Quinna's -31 Tudor (Filmuppdatering på sida 60)

Bygget av vår familjs -31a Tudor Hot Rod från ruta 1.
  • 302 Följare
  • 642 724 Visningar
  • Uppdaterades senast 9 december 2022
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
31 mars 2019 · 1 301 Inlägg

jeppanh0e skrev:
Svarta ribbor, helt klart!

Vet att du beskrivit funktionen på ljuddämparna förut, hur styr du flödet?

Det sitter ett 3-tums spjäll i dämparna som öppnas med vajer. Med spjället öppet så är det lägre mottryck i sidepipes’en och det mesta flödet kommer gå den vägen.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
2 april 2019 · 1 301 Inlägg

hugger69 skrev:
Formidabelt arbete som vanligt men jag skulle inte kalla det dina eleganta trumpeter för side pipes, det är nåt helt annat det! Cut outs eller cut offs är nog mer en mer korrekt benämning, men supersnygga är de! big_smile

Kåporna blev klart snyggast i versionen med svart mellan polerade ribbor! wink

Nu kan du jobba vidare! tongue

Trumpeter blir bra... Blir kul att höra hur det kommer låta ur dom tongue

Giuseppe skrev:
Svart mellan ribborna på ventilkåporna blev jättefint.
Som vanligt snyggt jobbat även i övrigt.

Tackar! Jag lär nog köra på svart. Jag gillar den varianten starkt jag med.

Tumbleweed skrev:
Svart mellan ribborna - en vinnare!
Sjukt avis på känslan av att montera ihop delar som lagts så mycket krut på, det borde ge avkastning nu va?

Det är en rätt belönande känsla faktiskt, även om det känns dumt att jag lite stressar igenom den här fasen för tillfället.

Härligt att se!
Den kommer bli en verklig dröm o köra runt med sen , och med familjen!
Rocknroll :-)

Hoppas på det. Kommer ätas mycket glass när denb här är klar tongue

roke skrev:
Fin bil du bygger!
Jag följer men skriver inte så mycket.

Tackar! big_smile

eastmotorsport skrev:
Alltså, den är redan kanonfin, men den blir vassare, och vassare för varje vecka. Kommer att bli sjukt fin.  Är färgvalet gjort? Matchar den chassiet i kulör eller bryter du av i annat?

Och med tanke på att jag kanske har ett par år kvar så lär den vara ruggigt vass när den är klar, om det nu ökar per vecka tongue

Färgvalet är inte gjort. Ramen, fälgarna, undersida golv och torped kommer bli den krämvita som syns på bilderna. Färgen på karossen är oklar, men jag resonerade så att en klassisk krämvit matchar väldigt bra mot det mesta... både någon modern BMW-brun och en klassisk 50-tals turkos skulle kunna fungera med krämvit som kontrast. Och frun pratar om någon petrolblå/grön med lite pärlemo och metallic i... skulle kanske kunna funka smile

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
7 april 2019 · 1 301 Inlägg

Ytterligare en söndag och den här söndagen är faktiskt inge kul alls. Det var grillinvigning igår, och jag råkade även inviga både ölburkar, vinboxar och skumpa verkar det som. Ångesten har varit påtagande idag vill jag lova, men jag är inte den som sviker. Det blir en liten bilduppdatering ändå, trots baksmälla!

Sen sist så har jag pysslat med bland annat tanklock.  Jag har som ni kanske minns sen innan, byggt ett eget eftersom jag snabbt bestämde mig för att det var för enkelt att köpa ett och jag ville ha ett med någon form av synlig mekanism.

Såhär såg det ut i somras nån gång.

https://i.imgur.com/1xf3Ac7.jpg

Och såhär ser det ut nu när jag har fått lite tid att göra det hyfsat klart. Får se om jag kanske lägger mer energi på polering senare, men för nu så känns det bra.

https://i.imgur.com/zw8pp5v.jpg

Sen har jag pysslat lite mer värmesköldar över ljuddämparna. Jag vet inte om det egentligen behövs, men jag tänker att eftersom ljuddämparna står för stor varm area och karossen är i plast, så är det kanske inte helt dumt att ha någon form av isolering. Det vore tråkigt om golvet börjar smälta under färd tongue Sen tycker jag att det ser lite proffsigt ut också med såna korrugerade aluplåtar.

Sagt och gjort... jag köpte sån isoleringsplåt i alu som man normalt kör värmesköldar till kaminer av och började hacka. Först för att få en bit som var lagom stor att jobba med och som passade utrymmet.

https://i.imgur.com/nSykFsd.jpg

Sen började jag mäta upp och borra lite hål för infästning och kapa lite spår för att kunna bocka delar av plåten runt dämparna.

https://i.imgur.com/wqr0G4v.jpg

Sen använde jag diverse don och kanter i garaget för att få till lite tredimensionella former.

https://i.imgur.com/R5oxlth.jpg

Och sen var det mer eller mindre bara att montera. Viss justering på plats, men annars gick det väldigt smidigt att få till.

https://i.imgur.com/2gZ4I8K.jpg

https://i.imgur.com/8ABmAtx.jpg

Ser lite annorlunda ut att se värmesköldarna uppifrån. Det är jag inte riktigt van vid, men jag tror det kan funka smile

Utöver det så har jag blivit "klar" med ventilkåporna också. Samma som med tanklocket, så finns det väl en chans att jag lägger lite mer tid på att polera det sista sen nån gång, men för nu så känns det som att det duger. Jag har kompletterat med oljelock också, och flyttat över mina breathers från gamla kåporna.

https://i.imgur.com/m6HmgaE.jpg

https://i.imgur.com/D66BubM.jpg

Jag tycker att motorn passar mycket bättre in i bilen nu än med gamla kåporna. Jag är riktigt nöjd faktiskt big_smile

Och sist men inte minst så har jag herr Åberg glad och klistrat fast ett par stickers på karossen så han får lite marknadsföring. Misstänker att karossförsäljningen kommer öka drastiskt nu tongue

https://i.imgur.com/l2AOeaR.jpg

Det får vara allt för den här veckan. Jag återkommer nästa vecka med mer... förhoppningsvis tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
7 april 2019 · 1 301 Inlägg

hugger69 skrev:
Både tjusigt å praktiskt med dina sköldar! wink
Kåporna blev kanon och du satte locken precis som jag hade på min, men behövs ingen PCV-ventil?

Tackar!

Vad menar du med PCV-ventil? smile

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
8 april 2019 · 1 301 Inlägg

Xebers76 skrev:
Positive crankcase ventilation.

Och jag undrar också varför man skulle behöva ha en sån på denna motorn lol

För övrigt får jah bara säga: grymt snyggt med värmesköldarna!

Vevhusventilation är ju bra ur många aspekter. Jag läste på lite om den typen av vevhusventilation ni pratar om, med PCV-ventil, och det är vad jag skulle kalla vanligt återcirkulerande vevhus-vent. Dock kan man göra på många sätt. Dels kan man leda in det efter spjällen där man har högt vakuum eller så innan spjället där man har bara väldigt lite vakumm pga luftfiltrets tryckfall. Sen kan ha massa oljefällor hit och dit.

Jag kommer nog inte koppla in mig efter spjäll i första hand, utan har planer på att kanske koppla återledningen till luftfilterboxen som jag ska bygga på insidan av motorhuven. Alternativt bygga en lösning med Catch-tankar som återleder ev. oljedimma ner i tråget och suger vakuum från catchtanken istället. Men jag vet inte hur det blir med den typen av lösning när man kör MAP-sensor och baserar bränsleberäkningen på inloppstrycket och dess syredensitet. Nån form av felräkning måste det bli om man börjar stoppa in en massa syrefattig vevhusgas och dessutom punkterar vakuumet med ett helt vevhus.

Giuseppe skrev:
Snyggt jobbat trotts baksmälla 👍

Tackar! Jag är imponerad själv tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
9 april 2019 · 1 301 Inlägg

MR_T skrev:
Här går det undan, imponerad över värmeskydden dom blev ju suuuuper och  ventilkåporna var som pricken över i.

Undan vet jag inte... men det händer något litet varje dag. Idag tex. ska jag kapa av en skruv och sen skruva fast den tongue

Värmeskydden tror jag kan göra faktiskt nytta och det är alltid fint med blank alu smile får se om jag gör fler till några fler ställen på avgasrören smile

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
28 april 2019 · 1 301 Inlägg

Hej allihopa!

Nej, jag har alltså inte ramlat av planeten, utan är i högsta grad kvar och fullt levande. Det har dock varit rätt mycket att stå i senaste veckorna, och jag har inte riktigt haft tid och energi att skriva något här.

Som jag har hintat lite om tidigare så har jag blivit inbjuden att ställa ut mitt projekt på Elmia. Och ansatsen för att blir klar och komma dit, samt ta sig hem och återställa psyket efteråt har tagit en sjuk mängd energi. Detta har gjort att det inte blivit så mycket bilder och inlägg här på garaget. Jag ber om ursäkt för det.

Men... Elmia. Vilken grej! Otroligt roligt att faktiskt bli inbjudan till att delta först och främst. Och riktigt mäktigt att stå som utställare på detta Skandinaviens största event. Sen var det förstås riktigt kul att så många av mina följare här på garaget och på SSRA's sida kom fram och pratade! Det känns lite konstigt att så många vet vem jag är och vad jag har byggt. Sen fanns det förstås även dom som inte hade en aning om vad det var för något och istället hade massvis med frågor.

Jag har inte så jättemycket mer att skriva, då det egentligen inte byggts så mycket sen sist jag uppdaterade. Jag tänkte istället bjuda på lite bilder från montern på mässan.

Såhär hade jag grejerna uppställda

https://i.imgur.com/2slSFAe.jpg

Och såhär såg det ut stor del av tiden

https://i.imgur.com/TAjAFOn.jpg

https://i.imgur.com/NSzXAXE.jpg

Det är något speciellt med att se sin bil uppställd på parkettgolv tongue

https://i.imgur.com/XR9xMvG.jpg

https://i.imgur.com/kFAQMSz.jpg

Man blir rätt ödmjuk av en hel helg på Elmia. Herrejävlar vilka fina byggen det finns, och vad mycket pengar det lagts på vissa bilar. Och är det en sak jag lärt mig så är det att man ska ha många kompisar tongue De fordonsägare som plockade hem flest pokaler hade ett helt entourage av människor i matchande sponsor-skjortor tongue Men SSRA som jag ställde ut för fick faktiskt pris för bästa klubbmonter, och det är inte heller fy skam tongue

Nu är det så att jag sen i november 2018 spenderat minst 4 kvällar och 2 halvdagar i veckan i garaget. Det har tärt på både kropp och inspiration... och relation. Inspirationen är återställd efter Elmia-helgen, men kropp behöver vila. Och jag har sedan tidigt lovat familjen en paus från garaget nu efter påskhelgen. Och så får det bli... det kommer bli lugnt i den här tråden ett par månader, tills dess att vardagsrummet är renoverat och trädgården iordninggjord. Jag hoppas ni har förståelse för det.

Eventuellt kommer jag släpa med chassiet på diverse mindre träffar runt Södertälje i sommar, så vi kanske syns där ute!

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
4 maj 2019 · 1 301 Inlägg

FredGaute skrev:
Fullt fortjent oppmerksomhet!
Bilen er et smykke!!

Tackar hjärtligast!

puttekula6161 skrev:
Grymt bygge!!!

Tack! big_smile

Mattilacken skrev:
Kul med elmia! Vila nu och ta hand om familjen, det finns inget viktigare! Njut av de små medans de är just små.. snart är det de som drar till Arjeplog eller liknande...

Visst är det så! Och jag försöker ha med damerna så mycket som möjligt. Dom var även med till Elmia, om än inte hela helgen tongue Vi har börjat prata om vad äldsta dottern Nova ska ha för bil när hon fyller 16 och ska börja övningsköra. Jag har förstås föreslaget en Nova till Nova tongue

MR_T skrev:
Var ett enormt jobb du lagt ner på kort tid och fint blev det. Säkert skön känsla stå där på Elmia och få ladda batterierna med all positiv feedback.

Vila nu men inte för länge smile

Det var riktigt kul faktiskt. Väldigt många som undrade tänket bakom alla lösningar och det blev mycket förklarande.

Tro mig... jag kommer inte vila för länge. Det är inte min stil tongue

Tumbleweed skrev:
Helt klart familjen nu!
Att stå med sitt bygge på Elmia, måste vara en upplevelse! Och parkettgolv , well, nu vet du vad du ska lägga i garaget ;-)

Hotroden ser snuskigt bra ut o sjukt fint byggd!

Jag är på kurs då o då i Södertälje, skulle vara fint med lite verkstads kaffe o spana in bygget :-)

Det var en upplevelse helt klart. Och parkett känns lite billigt i garaget. Jag har redan lagt klinkers wink

Det är väl bara att höra av dig när du vet att du ska hit i trakterna så styr vi upp något big_smile

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
31 maj 2019 · 1 301 Inlägg

Ja hörni.... gissa om man längtar till garaget nu! Hyfsat trött på att rensa ogräs, och jag har inte ens fått börja med renoveringen som måste vara klar innan jag får återgå till rodden sad

Jag har dock börjat bygga lite i smyg... därav denna uppdatering tongue Jag har börjat malla på en rutram till vindrutan, och jag tror att jag har en idé på hur den ska byggas. Jag har också börjat fixa kontakter till alla utvändiga lampor så att jag enkelt kan dra fram elen till dom, och på sikt kunna byta mellan lamporna som ska sitta på och besiktnings-kitet, som självklart kommer sitta på så fort bilen ska framföras på allmän väg... typ.

Jag håller även på med en gjutform för en instrumentpanel i aluminium. Jag vill inte bara ha mätarna infälda i plasten som dom är nu, utan vill helst ha någon mer flådig panel. Det kommer bilder så fort det finns något att visa.... och hörrni... säg inget till min fru!

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
6 augusti 2019 · 1 301 Inlägg

Hej igen alla där ute!

ÄNTLIGEN är det dags att damma av den här tråden igen. Renoveringen är för tillfället mer eller mindre klar i huset... småsaker som lister och montering av IKEA-möbler finns kvar men kan gott få vänta ett tag. Färdig är också den här sommarens semesterresa. Vi har kört land och rike runt med husvagn och nu sista veckan på semestern så är vi äntligen hemma i lugn och ro... och lugn och ro för mig innebär garagetid.

Problemet är att mitt garage har förvandlats till snickarverkstad och förvaringslager under renoveringen. Det såg rent ut sagt förjävligt ut!

https://i.imgur.com/eaP9o6f.jpg

https://i.imgur.com/lFyrn9R.jpg

https://i.imgur.com/gHxoR8C.jpg

https://i.imgur.com/WV8VuuG.jpg

Efter några varv med släpvagnen till soptippen, lite slabbande med stora moppen och allmän röjning och sortering så duger det plötsligt att vistas i igen.

https://i.imgur.com/5mcIVbg.jpg

https://i.imgur.com/TUHfXJz.jpg

https://i.imgur.com/LB7u6GR.jpg

Riktigt skönt att ha återställt ordningen igen. Jag känner hur min personlighet börjar ta form igen tongue

Jag har säkert sagt det innan, men planen är ju att kunna provköra och med en jävla massa tur kunna besiktiga bilen nästa sommar. Det som står mellan mig och det målet just nu är pengar. Tyvärr rätt mycket pengar då glas och en del annat dyrt ska fixas. Och jag vet att jag har en del annat som kommer kosta kommande året också, såsom fiber som ska installeras osv.

Jag sitter nu och skriver en aktivitetslista över allt jag har tänkt få gjort under sensommaren och hösten. Tanken är att lyckas få på karossen för sista gången, och en av dom stora sakerna som ska göras innan dess är att renovera och montera växellådan. Och eftersom jag började med det för typ 6 år sen så känns det som att det är dags nu!

Här är den... eller åtminstone innanmätet. Växellådshuset har ju suttit på motorn sen lån revs isär.

https://i.imgur.com/hU6DzeZ.jpg

https://i.imgur.com/SDo8soW.jpg

https://i.imgur.com/7J7XWb9.jpg

https://i.imgur.com/hLEktF5.jpg

https://i.imgur.com/ium1fiS.jpg

Verkar ju inte vara några konstigheter, och jag verkar ha alla verktyg som behövs... tongue Jag var väldigt noga att märka upp allt och paketera det i plastpåsar när jag rev lådan, och jag har inte plockat isär några lamellpaket än. Sen har jag köpt en rätt seriös GM-handbok, så vi ser väl hur det går tongue

https://i.imgur.com/5icHg8z.jpg

https://i.imgur.com/kjqZyX5.jpg

Jag ska kolla lite gjutnummer på växellådan bara för att dubbelkolla årsmodell osv, och sen blir det att beställa ett renoveringskit. Återkommer med mer inom kort.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
6 augusti 2019 · 1 301 Inlägg

MR_T skrev:
Äntligen har han vaknat smile Tänker att glas är billigt, betalt 1500 för allt glas till min bil fast det var då från Finland som ligger 500 meter från mig smile

Lådan fixar du lätt, finns en kille på Youtube som visar när han river och plockar ihop. Han förklarar även vad du skall kolla efter. Byt gärna alla glidlager så fungerar tätningarna bättre på alla roterande tätytor. Sedan tillverkar du verktyget som läpptätningarna skall masseras in i cylindrarna av 8mm kopparrör och 0.8 mig tråd som du böjer till ett U och hammrar/klämmer fast in i kopparröret så du inte skadar träningarna. Många kör med bladmått men stor risk att skada tätningarna då.

Och jobba nu hårt så man kan träffa dig på vägen nästa sommar.

Är glas billigt i Finland alltså? tongue Kanske är värt att ta en ölar-båt över någon helg och handla! Vad har du kört för glas i din? Laminerat i vindruta och härdat annars eller?

Ja, det finns väldigt många bra guider, så jag tror det ska gå bra. Det enda jobbiga är att man vet inte om man har lyckats eller inte förrän allt är tillbaka i bilen tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
6 augusti 2019 · 1 301 Inlägg

MR_T skrev:
Laminerat blev det för det gick fort, finns risk att dörrglas går sönder men har fungerat bra.

Du kan testa alla paketen med luft så är det ju mindre risk, hade en gång problem med en TH400 där en kolvring var ohärdad och tog ett bra tag innan jag hittade felet. Det var luften som hjälpte mig då hitta felet.

Körde du tryckluft direkt in på kanalerna innan ventikpaketet då eller? Eller trycksatte du hela växellådan komplett?

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
12 augusti 2019 · 1 301 Inlägg

Giuseppe skrev:
Håller med ÄNTLIGEN.
Det är inte så mkt kvar nu innan du har bilen körklar.
Har själv ägnat semestern åt att gjuta golv i garaget samt bugga ett nytt förråd så att all bråte inte fyller upp garaget...

Nej förhoppningsvis inte tongue Till våren så ska det nog gå att brumma ut ur garaget för egen maskin tongue

eastmotorsport skrev:
Mitt garage såg ut som ditt efter sommarens snickerijobb. Idag gick dock ett stort lass på soptippen och nu är arbetsbänken framme igen.

Det är alltid skönt att röja och återställa. Nästan terapeutiskt tongue

Jaha... arbetet med växellådan fortsätter sakta framåt. Jag har nu fått hem renoveringskitet som jag beställde. Det var ett par grejer i den lådan, helt klart tongue

https://i.imgur.com/0oH9NG5.jpg

Jag började med att riva vad jag hade kallat första växeln, helt utan att ha en aning om vad den gjorde. Den mer korrekta benämningen är "forward drum" och det är den trumma som sitter "ytterst" bakom oljepumpen. Jag pillade isär den i molekyler, kollade alla ytor, bytte alla o-ringar (med mycket möda!) och stoppade i nya lameller, sen åkte den ihop igen. Inga direkta konstigheter. Jag lyckades sabba en gummitätning, så jag har fått stödbeställa en ny sådan, men annars var det väldigt smidigt.

https://i.imgur.com/PHo9imn.jpg

https://i.imgur.com/EUzZxVa.jpg

https://i.imgur.com/Keim0of.jpg

https://i.imgur.com/pqXjXqF.jpg

https://i.imgur.com/dvY8xZm.jpg

https://i.imgur.com/GamqGPo.jpg

När jag var klar med den första trumman så gick jag på den som satt innanför (som jag kallat "andra växeln") och rev isär den med. I princip samma princip där... Samma tätningar och lameller används i båda, och eftersom jag saknar en packning så får jag vänta tills i slutet på veckan att skruva ihop den andra trumman.

https://i.imgur.com/gwzybkZ.jpg

https://i.imgur.com/3Ncphp8.jpg

https://i.imgur.com/QX7vu2w.jpg

https://i.imgur.com/jO90Jwv.jpg

Medan jag väntar på tätningen så gav jag mig på ventilhuset, som även det innehåller en himla massa pryttlar. Riktigt spännande att plocka isär också, då det är fullt med fjädrar och jox som gör att vissa bitar flyger ur när man tar bort låspinnarna. Allt verkade vara i hyfsat skick, förutom lite klägg på nåt ställe. Ventilpaketet fick åka några varv i en motordels-tvätt och sen blev den som ny.

https://i.imgur.com/4YS5u2X.jpg

https://i.imgur.com/2pTE9qj.jpg

https://i.imgur.com/dxKtRn4.jpg

Det finns en modifikation man kan göra för att förhindra att lådan automatiskt växlar från första till andra växeln. Det kan vara bra om man vill dra så länge man vill vid entusiastisk körning, vilket inte känns helt otänkbart. Den modden innebär en annan, eller modifierad ventilpinne, och ett pluggat hål. Jag insåg att detta redan var gjort på min låda, så det var ju bra! Jag ska ev. också göra vad man kallar för dual feed, vilket tydligen ska åka prestandan på växlingarna på något sätt.

Med den framfart jag har nu så är nog lådan ihop inom en vecka eller två big_smile

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
25 augusti 2019 · 1 301 Inlägg

Jag ursäktar bristen på uppdateringar. Jag håller fortfarande på med växellådan, och jag har hittat några lager som var halvdåliga. Dessa lager ingick tyvärr inte i den "helt kompletta" renoveringssatsen, och lagersatsen jag kompletteringsbeställde tappades bort av fraktbolaget... och det var tydligen den sista i lager, så jag har haft svårt att få tag i delar. Nu är dock nya grejer beställda och kommer under veckan. Förhoppningsvis är lådan helt ihop igen nästa helg.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
26 augusti 2019 · 1 301 Inlägg

Hej igen!

I brist på delar till växellådan så har jag börjat pilla med kardanen istället. Jag har ju en gammal Volvo-kardan från bilen bakaxeln kom ifrån, sen har jag vid något tillfället fått en yoke med kardanstump från någon gammal raggarbil som passar i lådan. Dessa behöver på något vis sammanfogas.

Planen är i förlängningen att låta tillverka en ordentlig kardan, som både blir dimensionerad korrekt och balanserad. Men för stunden så behöver jag något som får bilen att rulla till och från garaget till bilprovningen utan att det kostar tusentals kronor och då får Volvo-kardanen duga.

Raggarbilskardanen behövde plockas isär för att kunna svarva bort bitarna som behövdes. Det visade sig att det var orginalkors som var fixerade med smält plast och lite halvjävliga att få isär. Men några ton i pressen senare så.

https://i.imgur.com/a2LRGm2.jpg

https://i.imgur.com/spmW0ET.jpg

Sen klockade jag in kardanstumpen i svarven och stack av den i svetsen för att få loss medbringaren. Och för att snygga till lite så fick både yoken och medbringaren en brottningsmatch med stålborst-trissorna.

https://i.imgur.com/XtuVhwf.jpg

Problemet är ju då att medbringaren och Volvo-kardanen har helt olika diameter, så någon form av adapter behövs. Lösningen blev en tillsvarvad bit med invändig styrning för medbringaren i ena änden och utvändig styrning för kardanröret i andra änden.

https://i.imgur.com/UUVIt06.jpg

https://i.imgur.com/IB2aqHb.jpg

Jag stoppade dit medbringaren som fick presspass och verkar sitta riktigt bra. Den styr både på diameter och på djupet så det verkar ha blivit rakt.

https://i.imgur.com/otKh5ay.jpg

Nu ska det svetsas och snyggas till lite i svarven innan det är klart. Sen borde styrningen mot kardanröret vara så lång att att det går att kapa röret med vinkelslip och få det att styra in sig rakt ändå.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 september 2019 · 1 301 Inlägg

Hej igen!

Ny vecka, ny uppdatering... igen.

Senaste nytt är att medbringaren till kardanen är svetsad och klar, och nytt knutkors är monterat.

https://i.imgur.com/dOl0Ezx.jpg

https://i.imgur.com/5NTijeg.jpg

Småsaker kan tyckas, men likaså viktigt att få färdigt. Sen har jag faktiskt fått ihop växellådan! Åtminstone jävligt nästan. Jag upptäckte att kick-down-solenoiden var i rätt ruttet skick, så en sådan måste jag få tag i och montera innan filtret och tråget kan åka tillbaka. Men sen är den faktiskt helt klar.

Jag har inte så mycket bilder från monteringen då det är väldigt lite att se. Men såhär ser det ut just nu.

1st rutten solenoid-ventil

https://i.imgur.com/gWCmaz3.jpg

https://i.imgur.com/3GFppiS.jpg

https://i.imgur.com/H6gk7Sg.jpg

Allting är nu rent och snyggt, allt gummi och alla slitdetaljer är bytta och lite prestandaförhöjande justeringar är gjorda. Nu återstår bara att se om den kommer fungera tongue Men jag verkar inte ha fått några delar över iallafall, förutom några o-ringar i renoveringssatsen som jag inte hittar vart dom ska.

Nu MÅSTE jag ha tag i en konverter så lådan kan åka tillbaka i chassiet.

Senast redigerat av quinna (1 september 2019)

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 september 2019 · 1 301 Inlägg

Putteliten skrev:
Trevligt! Är det så att vi kanske kan få se en liten bööörn innan snön faller? smile

Nope... för fattig! tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 september 2019 · 1 301 Inlägg

MR_T skrev:
Trevligt att lådan är fixad smile Har en turbin med stora bult cirkeln liggandes.

Jaså? Vad kommer den ifrån? Nåt du vet har använts och funkar?

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
2 september 2019 · 1 301 Inlägg

MR_T skrev:

quinna skrev:

MR_T skrev:
Trevligt att lådan är fixad smile Har en turbin med stora bult cirkeln liggandes.

Jaså? Vad kommer den ifrån? Nåt du vet har använts och funkar?

Fick den med lådan men passade inte min startkrans. Har inte kört med den så vet inte hur den fungerar. Sällan original turbiner är trasig.

Vad hade du för låda? Och hur stor är den stora bultcirkeln? tongue

Rädslan är nog inte att en converter inte ska passa utan den är har med sig smuts och spån från en gammal växellåda. Och eftersom jag nu har en helt nyrenoverad låda så är jag lite försiktig.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
5 september 2019 · 1 301 Inlägg

Hipp hipp hurra, växellådan är ihop! Och KANSKE kommer funka tongue Men det återstår att se.

Jag fick hem sista bitarna, inklusive en spretans turbin från Hughes Performance. 2000rpm stallvarv fick det bli nu till att börja med. Ev. kommer det uppgraderas på sikt när motorn fått bekänna färg och momentkurvan finns dokumenterad, men jag tror att detta kommer duga rätt långt.

https://i.imgur.com/DrPpyZv.jpg

https://i.imgur.com/OI2PEdl.jpg

https://i.imgur.com/7l2KHM4.jpg

https://i.imgur.com/uUHm2Mh.jpg

https://i.imgur.com/ad5Lsaj.jpg

https://i.imgur.com/ujdyVi0.jpg

Nu håller jag på att snida på en oljesticka eftersom jag vägrar betala 500:- för ett billigt plåtrör med krom som flagar och sticka med felaktig skala. Med andra ord så innebär det både massa arbete i svarv och fräs och material som rostfritt stål och teflon... Maximum effort tongue

Med lite tur så åker lådan på plats till helgen!

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang