Problem 5hp30 automatlåda (BMW 540IA).

sv3nss0n
17 februari 2014 · 264 Inlägg

hej!

Tänkte höra om här kan finnas några som har råkat ut för liknande saker som min bil har börjat att visa. kan börja med att lådan viner en del vid kallstarter, samt ett malande ljud vid tomgång när den är kall i lådan, kvittar om man har den i P eller D osv. plus en aningen svagare drivning, plastkulorna är bytta, och växlingarna mellan D och R går snabbt o smärtfritt. kan få för sig att driva lite på det håll man hade väljaren i sist innan man lägger den i N dock också när den e kall. Men nu har den även börjat att inte vilja växla upp som den ska vid kickdown när man kommer upp till rödmarkeringen. den vill inte gå i nästa växel förän man har legat imot varvstoppet några gånger, växlingen sker sedan mjukt som vanligt. ibland så skickar den i nästa växel innan varvstopp, men då på ett skumt vis då den inte "slirar" i växeln utan motorn släpper av för att sedan gå i växeln när "rätt varvtal" för nästa växel ligger i så att säga, det hörs nästan lite som en manuell bil! släpper man upp lite innan rödmarkeringen, typ lite under fullgas "utan kickdown knappen" i tryckt så går växlarna i fint. så jag tänkte ju då börja med att fylla på olja o se ifall detta hjälper, men är lite nyfiken om jag kan vänta mig något värre problem?

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Uppdatering!: olja kollad och den fanns det gott om, gick inte på något direkt, så nästa steg är väl att tömma olja, ner med tråg och byta filter och i med ny olja. frågan är om de e utslängda pengar bara? kanske är sliten internt helt enkelt.

mvh!

Senast redigerat av sv3nss0n (27 februari 2014)

BMW 320D "Sportline" (2013)
Dodge B250 van "Nomad" (1989)
BMW 335D "E92 lCI" (2011)
Pendulum
18 februari 2014 · 1 298 Inlägg

sv3nss0n skrev:
hej!

Tänkte höra om här kan finnas några som har råkat ut för liknande saker som min bil har börjat att visa. kan börja med att lådan viner en del vid kallstarter, samt ett malande ljud vid tomgång när den är kall i lådan, kvittar om man har den i P eller D osv. plus en aningen svagare drivning, plastkulorna är bytta, och växlingarna mellan D och R går snabbt o smärtfritt. kan få för sig att driva lite på det håll man hade väljaren i sist innan man lägger den i N dock också när den e kall. Men nu har den även börjat att inte vilja växla upp som den ska vid kickdown när man kommer upp till rödmarkeringen. den vill inte gå i nästa växel förän man har legat imot varvstoppet några gånger, växlingen sker sedan mjukt som vanligt. ibland så skickar den i nästa växel innan varvstopp, men då på ett skumt vis då den inte "slirar" i växeln utan motorn släpper av för att sedan gå i växeln när "rätt varvtal" för nästa växel ligger i så att säga, det hörs nästan lite som en manuell bil! släpper man upp lite innan rödmarkeringen, typ lite under fullgas "utan kickdown knappen" i tryckt så går växlarna i fint. så jag tänkte ju då börja med att fylla på olja o se ifall detta hjälper, men är lite nyfiken om jag kan vänta mig något värre problem?

mvh!

Låter lurigt dedär. När byttes plastkulorna? De låter smart att börja med att kolla oljenivån.
Har du lagt upp frågan på autopower? Om någon kan ge dig ett bra svar så bör det ju vara där.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
sv3nss0n
18 februari 2014 · 264 Inlägg

Jo visst är det lite konstigt.. Hmm e osäker när som böts men förra ägaren påstod att dom var bytts, vilket jag inte betvivlar då lådan alltid varit kanon på alla vis jäntemot en annan 540 jag hade. Men för ca 6-7 månader sedan började den med missljuden och nu detta smile jo det får man ju börja me tkr jag. Får lägga upp en frågeställning där också smile

sv3nss0n
27 februari 2014 · 264 Inlägg

uppdatering: nivå kollad och den var som den skulle. Nästa steg är väl att byta oljan samt filter, men frågan är om det är utslängda pengar bara.

uhlin
27 februari 2014 · 2 834 Inlägg

Detta tycker jag låter som ett klassikt plastkuleproblem, trots allt!

Är du verkligen HELT säker på att de är bytta?

sv3nss0n
27 februari 2014 · 264 Inlägg

är kanske tid för ett byte igen? enligt ägaren tidigare då 2011 när den köptes av mig första gången så att säga så skulle dom vara bytta, har ngt minne av att jag såg kvitto på det också... men kan vara så att det var skitsnack också vem vet. men borde det inte visa andra symptom då också? växla skumt vid låg last eller att den knappt vill gå i back eller Drive så att säga när man byter läge?

uhlin
27 februari 2014 · 2 834 Inlägg

sv3nss0n skrev:
är kanske tid för ett byte igen? enligt ägaren tidigare då 2011 när den köptes av mig första gången så att säga så skulle dom vara bytta, har ngt minne av att jag såg kvitto på det också... men kan vara så att det var skitsnack också vem vet. men borde det inte visa andra symptom då också? växla skumt vid låg last eller att den knappt vill gå i back eller Drive så att säga när man byter läge?

Brukar även ge sig till känna att i friläge vill bilen dra lite, lite bakåt, inte alltid dock.

sv3nss0n
27 februari 2014 · 264 Inlägg

jo jag har läst detta, men det sker bara när den är precis nystartad i princip o lådan inte har ngn oljetemp överhuvudtaget, sen är det lite som att det går "tungt" då motorn suckar mer än den gjorde förr. sjunker lite mer varvtalsmässigt precis när växeln går i så att säga, dock fortfarande mjúkt.

Matohm
7 januari 2015 · 3 Inlägg

Figurerat något mer i det? Var det plastkulorna som jävlades eller? Har samma problem med kickdown:en på min 540..

sv3nss0n
7 januari 2015 · 264 Inlägg

nej bilen såldes till nästa ägare som körde ett par hundra mil till, fortfarande med samma problem lite från o till, sen såleds den en gång till där den sedan blev smälld o skrotad. men min gissning är att lådan gått varm efter en massa lek i snö då motor tempen också drog iväg pga av ingen viskofläkt, och lådan har ju en slinga som går in via motorn med kylarvatten också, så när motorn gick lite varmt har väl lådan inte heller uppskattat det med sina 38 000 mil smile hur dök ditt upp så att säga?

Matohm
7 januari 2015 · 3 Inlägg

Jadu.. Köpte den i måndags så..smile idag var första dagen vädret tillät att pröva å då dök dehär upp
Slängde i sport och gasade upp från ca 40km/h, när det var dags att växla varvstoppade den bara
Prövade flera gånger och att släppa gasen snabbt hjälpte inte heller
Men sedan i "A" läget så växlade den en gång sen blev det samma bekymmer där
Är ju lite frustrerande, spec när lådan är bytt på verkstad 2012..hmm har dock inga problem med backen eller så, går hur fint som helst smile men har fått höra att det kan vara kickdown staget som är för hårt spänt och liknande.

sv3nss0n
7 januari 2015 · 264 Inlägg

okej, mitt dök upp dagen efter en kväll med massa lek somsagt, så min gissning är att det är så att lådan tagit lite skada på min iallafall, sen hur det har uppstått på din är ju oklart! men något kickdownstag vet jag inte om det finns på den lådan då den är rätt så elektroniskt styrd.. men jag kan ha fel! är kanske någon givare på lådan? har även fått höra att det kan vara själva knappen till sport eller vanligt läge som jäklas så lådan inte vet riktigt hur den ska göra, testa o sök runt lite så kanske du hittar lite möjliga orsaker! smile

Matohm
7 januari 2015 · 3 Inlägg

Har sökt som ett odjur hela dagen men hittar inte riktigt något vettigt.. Ja jag tror då inte att du är "lekt" med men svårt att säga..smile han som hade den innan hade bara hämtat den, kört den på besiktningen, flyttat runt den på gården och sedan prövat den dagen innan han sålde den enligt honom, men när han gjorde samma sak och la i sportläget när han köpt den så hade den precis hunnit varvstoppa innan den växlade så han hade inte tänkt något på de smile men satsar nog på ny olja imorgon med filter osv sen är det bara att hoppas antar jag.. Alltid velat ha en 540, så känns förbannat surt att den man köper ska jävlas :@

sv3nss0n
7 januari 2015 · 264 Inlägg

aa okej, testa det att byta filter o olja så märker man om de blir bättre, man kan göra en sån här "flush" också så man får bort eventuella beläggningar osv ^^ men 540 e34 e coola bilar o härliga när dom funkar! men kan också vara några satar till att jävlas med en. men håller tummarna för att de e ngt enkelt!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang