Tips på sportig 4-dörrars "Golfklass" max ~100.000kr

ekelund88
19 februari 2014 · 2 656 Inlägg

tendency skrev:

CHEEVA skrev:
http://www.blocket.se/orebro/BMW_130_i_M_Sport_5d_52065890.htm?ca=23_8&w=3

pruta lite wink

"(lite plus minus är okej beroende på vad som finnes):
Max 100.000kr
Max 10.000 mil"

wink

Priset är inom rimlig gräns, men den har gått för långt! Skatten är lite gränsfall, men tänker att försäkring sticker iväg en bit.. Synd att de bilarna kostar lite mycket fortfarande, annars hade en 120d (fr.o.m 2007) med 177hk kanske kunnat vara ett alternativ.

körgladare alternativ för dom pengarna hittar d u inte en polare har en likadan med bmw preformence insug och avgas o lite så aldrig nånsin suttit i en körgladare bil

ekelund88
19 februari 2014 · 2 656 Inlägg

matteeee skrev:

t_one21 skrev:
ja, 4motion kommer väl bara på golfen med 3,2L?

Gamla R32 ja, eller nya R som iofs är en 2-liters såklart.

Du kan även få 4motion på dieslar.

vad e de för 4wd på golf 5 r32 då?

ValP2k
19 februari 2014 · 1 122 Inlägg

Finns även Golf IV V5 2.3l 170hk med 4 motion. V6:an 2.8L 204hk å 4 motion. Fyra med 2.0 116hk med 4 motion och 1.8l 125hk 4 motion

Senast redigerat av ValP2k (19 februari 2014)

gasa nu foer faen!
matteeee Ingen himmel är så blå som min
19 februari 2014 · 2 972 Inlägg

ekelund88 skrev:

matteeee skrev:

t_one21 skrev:
ja, 4motion kommer väl bara på golfen med 3,2L?

Gamla R32 ja, eller nya R som iofs är en 2-liters såklart.

Du kan även få 4motion på dieslar.

vad e de för 4wd på golf 5 r32 då?

Haldex, samma som Golf R, men R har ju en 4a på 2 liter medans gamla R32 har en VR6 p 3,2l. Ännu äldre fanns ju Golf V6 4motion också, med 2,8 VR6an om jag minns rätt.
Alla Golf som heter 4motion har Haldex från fabrik. De äldre som heter synchro har visko-koppling (kan nog finnas undantag kring namnbytet visserligen, men det var på 90-talet smile )

Senast redigerat av matteeee (19 februari 2014)

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
tendency
19 februari 2014 · 445 Inlägg

matteeee skrev:

t_one21 skrev:
ja, 4motion kommer väl bara på golfen med 3,2L?

Gamla R32 ja, eller nya R som iofs är en 2-liters såklart.

Du kan även få 4motion på dieslar.

Med gamla menar du MKIV? MKV R32 har också det.
Tror inte att någon GTi har funnits med fyrhjulsdrift, eller tror jag helt tokigt..

Subaru Impreza WRX STi "PLÅTBREDDAD" (2003)
Toyota GR Supra "LEVELLA-MANSORY 1 of 1" (2019)
tendency
19 februari 2014 · 445 Inlägg

ekelund88 skrev:

tendency skrev:

CHEEVA skrev:
http://www.blocket.se/orebro/BMW_130_i_M_Sport_5d_52065890.htm?ca=23_8&w=3

pruta lite wink

"(lite plus minus är okej beroende på vad som finnes):
Max 100.000kr
Max 10.000 mil"

wink

Priset är inom rimlig gräns, men den har gått för långt! Skatten är lite gränsfall, men tänker att försäkring sticker iväg en bit.. Synd att de bilarna kostar lite mycket fortfarande, annars hade en 120d (fr.o.m 2007) med 177hk kanske kunnat vara ett alternativ.

körgladare alternativ för dom pengarna hittar d u inte en polare har en likadan med bmw preformence insug och avgas o lite så aldrig nånsin suttit i en körgladare bil

Ja, men nu var det inte tänkt att jag skulle lägga den summan pengar. Annars kanske det hade varit ett alternativ, som sagt. ;-) Om du nu syftade på 120D? Om du menade 130, så är den helt utesluten enligt mina kriterier.

Senast redigerat av tendency (19 februari 2014)

Subaru Impreza WRX STi "PLÅTBREDDAD" (2003)
Toyota GR Supra "LEVELLA-MANSORY 1 of 1" (2019)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
19 februari 2014 · 2 972 Inlägg

tendency skrev:

matteeee skrev:

t_one21 skrev:
ja, 4motion kommer väl bara på golfen med 3,2L?

Gamla R32 ja, eller nya R som iofs är en 2-liters såklart.

Du kan även få 4motion på dieslar.

Med gamla menar du MKIV? MKV R32 har också det.
Tror inte att någon GTi har funnits med fyrhjulsdrift, eller tror jag helt tokigt..

Nej, alltså... t_one21 skrev att 4motion bara fanns på golf med 3,2l. Då menar jag att så var det när det var R32, vilket är gammalt nu. Både MKIV och MKV.
På R är det ju inte 3,2l men likväl 4motion.

Men utöver det finns det ju på en mängd andra motoralternativ - men inte 2.0TFSI (såvida man inte väljer en Audi då istället).

Nej, GTI är framhjulsdrivet per definition. Det lär aldrig ändras. Däremot har jag för mig att det finns ett tillval på nyaste modellerna med en LSD (även denna från Haldex) i framaxeln, som vid behov överför kraft från spinnande hjul till andra sidan där det finns grepp. T ex vid hård kurvtagning på bana smile

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Presidento Of World
19 februari 2014 · 3 329 Inlägg
Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
tendency
19 februari 2014 · 445 Inlägg

Men den är ju tvåååådörraaaars... wink

Subaru Impreza WRX STi "PLÅTBREDDAD" (2003)
Toyota GR Supra "LEVELLA-MANSORY 1 of 1" (2019)
Presidento Of World
19 februari 2014 · 3 329 Inlägg

tendency skrev:
Men den är ju tvåååådörraaaars... wink

AH..justfan!

http://www.blocket.se/lund/Opel_Astra_2 … =7&w=3

Denna då? smile 200hk i en liten Opel.. lär röra på sig ^^

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
tendency
19 februari 2014 · 445 Inlägg

opel_vectra_gts skrev:

tendency skrev:
Men den är ju tvåååådörraaaars... wink

AH..justfan!

http://www.blocket.se/lund/Opel_Astra_2 … =7&w=3

Denna då? smile 200hk i en liten Opel.. lär röra på sig ^^

Det var ett nytt tips. Tråkig design, men kan ju vara värt att kika lite närmare på. smile

Toyota GR Supra "LEVELLA-MANSORY 1 of 1" (2019)
Subaru Impreza WRX STi "PLÅTBREDDAD" (2003)
tendency
19 februari 2014 · 445 Inlägg

matteeee skrev:

tendency skrev:

matteeee skrev:

Gamla R32 ja, eller nya R som iofs är en 2-liters såklart.

Du kan även få 4motion på dieslar.

Med gamla menar du MKIV? MKV R32 har också det.
Tror inte att någon GTi har funnits med fyrhjulsdrift, eller tror jag helt tokigt..

Nej, alltså... t_one21 skrev att 4motion bara fanns på golf med 3,2l. Då menar jag att så var det när det var R32, vilket är gammalt nu. Både MKIV och MKV.
På R är det ju inte 3,2l men likväl 4motion.

Men utöver det finns det ju på en mängd andra motoralternativ - men inte 2.0TFSI (såvida man inte väljer en Audi då istället).

Nej, GTI är framhjulsdrivet per definition. Det lär aldrig ändras. Däremot har jag för mig att det finns ett tillval på nyaste modellerna med en LSD (även denna från Haldex) i framaxeln, som vid behov överför kraft från spinnande hjul till andra sidan där det finns grepp. T ex vid hård kurvtagning på bana smile

Aha, du menade så.

Det är ju trevligt om VW kan erbjuda det till GTi'n åtminstone. smile

Toyota GR Supra "LEVELLA-MANSORY 1 of 1" (2019)
Subaru Impreza WRX STi "PLÅTBREDDAD" (2003)
ekelund88
19 februari 2014 · 2 656 Inlägg

matteeee skrev:

tendency skrev:

matteeee skrev:

Gamla R32 ja, eller nya R som iofs är en 2-liters såklart.

Du kan även få 4motion på dieslar.

Med gamla menar du MKIV? MKV R32 har också det.
Tror inte att någon GTi har funnits med fyrhjulsdrift, eller tror jag helt tokigt..

Nej, alltså... t_one21 skrev att 4motion bara fanns på golf med 3,2l. Då menar jag att så var det när det var R32, vilket är gammalt nu. Både MKIV och MKV.
På R är det ju inte 3,2l men likväl 4motion.

Men utöver det finns det ju på en mängd andra motoralternativ - men inte 2.0TFSI (såvida man inte väljer en Audi då istället).

Nej, GTI är framhjulsdrivet per definition. Det lär aldrig ändras. Däremot har jag för mig att det finns ett tillval på nyaste modellerna med en LSD (även denna från Haldex) i framaxeln, som vid behov överför kraft från spinnande hjul till andra sidan där det finns grepp. T ex vid hård kurvtagning på bana smile

eftersom du deffinerade "gamla" r32 och det bara finns just 2st r32 då är en nyare och en äldre förstår inte vad du får in golf r i min frågeställning då jag inte frågade en fråga om denna modellen ..

matteeee Ingen himmel är så blå som min
19 februari 2014 · 2 972 Inlägg

ekelund88 skrev:
eftersom du deffinerade "gamla" r32 och det bara finns just 2st r32 då är en nyare och en äldre förstår inte vad du får in golf r i min frågeställning då jag inte frågade en fråga om denna modellen ..

Ja, det finns nyare och äldre R32, men det finns inga nya. På det viset är ju alla R32 gamla, och det var så jag menade.
R får jag in eftersom den har 4motion trots att den inte har 3,2l-motor. Det var alltså ett svar på t_one21s påstående om att 4motion bara fanns på 3,2l, även om du hann in mellan..

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
SpeedRebirth
22 februari 2014 · 66 Inlägg

tendency skrev:
Absolut. Golfen har jag provkört. Ska även provköra MPS'en och se. Kanske är dumt, då fastnar man väl för draget och tycker att både Golfen och A3an bleknar en aning. ;-P Tack för erbjudandet!

Du borde åka med mig nån gång om du åker mot stockholm, då kan jag lova dig att det blir en MPS för dig! wink Är ju samma motor i 6an som 3an smile Finns mycket potential om man vill uppgradera. Mycket sköna att köra och prisvärda.
3an går även att köra på 0,7/mil. Med mappning går det att få ner förbrukningen mer smile Plus att man helt plötsligt får 300hk ^^

Mazda 6 MPS "Atmosphere Turbo" (2006)
RymdSeglet N/A
22 februari 2014 · 165 Inlägg

MPS 3 är ju bra bilar, går ju fruktansvärt bra med lite små modifikationer.
EP3 Civic, om man gillar NA motorer, låter grymt och ungefär lika stor som MPS:en

Kan säga att BMW 1-serie är helt värdelös, praktiskt sett, inget utrymme i baksäte, knappt något i bagaget heller.
Har du kollat in något på Astra OPC, Alfa 147 GTA eller Focus ST?

Senast redigerat av RymdSeglet (22 februari 2014)

Daihatsu Charmant "1600" (1986)
tendency
23 februari 2014 · 445 Inlägg

SpeedRebirth skrev:

tendency skrev:
Absolut. Golfen har jag provkört. Ska även provköra MPS'en och se. Kanske är dumt, då fastnar man väl för draget och tycker att både Golfen och A3an bleknar en aning. ;-P Tack för erbjudandet!

Du borde åka med mig nån gång om du åker mot stockholm, då kan jag lova dig att det blir en MPS för dig! wink Är ju samma motor i 6an som 3an smile Finns mycket potential om man vill uppgradera. Mycket sköna att köra och prisvärda.
3an går även att köra på 0,7/mil. Med mappning går det att få ner förbrukningen mer smile Plus att man helt plötsligt får 300hk ^^

Haha, skulle inte förvåna mig att så skulle bli fallet. När jag provkörde Golfen tyckte jag att prestandan skulle räcka, risken finns ju som sagt att den bleknar om jag provkör MPS. ;-) Har du tips på bra företag i Västmanland, Västerås, Avesta, Ludvika som mappar MPS?

Toyota GR Supra "LEVELLA-MANSORY 1 of 1" (2019)
Subaru Impreza WRX STi "PLÅTBREDDAD" (2003)
tendency
23 februari 2014 · 445 Inlägg

RymdSeglet skrev:
MPS 3 är ju bra bilar, går ju fruktansvärt bra med lite små modifikationer.
EP3 Civic, om man gillar NA motorer, låter grymt och ungefär lika stor som MPS:en

Kan säga att BMW 1-serie är helt värdelös, praktiskt sett, inget utrymme i baksäte, knappt något i bagaget heller.
Har du kollat in något på Astra OPC, Alfa 147 GTA eller Focus ST?

Tack för åsikter och tips. Men både OPC och Civic har ju endast två dörrar... annars hade åtminstone Civic varit ett hett alternativ. Focus har varit uppe i tråden, men den hamnar inte på min vill ha-lista. 147an har jag däremot inte tänkt på alls. Dock så finns för tillfället inte en enda på Blocket. 156 GTA finns (den äldre), som är riktigt snygg och extremt billig.. Är en bil jag har sneglat på förr. Men hur är tillförlitligheten och totalekonomin för en 147 GTA? Är de förresten 4-dörras?! Har fått uppfattningen om att det inte är de mest pålitliga och felfria bilarna, men kan ha fel. Men riktigt snygga är de.

Toyota GR Supra "LEVELLA-MANSORY 1 of 1" (2019)
Subaru Impreza WRX STi "PLÅTBREDDAD" (2003)
SpeedRebirth
24 februari 2014 · 66 Inlägg

tendency skrev:
Haha, skulle inte förvåna mig att så skulle bli fallet. När jag provkörde Golfen tyckte jag att prestandan skulle räcka, risken finns ju som sagt att den bleknar om jag provkör MPS. ;-) Har du tips på bra företag i Västmanland, Västerås, Avesta, Ludvika som mappar MPS?

Golfen hamnar nog på soptippen ja hehe wink
Du ska inte använda svenska företag för att mappa MPS. Idag finns det modernare och billigare (i längden) alternativ.

Jag själv använder Versatuner. Detta är en programvara som installeras på en laptop. Köper man med VersaLink så har man även lösningen för att koppla datorn till OBDII uttaget på bilen.
Med versatuner kan man tom mappa bilen själv om man är tillräckligt insatt i hur det funkar. Men som standard så finns det "Basemap"s för tex 95 eller 98 oktan. Och även mappar justerade för tex 3" downpipe och uppgraderat insug.

Det andra alternativet är Cobb Accessport. Det är också en programvara, fast den är installerad på en handhållen enhet som du lätt kan pilla med i bilen. Enklare än att ta med laptopen hela tiden. För att justera mappen så laddar man ned Accessport Manager och installerar på en dator.

Mest hk får man om man köper en Tune från de erfarna grabbarna i usa som enbart mappar dessa bilar, de har det alltså som heltidsjobb!!

Här kan man köpa VT/AP:
http://www.versatuner.com/
http://www.cobbtuning.com/Accessport-s/70458.htm
http://www.edgeautosport.com/cobb-tunin … daspeed-6/


Här kan man köpa mappning:
http://www.stratifiedauto.com/index.php … 5lga975ll2 - VT och AP
http://www.richtune.org/Pricing.html - AP
Sen finns det hur många tuners som helst som håller till på mazdaspeedforums.org. Så man kan välja den man känner för (om man har AP)


Totalpris för mappningsprogrammet och sedan en mappning på det blir:
Accessport: $650 + $185-$250 = $835-900 (5500-6000 kr)
Versatuner: $550 + $250 = $800 (5300 kr)

I längden är detta är jättefördel, för om du väljer att mappa bilen och sedan efter 6 månader så installerar du en större turbo, då behöver du bara betala ca $300 för en ny mappning. Det är endast 2000 kr!!! En CUSTOM mappning i sverige kan kosta mellan 6000-18000 kr.... Per gång!!


Finns väldigt mycket eftermarknadsdelar till våra bilar. Allt säljs i usa så det blir betydligt billigare än om det skulle köpas i sverige.

Mazda 6 MPS "Atmosphere Turbo" (2006)
SpeedRebirth
24 februari 2014 · 66 Inlägg

Här är ett filmklipp på när jag flashar en ny mapp som Alex från Stratified Auto skickade.



Så här ser det ut med Accessport i bilen:


Som du ser så kan man visa värden i realtid och även spela in dem. Gäller för både AP och VT smile Du behöver aldrig mer åka iväg till en mappningsfirma big_smile

Mazda 6 MPS "Atmosphere Turbo" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang