"Fylla på AC" Celica -92

Hillm3ister
19 februari 2014 · 47 Inlägg

Tjena.

Har en -92 Celica som jag älskar och den har AC. Såklart när jag köpte den så får man det gamla vanliga "AC finns men behöver fyllas på". Farsan säger såklart att AC-System inte alls behöver fyllas på som många andra men man hör också många som säger att det faktiskt behövs,  om än efter många år.Har även läst om dom som fyllt på en "Tom" AC och ACn har helt enkelt fungerat utmärkt efter det. Snubben i fråga som jag köpte den av jobbade som mekaniker på Volvo och verkade inte helt borta men man vet ju aldrig. Kan det vara så att man faktiskt behöver fylla ACn?

Toyota Celica "GTI 16V" (1992)
Pontus1991
19 februari 2014 · 423 Inlägg

Som jag förstått det så kan gasen helt omöjligt ta slut utan ett läckage, så har den försvunnit lär den försvinna igen om man fyller på. Men jag är ingen guru inom området så har jag fel får någon rätta mig.

Hillm3ister
19 februari 2014 · 47 Inlägg

Ja det tänkte jag också. Lite som att bensinen skulle läcka utan ett hål i tanken. Men vatten bildar ju kondens utanpå rör och så så jag förmodar att gas kan göra det samma. Sen tvivlar jag på att ett System faktiskt kan hållas 100% tätt. Utan att en liten läcka kan göra att gasen/vätskan whatever försvinner under lång tid. Bilen har trots allt 22 år på nacken.

Toyota Celica "GTI 16V" (1992)
Masquerade Aldrig nöjd
19 februari 2014 · 804 Inlägg

Finns många som erbjuder gratis AC-kontroll, ger snabbt och enkelt svar om hur svår läckan är.

Livet är för kort för att äga Volvo.
Hillm3ister
19 februari 2014 · 47 Inlägg

Hmm. Toyotacenter i alingsås gör inte Ac-Service. Då får man pallra sig iväg till Skövde eller Trollhättan. Känenr verkligen att AC kan komma att behövas så ska absolut kolla upp det här.

Toyota Celica "GTI 16V" (1992)
-matte En Medlem
19 februari 2014 · 405 Inlägg

Går ac-kompressorn om du slår på den?

Gör den inte det kan det vara så att tryckvakten slår ifrån, prova då att bygla den och känn på rören till förångaren om ett blir kallt.

Som du själv har förstått så bör man endast fylla ac-system som aldrig varit tomma, har de varit tomma så har fukt letat sig in och kommer sedan frysa till isproppar i systemet om du nu fyller det.

Men har systemet aldrig varit tomt så är det bara att fylla på, envirosafe.se säljer gds-kit för 400kr där det bara är att koppla på lågtrycksporten och fylla.

Har själv använt ett sådant med stor framgång.

Hillm3ister
19 februari 2014 · 47 Inlägg

Ska man lita på den här länken så sitter Behållaren framme vid högra lyktan http://www.gtfours.co.uk/what/engine_ba … ayout.htm.
Ska genast kolla detta smile

Toyota Celica "GTI 16V" (1992)
Pontus1991
19 februari 2014 · 423 Inlägg

Jag hade en celica av samma årsmodell som dig innan denna, då startade inte kompressorn när jag startade ac:n, så du kan ju kolla det smile

MagLight Jourråtta
19 februari 2014 · 148 Inlägg

Hillm3ister skrev:
Ska man lita på den här länken så sitter Behållaren framme vid högra lyktan http://www.gtfours.co.uk/what/engine_ba … ayout.htm.
Ska genast kolla detta smile

Den länken är för en ST165, dvs GT-4 1986-89. Din är en  ST182/5

it_mutt Avstängd
19 februari 2014 · 10 388 Inlägg

Pontus1991 skrev:
Som jag förstått det så kan gasen helt omöjligt ta slut utan ett läckage, så har den försvunnit lär den försvinna igen om man fyller på. Men jag är ingen guru inom området så har jag fel får någon rätta mig.

Finns inget AC-system som är 100% tätt. Så utan "extra läckor" håller "moderna" ac-system inte gasen i all evighet. Men, görs det hos en "ordentlig firma" så provtrycker de systemet innan det fylls på med ny gas (just för att se så det inte läcker)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Hillm3ister
19 februari 2014 · 47 Inlägg

Blev inte klokare av att titta på den behållarenpå egen hand men kom fram till detta.

Hörde ingen skillnad i ljudet från bilen när jag satte på ACn

Ingen pys om man petade på ventilen till behållaren.

Toyota Celica "GTI 16V" (1992)
-matte En Medlem
19 februari 2014 · 405 Inlägg

Då är det möjligt att kompressorn inte går igång, men för att vara säker kolla på själv på remskivan för att se om den startar eller ej.

Startar den inte är trycket lågt, men det kan fortfarande vara övertryck i systemet relavtivt mot atmosfären, så det kan gå att rädda ändå. Som sagt, prova bygla och känn på ledningarna.

Du vill se att både den yttre och den inre delen av remskivan roterar samtidigt, då är kompressorn aktiv.



http://i00.i.aliimg.com/wsphoto/v1/254337010/Auto-font-b-AC-b-font-font-b-Compressor-b-font-.jpg

Stor bild :o

EDIT:

Såg att du hade skrivit att du inte upplevde övertryck om du tryckte på ventilen i systemet. Då kan det  tyvärr vara så att systemet är tomt och då är det inte bara att fylla upp det igen tyvärr.
Skulle låta en kylfirma låta göra jobbet isåfall, då man måste vakuumsuga, fylla med oljor och gas igen.

Senast redigerat av -matte (19 februari 2014)

Hillm3ister
19 februari 2014 · 47 Inlägg

Ja det vart inget vidare pys i den. Bara ett litet fjööös typ sen tyst. Var sitter den här remskivan?

Toyota Celica "GTI 16V" (1992)
Hillm3ister
19 februari 2014 · 47 Inlägg

Snackar vi om remmen som sitter på sidan av motorn på passagerarsidan?

Toyota Celica "GTI 16V" (1992)
Hillm3ister
19 februari 2014 · 47 Inlägg

Ja för på sidan på motorn sitter i alla fall en rem som snurrar när motorn är i gång. Driver den i sin tur ACn?

Toyota Celica "GTI 16V" (1992)
-matte En Medlem
19 februari 2014 · 405 Inlägg

Det är troligt att den driver ACn också då man brukar köra alla förbrukare på samma multirem. Ta en lampa och kolla om remmen också ligger över ACn.

Du kan ju annars ta en bild och lägga upp om du är osäker.

Hillm3ister
19 februari 2014 · 47 Inlägg

Visst. Gör det imorgon. Det är mörkt ute nu wink

Toyota Celica "GTI 16V" (1992)
Hillm3ister
21 februari 2014 · 47 Inlägg

Nu har jag varit ute och fotat!
Här är remmen jag snackade om.
http://i.imgur.com/IF1blvO.jpg

Tänkte att det kanske skulle vara bra att kolla säkringen till ACn och såg då att dessa två säkringar fattades.
http://i.imgur.com/RTDkjXi.jpg

Toyota Celica "GTI 16V" (1992)
-matte En Medlem
21 februari 2014 · 405 Inlägg

Tror absolut att ac kompressorn sitter på remmen som du har fotograferat, troligtvis sitter dom längre ner dock.

Ser också ut som att det inte sitter några kontaktbleck i säkringarna du har numrerat, gissar på att de tillhör någon extrautrustning eller något som bilen inte har. Jag tror inte att de har något att göra med ac-systemet iaf.

tonimakaroni
21 februari 2014 · 747 Inlägg

Ang. AC system brukar man generellt säga att dom läcker ca 5-10% om året.
Så ett AC system med några år på nacken kan lika väl lägga av p.g.a. årligt läckage som om det hade varit någon skada på det.

Men som tidigare så rekommenderas att dom tar och provtrycker om det är tätt och sen fyll på ny köldmedia med spårmedel i för se ev. läckage i framtiden.

Mvh Toni

/ Toni Larsson
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang