Turbo BelAir

DragWeek 2016 avklarat, vad händer här näst?!
  • 201 Följare
  • 136 240 Visningar
  • Uppdaterades senast 28 september 2021
Pro-Mille
7 september 2014 · 132 Inlägg

Var till Kjula och testade Chevan på strippen.
Har byggt dit extra bromsok bak och hydraulisk handbroms till dom.
Nu är det lätt och stalla upp bilen mer än 2800rpm som tidigare.
Tunade till launchcontrol till 0.5bar och 1.6bar på laddtrycksstyrningen till 6000rpm och därefter 1.8bar.
Men lockupen gillade inte det och slirade hela vägen, likaså lådan.
Runt 8procent slir vid målgång.

Men ändå gick bilen 9.50 och 238km/h. bättrade dock på 60foten från 1.577 till 1.51.
Vägde bilen efter repan, väger nu hela 2042kg big_smile

Film på gårdagens Test & Tune
https://www.youtube.com/watch?v=bdksSldfy8A

Chevrolet BelAir "Turbo BelAir" (1966)
Dr_struts
7 september 2014 · 1 861 Inlägg

Pro-Mille skrev:
Var till Kjula och testade Chevan på strippen.
Har byggt dit extra bromsok bak och hydraulisk handbroms till dom.
Nu är det lätt och stalla upp bilen mer än 2800rpm som tidigare.
Tunade till launchcontrol till 0.5bar och 1.6bar på laddtrycksstyrningen till 6000rpm och därefter 1.8bar.
Men lockupen gillade inte det och slirade hela vägen, likaså lådan.
Runt 8procent slir vid målgång.

Men ändå gick bilen 9.50 och 238km/h. bättrade dock på 60foten från 1.577 till 1.51.
Vägde bilen efter repan, väger nu hela 2042kg big_smile

Film på gårdagens Test & Tune
https://www.youtube.com/watch?v=bdksSldfy8A

Såg lite halv slö ut du! big_smile

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
Pro-Mille
15 september 2014 · 132 Inlägg

Tog ner lådan och convertern härom dagen.
Beställde nya lameller och mellanskivor till lockupen i convertern.
Tony på Danielssons ska byta ut dom.

Var över till Anders med lådan, vi mekade isär lådan "Redneck" style utomhus big_smile
Det mesta verkade schysst, 2ans lamellepaket hade slirat lite, spragen var lite sliten med.
Så vi byter ut spragen till en 36elements som är mycket bredare.
Beställde även ny planetutväxling till 1an och 2an från TCI.
Blev 2.75 på 1an och 1.57utväxling på 2an.
http://pro-mille.se/belair/turbo%20574.jpg

Senast redigerat av Pro-Mille (15 september 2014)

Chevrolet BelAir "Turbo BelAir" (1966)
Pro-Mille
17 september 2014 · 132 Inlägg

Var över till Danielssons Motor idag, Tony öppnade convertern.
Lockup lamellerna var lite brända, annars såg den fin ut. Får tillbaks convertern slutet av veckan.
http://pro-mille.se/belair/turbo%20575.jpg

Imorrn får jag planetväxeln från TCI, skickades igår från USA smile
Blir kul och se hur bilen blir med kortare etta och tvåa.
Original är det 2.48:1 på ettan nu blir det 2.75:1
Tvåan har 1.48:1 och nu blir det 1.57:1.
Borde kunna få ihop bilen under helgen smile

Chevrolet BelAir "Turbo BelAir" (1966)
Pro-Mille
28 september 2014 · 132 Inlägg

Chassietaggade den i helgen godkänd ner till 8.50 nu smile
Mekat rätt mycket hela veckan med bilen, fick den körklar i fredags.

Det var avfärd till Kjula lördag morgon, åkte till macken och tankade upp bilen först, bromsskärm på såklart  lol 
http://pro-mille.se/belair/turbo%20576.jpg

Tog ner laddtrycket till 1.4bar, ville logga växellådan och se hur den lirade.
Tyvärr så håller inte lockupen i för 1.4bar ens, runt 5-7procent slir i den vid mål.
Annars vart växellådan väldigt bra med nya planetväxeln, körde pers.bästa smile
Kapa ner 60foten till 1.45 fick till och med hjullyft i starten smile
http://pro-mille.se/belair/turbo%20577.jpg

Film på repan.
https://www.youtube.com/watch?v=rXRwBoc … e=youtu.be


Logfil från VEMSet.
http://pro-mille.se/belair/turbo%20578.JPG

Logfil från TCI växellåds styrbox.
Gula linjen är converter sliret, lockupen körde jag in på 3ans växel (rosa linjen)
Lila är växellådsslir, den stämmer inte helt pga ändrade utväxlngar på 1an och 2an, visa 10procent slir på 1an och 5procent på 2an.
Växlarna är just så mycket lägre.
Grå motorvarv, grön hastighet, ljus blåa oljetemp, den turkosa växel som är i.
http://pro-mille.se/belair/turbo%20579.JPG

Senast redigerat av Pro-Mille (29 september 2014)

Chevrolet BelAir "Turbo BelAir" (1966)
Pro-Mille
4 november 2014 · 132 Inlägg

Har inte varit lika dött i garaget som det är i min tråd.

Efter 9.32 repan på Kjula så tyckte jag att motorn vevhuskompade rätt mycket.
Tog loss stiften på söndagen, på 7ans stift hade sido-elektråden smältit ner.
Tog leakdown på cylindern, visade 90%.
Då såg Marko att spridarkontakten på 7an satt löst, hade tydligen glappat under repan.
Lyfte toppen, mycket riktigt hål vid ringlandet, cylindern verkar ha klarat sej.
http://pro-mille.se/belair/turbo%20580.jpg

Beställde direkt hem ny kolv och kolvringar till alla 8burkar.
Blev även en Summit beställning ikväll, ramlager, packningar, kamdrivning, CompCams rull-lyftare med extra oljespår.

Beställde även en ny converter härom veckan, blev en 265mm multidisc lockup, från Circle D Specialties
http://pro-mille.se/belair/turbo%20581.jpg

Senast redigerat av Pro-Mille (4 november 2014)

Chevrolet BelAir "Turbo BelAir" (1966)
martin-a
4 november 2014 · 15 Inlägg

Hur rå som helst!!

Pro-Mille
12 januari 2015 · 132 Inlägg

Julklapp till Chevan kom lagom före julen  smile
Se dom klarade av att stava rätt.  lol
http://pro-mille.se/belair/turbo%20584.jpg

Sålde ACen från bilen, tog en hel del plats.
Bättre kylning lär det bli utan kondensorn framför ICen.
http://pro-mille.se/belair/turbo%20583.JPG

Har knåpat ihop en större spridarbänk, mest för spridare från 5-600cc uppåt och längre öppningstider.
Blev en 13liters tank med två styck Aeromotive 340liters pumpar.
Kör pumparna via ett bilbatteri, spridarna styrs av den mindre bänken.

1000ml mätglas.
http://pro-mille.se/belair/spridare001.JPG

Tanken.
http://pro-mille.se/belair/spridare002.JPG

Sopparör och stänkskydd.
http://pro-mille.se/belair/spridare003.JPG

http://pro-mille.se/belair/spridare004.JPG

http://pro-mille.se/belair/spridare005.JPG

Soppapumps lock och hållare, +12v matning genom locket.
http://pro-mille.se/belair/spridare006.JPG

Blev Volvo soppafilter, slangar, kopplingar och tryckmätare från Torques.
Regulator hade jag hemma, en fast 3bars.
http://pro-mille.se/belair/spridare007.JPG

Har provkört litegrann, måste fixa till bättre stänkskydd över mätglasen, vid fullt öppet med mina Bosch 2200cc spridare
vill det stänka över mätglasen lite.

Chevrolet BelAir "Turbo BelAir" (1966)
Pro-Mille
26 februari 2015 · 132 Inlägg

Går segt med mekandet, men har fixat lite.
Körde spridarna i bänken för att kunna tuna in öppningstiden på dom, skiljer lite på just öppningstiden.
Beställde ny "core" för att kunna tillverka en bättre laddluftkylare.
Blir med stående celler.
Ungefär denna design blir det.
http://pro-mille.se/belair/intercooler.jpg
Blir även ny vattenkylare, gamla mässings 4raders får ge vika för en lättare alukyl.

Chevrolet BelAir "Turbo BelAir" (1966)
eatorb
26 februari 2015 · 204 Inlägg

Blir kempe grejt detta du! big_smile

Pro-Mille
16 mars 2015 · 132 Inlägg

Fick mail från firman som tillverkar nya cellpaketet, den är klar smile
Ska provtryckas idag sedan packas och skickas hit.
Blev 700x350x150mm.

http://pro-mille.se/belair/turbo%20585.jpg

http://pro-mille.se/belair/turbo%20586.jpg

Ringde till Rossler förra veckan och beställde deras transbrake till växellådan smile

Chevrolet BelAir "Turbo BelAir" (1966)
Pro-Mille
30 mars 2015 · 132 Inlägg

Har tillverkat en anordning för att kunna fräsa jämn yta när man ska kapa svepet på 4L80E lådor.
Vi har gjort det tidigare på jobbet i en Mandelli cnc-flerop. men det är tidskrävande att rikta in husen
pga. att trågytan är inte 90grader mot oljepumpen.

Fick en skuren oljepump av Anders på AE Bil & Transmission
Upp i svarven med främre pumpdelen, svarvade ner packbox ytan så en nållaget på en kamdrev skulle passa.
http://pro-mille.se/belair/reid001.JPG

Svarvade även ner ytan vid bultarna till 14mm tjocklek.
http://pro-mille.se/belair/reid002.JPG

nu är det lätt att ställa in höjden på fräsen mot pumpdelen.
http://pro-mille.se/belair/reid004.JPG

Svarvade även av statorhylsan och lite av bakdelen av pumpen, så att ett nållager skulle passa även där.
Gjorde sedan två lagerbrons bussningar till M16 pinbulten som håller kamdreven på plats.
http://pro-mille.se/belair/reid003.JPG

Provmontering av pump i ett hus.
http://pro-mille.se/belair/reid005.JPG

Avkapat hus planfräst smile Lite efterslipning krävs dock.
http://pro-mille.se/belair/reid006.JPG

Sådan här Reid bellhouse ska på.
http://pro-mille.se/belair/reid007.JPG

Adapter platta mellan pump och bellhouse behövs.
http://pro-mille.se/belair/reid008.JPG

Omfräst främre pumpdel
http://pro-mille.se/belair/reid009.JPG

Chevrolet BelAir "Turbo BelAir" (1966)
Pro-Mille
2 april 2015 · 132 Inlägg

Provmonterade ihop en av lådorna jag kapade och fräste till, passade fint ihop.
Fräste även in oljenipplarna 10mm för mer frigång i växellådstunneln.
http://pro-mille.se/belair/reid010.JPG

Denna låda kommer att sitta i någe nybygge som Appelgren är inblandad i smile
http://pro-mille.se/belair/reid011.JPG

http://pro-mille.se/belair/reid012.JPG

Adapterplattan ska dock fasas av på baksidan så den följer växellådshuset finare, mera kosmetik smile
http://pro-mille.se/belair/reid013.JPG

http://pro-mille.se/belair/reid014.JPG

Senast redigerat av Pro-Mille (2 april 2015)

Chevrolet BelAir "Turbo BelAir" (1966)
Pro-Mille
29 april 2015 · 132 Inlägg

Vi har gjort fixtur till pumplock och adapterringen.

Pumplock uppspänd
http://pro-mille.se/belair/reid016.JPG

http://pro-mille.se/belair/reid017.JPG

Samma fixtur till adapterringen, tre styck styrpinnar för inriktning av ringen.
http://pro-mille.se/belair/reid018.JPG

Ca. 20minuters körning, två mätskär en för inre styrning mot pumplocket och en yttre för Reid huset.
http://pro-mille.se/belair/reid019.JPG

Färdig adapterring.
http://pro-mille.se/belair/reid020.JPG

bultas fast med M8 bult genom hålen, ett par styrpinnar i dom för uppriktning.
tar ca.4minuter och fräsa denna sida.
http://pro-mille.se/belair/reid021.JPG

Mycket bättre passform än på "jänke-gjorda" adapterringen och pumplocket.
http://pro-mille.se/belair/reid022.JPG


Har väckt Merca projektet, ja eller Andy ville lackera den åt mej.
Så jag fick sätta fart med den.
Körde in den i garaget, stått ute på parkeringen i över ett år.
Plockade bort lister, stötfångare, rutor mm.
Bytte sedan avgassystemet, gamla var helt ihjäl.
Blev även nya bromsslangar till bakbromsarna, dom hade det blivit stopp i.
Frambromsarna renoverade jag tidigare.

Andy rikta, spackla och slipade bilen nere i Nike gruvan.
http://pro-mille.se/MB/mb013.JPG

Blåste sedan på original kulör på bilen smile
http://pro-mille.se/MB/mb014.JPG

Blev kanon bra.
http://pro-mille.se/MB/mb015.JPG

Mycket glitter smile
http://pro-mille.se/MB/mb016.JPG

Senast redigerat av Pro-Mille (11 juni 2015)

Chevrolet BelAir "Turbo BelAir" (1966)
Djo
29 april 2015 · 10 157 Inlägg

Blir bra och stilig merca smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Pro-Mille
3 maj 2015 · 132 Inlägg

Tackar! smile


Har skruvat ihop Mercan rätt mycket i helgen smile
Mycket putsande på lister mm...
Blir en fin glidarvagn lol
http://pro-mille.se/MB/mb017.JPG

http://pro-mille.se/MB/mb018.JPG

http://pro-mille.se/MB/mb019.JPG

Chevrolet BelAir "Turbo BelAir" (1966)
Pro-Mille
28 september 2015 · 132 Inlägg

Nya galna äventyr med skutan nästa år. lol
Har beslutat för att delta i Drag Week 2016. Tävlingen körs i USA på fyra banor under fem dagar.
Bilen körs mellan banorna för egen maskin, ingen följebil får användas.
4x8fot stort släp får vara kopplat till bilen för att få med verktyg, reservdelar och bränsle mm. mellan banorna.
Blir drygt 160mil körsträcka under tävlingen, plus till och från Miami.
Man lämnar in bästa tidkortet vid varje bana och får då instruktioner vilken väg man ska åka, samt vart man ska ta "checkpoint" bilder mm.
Blir en sammanlagd snitt tid som man räknar på alla fem tillfällen.
Klassen som ska köras blir antigen SuperStreet eller StreetRace, är inte helt klart ännu.
Tanken är varjefall att bilen ska kunna komma ner på höga åtta sekunders tider på kvartsmilen.


http://pro-mille.se/belair/dragweek.jpg

Chevrolet BelAir "Turbo BelAir" (1966)
Lygdman Amatör
28 september 2015 · 488 Inlägg

Hur fränt låter inte de där!

Gillar det mesta som någon lagt sin själ i...
Bennybira
28 september 2015 · 480 Inlägg

Är det samam drag week som hotrod magazine annordnar?
Om det är det är det ju något av det fräckaste att haka på, med eller utan bil!

Nästan motiverande nog för att förtjäna en resa till staterna bara det!

Fiat 127 (1977)
Dr_struts
28 september 2015 · 1 861 Inlägg

Fy halvete va coolt! big_smile

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang