Nissan 200sx s13 (volvo 16v turbo) 2014/15 - nordstromj

2014/2015
  • 49 Följare
  • 23 063 Visningar
  • Projektet avslutat 10 februari 2019
Adse "The guy who never make up his mind"
12 juni 2014 · 347 Inlägg

nordstromj skrev:
Tips och hjälp sökes

Har nu "vänt" på tråget och passat in det i bilen samt oljepickupen. Problemet är nu att få det helt igen, är för osäker på att svetsa själv då det inte kommer bli tätt överallt. Och täta med kemisk metall eller nånting från insidan sen känns sådär?

Så frågan är, kan man lämna in detta till någon som svetsar och tro att dom kommer få ihop det?
http://www1.garaget.org/gallery/images/73/72000/72000-ae990af8f1d3dd3db1da5d9cd8ac25fd.jpg

kanon projekt!

rätt säker på att du lämna tråget till en vanlig bilmeck, som är duktig på att svetsa(givetvis)
be honom testa med tryck att det är tätt.
Lycka till!

Nulla tenaci invia est via
nordstromj
12 juni 2014 · 1 772 Inlägg

Adse skrev:

nordstromj skrev:
Tips och hjälp sökes

Har nu "vänt" på tråget och passat in det i bilen samt oljepickupen. Problemet är nu att få det helt igen, är för osäker på att svetsa själv då det inte kommer bli tätt överallt. Och täta med kemisk metall eller nånting från insidan sen känns sådär?

Så frågan är, kan man lämna in detta till någon som svetsar och tro att dom kommer få ihop det?
http://www1.garaget.org/gallery/images/73/72000/72000-ae990af8f1d3dd3db1da5d9cd8ac25fd.jpg

kanon projekt!

rätt säker på att du lämna tråget till en vanlig bilmeck, som är duktig på att svetsa(givetvis)
be honom testa med tryck att det är tätt.
Lycka till!

Tackar.

Ja, det kanske skulle funka. Får höra omkring lite i närheten smile

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.
BMW 320d (2007)
Fratma Prototyp tekniker
13 juni 2014 · 259 Inlägg

Lämna in tråget på en svetsverkstad som kan kontrollera svetsarna med indikator spray efteråt, i Uppsala kan jag rekommendera Libro stål teknik, ligger i samma byggnad som Ahlsell.

Opel Kadett 1.2s "Vopeln" (1978)
nordstromj
15 juni 2014 · 1 772 Inlägg

Fratma skrev:
Lämna in tråget på en svetsverkstad som kan kontrollera svetsarna med indikator spray efteråt, i Uppsala kan jag rekommendera Libro stål teknik, ligger i samma byggnad som Ahlsell.

Tack så mycket, ska kolla med dom.

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.
BMW 320d (2007)
nordstromj
4 september 2014 · 1 772 Inlägg

Länge sen jag uppdaterade nu men betyder inte att inget hänt.

Ang tråget så valde jag att svetsa det själv, så det ser ut som skit men man kan iaf säga att man gjort det själv. Hade dock svårt att få det helt tätt så använda mig utav JB Weld som jag la på insidan, vilket blev riktigt bra.

Tråget med skvalpplåt
https://www1.garaget.org/gallery/images/73/72000/72000-722c06b9811a72ddad2345803f597cdf.jpg

Knackat i nya frostpluggar
https://www1.garaget.org/gallery/images/73/72000/72000-d8217651cf8ad2af5731909fa047cf42.jpg

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.
BMW 320d (2007)
nordstromj
4 september 2014 · 1 772 Inlägg

Har även monterat och dragit fast bottendelen.

Veven ilagd och dragen med 130nm, 12:9 kvalitet på rambultarna. Även flyttat oljepickupen och fixat nytt fäste till den.
https://www1.garaget.org/gallery/images/73/72000/72000-c762d65f46fcdb7b2ff0fa5268957368.jpg

Plockat ihop kolvar och stakar
https://www1.garaget.org/gallery/images/73/72000/72000-a30ff2ebed903c5e158a60f3fbc730ce.jpg

Monterat och dragit, 62nm med ARP fett.
https://www1.garaget.org/gallery/images/73/72000/72000-d44450de0354a2d70466c957f84bfe0a.jpg

Kolvringsgap
Cylinder1  övre:0,45mm  undre:0,55mm

Cylinder2  övre:0,50mm  undre:0,55mm

Cylinder3  övre:0,50mm  undre:0,55mm

Cylinder4  övre:0,50mm  undre:0,55mm

Senast redigerat av nordstromj (4 september 2014)

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.
BMW 320d (2007)
nordstromj
12 september 2014 · 1 772 Inlägg

Hårdare ventilfjädrar och tätningar, nästa vecka åker toppen in på renovering.

https://www1.garaget.org/gallery/images/73/72000/72000-c35a8a497028ae0c493fd95b251fd3a6.jpg

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.
BMW 320d (2007)
nordstromj
2 oktober 2014 · 1 772 Inlägg

Hämtat hem toppen ifrån Bergenfors

https://www1.garaget.org/gallery/images/73/72000/72000-ad00c9f3daede1431a3639aeace417e5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/73/72000/72000-1cf77f31f6639d54363a1b0f89a3e885.jpg

Och eftersom färg är hyfsat billigt har jag penslat på ett lager i motorutrymmet
https://www1.garaget.org/gallery/images/73/72000/72000-c0344b91c153e40c8f827ba83f2bc21c.jpg
Kan nog bli bra med svart motor och silvriga detaljer sen.

//

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.
BMW 320d (2007)
Daniel-N Vinkelslipsgalen
2 oktober 2014 · 687 Inlägg

De va ett udda motorval big_smile kommer naturligtvis följas smile har dock sett en nissan med b234 i förut smile

Följ framstegen på 242 t5 bygget här: 242 T5 Driftingbil på gata
Samarbetspartners:
L-M-R.se l Spacer.se l MKMotorsport.se l Klracing.se
Volvo V70N "Svärmorsdrömmen" (2002)
Brago
2 oktober 2014 · 1 574 Inlägg

Inte för att va jobbig, men du har knackat i frost pluggarna åt fel håll..
Sen hoppas ja du rengjorde ordentligt & slipa i tråget så inget släpper från din fusktätning roll

Volvo 242 Turbo "Pansarvagnen" (1975)
Volvo 242 Dl "Slayer" (1975)
BMW 530D (2006)
nordstromj
2 oktober 2014 · 1 772 Inlägg

Daniel-N skrev:
De va ett udda motorval big_smile kommer naturligtvis följas smile har dock sett en nissan med b234 i förut smile

Härligt! Ja lite annorlunda är det, men finns några st smile


Brago skrev:
Inte för att va jobbig, men du har knackat i frost pluggarna åt fel håll..
Sen hoppas ja du rengjorde ordentligt & slipa i tråget så inget släpper från din fusktätning roll

Hur ser du att dom sitter åt fel hål? Jag var i kontakt med KGtrimning och jag har köpt hem både dom som ser ut 

http://www.mekonomen.se/Document/FirstImage?articleNumber=12-53.9303.1&size=full

och 

http://img.skruvat.com/images/26/21431239/21431239_2.jpg

Vi var sen överens om att det var dom översta jag skulle ha och att dom skulle knackas in som jag gjort.

Och tråget kommer nog fungera bra, har du använt JB Weld någongång? Man kan inte jämföra med kemisk metall eller liknande.

Senast redigerat av nordstromj (2 oktober 2014)

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.
BMW 320d (2007)
Naslund93
2 oktober 2014 · 297 Inlägg

Intressant projekt! Följer smile

Brago
3 oktober 2014 · 1 574 Inlägg

nordstromj skrev:

Daniel-N skrev:
De va ett udda motorval big_smile kommer naturligtvis följas smile har dock sett en nissan med b234 i förut smile

Härligt! Ja lite annorlunda är det, men finns några st smile


Brago skrev:
Inte för att va jobbig, men du har knackat i frost pluggarna åt fel håll..
Sen hoppas ja du rengjorde ordentligt & slipa i tråget så inget släpper från din fusktätning roll

Hur ser du att dom sitter åt fel hål? Jag var i kontakt med KGtrimning och jag har köpt hem både dom som ser ut 

http://www.mekonomen.se/Document/FirstI … ;size=full

och 

http://img.skruvat.com/images/26/214312 … 1239_2.jpg

Vi var sen överens om att det var dom översta jag skulle ha och att dom skulle knackas in som jag gjort.

Och tråget kommer nog fungera bra, har du använt JB Weld någongång? Man kan inte jämföra med kemisk metall eller liknande.

Glömde bort att du hade b234, men tror nog du stukat pluggarna närmast kameran (tänkte på slagmärkena)
Vore ju drygt om dom läckte vid uppstart!
Ang JB weld så har ja använt de & jag sa bara att hoppas du rengjort riktigt så inget släpper inne i motorn! wink

Ville bara ge dej tips innan du kanske monterar ihop å märkt att något inte stämmer big_smile

Senast redigerat av Brago (3 oktober 2014)

Volvo 242 Turbo "Pansarvagnen" (1975)
BMW 530D (2006)
Volvo 242 Dl "Slayer" (1975)
nordstromj
3 oktober 2014 · 1 772 Inlägg

Brago skrev:

nordstromj skrev:

Daniel-N skrev:
De va ett udda motorval big_smile kommer naturligtvis följas smile har dock sett en nissan med b234 i förut smile

Härligt! Ja lite annorlunda är det, men finns några st smile


Brago skrev:
Inte för att va jobbig, men du har knackat i frost pluggarna åt fel håll..
Sen hoppas ja du rengjorde ordentligt & slipa i tråget så inget släpper från din fusktätning roll

Hur ser du att dom sitter åt fel hål? Jag var i kontakt med KGtrimning och jag har köpt hem både dom som ser ut 

http://www.mekonomen.se/Document/FirstI … ;size=full

och 

http://img.skruvat.com/images/26/214312 … 1239_2.jpg

Vi var sen överens om att det var dom översta jag skulle ha och att dom skulle knackas in som jag gjort.

Och tråget kommer nog fungera bra, har du använt JB Weld någongång? Man kan inte jämföra med kemisk metall eller liknande.

Glömde bort att du hade b234, men tror nog du stukat pluggarna närmast kameran (tänkte på slagmärkena)
Vore ju drygt om dom läckte vid uppstart!
Ang JB weld så har ja använt de & jag sa bara att hoppas du rengjort riktigt så inget släpper inne i motorn! wink

Ville bara ge dej tips innan du kanske monterar ihop å märkt att något inte stämmer big_smile

Menar du att dom kommer läcka runt om? För jag har inte slagit hål i dom iaf.

Men jag uppskattar att nån hajar till smile

Mvh

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.
BMW 320d (2007)
Thullen
4 oktober 2014 · 1 653 Inlägg

Hela grejen med frostpluggar är att de ska va lätta att få in, men inte ut. Nu har du knackat in dem med "låsningen" åt fel håll, kupolen ska sitta innåt, så de kommer nog garanterat både läcka och ploppa ut så fort du får tryck i systemet.
Gör om gör rätt annars kommer du svära över det senare och de är inte enklare att få ut igen när motorn e på plats wink

Och tråget hade jag personligen undvikt att täta på det där sättet, den enda fusktätningen jag hade använt är att tenna samtliga skarvar isåfall.

Inte för att va sån, men det e så enkelt att göra rätt från början bara man tar reda på hur man gör saker, så blir det så himla mycket roligare i det långa loppet smile

Senast redigerat av Thullen (4 oktober 2014)

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T
Thullen
4 oktober 2014 · 1 653 Inlägg

Snodde en bild från en annan projekttråd där du ser hur de ska monteras. Använd en hylsa som passar i pluggen å knacka in dem med gummiklubba så slipper du få fula deformationer på dem som även kan orsaka läckage.

https://www1.garaget.org/gallery/images/149/148762/148762-08cad6eaf761e133051bf7bf50d8e623.jpg

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T
nordstromj
4 oktober 2014 · 1 772 Inlägg

Thullen skrev:
Snodde en bild från en annan projekttråd där du ser hur de ska monteras. Använd en hylsa som passar i pluggen å knacka in dem med gummiklubba så slipper du få fula deformationer på dem som även kan orsaka läckage.

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … d8e623.jpg

Om du läser va jag skrivit så har jag dessa pluggar pga att jag har ett äldre block
http://www.mekonomen.se/Document/FirstImage?articleNumber=12-53.9303.1&size=full

Dom är dock 40mm men dom ramlade ut av sig själva när jag stoppade i dom det är därför jag knackat på "kulan" så dom expanderar och fastnar. Kan det vara så att blocket är slitet och jag måste köpa något större pluggar?

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.
BMW 320d (2007)
Thullen
4 oktober 2014 · 1 653 Inlägg

Jo jag läste vad du skrev, men misstolkade det nog.
Aldrig sett modellen av frostplugg som ska monteras "bakvänt"..

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T
nordstromj
7 december 2014 · 1 772 Inlägg

MLS packning med 12:9 bultar
https://www1.garaget.org/gallery/images/73/72000/72000-ef45a4af2e7f6de208da74083abbb185.jpg

Toppen dragen 60nm - 80nm - 120nm (även kamaxlarna)
https://www1.garaget.org/gallery/images/73/72000/72000-164630e36c515aad6bc9942d1f158366.jpg

Projektet går sakta nu eftersom jag börjat spara pengar till bostad. Hade därför tänkt skruva ihop och montera motor i originalutförande och få bilen att rulla och sedan satsa på turbon när man har pengar över igen. Har även SVAGA planer på att ev försöka regbesikta bilen med volvomotorn, men får se beroende på hur mycket jobb det innebär.


Men rev iaf ut kabelhärvan ifrån gamla 16v som fortfarande står hemma på gården
https://www1.garaget.org/gallery/images/73/72000/72000-6a920552f897fd2aff94b8d7564aa106.jpg

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.
BMW 320d (2007)
nordstromj
18 december 2014 · 1 772 Inlägg

SKF vattenpump, 87 graders termostat och oljeretur med plugg för tillfället.

https://www1.garaget.org/gallery/images/73/72000/72000-cff8565e6a046e1b4478474e72671b8a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/73/72000/72000-9a69159346497731432e7290e5e5dfec.jpg

Har nu testat en TREDJE version av frostpluggar och dessa verkar passa bäst på min motor, hade även på lite flänstätning för säkerhetsskull.
https://www1.garaget.org/gallery/images/73/72000/72000-86186a698a2258d62617a509f245af55.jpg

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.
BMW 320d (2007)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang