Quinna's -31 Tudor (Filmuppdatering på sida 60)

Bygget av vår familjs -31a Tudor Hot Rod från ruta 1.
  • 302 Följare
  • 633 784 Visningar
  • Uppdaterades senast 9 december 2022
Djo
13 september 2017 · 10 157 Inlägg

Najs smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
15 september 2017 · 1 301 Inlägg

Jag fick en liten stund ensam med MIG-svetsen idag. Självklart las den stunden med att fixa lite rod-bitar. Jag hann precis punkta ihop ramsnokarna innan det var dags att gå in till familjen tongue

https://i.imgur.com/r3PnIWt.jpg

https://i.imgur.com/DdFT7HB.jpg

https://i.imgur.com/lcUEmO9.jpg

Nu ska dom helsvetsas med TIG'en så fort dom är provpassade på bilen och jag har bestämt mig för att jag är nöjd med hur dom ser ut. Sen blir det lite putsande för att runda till hörn osv med förstås.

Sen satt jag en stund igår och lekte lite i CAD'en... Det resulterade i någon form av grundläggande idé till en växelspak med diverse mekanism.

https://i.imgur.com/YFKl9ph.jpg

Bara ett grovt utkast än så länge, men jag gillar idén med krökt skaft och en friliggande dragstång för spärren för back osv. Sen blir det en "jalusi" nere i foten för att få till lägena. Jag har även en idé på att montera en lägesgivare som indikerar på alla växlar. Dels för att det behövs för besiktningen (man ska inte kunna starta motorn med back eller växel i) och dels för att jag vill inte ha någon vanlig visare för vilken växel som är i. Jag tänkte ha en rad med dioder infällda i spaken eller knoppen som visar vilken växel som är i istället och då behövs en brytare för varje växel.

Vi får se hur det blir... Det är inte växelspak som är prio just nu, men till sommaren har jag ju som sagt tänkt kunna köra bilen smile

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
Tallifjant You say Tomato. I say fuck you!!!
15 september 2017 · 467 Inlägg

Kan du berätta vad ramsnoken ha för nytta? Coolt med växelspaken!

You say tomato
I say Fuck you!
Subaru Legacy GX "Wisel" (2000)
konsp
16 september 2017 · 120 Inlägg

Tallifjant skrev:
Kan du berätta vad ramsnoken ha för nytta? Coolt med växelspaken!

Infästning för tank har han skrivit i inlägget ovan om du kollar det.

Mycket cool ide för växelspak ser fram emot den byggprocessen !

quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
16 september 2017 · 1 301 Inlägg

konsp skrev:

Tallifjant skrev:
Kan du berätta vad ramsnoken ha för nytta? Coolt med växelspaken!

Infästning för tank har han skrivit i inlägget ovan om du kollar det.

Mycket cool ide för växelspak ser fram emot den byggprocessen !

Exakt infästning för tank, och även tvärstag för dragkrok. Kommer ev bild ikväll på hur det kommer se ut.

Spaken ser jag också fram emot tongue det är bra att ha roliga delprojekt man kan fundera på när man plöjer igenom dom mindre roliga delarna!

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
Djo
16 september 2017 · 10 157 Inlägg

Grym växelspak smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
21 september 2017 · 1 301 Inlägg

"Det kommer bilder ikväll" skrev jag för snart en vecka sen... sjukt dåligt att jag inte kommit till skott förrän nu tongue

Men här kommer ett par bilder på ramsnokarna på plats iallafall... bättre sent än aldrig.

https://i.imgur.com/RKNMjeL.jpg

https://i.imgur.com/WGI7BMy.jpg

https://i.imgur.com/Ers4JBI.jpg

https://i.imgur.com/YXkstWD.jpg

Det blir ju då ett helt rör imellan, och inte ett teleskopiskt och för kort rör tongue Och i det röret kommer ju då dragkroken sitta. Och bakom det röret kommer bränsletanken sitta. Det blir ju en rostfri tank, men det verkar som att jag har fått tag i överdelen till en 32's tank som kommer sitta ovanpå. På så sätt ser det ut som någon form av standard-tank, och jag behöver bara lyfta på kåpan för att komma åt tankarmatur osv.

Jag vet inte om jag har nämnt det innan i tråden, men jag har någon dum idé om att bygga en fjärrstartsfunktion till rodden. Alltså, en nickelring med två knappar. En som slår på och av tändning och en som drar igång startmotorn.

Detta är då förstås något som måste kopplas ihop med både styrsystem, växelspak (för att inte kunna starta med växel i) och ordinarie tändlås. Och jag har letat efter någon färdig sändare/mottagare som är någorlunda universiell. Nu har jag hittat den här:

https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v … ing-p88012

Den har två relän som kan fjärrstyras på lite olika sätt. Antingen att dom bara aktiveras så länge knappen hålls ner, vilket är typiskt lämpligt för startmotor. Och sen kan den sättas så att den togglas av/på varje gång man trycker på knappen vilket då kanske är bra för tändningen. Sen kan dom även sättas så att en knapptryckning sluter relät i 60s, 2min, 5min osv osv... Och det kanske också är bra för tändning. Har jag inte satt mig i bilen och vridit på tändningen på nyckeln inom 2min så stannar bilen... Så glömmer man inte den igång tongue

Är det någon som har någon erfarenhet av dessa? Eller alternativa lösningar? Jag är rätt kass på radio-grejer tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
Tallifjant You say Tomato. I say fuck you!!!
21 september 2017 · 467 Inlägg

Wow, sjukt snyggt med lite "tanke" över originaltank på bilen tror ja!
Fjärrstyrningen känns som en avsides tråd? Om du fixar iordning allt det så har du lätt kungligaste rodden i Sverige!

You say tomato
I say Fuck you!
Subaru Legacy GX "Wisel" (2000)
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
21 september 2017 · 1 301 Inlägg

Tallifjant skrev:
Wow, sjukt snyggt med lite "tanke" över originaltank på bilen tror ja!
Fjärrstyrningen känns som en avsides tråd? Om du fixar iordning allt det så har du lätt kungligaste rodden i Sverige!

Jo, det blir kanske en egen tråd för det delprojektet tongue Och det är inget som kommer göras nu i vilket fall, precis som växelspaken som jag började skissa på.

Men jag försöker få med alla önskningar från början så att möjligheterna finns. Drar jag kablar till exempel så drar jag alltid dom jag behöver och några extra ifall jag kommer på nåt mer som ska kopplas i samma område.

Kontakten till bränslepumpskablaget till exempel... där är det två extra. Varav en blir typiskt lämplig att köra tankmätaren på smile

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
Djo
21 september 2017 · 10 157 Inlägg

Kommer bli fränt smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
habomaster
22 september 2017 · 463 Inlägg

Har följt detta ganska länge i det tysta, följde motorbygget också. Ser utmärkt ut!
För fjärrstarten skulle du kanske fundera på ett styrsystem som har stöd för push-start, som moderna bilar?

quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
23 september 2017 · 1 301 Inlägg

habomaster skrev:
Har följt detta ganska länge i det tysta, följde motorbygget också. Ser utmärkt ut!
För fjärrstarten skulle du kanske fundera på ett styrsystem som har stöd för push-start, som moderna bilar?

Vad menar du med Push-start? Jag känner inte igen termen, annat än vi gocart-racing där man knuffar igång sina bilar tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
habomaster
28 september 2017 · 463 Inlägg

quinna skrev:

habomaster skrev:
Har följt detta ganska länge i det tysta, följde motorbygget också. Ser utmärkt ut!
För fjärrstarten skulle du kanske fundera på ett styrsystem som har stöd för push-start, som moderna bilar?

Vad menar du med Push-start? Jag känner inte igen termen, annat än vi gocart-racing där man knuffar igång sina bilar tongue

push är väl fel. Keyless go brukar nog biltillverkarna använda.. Jag tänker att det måste vara lättare om det räcker med en impuls för att dra igång startsekvensen jämfört med traditionella bilar där man håller kvar nyckeln i startläge tills motorn är igång..

quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 oktober 2017 · 1 301 Inlägg

habomaster skrev:

quinna skrev:

habomaster skrev:
Har följt detta ganska länge i det tysta, följde motorbygget också. Ser utmärkt ut!
För fjärrstarten skulle du kanske fundera på ett styrsystem som har stöd för push-start, som moderna bilar?

Vad menar du med Push-start? Jag känner inte igen termen, annat än vi gocart-racing där man knuffar igång sina bilar tongue

push är väl fel. Keyless go brukar nog biltillverkarna använda.. Jag tänker att det måste vara lättare om det räcker med en impuls för att dra igång startsekvensen jämfört med traditionella bilar där man håller kvar nyckeln i startläge tills motorn är igång..

Då är jag med!

Jo, det vore väl nice med en så pass automatiserad funktion. Det är nog långt över min förmåga dock tongue Åtminstone för stunden... men man lär sig sakteliga tongue Det projektet kommer väl tids nog. För stunden fortsätter övriga, lite mer prioriterade projekt.

Karossen är nu avlyft igen så jag kan börja med infästningarna för buren.

https://i.imgur.com/JQjglTm.jpg

https://i.imgur.com/klMQxUn.jpg

Och idag hann jag helsvetsa dig mina bakre ramsnokar också, och börja lite smått att snygga till dom. För stunden är dom ju bara skurna plåtar som svetsas ihop till en box. Tanken är att dom ska slipas och rundas till i kanterna så att dom ser ut som en färdig profil.

https://i.imgur.com/J6TylWP.jpg

Sen pysslade jag vidare lite med bromsarna också. Renoveringssatserna kom i fredags så oken är nu helt ihopmonterade och sitter på plats. Dessvärre så är det fortfarande lite frigångsbekymmer som måste lösas.

Det får bli att fräsa ner yttre bromsbelägget lite för att skapa utrymmet framåt. Kortare serviceintervall blir det, men med tanke på att bilen kommer köras relativt lite så kommer det ändå vara flera år mellan bromsbeläggsbyten.

Men det ser trevligt ut med nya grejer!

https://i.imgur.com/R2hknzu.jpg

https://i.imgur.com/cNKjtSr.jpg

Sen kom det ytterligare ett paket i veckan som var, innehållande ett stycke bromsreducerventil och ett stycke bränslepump.

https://i.imgur.com/wSeokIm.jpg

Bromsventilen är någon vanlig variant, men bränslepumpen är en rejäl rackare. Walbro GST450 heter den, och ska monteras i tanken. Och det är, som jag förstår, bland det värsta man kan få tag i för i tank-montering. Pallar E85 och flödar för väl över 700hk. Borde duga bra för min del.

Nu i veckan blir det lite spackling av undersidan på golvet av karossen så det blir en plan yta mot ramen och lite fix med bromsrör och infästningar.

Återkommer med mer bilder tids nog smile

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
Djo
1 oktober 2017 · 10 157 Inlägg

Trevligt smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
12 oktober 2017 · 1 301 Inlägg

Tja!

Jag har fixat vidare lite med bromsar senaste dagarna. Jag har kollat på rördragning och infästningar lite här och var. Jag kommer ju ha min huvudcylinder och servo bakom instrumentbrädan, så rören måste ju ut från karossen och ansluta mot ramen någonstans, för att sen fördelas till respektive ok. Lösningen blev dessa "T-kors".

https://i.imgur.com/tRttO59.jpg?1

https://i.imgur.com/jZv4wz6.jpg

https://i.imgur.com/S0k0vVe.jpg

Och precis som ALLA andra infästningar i min tunna ram så kan man inte bara borra och gänga, utan jag får hela tiden borra genom hela och fälla in antingen rör eller muttrar.

https://i.imgur.com/VH4emKi.jpg

Från dessa block, eller T-kors kommer det gå två stycken stålomspunna slangar till skottgenomföringar i karossen för att kopplas mot huvudcylindern.

Från blocken kommer ju då bromsrören förstås också gå till respektive hjul också. Och för att fästa in rör och slang någonstans så snurrade jag till dessa små prylar.

https://i.imgur.com/qLsNg7i.jpg

Och ett litet fästöra vid varje framhjul och ett vid bakaxeln så har man helt plötsligt en infästning och övergång från rör till slang.

https://i.imgur.com/XH8vtZF.jpg

https://i.imgur.com/OgP7hU5.jpg

https://i.imgur.com/VOTykOO.jpg

https://i.imgur.com/pluiZGB.jpg

Det ska till någon mer seriöst fäste för slangen mot pullrod-stången tids nog. Men det verkar som att detta kan funka. Slangdragningen ger fri rörelse vid fullt rattutslag och infjädring, så slangarna ska bara pressas färdiga nipplar på.

Återkommer när er finns att visa.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
12 oktober 2017 · 6 474 Inlägg

Svårt med slangdragningar men tror du får till det bra. :-)
Hälst vill du väl inte svetsa mitt på pullrod staget så klamma kanske är att föredra?

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Volvo 780 (1989)
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
12 oktober 2017 · 1 301 Inlägg

farbrorbozze skrev:
Svårt med slangdragningar men tror du får till det bra. :-)
Hälst vill du väl inte svetsa mitt på pullrod staget så klamma kanske är att föredra?

Japp... blir en klämma så att pullroden kan rotera fritt, då den funkar som en vantskruv för att justera ride height fram.

Jag får fräsa till nåt fränt!

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
13 oktober 2017 · 6 474 Inlägg

quinna skrev:

farbrorbozze skrev:
Svårt med slangdragningar men tror du får till det bra. :-)
Hälst vill du väl inte svetsa mitt på pullrod staget så klamma kanske är att föredra?

Japp... blir en klämma så att pullroden kan rotera fritt, då den funkar som en vantskruv för att justera ride height fram.

Jag får fräsa till nåt fränt!

Dom gummiklädda finns väl annars i rostfritt med, då kan du polera klamman smile

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo 780 (1989)
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
13 oktober 2017 · 1 301 Inlägg

farbrorbozze skrev:

quinna skrev:

farbrorbozze skrev:
Svårt med slangdragningar men tror du får till det bra. :-)
Hälst vill du väl inte svetsa mitt på pullrod staget så klamma kanske är att föredra?

Japp... blir en klämma så att pullroden kan rotera fritt, då den funkar som en vantskruv för att justera ride height fram.

Jag får fräsa till nåt fränt!

Dom gummiklädda finns väl annars i rostfritt med, då kan du polera klamman smile

Jag gillar inte P-klamma alls sad

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang