på bilen över vintern och då bytt vattenpump och rattaxelknuten.
Efter att dessa två reparationer var gjorda så blev det en kort testkörning för att konstatera att allt fungerade,
vilket det då gjorde.
Samma kväll backades bilen in i garaget för att åtgärda bakre delen av avgassystemet som läckte,
några dagar gick och sedan när bilen väl skulle ut igen så vägrade den att starta.
Notera då att bilen gick på startmotorn osv, fick bara inte igång den.
Konstaterade då att bakre bränslepump var död (testade även en helt annan pump på kablarna för att utesluta relä), fick sedan beställa hem en ny armatur och pump ifrån Ragnarsson Bil & Maskin som nu är installerat och klart.

Men då till det nya problemet, efter att ha satt dit den nya armaturen och pumpen så går bilen inte runt.
När man vrider på nyckeln till första & andra steget så lyser lamporna svagt i instrumentpanelen och bältesklicken går igång.
På startmotorläget så händer ingenting, alla lampor blir bara svagare än innan.
Samt att hastighetsmätaren kan ibland få ryck och studsar långsamt upp till 200.

Har kollat igenom alla kablar som man har själv rört fem gånger om, kollat bakre delarna av tändningslåset, boxarna(jettronic), och kablarna som går till givaren på bakaxeln.
Värt att tillägga är att jag också har testat att helt koppla ur de tre kablarna ifrån armaturen & dess pump utan att få någon förändring.

Behöver ha igång bilen i veckan, men har ingen aning om vad det kan vara som spökar.
Någon som har haft liknande problem?

Mvh Benny

Hejsan!

Du tror inte det gått så jämt att kolena i startmotorn börjar bli dåliga? Ta en hammare och slå lite på startmotorn samtidigt som nån försöker starta, hoppar den igång då så börjar nog kolen bli dåliga.

P.S. Jag förutsätter du har ström i batteriet? Eftersom lamporna i instrumentet lyser svagare då du ska köra startmotorn.

Senast redigerat av uhlin (7 februari 2014)

B_Holmgren
7 februari 2014 · 10 Inlägg

uhlin skrev:
Hejsan!

Du tror inte det gått så jämt att kolena i startmotorn börjar bli dåliga? Ta en hammare och slå lite på startmotorn samtidigt som nån försöker starta, hoppar den igång då så börjar nog kolen bli dåliga.

P.S. Jag förutsätter du har ström i batteriet? Eftersom lamporna i instrumentet lyser svagare då du ska köra startmotorn.

Batteriet har ström, men bilen beter sig på det sättet att jag misstänker jordningsfel.
Har även kollat jordplattorna och det är ingenting som verkar vara värre än mängden där heller.

Får gå ut och testa att knacka lite, återkommer med resultat.

REG-SKYLTEN Föredrar MoPar,GM och Ford
7 februari 2014 · 1 004 Inlägg

En snabb tanke: Kolla så du har god kontakt vid batteripolerna samt rulla lite på säkringarna nere vid plinten.
Kolla även hängsäkringen på vänster innerskärm strax bakom batteriet.

Senast redigerat av REG-SKYLTEN (7 februari 2014)

"My drinkingteam has a racingproblem"
B_Holmgren
8 februari 2014 · 10 Inlägg

Tog en närmare titt på kablarna i motorutrymmet och + kabeln vid batteriet var nästan av, startade utan problem efter att det blev åtgärdat.
Tack för hjälpen!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang