Svart beläggning i ventilkåpan! farligt? volvo 745

Ludwigk
8 februari 2014 · 200 Inlägg

Hejsan alla bilfantaster!big_smile

Bil: Volvo 745 gl -88
Motor: B230f

Har precis köpt min första volvo och ägaren innan mig säger att han bytt olja och filter. Efter att ha öppnat locket där man fyller oljan är det ingen trevlig syn! hmm Jag märker att det finns  svart lager av gammal olja i hela ventilkåpan så långt ögat ser! Är det någon ide att ta av toppen och rengöra den, eller måste man ta isär hela motorn? finns det något sätt att rengöra?

För att få lite mer kött på bena tog jag en skruvmejsel och skrapa och doppa i den olja som fann högst upp, och med den fick man små klumpar av sot eller liknande föroreningar. sad
Är inte så hemma på motorer så hjälp uppskattas av alla slag.

Senast redigerat av Ludwigk (8 februari 2014)

Germax
8 februari 2014 · 12 086 Inlägg

Öppna vilket motor som helst som gått några tusen mil så kommer du se samma sak.

Ludwigk
8 februari 2014 · 200 Inlägg

Motorn har gått ca 31k mil. Jo jag förstår nog att de flesta har det. Men beror det på att man inte hållt serviceintervallen? farligt att köra med beläggningen? Måste det göras rent?

uhlin
8 februari 2014 · 2 834 Inlägg

Så länge det inte satt igen silen till oljepickupen i tråget så är det väl ganska lugnt.

Att det blir så beror mestadels på slarv med oljebyten/dålig olja

Senast redigerat av uhlin (8 februari 2014)

pim_pim
8 februari 2014 ·

Sådär har alla mina ventilkåpor sett ut på b230. big_smile

mange_240
8 februari 2014 · 1 562 Inlägg

De enda du bör tänka på är att inte köra på någon superolja, för då lär de säkert släppa å täppa till. kör på nån delsyntet 10-40 får du ut många mil till.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang