Dodge Dart 69 V8 Turbo

Efter många års snackande och ikappljugande måste jag genomföra det jag länge tänkt och påstått. Göra bilen fin OCH snabbare med hjälp av 5,2 liters överladdad V8 gjutjärnsklump. Motivationen, tiden och pengarna har varit den stora bristvaran men kanske kan jag med hjälp av garaget.org nå längre än tidigare. ----Är en bra bit på vägen nu!---
  • 104 Följare
  • 85 236 Visningar
  • Uppdaterades senast 26 mars 2020
DanielDart
26 april 2015 · 170 Inlägg

Bilen fungerar men.... har tagit bort kompressordelen och monterat en platta över avgashuset. Mest bara för
att kunna provköra lite och få ordning på allt annat INNAN jag överladdar motorn igen. Hittat orsaken till det skenande laddtrycket (styv fjäder i wastegaten) och gjort iordning avgassystemet med en cut off med fritt 3,5tum.
Elfelet som gjorde så att det inte gick att stänga av bilen är åtgärdat.
En bra tändbox (istället för låst tändning på 25 grader) samt renovera turbinhuset är nästa steg.
Ska ta bilen till jobbet imorgon mest för att se hur den fungerar.

Dodge Dart "V8 Turbo Faludarten" (1969)
below_ slappt&fint
27 april 2015 · 376 Inlägg

Bilder !! Sen mycket bilder på renoveringen utav turbinen !!

Chrysler Windsor "Stjärtfenan" (1957)
Liljenfeldt
27 april 2015 · 121 Inlägg

Ballt bygge!

Opel Rekord Coupe "Tyskjänken" (1968)
DanielDart
7 maj 2015 · 170 Inlägg

below_ skrev:
Bilder !! Sen mycket bilder på renoveringen utav turbinen !!

Firman Svensk turboservice jag tidigare anlitat sa till mig vid senaste kontakten att det aggregatet jag
använder är av äldre modell samt att de haft problem med just tätningarna. Därför har Holset nytillverkning
(bättre konstruktion) av mittdelen med turbin och lagring.
Har beställt samt fått en snabb leverans av just ett sådant nu. Ligger i låda och väntar på montering.
Så någon renovering av det gamla tror jag inte det blir fråga om (inte än iaf)

Dodge Dart "V8 Turbo Faludarten" (1969)
DanielDart
7 maj 2015 · 170 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176876/176876-d6ce2e75ea1f03c242be0a7f113ca85b.jpg
Tog bort kompressordelen samt turbinen. Funkade okej att köra så..lite tröttare dock men å andra sidan
rök den inte längre.
Monterat nytt tändsystem, justerat ventilspel, ställt in tändning, justerat förgasarspjäll, fixat strypning till oljetillförseln för turbon, byggt ihop avgassystemet med cut off samt åtgärdat konstiga elfel.
Inte mycket kvar med andra ord....kan jag hoppas

Senast redigerat av DanielDart (7 maj 2015)

Dodge Dart "V8 Turbo Faludarten" (1969)
DanielDart
7 maj 2015 · 170 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176876/176876-ca2b774f473abdd1255b1bd1628aee0b.jpg
Allt är på plats där det ska vara. Ny turbomätare (av billig modell) eftersom den andra dog vid en riktigt häftig
baktändning.
Tändbox med boostretard från msd. (som min gamla VDO varvräknare inte accepterar) Får hitta en annan som
fungerar ihop med den.
Bredbandslambdan har visat okej värden vid tidigare provkörningar så allt är
väl i ordning för överladdning... tror jag.

Dodge Dart "V8 Turbo Faludarten" (1969)
DanielDart
15 maj 2015 · 170 Inlägg

Efter montering av den nya turbinen startade jag upp bilen igen. Lät riktigt bra men efter en liten stund började den
ryka riktigt fantastiskt mycket. Uppgiven. Började fundera kring vad jag alltid gör för fel och jagade information på
nätet. Någon hade skrivit någonstans att om returledningen från turbon är av för liten dimension så leder
det till att olja trycks in i avgashuset med just det resultat jag upplevde.
Bort med slangjäveln samt de anslutningar den var monterade med. Ja de var alldeles för små.
Tillverkade nya samt började en jakt efter en vettig, oljebeständig och värmetålig slang.

Hittade en hyfsad slang med invändig dia på ca 19-20mm vilket ska räcka. Trångt o jävligt men efter en stund fick jag dit den utan att den låg i direkt kontakt med grenrör eller turbo.

Ny uppstart idag och varmkörning innan provkörning. Allt lät bra förutom ljudet av en lyftare som låter lite
väl högt (ska passa på att gå över ventiljusteringen en gång till eftersom ventilkåpspackningen inte är helt tät).
Min 14åriga dotter var mycket intresserad och följde med i allt som gjordes.
När det väl var dags för provkörning frågade hon om hon fick åka med, vilket hon fick.

Jag minjusterade pysventilen samt ställde tändboxen till att backa tändningen 2 grader/psi för försiktighets skull.
Körde en liten bit sen kunde jag inte låta bli att trampa ner gasen till halv ungefär. Laddtrycket hoppade nästan direkt upp till ca 0.3-0.4 och jösses vad det bar iväg.
Efter några "försiktiga" test och en 50 meters rejäl burn out på gatan här hemma lät jag bilen stå och varva ner och kyla av sig lite innan jag stängde av.
Min dotters dom lät inte vänta på sig länge, "pappa, det är en riktig fast and furious bil". Jag svarade, "ja, jag har
byggt ett monster"

Senast redigerat av DanielDart (15 maj 2015)

Dodge Dart "V8 Turbo Faludarten" (1969)
DanielDart
18 maj 2015 · 170 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176876/176876-8e665f709e7cd8dac97bc07239c291ea.jpg
Ny turbin på plats

Dodge Dart "V8 Turbo Faludarten" (1969)
DanielDart
18 maj 2015 · 170 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176876/176876-2a740d239c1d39828e01eb5a5effe3eb.jpg
Går snabbt att ta bort plattan till alla mina grannars förtret.

Dodge Dart "V8 Turbo Faludarten" (1969)
Ibanezman Skåning
18 maj 2015 · 739 Inlägg

Avundsjuka!

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
DanielDart
21 maj 2015 · 170 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176876/176876-e1fbeb22daf4b8c79ffcadc49520d018.jpg
Tro fan det blev oljigt på sidan av motorn och att det rök från grenrören. Fjärde gången gillt med hjälp av en stållinjal fick jag dit det riktigt.

Dodge Dart "V8 Turbo Faludarten" (1969)
DanielDart
21 maj 2015 · 170 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176876/176876-9182843037b94fe4ba0cb497dbfb6797.jpg
Har en kamrat som kallar detta för att "pissa in reviret" och visst har han rätt. Hoppas bara däcken räcker
till Lördag då det bär iväg till Emmaboda för att köra på Brinkarnas tillställning.

Dodge Dart "V8 Turbo Faludarten" (1969)
DanielDart
21 maj 2015 · 170 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176876/176876-4e8e3c3b5ac4310edd44f9f4435e0b84.jpg
Kanske FaluDarten kunde vara ett passande namn? Bara de vita knutarna som fattas. Rå och går som fan iaf.

Dodge Dart "V8 Turbo Faludarten" (1969)
DanielDart
21 maj 2015 · 170 Inlägg

Gick häromdagen igenom alla bilder jag tagit under projektet och minns tillbaka hur mycket arbete det faktiskt
varit. Stundtals har små motgångar känts som en stenhård vägg. Inte mycket till handräckning eller pushning har jag haft men skam den som ger sig. Jag uppmanar ingen till att göra något liknande men till alla de som försöker eller genomför det ni drömmer om vill jag säga-jag beundrar er för det ni gör.
Fortsättning följer!
Mvh ENSAMMA GUBBEN 2

Dodge Dart "V8 Turbo Faludarten" (1969)
DanielDart
9 augusti 2015 · 170 Inlägg

http://youtu.be/aW0lEvRM2Ec
http://youtu.be/UoK6QHYeQao

Senast redigerat av DanielDart (9 augusti 2015)

Dodge Dart "V8 Turbo Faludarten" (1969)
DanielDart
9 augusti 2015 · 170 Inlägg

Har borrat upp kanalerna till powervalven, sänkt bränsletrycket så flottörnivån håller sig jämnare (svårjusterat annars) Provade med mindre munstycken på primärsidan (från 64 ner till 59) Inte bra! Bytte till 61 vilket blev bättre.
Ska borra upp PV lite till då motorn fortfarande tvekar lite då vakuumet faller i insuget. Mindre bekymmer med större huvudmunstycken men då blir den för törstig med allt vad det innebär.
Ska ge bilen ett nytt batteri och besikta den nu i veckan (med väldigt lågt laddtryck).
Hoppas på leende i hallen istället för sura miner.

Dodge Dart "V8 Turbo Faludarten" (1969)
fish Allfixare
9 augusti 2015 · 1 475 Inlägg

Riktigt coolt bygge! Tummen upp!

edinZ
10 augusti 2015 · 409 Inlägg

haha helt sjukt om du ska besiktiga med den "monster" motorn wink prem lagd smile

BMW E36 320 touring "bimmern" (1996)
BMW 328I COUP "sommarbilen" (1995)
DanielDart
11 augusti 2015 · 170 Inlägg

edinZ skrev:
haha helt sjukt om du ska besiktiga med den "monster" motorn wink prem lagd smile

Gör det imorgon l 13.00

Dodge Dart "V8 Turbo Faludarten" (1969)
DanielDart
11 augusti 2015 · 170 Inlägg

Bilprövningsdags imorgon kl 13:00. Känns som om jag fått ordning på det mesta. Fixade tuta och rutsprut. Nytt batteri. Ändrade tändningsbackningen till lite mindre och då blev den betydligt piggare. 1 grad per psi istället för nästan 2 grad per psi. Var orolig för att den skulle spika men inget jag hört eller märkt. Svarta spår överallt efter det.

Senast redigerat av DanielDart (11 augusti 2015)

Dodge Dart "V8 Turbo Faludarten" (1969)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang