Ja det är väl hög tid för en uppdatering kanske!
Jag nämnde för ett tag sen att jag inte riktigt fick plats med växellådan, och att min lösning på problemet skulle innebära att jag inte skulle kunna demontera växellådan neråt, utan jag skulle bli tvungen att ta ur motor och hela köret.
Den tanken har kliat i huvudet sen dess. Och nu i helgen kliade jag som man gör med ett myggbett... alldeles för mycket. Och det slutade med att jag kapade ur hela undre ramkrysset.
![http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Chassiebygge/2016-10-15%2013.15.29_zpspfhexx5y.jpg]()
Och efter en hel del mer mätande, kapande, slipande och punktsvetsande så har jag nu ett nytt kryss. Ett kryss som både tillåter att växellådan får plats och att den dessutom går att plocka ur nedåt.
![http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Chassiebygge/2016-10-16%2014.34.11_zpszapfifhe.jpg]()
![http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Chassiebygge/2016-10-16%2014.34.19_zpsscykzmri.jpg]()
Sen fortsätter delarna till bakvagnen att ramla in också. Jag har snart svarvat alla hylsor som bussningarna ska pressas i. Jag har handlat bussningarna som kommer hålla bakaxeln i 3-linken. Det blev bärarmsbussningar från BMW X3. Små och smidiga, fast ändå rätt stadiga. Bussningen på bilden nedan är den ena till panhard-staget. Jag har också fått till två av dom fyra justerskruvarna. Det blir M24x1,5 maskinbearbetad skruv i alla stag.
![http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Chassiebygge/2016-10-17%2020.37.36_zps48sseuol.jpg]()
Jag tror det kan bli bra! Skönt också att kunna justera i alla ledder. Och inte nog med att alla stag blir justerbara, så blir infästningarna det också. Alla stag och stötdämparinfästningarna kommer ha 3 höjdlägen med 2,5cm mellan varje. På det viset kommer jag kunna höja/sänka bilen 5cm utan att ändra någon som helst geometri.
Återkommer när det finns mer att visa.