4080
Sök

Dåligt "bromstryck" efter skivbyte audi a4 - 98 B5

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
20 februari 2014
Trådstartare
Får snart spader på skrället! :S

Har en A4 1.8 turbo quattro 98 som jag fick ombesiktning på påliggande handbroms samt otillräcklig bromsverkan handbroms.

allt funkade bra som det ska fast med dålig handbroms såklart.

Hissade upp bilen, sprutade på 5-56 overallt där det heter handbroms samt försökte få på lite genom oket på själva kolven. Knackade på båda oken bak med hammaren och testade bromsa, gjorde om det några ggr då dom släpte varje gång jag slog på dom.

Efter det så är det som om det vore luft i hela systemet?!?! Pedalen sjunker med lite lite lätt motstånd bara ner nästan i botten innan den tar, om man inte trampar snabbt eller pumpar till 1-2 ggr så tar den och håller trycket högt upp (där den ska ta)

Böt dagen efter båda skivorna bak samt beläggen så dom verkligen var sop slut. höger sida gick rätt lätt att pressa kolven och vrida in den som man ska göra. Men vänster sida fick jag slita satan för att tillslut få in kolven tillräckligt för att kunna montera oket igen.

Bromsen ligger fortfarande på, på vänster sida om man inte knackar & slår lite på oket så det släpper, men pedalen beter sig fortfarande lika konstigt.

Luftade bromsarna (endast bak) bara dock men ploppade till en aning första gången man släppte nippeln bara.
Luftade båda sidorna ett 10 tal gånger.

Fick iordning på bromspedalen så den tog nästan så bra som från början fast lite mer på mitten. Åkte 3-6 km och den började sjunka djupare & djupare. Tillslut var det nästan värre än första gången.

Så för att stanna lär man mosa pedalen mot golvet eller pumpa till på den för att få broms.

Bilprovningen lyckades nätt och jämt med ett tryck få bromsverkan godkänd efter 8-10 försök men 0,9 på vänster & 1,2 på höger och vänster ligger fortfarande på.

Min slutsats. Vänster bromsok kärvar som fan & bör/ska bytas MEN varför är pedalen så konstig?? vart som sagt bara av att smörja & slå lite på oken. Har inte lokaliserat några läckor och det minskar inte i behållaren, men hur kan det komma in luft i systemet av att knacka på oken?

Ska byta ok & lufta fram & bak enligt "regeln" men vad kan det annars vara?

Ursäkta det drygt långa inlägget men tyckte det vart så svårt att förklara så precis som möjligt på något kortare vis tongue
Senast redigerat av Piratstikin (20 februari 2014)

1 562 Inlägg
20 februari 2014
Handbromsvajer går tillbaka som den ska?har du justerat ut kolvarna? Trasig huvudcylinder.
Senast redigerat av mange_240 (20 februari 2014)

Privatchaufför
303 Inlägg
20 februari 2014
Låter som att din huvudcylinder har sett bättre dagar.
Troligen en packning som gått så trycket försvinner (sjunkande pedal).
och när du pumpar får du upp ett tryck som sakta försvinner (genom den läckande packningen o då rinner oljan tillbaka till behållaren (alltså inget yttre läckage).

Don't drive faster then your guardian angel can fly
När man hör dumpventilerna kvittra, då vet man att det är vår

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
20 februari 2014
Trådstartare
jo vajern går tillbaka bra, men när bromsen ligger på så käns det som att den skulle vara lite för spänd. iallafall just på vänster sida men ändå så låser inte vänster sida alls.

Ang huvudcylindern. Hur skulle någonting kunna gå sönder där när man knackar & smörjer broms oken? var absolut inga tecken innan på pedalen utan vart direkt efter min första "koll/fix"  är absolut öppen för förslag om vad man kan kolla & hur då jag aldrig grejat med bromsar förut mer än att bytt skivor/belägg & luftning. resten är jag okunning inom.

1 562 Inlägg
21 februari 2014
Har du justerat ut kolvarna? På din beskrivning låter det som att huvudcylindern är trasig, borde gå utmärkt att ta isär och undersöka den. Rekommenderar dig att lufta med tryckluft en gång först, brukar fungera bra.
Senast redigerat av mange_240 (21 februari 2014)

4 586 Inlägg
21 februari 2014
Justering behövs ej göras utan sköts via bromspedadalen genom att bromsa hårt flera gånger

Handbromsarmen måste gå tillbaka helt och lätt för att det ska fungera

Skulle nog ta isär det en gång till och lägga bromsvätska innanför dammasken och skruva in oken 2-5 gånger eller tills kolven går lätt.

Tror även jag att huvudcylindern har gett upp.

Sjunker pedalen sakta när den väl är stum eller är det samma läge då ?

1 562 Inlägg
21 februari 2014
jocke_gronberg skrev:
Justering behövs ej göras utan sköts via bromspedadalen genom att bromsa hårt flera gånger

Skulle nog ta isär det en gång till och lägga bromsvätska innanför dammasken och skruva in oken 2-5 gånger eller tills kolven går lätt.

Okej då, har dom justerat ut sig? Så mycket lättare å göra de vid hjulet, då vet man att de gått ut.
Senast redigerat av mange_240 (21 februari 2014)

4 586 Inlägg
21 februari 2014
mange_240 skrev:
jocke_gronberg skrev:

Okej då, har dom justerat ut sig? Så mycket lättare å göra de vid hjulet, då vet man att de gått ut.

Eller så känner man ifall hjulet låser sig när man bromsar

1 562 Inlägg
21 februari 2014
Så långa armar har inte jag, därför jag föredrar jag att göra de direkt vid hjulet.

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
21 februari 2014
Trådstartare
Haha nej bromsar man väl upp trycket så pedalen tar mer normalt så kan man hålla den stum hela tiden utan att den sjunker ytterligare. är första pumpen som tar längst ner mot golvet typ men bromsar jag ner den lite och direkt tar ett nytt tag så tar den högre upp som blir stum där den "stannar" så att säga.

Bromsar man eller drar i handbromsen bromsar hjulet lite mer men låser sig inte som höger sida gör, fast även om man inte bromsar så ligger vänstern på ganska bra. men knackar man på oket några ggr så går julet lätt runt igen tils man bromsar så fastnar skiten igen tongue måste väll nästan vara oket eller kolven i oket som dummar sig?

4 586 Inlägg
21 februari 2014
Piratstikin skrev:
Haha nej bromsar man väl upp trycket så pedalen tar mer normalt så kan man hålla den stum hela tiden utan att den sjunker ytterligare. är första pumpen som tar längst ner mot golvet typ men bromsar jag ner den lite och direkt tar ett nytt tag så tar den högre upp som blir stum där den "stannar" så att säga.

Bromsar man eller drar i handbromsen bromsar hjulet lite mer men låser sig inte som höger sida gör, fast även om man inte bromsar så ligger vänstern på ganska bra. men knackar man på oket några ggr så går julet lätt runt igen tils man bromsar så fastnar skiten igen tongue måste väll nästan vara oket eller kolven i oket som dummar sig?

Kärvande wire kan ge felet med ojämn handbroms. Fick själva byta mina wire för att ena gick lite trögt

Inte helt ovanligt att dessa ok byts ut pga av att dom just kärvar. Men det vill man inte göra för det blir Dyrt

Ta isär det igen och använda gärna verktyg som är anpassade för just skruvade bromsok. Smörj med bromsvätska och hoppas att kolvarna börjar gå lätt

Hur känns glidpinnarna på oken ? Dom ska gå lätt

Får gå igenom bromsarna bak inför varje besiktning på min audi sad

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
21 februari 2014
Trådstartare
jocke_gronberg skrev:
Piratstikin skrev:

Kärvande wire kan ge felet med ojämn handbroms. Fick själva byta mina wire för att ena gick lite trögt

Inte helt ovanligt att dessa ok byts ut pga av att dom just kärvar. Men det vill man inte göra för det blir Dyrt

Ta isär det igen och använda gärna verktyg som är anpassade för just skruvade bromsok. Smörj med bromsvätska och hoppas att kolvarna börjar gå lätt

Hur känns glidpinnarna på oken ? Dom ska gå lätt

Får gå igenom bromsarna bak inför varje besiktning på min audi sad

Glidpinnarna går super lätt. men eftersom handbromsen käns tung från första hackat så kan det vara den, men hittade ingenstans man kunde spänna/släppa på den. googlade mig fram till att en värme sköld skulle bort ovanför avgasröret och gjorde det men såg bara 2 ingångar i karossen mitt under bilen men ingenstans där man kunde skruva nå. dock fans en skruv manick på varje sida typ som att man skulle kunna spänna varje sida för sig men fick inge snurr på dom gängorna på något vis tongue

drygt som fan med bromsar. höll på att ombesikta 164an säkert 6-7 ggr innan vi gav upp och sålde den då vi bytt allt typ och luftat allt vi kan.

Men vet du mer exakt hur man spännaer handbromsen på min modell? eller någon läng med bilder brukar vara bra.

Sen fins det "riktiga" ok skruvar verktyp tex på biltema? skulle vara guld att ha en sån om dom passar fler bilar. kör själv med Polygrip att skruva kolven med och en tving att pressa med tongue

Avstängd
10 388 Inlägg
22 februari 2014
Piratstikin skrev:

Har en A4 1.8 turbo quattro 98 som jag fick ombesiktning på påliggande handbroms samt otillräcklig bromsverkan handbroms.

Hissade upp bilen, sprutade på 5-56 overallt där det heter handbroms samt försökte få på lite genom oket på själva kolven. Knackade på båda oken bak med hammaren och testade bromsa, gjorde om det några ggr då dom släpte varje gång jag slog på dom.

Efter det så är det som om det vore luft i hela systemet?!?! Pedalen sjunker med lite lite lätt motstånd bara ner nästan i botten innan den tar, om man inte trampar snabbt eller pumpar till 1-2 ggr så tar den och håller trycket högt upp (där den ska ta)

Böt dagen efter båda skivorna bak samt beläggen så dom verkligen var sop slut. höger sida gick rätt lätt att pressa kolven och vrida in den som man ska göra. Men vänster sida fick jag slita satan för att tillslut få in kolven tillräckligt för att kunna montera oket igen.

Bromsen ligger fortfarande på, på vänster sida om man inte knackar & slår lite på oket så det släpper, men pedalen beter sig fortfarande lika konstigt.

Luftade bromsarna (endast bak) bara dock men ploppade till en aning första gången man släppte nippeln bara.

Fick iordning på bromspedalen så den tog nästan så bra som från början fast lite mer på mitten. Åkte 3-6 km och den började sjunka djupare & djupare. Tillslut var det nästan värre än första gången.

Så för att stanna lär man mosa pedalen mot golvet eller pumpa till på den för att få broms.

Bilprovningen lyckades nätt och jämt med ett tryck få bromsverkan godkänd efter 8-10 försök men 0,9 på vänster & 1,2 på höger och vänster ligger fortfarande på.

Min slutsats. Vänster bromsok kärvar som fan & bör/ska bytas MEN varför är pedalen så konstig?? vart som sagt bara av att smörja & slå lite på oken. Har inte lokaliserat några läckor och det minskar inte i behållaren, men hur kan det komma in luft i systemet av att knacka på oken?

Ursäkta det drygt långa inlägget men tyckte det vart så svårt att förklara så precis som möjligt på något kortare vis tongue

Motionerade du vänsteroket? Eller du bara pressade in det en gång, trots att det kärvade, och "var nöjd med det" sas?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
22 februari 2014
Trådstartare
it_mutt skrev:
Piratstikin skrev:

Motionerade du vänsteroket? Eller du bara pressade in det en gång, trots att det kärvade, och "var nöjd med det" sas?

då jag hade ont om tid & fick ta i som en gud för att få in den så pressade jag bara in det tills det passade och monterade. ska försöka smörja upp det OM jag hittar ett sånt verktyg man ska ha smile annars byter jag nog bara ok rakt av

4 586 Inlägg
22 februari 2014
Piratstikin skrev:
it_mutt skrev:
Piratstikin skrev:

då jag hade ont om tid & fick ta i som en gud för att få in den så pressade jag bara in det tills det passade och monterade. ska försöka smörja upp det OM jag hittar ett sånt verktyg man ska ha smile annars byter jag nog bara ok rakt av

verktyg finns på biltema fungerar mycket bra

Avstängd
10 388 Inlägg
22 februari 2014
jocke_gronberg skrev:
Piratstikin skrev:
it_mutt skrev:

verktyg finns på biltema fungerar mycket bra

^^ Det fungerar alldeles ypperligt. Haft mitt nu i åtminstone 4-5 år och det används minst en gång/år på mina egna bilar iaf (Brukar motionera oken när sommardäcken åker på, lite overkill kanske, men iaf)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Fri fart för ett fritt folk!
14 820 Inlägg
22 februari 2014
säkert trampat sönder huvudbromscyl..

men provkör först för att vara säker. för har flertalet gånger pressat pellen i golvet utan att det varit något fel
vissa audi har sjukt bra bromsservo

och det gäller att armarna till handbromsen går tillbaka 100% för att kolvarna ska kunna anpassa sig
som många redan skrivit.

efter bromsbeläggsbyte eller vid luftning ska man ALDRIG pressa pedalen i botten då brukar packningarna i huvudcyl gå sönder pga den hamnar utanför sitt normala inslitna arbetsområde!
och packningen går sönder

Kör fort så hinner inget hända...

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
22 februari 2014
Trådstartare
är det en sånhär jäkel man ska ha?

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … yg-191440/

Eller fins det inga "manuella" så att säga?

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
22 februari 2014
Trådstartare
här är nog mer den jag tänkte på http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … ar-191424/

skruvade båda kolvarna medsols vilket det stor i verkstadshandboken till en nyare audi men fick in båda. eller kan jag isåfall skruvat det vänstra fel eftersom högersida skruvade jag ner mot golvet och den andra uppåt så det vart medsols på båda.

Kommer inte ihåg hur jag gjorde på den vita när jag böt skivor & belägg smile

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
22 februari 2014
Trådstartare
ja men vist. kanske är bra om man har lite att välja på än den med 5 delar bara smile ska införskaffa mig en sån & testa motionera oket lite & kolla handbromsen & se om det blir nå bättre. annars är det nog ok byte i förstahand. tror faktiskt inte alls på huvudbromscylindern faktiskt. dan kan omöjligt gå sönder utan anledning när man knackar på oken bak tycker jag?

Sök