Får snart spader på skrället! :S
Har en A4 1.8 turbo quattro 98 som jag fick ombesiktning på påliggande handbroms samt otillräcklig bromsverkan handbroms.
allt funkade bra som det ska fast med dålig handbroms såklart.
Hissade upp bilen, sprutade på 5-56 overallt där det heter handbroms samt försökte få på lite genom oket på själva kolven. Knackade på båda oken bak med hammaren och testade bromsa, gjorde om det några ggr då dom släpte varje gång jag slog på dom.
Efter det så är det som om det vore luft i hela systemet?!?! Pedalen sjunker med lite lite lätt motstånd bara ner nästan i botten innan den tar, om man inte trampar snabbt eller pumpar till 1-2 ggr så tar den och håller trycket högt upp (där den ska ta)
Böt dagen efter båda skivorna bak samt beläggen så dom verkligen var sop slut. höger sida gick rätt lätt att pressa kolven och vrida in den som man ska göra. Men vänster sida fick jag slita satan för att tillslut få in kolven tillräckligt för att kunna montera oket igen.
Bromsen ligger fortfarande på, på vänster sida om man inte knackar & slår lite på oket så det släpper, men pedalen beter sig fortfarande lika konstigt.
Luftade bromsarna (endast bak) bara dock men ploppade till en aning första gången man släppte nippeln bara.
Luftade båda sidorna ett 10 tal gånger.
Fick iordning på bromspedalen så den tog nästan så bra som från början fast lite mer på mitten. Åkte 3-6 km och den började sjunka djupare & djupare. Tillslut var det nästan värre än första gången.
Så för att stanna lär man mosa pedalen mot golvet eller pumpa till på den för att få broms.
Bilprovningen lyckades nätt och jämt med ett tryck få bromsverkan godkänd efter 8-10 försök men 0,9 på vänster & 1,2 på höger och vänster ligger fortfarande på.
Min slutsats. Vänster bromsok kärvar som fan & bör/ska bytas MEN varför är pedalen så konstig?? vart som sagt bara av att smörja & slå lite på oken. Har inte lokaliserat några läckor och det minskar inte i behållaren, men hur kan det komma in luft i systemet av att knacka på oken?
Ska byta ok & lufta fram & bak enligt "regeln" men vad kan det annars vara?
Ursäkta det drygt långa inlägget men tyckte det vart så svårt att förklara så precis som möjligt på något kortare vis