Volvo v70 drar snett och ratten vrider sig vid inbromsning :O

Xoff Volvo tönt... =)
9 februari 2014 · 2 344 Inlägg

När man bromsar anser inte jag att den skall dra märkvärt, men när man kör rakt fram på tex en landsväg kan man notera att bilen drar lite till höger, kanske även märks vid bromsning, inget jag tänkt på, men det är INTE bilen som gör detta, för detta kan ni testa själva:

ligg i din fil på en rak landsväg och kör, släpp ratten så kan man ofta notera att bilen drar lite smått mot höger, lägg er sedan i mötande fil (vägen skall ju vara tom!) och gör samma visa så kommer många av er notera att bilen drar åt vänster istället! varför? jo, alla korrekt anlaggda vägar har en bankning utåt för att vatten skall rinna från mitten och ut för att inte ligga kvar på vägbanan... om man funderar på det är det ju ganska logiskt att bilen drar lite då! wink

Detta test skall alltid genomföras när man köper en bil som man tycker drar åt höger, för drar den lika mycket åt vänster i mötande är framvagnen frisk, går den däremot rakt på vänstersidan, eller drar höger, kontra drar vänster på din fil så har man ett problem i framvagnen...

GIVETVIS! så är olika vägar mer eller mindre korrekt bankade så detta funkar inte alltid, men väldigt ofta!

EDIT:

Btw, ifall ratten drar vid imbromsning så tyder detta oftast på ojämn bromsverkan fram...

Senast redigerat av Xoff (9 februari 2014)

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
spokenratt
9 februari 2014 · 3 860 Inlägg

PH skrev:
Har varit utför detta, bilen drog jättemycket vid inbromsning. hittade inga fel först tills jag såg det satt en piratlänkarm på ena sidan bytte till en begagnad orginal sen var det perfekt!

Något liknande satt på brorsans s60 också!

Han hade exakt samma symtom, på en sida satt en länkarm med en annan form, fästpunkterna stämde men det var också allt. Den drog kraftigt vid inbromsning och var lite skakig i högre hastighet.

Kolla bussningarna och fästena i hela framvagnen är mitt tips. Och bromsarna med...

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
beckstroem
9 februari 2014 · 871 Inlägg

Länkarmsbussningarna...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang