B234F tappar komp efter den startat!

Ahlby
20 februari 2014 · 18 Inlägg

Hejsan!

Som rubriken lyder så har jag en Volvo 745 -88 16v.
Bytte toppackning och alla andra packningar/packboxar, använde Volvos egna packningsklister mellan de två delarna till toppen. Planade den också (0.4mm).

Dagen efter jag bytt allt så Körde jag med den, ca 2-3 mil tror jag. På eftermiddagen när jag skulle hem ville den inte starta, fanns absolut inget komp..

Fick dra hem bilen och försökte starta den igen, och den gick igång men gick bara på tre burkar. Efter att den gått ca 20-30 sekunder small det ett skott och jag stängde självklart av bilen direkt!
Det visade sig att oljefiltret hade bokstavligen exploderat, vilket resulterade i att all olja rann av..

Bytte toppackning bultar och hela faderullan igen, mätte också upp så toppen inte skulle vara felplanad.
Allt såg ut som det skulle så satt ihop allt igen, gjorde ett komptest och fick mellan 13.8kg och 14.1kg på alla fyra cylindrar. Testade oljetrycket och det ligger stabilt på 7.5kg när jag malar och motorn är kall.

Nu startar bilen när den är kall och då går den i ca 5 sekunder sedan dör den och då finns inget komp på någon cylinder, väntar man ett dygn så startar den och går i 5 sekunder sedan är det dött igen.

Är inne på att de skulle vara ventiltryckarna, alla sitter på samma ställe som dem gjorde när jag tog isär det. Men vad är oddsen att alla skulle hänga sig samtidigt?

Tack på förhand!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang