Quinna's -31 Tudor (Filmuppdatering på sida 60)

Bygget av vår familjs -31a Tudor Hot Rod från ruta 1.
  • 302 Följare
  • 637 375 Visningar
  • Uppdaterades senast 9 december 2022
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
17 oktober 2016 · 1 301 Inlägg

Ja det är väl hög tid för en uppdatering kanske!

Jag nämnde för ett tag sen att jag inte riktigt fick plats med växellådan, och att min lösning på problemet skulle innebära att jag inte skulle kunna demontera växellådan neråt, utan jag skulle bli tvungen att ta ur motor och hela köret.

Den tanken har kliat i huvudet sen dess. Och nu i helgen kliade jag som man gör med ett myggbett... alldeles för mycket. Och det slutade med att jag kapade ur hela undre ramkrysset.

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Chassiebygge/2016-10-15%2013.15.29_zpspfhexx5y.jpg

Och efter en hel del mer mätande, kapande, slipande och punktsvetsande så har jag nu ett nytt kryss. Ett kryss som både tillåter att växellådan får plats och att den dessutom går att plocka ur nedåt.

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Chassiebygge/2016-10-16%2014.34.11_zpszapfifhe.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Chassiebygge/2016-10-16%2014.34.19_zpsscykzmri.jpg

Sen fortsätter delarna till bakvagnen att ramla in också. Jag har snart svarvat alla hylsor som bussningarna ska pressas i. Jag har handlat bussningarna som kommer hålla bakaxeln i 3-linken. Det blev bärarmsbussningar från BMW X3. Små och smidiga, fast ändå rätt stadiga. Bussningen på bilden nedan är den ena till panhard-staget. Jag har också fått till två av dom fyra justerskruvarna. Det blir M24x1,5 maskinbearbetad skruv i alla stag.

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Chassiebygge/2016-10-17%2020.37.36_zps48sseuol.jpg

Jag tror det kan bli bra! Skönt också att kunna justera i alla ledder. Och inte nog med att alla stag blir justerbara, så blir infästningarna det också. Alla stag och stötdämparinfästningarna kommer ha 3 höjdlägen med 2,5cm mellan varje. På det viset kommer jag kunna höja/sänka bilen 5cm utan att ändra någon som helst geometri.

Återkommer när det finns mer att visa.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
Djo
18 oktober 2016 · 10 157 Inlägg

Snyggt löst smile

Den bakvagnen låter riktigt trevlig den smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
19 oktober 2016 · 1 301 Inlägg

Det börjar bli väldigt dags att helsvetsa chassiet nu känner jag. Det är dags att ta bort stödbenen, som i detta fall är MDF-bordet jag byggt allting på. Jag måste bara hitta på någon bra lösning på bord eller ramverk som jag kan spänna ner allting i så att det inte slår sig.

Hade varit kanon att få tag i någon halvstadig I-balk eler dylikt och svetsa en enkel fixtur av. Det känns bara så dumt att köpa massa dyr I-balk som jag sen inte har någon som helst användning av några dagar efteråt.

Någon som kan dela me sig om hur ni gjort vid liknande tillfällen?

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
MR_T
19 oktober 2016 · 2 340 Inlägg

Kan du inte köra ner några ankare i golvet och lite passbitar under ramen och bulta dit den. Tror inte golvet slår sig smile

Thor Hot Rod "Modern Hot Rod" (2019)
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
20 oktober 2016 · 6 475 Inlägg

Svetsa lite här & där så du inte får för varmt är ju även det en bra början för att slippa det slår sig, men annars så kan du ju höra runt lite med folk i din närhet, tex skapa en fråga i "Tekniska diskutioner" på SSRA-forumet & ange vart du bor så du kan få tips av nån som kanske har ramjigg att hyra ut ?

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Volvo 780 (1989)
zemet
20 oktober 2016 · 4 047 Inlägg

Kan du inte bygga en fixtur av vanliga träbalkar då? 45x195 och sedan spänna ner allt ordentligt med spännband så borde det inte röra sig? Köper du tryckta balkar kan du använda dom till att bygga en trappa eller en jävligt stabil blomlåda till frugan eller något annat bra senare:)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
29 oktober 2016 · 1 301 Inlägg

Hej alla!

Bristen på uppdateringar beror inte på brist på framsteg. Jag har faktiskt fått en hel del gjort med bakvagnen sen min sista uppdatering. Jag tänkte jag skulle ge det ett par dagar till så jag har lite ordentligt att visa. Just nu är det bara massa halvklara svarvade bitar och rör som ska notchas.

Jag har lagt en del tid på planering också sista dagarna också. Och jag har gjort en rätt detaljerad tidsplan som för stunden resulterar i att bilen står på egna hjul med kortad bakaxel till v48. Då har jag 3 veckors marginal för strul för att lyckas med "hjul innan jul"-målet jag har smile

Men för att få med åtminstone en bild så bjuder jag på en bild på en lampa.

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20Hot%20Rod/2016-10-29%2019.46.20_zpswcngmljg.jpg

Jag var på Gasoline's Swap Meet i Nyköping idag och fick tag i två såna strålkastare för en billig peng. Inte E-märkta insatser, och dessutom insatser som inte går att byta lampa på, men rätt storlek och rätt utseende. Jag ska försöka få tag andra insatser tids nog, men jag tror att et kommer bli bra smile

Jag återkommer till veckan!

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
Tallifjant You say Tomato. I say fuck you!!!
29 oktober 2016 · 468 Inlägg

quinna skrev:
Hej alla!

Bristen på uppdateringar beror inte på brist på framsteg. Jag har faktiskt fått en hel del gjort med bakvagnen sen min sista uppdatering. Jag tänkte jag skulle ge det ett par dagar till så jag har lite ordentligt att visa. Just nu är det bara massa halvklara svarvade bitar och rör som ska notchas.

Jag har lagt en del tid på planering också sista dagarna också. Och jag har gjort en rätt detaljerad tidsplan som för stunden resulterar i att bilen står på egna hjul med kortad bakaxel till v48. Då har jag 3 veckors marginal för strul för att lyckas med "hjul innan jul"-målet jag har smile

Men för att få med åtminstone en bild så bjuder jag på en bild på en lampa.

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20Hot%20Rod/2016-10-29%2019.46.20_zpswcngmljg.jpg

Jag var på Gasoline's Swap Meet i Nyköping idag och fick tag i två såna strålkastare för en billig peng. Inte E-märkta insatser, och dessutom insatser som inte går att byta lampa på, men rätt storlek och rätt utseende. Jag ska försöka få tag andra insatser tids nog, men jag tror att et kommer bli bra smile

Jag återkommer till veckan!

Vad är det för storlek på lampan? Tips på insatser skulle jag rekommendera att kolla på lampor som suttit på äldre traktorer, likt Volvo bm. Finns med både hel/halv samt parkeringsljus:) väntar på din nästa stora update!

You say tomato
I say Fuck you!
Subaru Legacy GX "Wisel" (2000)
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 november 2016 · 1 301 Inlägg

Då var det dags... en uppdatering igen.

Bakvagnen börjar nu ta form på riktigt. Fästena på bakaxeln är svetsade och bärarmarna är klara sånär som på att jag saknar låsmuttrar till justeringen. Kvar är panhardstag och stötdämparfästen i ramen, men det får bli sen när bakaxeln är tillbaka från kortning. Jag tycker det ser rätt bra ut!

Många delar blir det!

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Chassiebygge/2016-10-30%2016.45.49_zpsjuc4afcv.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Chassiebygge/2016-11-01%2019.52.11_zps6cyj9w7s.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Chassiebygge/2016-11-01%2019.52.24_zpscvqpofwo.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Chassiebygge/2016-11-01%2020.25.45_zpsuwchhqkx.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Chassiebygge/2016-11-01%2020.26.02_zps8atqn7ur.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Chassiebygge/2016-11-01%2020.26.31_zps7olafrnq.jpg

Nu åker axeln på och i helgen lyfter jag dit karossen för att mäta en sista gång hur mycket som ska kortas.

Sen när axeln väl är iväg på kortning ska jag helsvetsa mitt chassie. Och för att underlätta det har jag hämtat den här.

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Chassiebygge/2016-10-30%2018.15.21_zpsx12ptuka.jpg

Det är en universalmotorbock som vi har på jobbet när vi ska rigga in lastbilsmotorer och liknande i våra motorprovceller. Den är ställbar i längs, bredd och höjdled och OTROLIGT stadig. Jävligt oklart hur jag ska få av den från släpet och in i garaget utan gaffeltruck tongue Men jag kommer kunna spänna ner chassiet och även bryta tillbaka det om det slår sig.

Blir spännande tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
6 november 2016 · 1 301 Inlägg

Hej igen!

Denna helg har varit en som min rygg inte uppskattat! Många tunga och sneda lyft. Men det har blivit en del gjort faktiskt. Jag har nu bekräftat det jag tidigare räknat mig till... bakaxeln behöver kortas 8cm per sida. Så på fredag lämnar jag inte axeln på Mannerfeldts för kortning av axel och drivaxlar samt byte av bultmönster.

Jag har alltså monterat på bakaxeln, monterat däcken på naven och måttat. Jag fick tyvärr ingen bild med däcken på plats, men jag kan intyga att det såg underbart ut!  Men det blev en bild med karossen på utan däck.

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Chassiebygge/2016-11-06%2015.13.29_zpslgdzt8id.jpg

Jag har också konstaterat att 295or blir för breda. Dom går i skärmarna, men inte mer. Inget som helst spelrum  tongue Så det ser ut som att det får bli 275or med lite mer profil. Så är det någon där ute som sitter på 275/65-15 som ni vill låna ut för måttning så hör av er! big_smile

Sen har jag med hjälp av en kompis lyckas baxa in motorstativet/svetsriggen i garaget och fått upp chassiet på det. Och jag säger bara en sak... herrejävlar va tunga grejer! Det består av två balkar, två rör och 4 ställbara ben. Bara benen väger 70-80 kilo styck! Det kommer INTE slå sig när jag svetsar tongue

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Chassiebygge/2016-11-06%2016.28.56_zpsal4nekkx.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Chassiebygge/2016-11-06%2016.29.09_zpsfznfjc5o.jpg

Kul var också att när vi lyfte upp chassiet på det invägda stativet så verkar det faktiskt som att det är rakt. Trots att det är ihoppunktat på en enkel MDF-skiva med lite regelvirke under. Och det blir riktigt bra arbetshöjd också. Jag kommer till och med komma åt att svetsa undersidan relativt bekvämt.

Nästkommande vecka ska jag slipa och snygga till bakaxeln innan den lämnas in och jag ska tillverka lite förskruvningar så jag kan skruva fast chassiet i riggen. Det blir med andra ord inte så mycket att visa. Det blir desto mer när jag har fått tillbaka bakaxeln sen!

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
Djo
6 november 2016 · 10 157 Inlägg

Rejäl jigg kommer bli riktigt bra smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
7 november 2016 · 1 301 Inlägg

Djo skrev:
Rejäl jigg kommer bli riktigt bra smile

Hoppas det!

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
Mattilacken
11 november 2016 · 229 Inlägg

Kommer bli bra de där. Enda funderingen jag har är estetiskt, varför har du gjort chassiet så högt och inte sänkt karossen över det? Utrymmes skäl? Har aldrig själv suttit i en sån kaross så jag vet inte vilka utrymmen som finns att tillgå.

quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
12 november 2016 · 1 301 Inlägg

Mattilacken skrev:
Kommer bli bra de där. Enda funderingen jag har är estetiskt, varför har du gjort chassiet så högt och inte sänkt karossen över det? Utrymmes skäl? Har aldrig själv suttit i en sån kaross så jag vet inte vilka utrymmen som finns att tillgå.

A-forden har, till skillnad från B-forden som kom 1932, ingen synlig ram. Utan istället för en synlig ramprofil har man en "sidokjol" som sen skärmar och fotsteg är fästa i. Sidokjolen är ca 25cm hög så jag valde att bygga en så hög ramprofil som möjligt för vridstyvhetens skull. Ramen kommer alltså inte synas utan döljas bakom kjolen.

Många som kör utan skärmar väljer dock att sänka karossen över ramen för att få en lägre bil. Men med en hårt taksänkt kaross som min så skulle det innebära katastrof för utrymmet tongue

När skärmarna och kjolarna kommer på och bilen sänks ner på backen kommer den vara låg... jag tror jag kom fram till en markfrigång på 7-8cm i ride height.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
22 november 2016 · 1 301 Inlägg

Ja... sånt här håller jag med på under kvällarna nu för tiden.

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Chassiebygge/2016-11-22%2020.03.31_zps9mjjxgiw.jpg

Ser fram emot att ha chassiet färdigsvetsat nu!

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
Djo
23 november 2016 · 10 157 Inlägg

Smidiga svetsar !! smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
23 november 2016 · 1 301 Inlägg

Djo skrev:
Smidiga svetsar !! smile

Tackar!

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
13 december 2016 · 1 301 Inlägg

Nej, jag har inte dött... Jag lever även om det inte syns här på forumet.

Det som har hänt är att vi firar Jul i Sverige. Och att fira Jul i Sverige, framförallt med barn, innebär massa tidskrävande (och kostsamma) traditioner. Det ska pyntas, drickas glögg, bakas och lagas mat. Inte mycket tid, eller pengar blir kvar tyvärr...

Men det står inte helt still. Det händer småsaker lite då och då. Jag fortsätter i sakta mak helsvetsa chassiet, och gör mindre ombyggnationer allt eftersom för att lösa frigångsbekymmer som jag stöter på. Jag har inga aktuella bilder på just detta, men jag har ett par andra bilder.

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Chassiebygge/2016-12-12%2020.34.30_zpsfsezadug.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Chassiebygge/2016-12-12%2021.18.50_zpsls8zg8nv.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Chassiebygge/2016-12-12%2021.18.38_zpsecleinfl.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Chassiebygge/2016-12-12%2021.22.36_zpsezp3zuol.jpg

Bakaxeln är alltså tillbaka från kortning och är ihopmonterad igen. Nya bromsdetaljer rakt igenom och fälgarna har fått en uppsättning nya 275/60-15. Känns faktiskt riktigt skönt att ha den delen avklarad.

Det kommer monteras Torsen-diff i den axeln sen när väl bilen är besiktigad, men för nu så får det duga med standardinnehållet.

Jag kommer fortsätta med svetsning och riktning av chassie över julhelgen. Förhoppningsvis blir det lite mer tid över i mellandagarna, men det verkar som min plan Hjul innan Jul spricker i år igen, även om det nu var väldigt nära sad

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
Tallifjant You say Tomato. I say fuck you!!!
13 december 2016 · 468 Inlägg

Sakta men säkert hamnar du ändå närmare målet! Alltid finns det något att dregla över när man kollar in din tråd! Så jäkla cleant och enkelt!

You say tomato
I say Fuck you!
Subaru Legacy GX "Wisel" (2000)
Djo
14 december 2016 · 10 157 Inlägg

Blir riktigt fint det där smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang