MeRoll88 skrev:
Jaha, då sitter man här med sitt kaffe igen och inspekterar.
Jag är fortsatt imponerad, precis som alla andra gånger, lika kul varje gång och titta in här.
Kul och se vilka stora framsteg som sker, även om det kanske inte känns som det för dig, men det händer ju alltid nått, litet eller stort.
Mätarna var förresten förjäkla granna!
Kan inget annat än fortsätta att önska dig lycka till med allt och fortsätt i samma takt, så ska jag nog kunna fortsätta brygga kaffe i samma takt. Hahah.
MVH
Skönt med lite värmande ord! Jag har suttit och haft dåligt samvete i flera veckor nu som inte uppdaterat tråden alls. Men... nu är jag faktiskt igång igen! Jag hade maj månad som lite av en karantän-månad, och jag tror det behövdes. Sommaren har kommit nu och allt som behövde göras hemma är nu fixat så jag borde kunna börja lägga timmar i mitt svala garage igen.
Sen sist har jag pysslat vidare med tanklocket bland annat. Det är nu så klart de behövde bli för att kunna provtrycka tanken. Det ska fräsas och putsas en massa förstås, och en får vi se om jag ens kommer använda det. Lite småfränt med synlig mekanism, men det blev inte riktigt som jag hade tänkt.
![https://i.imgur.com/N1L48Hc.jpg]()
Men med tanklocket "klart" så kunde jag iaf till slut provtrycka tanken. Och efter några försök och efter modifering av ett par nipplar så blev den faktiskt tät. Jag tryckte i 0,5bar och gick loss med bubbelsprej och det enda som nu ger bubblor är just tanklockspackningen, men det är så lite så det kommer inte vara ett problem. En punkt avklarad med andra ord.
En viktig grej innan provkörning är kardanaxel. Och planen är väl att bygga någon seriös på sikt, men jag kom över en orginalkardan till någon gammal cheva med TH400-låda till en väldigt billig peng. Och då ingick yoke som jag också saknade. Det blir att kapa den i svarven till längd och svetsa ihop så får den duga att provköra med. Jag tänkte att man kan ju alltid lämna in den för balansering och är den bra nog så kanske den får vara kvar, annars byggs en ny. Den ser ut att kunna hålla iaf, med 3"rör och jävligt grova kors.
![https://i.imgur.com/nYNu2Ih.jpg]()
![https://i.imgur.com/Q1X3p0J.jpg]()
Jag tror det är sk 1350-kors på denna och jag tror att det ska finnas kombinationsknutkors mellan 1350 och det som sitter på volvo-axeln.
Det har sen sist hunnits med några mindre bilträffar också. Jag försöker alltid få med familjen, och framförallt döttrarna då jag hoppas att intresset på något sätt ska gå i arv. Äldsta dottern, Nova, verkar iallafall ha förstått vad som gäller.
![https://i.imgur.com/qpYiUve.jpg]()
Och ja, hon är döpt efter Cheva Nova... (yngsta dottern heter Vega i mellannamn

)
Nu idag passade jag på att kapa lite i diverse glasfiberdelar utomhus i det fina vädret. Sidokjolarna och skärmarna fick sig några hål och lite tillkapning för att passa nu när skruvarna som håller buren ska dras och karossen fästas lite mer ordentligt än vid tidigare monteringar.
![https://i.imgur.com/Ebyb5Ro.jpg]()
![https://i.imgur.com/d0Ei03D.jpg]()
Jag tycker bilen blir så otroligt verklig när skärmarna kommer på! Och det är först då man inser hur jävla bred den egentligen är i förhållande till längden. Den är ungefär lika lång som frugans Polo, men 2-3dm bredare

I närtid nu ska några fästen svetsas på ramen. Fästen till skärmar och till ramen som stolarna ska sitta bultad i. Så fort det är klart så åker karossen på igen och motorn ska startas upp. Tanken var att starta upp motorn med den ordentliga soppasystemet för att avlusa det, samt även för att få lyssna på det nu färdiga avgassystemet. I samma veva tänkte jag hänga i alla mätare i panelen så man får se att all el dit också fungerar. Även fläktkåpan ska bli klar så man har kolla på att motorn håller tempen ordentligt.
Jag återkommer när det finns mer att visa
