Quinna's -31 Tudor (Filmuppdatering på sida 60)

Bygget av vår familjs -31a Tudor Hot Rod från ruta 1.
  • 302 Följare
  • 633 696 Visningar
  • Uppdaterades senast 9 december 2022
Djo
27 juni 2018 · 10 157 Inlägg

Blir grymt det här smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
28 juni 2018 · 1 301 Inlägg

MR_T skrev:
Snyggt med mätarna, tycker bilen ser ut att vara klar för provkörning smile
Kommer bli en riktig skönhet på vägarna nästa sommar.

Nästa sommar ja... tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
2 juli 2018 · 1 301 Inlägg

Det blir ingen stor uppdatering idag, men en rolig.

Jag har pysslat med lite diverse senaste veckan med ambitionen att kunna starta upp motor igen. Inga konstigheter egentligen, men eftersom jag ville starta upp med det ordentliga soppasystemet så blev det lite grejer att kolla av och fixa. Jag har pressat alla soppaslangar klart, sköljt systemet, monterat bränslefilter osv.

Sen har jag flyttat in tändspolen i kupén också och satt en skottgenomföring för tändkabel. Det blir lite cleanare på torpedväggen då. Dock har jag fått felkoder på elektromagnetiska störningar, så jag behöver nog isolera spolen på något sätt.... Tips? Tänkte testa med aluklädd värmeisoleringsstrumpa. Alternativt något alunät.

Men men, nog med ord... vad sägs om en liten film?

https://www.youtube.com/watch?v=iF1bOr_ … e=youtu.be

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
MR_T
2 juli 2018 · 2 340 Inlägg

Alltså den ser ju så färdig ut. Riktigt skön bil som låter så jädrans häftigt. Nu saknas bara en video när du slirar lite smile

Thor Hot Rod "Modern Hot Rod" (2019)
turbo57
2 juli 2018 · 1 011 Inlägg

Tjusigt, vilken lycka för dig att få höra ljudet och veta att det inte är så mycket kvar smile

quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
2 juli 2018 · 1 301 Inlägg

MR_T skrev:
Alltså den ser ju så färdig ut. Riktigt skön bil som låter så jädrans häftigt. Nu saknas bara en video när du slirar lite smile

turbo57 skrev:
Tjusigt, vilken lycka för dig att få höra ljudet och veta att det inte är så mycket kvar smile

Jo, jag är helsåld på ljudet med faktiskt tongue Framförallt väldigt eget och inte som alla andra. Andas mer racing än vad en snäll cheva smallblock annars gör tongue

Men det är intressant vad alla tycker det är lite kvar. Det är ju massor kvar! Hänga dörrar, bygga fönsterhissar, hela inredningen, allt med passform och lack, växellåda, kardan, handbroms osv osv osv. Kommer ta flera år!

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
8 juli 2018 · 1 301 Inlägg

Ytterligare en söndag, och ytterligare en vecka har passerat.

Inga stora framgångar denna veckan heller egentligen Det fortsätter att vara hektiskt på jobbet, men nu är det bara en vecka kvar till semester tack och lov. Det som har hänt sen sist är följande:

Jag har gjort klart fläktkåpan till kylaren så pass att den nu både passar, funkar och sitter monterad. Det blev en liten specialare. Jag byggde en ring på kåpan som styr mot fläkten och som dessutom minskar spelet mellan fläktbladen och kåpan. Mindre spel brukar i min erfarenhet innebära högre verkningsgrad på fläkten, vilket jag kan behöva med tanke på hur trångt jag har det och hur grund fläktkåpan blev.

https://i.imgur.com/PbUQJTn.jpg

https://i.imgur.com/ggc0cZ8.jpg

https://i.imgur.com/2nrusY0.jpg

Jag insåg också att det inte gick att montera fläktkåpan utan att demontera kylaren, vilket var lite olyckligt. Men men... sånt får man ta.

https://i.imgur.com/pa8AFKb.jpg

https://i.imgur.com/XqaBCfv.jpg

Mer marginal än så behövs inte tongue Jag har idag också kört motorn varm så att fläkten gått igång och kollat så att den klarar att hålla temperaturen. Och inga konstigheter där inte. Strax under 180°F (ca 80°C) stannar den med nuvarande tillslagstemp på fläkten.

Idag blev det en stunds pyssel med faktiskt. Jag har ju sen tidigare moddat ena PV-stolen och gjutit glasfiber över den moddade ramen. Den stolen har fram till nu bara varit punktsvetsad och den andra har varit orörd. Idag hann jag helsvetsa den påbörjade stolen och slipa fogarna hjälpligt. Jag hann även nästan med att göra klart stol nummer två ockå. Det saknas bara lite rundstång för skålningen på den, sen ska den gjutas plast på med.

https://i.imgur.com/MtXp0NX.jpg

Jag upptäckte när jag skulle helsvetsa att det var ett rent helvete att svetsa i dessa rör. Dels var stolarna lackade med någon färg som idag mest troligt inte är laglig. Luktar satan och är svår att få bort. Sen är PV-stolarna lödda och inte svetsade. Det var alltså inte heller lätt att slipa rent trots att färgen är borta. Det spottade och fräste och blev riktigt fult. Så fula som svetsarna blev när man var tonåring! Som tur är så finns det något som heter flap disc till vinkelslipen tongue

Nu i veckan blir det att spåna vidare och förbereda inför semestern, så jag har material att jobba med när jag är hemma smile

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
9 juli 2018 · 6 474 Inlägg

riktig färg på den tiden, ett tips annars är att stoppa en rörstump inuti där du skarvar , då kan du bränna på rejält med svetsen.

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Volvo 780 (1989)
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
28 juli 2018 · 1 301 Inlägg

Inser nu när jag kommer på sista inlägget i tråden hur länge sen det var jag uppdaterade den här tråden. Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för det. Men faktum är att det har varit semester och jag har haft fullt upp med att dricka öl på altanen  på kvällarna. Det är svettigt att mecka rod när det är 32 grader varmt, vilket det har varit sen min semester började för två veckor sen, och på kvällarna måste man kyla ner sig.

Vad har jag ställt till med sen sist då? Jo!

Jag har tejpat upp och plastat klart stol nummer två. Den ska nu renkapas och plockas loss ur "formen". Stol nummer ett har fått sig lite färg också.

https://i.imgur.com/o5bHpE9.jpg

https://i.imgur.com/kDBaIg3.jpg

https://i.imgur.com/VISA9fU.jpg

https://i.imgur.com/p6hNdaU.jpg

Och eftersom stol nummer ett nu är färdig och till och med målat så unnade jag mig en billig bäddmadrass från Jysk och snodde ihop en riktigt snygg klädsel. Och för första gången så fick jag nu känna på hur det faktiskt skulle kännas att sitta i bilen, och jag måste säga att det inte var så illa som jag hade trott tongue

https://i.imgur.com/ASUwmWi.jpg

https://i.imgur.com/b1JLUjy.jpg

Och var bilen så bekväm med en billig bäddmadrass så lär det kunna bli rätt sjysst med riktigt kallskum och skinn!

Sen har jag pysslat en del med framändan på kärran också. Jag hade någon plan på att bli klar med allt närtida plastjobb nu under semestern. Och en del av det plastjobbet är förlängningen av motorhuven. Och det är ingen mening att förlänga huven förrän jag på riktigt spikat kylarens position och lutning, så jag vet hur lång huven behöver vara. Sagt och gjort.... övre fästpunkter till kylaren fick byggas.

Dock har ju jag en massa trattar ivägen så det fick bli en specialare. Rostfritt förstås...

https://i.imgur.com/OMd2z9p.jpg

Jag svetsade rostfria M10'or i änden och fäster mot torpeden med skär-rings kopplingar. Typ som VVS-kopplingar fast hydraulvarianter i rostfritt.

https://i.imgur.com/USnqtJV.jpg

Blev rätt ok tycker jag!

Men sen är det ju så att huven inte ligger an emot kylaren, utan mot kylarmaskeringen. Kylarmaskeringen sitter däremot fast i kylaren. Eller åtminstone så ska den göra det, men fästpunkterna fanns inte riktigt än.

Sagt och gjort... lite 4mm aluplåt och lite fantasi senare så hade jag dom här.

https://i.imgur.com/HN5KCd5.jpg

Men dom gör ingen som helst nytta om dom inte får att montera fast på kylaren. Så jag fick vispa till ett gäng svetsmuttrar och bränna fast på kylaren.

https://i.imgur.com/VrZmWr8.jpg


Sen var det bara att muttra dit, mäta, bryta lite, mäta igen, och sen gick maskeringen att montera big_smile

https://i.imgur.com/A8NlUd9.jpg

https://i.imgur.com/St8K0ay.jpg

https://i.imgur.com/fBJjPlg.jpg

https://i.imgur.com/fEVE5EU.jpg

Så nu har jag ytor i båda ändarna som huven ska ligga emot. Nästa steg blir att kapa sönder huven så jag kan börja pyssla ihop den igen. Men det får bli imorgon, för nu blir det öl på altanen... det är varmt som satan!

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
turbo57
28 juli 2018 · 1 011 Inlägg

Blir snyggt som fasen, konstigt att det är lika varmt hos dej smile

texas5020
28 juli 2018 · 297 Inlägg

Riktigt smart lösning med vvs kopplingarna, hög klass på ditt bygge !!!

quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
29 juli 2018 · 1 301 Inlägg

turbo57 skrev:
Blir snyggt som fasen, konstigt att det är lika varmt hos dej smile

Tackar! Jo, det har varit 25 grader eller mer sen i mitten av maj känns det som, förutom till midsommar förstås då det var samma väder som till jul.

texas5020 skrev:
Riktigt smart lösning med vvs kopplingarna, hög klass på ditt bygge !!!

Ja, jag tyckte det med. Känns väldigt cleant faktiskt. Tackar! Kul att nån mer än jag ser charmen i det tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
Djo
29 juli 2018 · 10 157 Inlägg

Snygg lösning på kylarfästet riktigt fränt smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
30 juli 2018 · 1 301 Inlägg

Djo skrev:
Snygg lösning på kylarfästet riktigt fränt smile

Tackar!

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
MR_T
30 juli 2018 · 2 340 Inlägg

Snygga och smarta lösningar du arbetat fram.

Thor Hot Rod "Modern Hot Rod" (2019)
Sukkan
30 juli 2018 · 451 Inlägg

Går bra detta 😁 imponerad över att du orkar i denna värmen. Jag skulle börja byta taket på garaget men det är för varmt på dagarna så det får bli kvällsjobb istället.

quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
31 juli 2018 · 1 301 Inlägg

Sukkan skrev:
Går bra detta 😁 imponerad över att du orkar i denna värmen. Jag skulle börja byta taket på garaget men det är för varmt på dagarna så det får bli kvällsjobb istället.

Orkar och orkar tongue Det blir en del kvällsjobb här med faktiskt. Jag håller på med fixning av andra-bilen också, så frun har nåt att åka med när hon börjar jobba igen. Dock smågrejer som 4 bromsok och skivor, alla belägg, fjäderbenslagringar, fjädrar, krängningshämmarlänkar, styrleder och rostlagning... skönt som fan när det är 34 grader tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
31 juli 2018 · 1 301 Inlägg

Hej igen!

Jag har hunnit kapa loss stolgjutning nr 2 ur formen. Det släpper förvånansvärt lätt faktiskt. Några minuter per del, sen var dom lösa. Och efter lite renkapning ser det ut såhär.

https://i.imgur.com/50W9Tqn.jpg

https://i.imgur.com/g25kZWG.jpg

Sen har jag faktiskt fått en stund med motorhuven sen sist. Jag lyckades snacka till mig en heldag här i måndags och faktiskt en hel del gjort.

Eftersom kylarmaskeringen nu satt där den skulle så var det inte annat att göra än att uppskatta ungefär hur mycket som skulle läggas till och sen hitta på något smart sätt att kapa den för att få linjerna någorlunda rätt.

https://i.imgur.com/53DxHm6.jpg

https://i.imgur.com/VfAJ8Q3.jpg

Och eftersom bredden på huven var rätt i både fram och bakkant så var förlängningen tvungen att göras på mitten. Kapa ett kors blev lösningen, och sen trimma i ändarna för att få vinkeln rätt.

https://i.imgur.com/USaFzXr.jpg

Sen började timmarna med arbete att fixera bitarna på rätt plats. Först med bockade plåtbitar, klämmor och tejp och slutligen med tunna aluplåtar som skruvas fast.

https://i.imgur.com/cuZEa1h.jpg

https://i.imgur.com/I07YZI8.jpg

https://i.imgur.com/bwwjtjD.jpg

https://i.imgur.com/nsJG5Pz.jpg

Det blir lite av en frankenstein-huv när man har plåtarna skruvade tongue Men det funkar jävligt bra för plåtarna fixerar bitarna rakt och dom är följsamma nog att dom följer välvningen på sidan på huven.

På insidan sen så slipas skruvarna ner och gelcoat läggs mot aluplåten. Plåten vaxas innan så släpper det väldigt lätt sen när det ska tas isär. Jag använde samma teknik när jag gjöt golvet och det släppte hur fint som helst.

https://i.imgur.com/ToxwuA8.jpg

https://i.imgur.com/tj2xOzR.jpg

https://i.imgur.com/4DmzdI6.jpg

Efter gelgoaten har härdat så läggs glasfiber i vanlig ordning. Ett gäng lager efter smak. I mitt fall så la jag 2 lager med 450g-matta, men det ska läggas mer sen när jag bygger in luftburken i undersidan på huven.

Och efter att ha plockat bort plåtarna och duttat i gelcoat i alla skruvhål så ser det ut något sänt här.

https://i.imgur.com/FTcEXUl.jpg

Långt ifrån perfekt, men passformen mot ändarna är bra, längden är numera korrekt och mängden spackel blir nog ganska lite.

Jag har lite idéer på luftburken och luftfilter med. Vi får se vart det bär iväg och när det blir dags. Näst tänkte jag tackla stolsram nummer två så att den blir målad, och även stolsinfästningen i karossen. Förthoppningsvis hinner jag med det inom närmsta veckan smile

Senast redigerat av quinna (31 juli 2018)

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
31 juli 2018 · 6 474 Inlägg

Snyggt jobbat med huven, lägger du nån förstärkning invändigt sen eller?

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo 780 (1989)
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
31 juli 2018 · 1 301 Inlägg

farbrorbozze skrev:
Snyggt jobbat med huven, lägger du nån förstärkning invändigt sen eller?

Dels luftburken som blir lite av en låda sen blir det även någon båge som förbinder gångjärn och lås-infästningarna tänkte jag.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang