5254
Sök

Volvo 240 b230f-88, tomgångsproblem efter rengjort spjällhus

393 Inlägg
20 februari 2014
Trådstartare
tjenare jag gjorde idag rent spjällhuset och efter jag monterat allt tillbaka och starta bilen så gick tomgången till 1500 och stannar där och svajjar... kan det vara givaren till spjälhuset som det är fel på?? det tar inget tjuvluft nånstans har varit med startgas och spruta omkring

1 562 Inlägg
20 februari 2014
Har du provat att nypa ihop slangen till tomgångsmotorn?klickar spjällkontakten? varför rengjorde du spjällhuset? Ja den kan vara trasig eller behöva justering, alternativtivt att spjället inte stänger riktigt.
Senast redigerat av mange_240 (20 februari 2014)

393 Inlägg
20 februari 2014
Trådstartare
mange_240 skrev:
Har du provat att nypa ihop slangen till tomgångsmotorn?klickar spjällkontakten? varför rengjorde du spjällhuset? Ja den kan vara trasig eller behöva justering, alternativtivt att spjället inte stänger riktigt.

jag rengjorde den för att tomgången brukar öka till 1500-2000rpm när jag typ sladdar,leker så att säga.. och då hittade jag en tråd som kunde lösa problemet men näää... jag har mätt med multi meter och när spjället är stängd så är volten på 0.59 och vid fullt 4.5-4.9.. tomgångsmotorn vet jag inte vart den är...

1 562 Inlägg
20 februari 2014
Okej du hade bekymret redan från början. Det allra bästa är väl om du får låna ett komplett spjäll från en bil med bra tomgång, jag gissar på att spjället du har är utslitet om inte tomgångsmotorn spökar. Den sitter under insuget med två slangar och ett kontaktstycke, och har till uppgift att reglera tomgången. Nyp ihop slangen som går till insuget och se vad som händer, dör bilen har du felet där annars gasspjället.

393 Inlägg
20 februari 2014
Trådstartare
mange_240 skrev:
Okej du hade bekymret redan från början. Det allra bästa är väl om du får låna ett komplett spjäll från en bil med bra tomgång, jag gissar på att spjället du har är utslitet om inte tomgångsmotorn spökar. Den sitter under insuget med två slangar och ett kontaktstycke, och har till uppgift att reglera tomgången. Nyp ihop slangen som går till insuget och se vad som händer, dör bilen har du felet där annars gasspjället.

och om ingenting händer så är allt braa?

1 562 Inlägg
20 februari 2014
Om inget händer, så är det troligen gasspjället som felar.

393 Inlägg
21 februari 2014
Trådstartare
mange_240 skrev:
Om inget händer, så är det troligen gasspjället som felar.

nu har jag prova nypa ihop slang som går ifrån tomgångsmotorn och insuget och bilen dog tvärt... då är det tomgångsmotorn?

1 562 Inlägg
21 februari 2014
Du nöp väl slangen mellan insuget och tomgångsmotorn, då är den trasig eller kärvar du kn prova att rengöra den med WD40 eller liknande.

393 Inlägg
21 februari 2014
Trådstartare
mange_240 skrev:
Du nöp väl slangen mellan insuget och tomgångsmotorn, då är den trasig eller kärvar du kn prova att rengöra den med WD40 eller liknande.

Får prova och göra ren den smile

1 562 Inlägg
21 februari 2014
Japp är ju den som ska reglera tomgången, så den kan ju hängt sig i öppet läge.

6 740 Inlägg
21 februari 2014
motorn ska inte dö när du nyper den tongue
nyper jag den på min så går motorn fortfarande på typ 2-300 varv smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

393 Inlägg
21 februari 2014
Trådstartare
Henkix skrev:
motorn ska inte dö när du nyper den tongue
nyper jag den på min så går motorn fortfarande på typ 2-300 varv smile

de jag fick svar på de.. det är tomgångsmotorn som de är fel på tongue så har lagt ner den i 5-56 bad tongue

Sök