Audi A6 ljudbygge 4x15" b2 audio mm 150dB+ (2016 start sida 20)

Nytt slutsteg inhandlat! Hoppas på höga siffror denna säsongen!
  • 102 Följare
  • 130 342 Visningar
  • Uppdaterades senast 25 mars 2016
Kevaz Hellre basa än gasa.
24 juli 2014 · 1 093 Inlägg

Warsore skrev:
Precis skummat igenom hela tråden och måste säga att jag är sjukt imponerad! Den dämpningen leker man inte med haha. Nu får man ju suget att dra upp sin tråd igen. haft 2 olika ljudsystem i den sedan jag skrev sist ungefär hehe. upp me video så vi får se lite plåt dansa!
Prem lagd!

Tackar så mycket!
Haha ja dämpningen la jag ner lite tid på.
Kommer komma upp en video så småningom när jag fixat allt med batterierna och så.

Följer även din tråd i hopp om att drar igång igen då! smile

Audi A6 tdi "4x15 b2 audio" (2002)
Kevaz Hellre basa än gasa.
14 augusti 2014 · 1 093 Inlägg

Någon som har en aning om hur jag enklast valsar skärmkanterna utan att förstöra något?
Just nu är den så låg det går utan att valsa, ligger på och skrapar hela tiden men lite lägre vore inte fel! wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179880/179880-9981333d99db7735a1fbba21004eebdb.jpg

Audi A6 tdi "4x15 b2 audio" (2002)
rasurbo
15 augusti 2014 · 818 Inlägg

Använd en skärmvals eller slå lite med klubba eller hammare. Använd värmepistol också smile

Kevaz Hellre basa än gasa.
16 augusti 2014 · 1 093 Inlägg

rasurbo skrev:
Använd en skärmvals eller slå lite med klubba eller hammare. Använd värmepistol också smile

Vart kan jag få tag på en billig skärmvals?
Om man använder sig utav klubba/hammare är det inte risk för att förstöra något då? smile

Audi A6 tdi "4x15 b2 audio" (2002)
rasurbo
16 augusti 2014 · 818 Inlägg

Kevaz skrev:

rasurbo skrev:
Använd en skärmvals eller slå lite med klubba eller hammare. Använd värmepistol också smile

Vart kan jag få tag på en billig skärmvals?
Om man använder sig utav klubba/hammare är det inte risk för att förstöra något då? smile

http://verktygsboden.se/skaermvals/skaermvals Inte provat den modellen själv men den fungerar säkert utmärkt. smile

Det har gått bra för mig med hammare, slår du från insidan ska ingenting skadas. Om det inte räcker så kan du ju kapa bort kanten istället. smile

JKDesign
16 augusti 2014 · 4 442 Inlägg

Sök på rolling fenders, pulling fenders på youtube. Finns mängder med sätt, själv har jag rullat med 4" pvc rör.

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Kevaz Hellre basa än gasa.
16 augusti 2014 · 1 093 Inlägg

rasurbo skrev:

Kevaz skrev:

rasurbo skrev:
Använd en skärmvals eller slå lite med klubba eller hammare. Använd värmepistol också smile

Vart kan jag få tag på en billig skärmvals?
Om man använder sig utav klubba/hammare är det inte risk för att förstöra något då? smile

http://verktygsboden.se/skaermvals/skaermvals Inte provat den modellen själv men den fungerar säkert utmärkt. smile

Det har gått bra för mig med hammare, slår du från insidan ska ingenting skadas. Om det inte räcker så kan du ju kapa bort kanten istället. smile

Tack för tipset är nog värt att prova en sån! smile

Audi A6 tdi "4x15 b2 audio" (2002)
Kevaz Hellre basa än gasa.
16 augusti 2014 · 1 093 Inlägg

JKDesign skrev:
Sök på rolling fenders, pulling fenders på youtube. Finns mängder med sätt, själv har jag rullat med 4" pvc rör.

Åfan, ska ta och kolla! smile

Audi A6 tdi "4x15 b2 audio" (2002)
Kevaz Hellre basa än gasa.
27 augusti 2014 · 1 093 Inlägg

Fick mig ett ryck igår så jag åkte ner till BRL och kolla in nya diskanter.
Kom hem med ett par Hertz ST44 och ett GAS pro 80.2 för att driva dom.

Jag hade GAS PT34 diskanter innan och jag kan knappt beskriva vilken stor skillnad det blev, mycket fylligare och "renare" ljud.
Visst Gas diskanterna spelar högt och så men går inte att jämföra med Hertz.
Dock kostar Hertz 3 gånger så mycket men det är absolut värt det! big_smile


2 st halvkassa bilder jag tog med mobilen i all hast, är ju riktigt stor skillnad. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179880/179880-8d51a8844c8fc338a999e076b9cb8ea5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179880/179880-6ee8817b617636a80034b65c81a2379c.jpg

Senast redigerat av Kevaz (27 augusti 2014)

Audi A6 tdi "4x15 b2 audio" (2002)
Phrawzt
31 augusti 2014 · 141 Inlägg

Wow! ser bra ut, låter säkert ännu bättre!

Volvo v70 (1997)
Kevaz Hellre basa än gasa.
2 september 2014 · 1 093 Inlägg

Phrawzt skrev:
Wow! ser bra ut, låter säkert ännu bättre!

Jodå det låter riktigt bra faktiskt! big_smile

Audi A6 tdi "4x15 b2 audio" (2002)
Kevaz Hellre basa än gasa.
24 september 2014 · 1 093 Inlägg

Jahaja vad händer här då?
Ingenting.

Bilen har börjat dricka sjukt mycket vatten ifrån okänt ställe, kan köra ca 3 mil sen är det bara att fylla på. Det börjar bli kallt och fuktigt ute så jag bestämde mig helt enkelt för att ställa av bilen i år för skatten kommer denna månaden så känns onödigt att skatta inför vintern.

Plånboken är för tillfället lite för tom för att kunna bygga/köpa ny saker till bilen och ljudet så det åker in i garaget.

Har dock fått lite nya idéer om vad jag ska göra med mitt ljud och bil i vinter:
A3an har en hel del fel som måste ordnas innan besiktningen och för att få ordning på allt så kommer det kosta en del så jag fick idén att byte bil helt istället.
Så det får förmodligen bli en A4a alternativt en A6a nu till vintern att bygga vidare i.

Med tanke på att A4 och A6 är större än min nuvarande bil så öppnar det en hel del möjligheter, tex som att bygga basvägg som var tanken redan från början i A3an men blev aldrig av på grund utav att det blev trångt med plasts och jobbigt att bygga.

Så just därför får det förmodligen bli en ny, större bil att åka runt i till nästa år.
Kommer ju såklart bli en hel del nya prylar inom ljudet också!

Kommer i alla fall vara duktigare på att uppdatera här när det väl drar igång än vad jag har varit under A3 bygget.
Så hoppas verkligen på att ni har kvar min lilla tråd i prenumerant listan för att sedan följa och ge tips och råd när det nya basvägg bygget börjar i ja vad det nu blir för bil....


Stay tuned! big_smile

Senast redigerat av Kevaz (24 september 2014)

Audi A6 tdi "4x15 b2 audio" (2002)
lager93
2 oktober 2014 · 70 Inlägg

Följer!

Imponerande bygge!! Snyggt plastning och ombyggnation av dörren ser nästa proffsigt ut! smile
Hur många batterier kör du på nu ?
Jag kör på 76 + 18 ah och tror jag riskerar att gå en bit under 12 v tongue

Ett av de projekt som finns med en 406 där ljudet är i fokus: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262897
Kevaz Hellre basa än gasa.
2 oktober 2014 · 1 093 Inlägg

lager93 skrev:
Följer!

Imponerande bygge!! Snyggt plastning och ombyggnation av dörren ser nästa proffsigt ut! smile
Hur många batterier kör du på nu ?
Jag kör på 76 + 18 ah och tror jag riskerar att gå en bit under 12 v tongue

Tackar tackar!
I slutet körde jag med 5st batterier, 3st 100ah 4power och 2st 78ah 4power.
Men ändå gick jag lite under 12v vid fullt pådrag. Har ju dock 4st slutsteg så det drar ju en del. wink

Jag vet inte om du läste mitt sista inlägg men ska iallafall bygga om ljudet i en ny bil så ännu mer batterier och ännu mer högtalare kommer! smile

Audi A6 tdi "4x15 b2 audio" (2002)
rleandersson Ljudtokig =)
2 oktober 2014 · 282 Inlägg

Hur ser dina planer ut framöver? big_smile
Gillar bygget, stor tumme upp!

bbellman Retarded or just Overjoyed
2 oktober 2014 · 353 Inlägg

Verkar riktigt skoj detta bygge, följer smile

Skoda Superb "Laurin Klement" (2018)
Kevaz Hellre basa än gasa.
2 oktober 2014 · 1 093 Inlägg

rleandersson skrev:
Hur ser dina planer ut framöver? big_smile
Gillar bygget, stor tumme upp!

Jadu..

Ska skaffa mig en audi a6 hade jag tänkt mig ~00-02 för att sedan kunna bygga "basvägg" i, riva bort baksätena och full dämpa hela bilen och fixa till dörrarna lite schysst.
Sen blir det lite stance stuk förmodar jag.

Ska  till en början använda mig av samma basar och samma slutsteg men kommer uppgradera iallafall slutstegen såfort jag får jobb (är nämnligen arbetslös så det är lite knapert wink )
Diskanterna jag köpte kommer jag till 100% behålla, dörrhögtalarna får jag se på hur jag gör med tiden, men något tungt system ska det bli iallafall!
Alla planer är ju dock inte hugget i sten, får jag mig ett jobb så kanske jag byter ut basar och alltihop med en gång.

Hoppas på att kunna småtävla lite nästa säsong samt att åka runt på sjuuukt många träffar.
Den första riktiga träffen blir såklart elmia.


Har inte riktigt hittat mig en a6a som jag vill ha så det kan förmodligen dröja några veckor innan bygget drar igång men jag har ju ändå fram tills typ april på mig så det är ju ingen stress om man säger så! smile

Senast redigerat av Kevaz (2 oktober 2014)

Audi A6 tdi "4x15 b2 audio" (2002)
Kevaz Hellre basa än gasa.
2 oktober 2014 · 1 093 Inlägg

bbellman skrev:
Verkar riktigt skoj detta bygge, följer smile

Tackar så mycket!
Som jag har skrivit några gånger nu så kommer det dröja lite innan det drar igång igen eftersom jag letar ny bil.

Så stay tuned! big_smile

Audi A6 tdi "4x15 b2 audio" (2002)
Razzmouse
2 oktober 2014 · 1 013 Inlägg

Precis läst igenom denna tråden, väldigt imponerande! big_smile Ska bli intressant och se det kommande bygget!
Prem lagd! smile

Kevaz Hellre basa än gasa.
2 oktober 2014 · 1 093 Inlägg

Razzmouse skrev:
Precis läst igenom denna tråden, väldigt imponerande! big_smile Ska bli intressant och se det kommande bygget!
Prem lagd! smile

Tackar jag så jätte mycket för!
Ska bli bättre med bilder och så ska det komma filmer på nästa bygge! smile

Audi A6 tdi "4x15 b2 audio" (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang