Quinna's -31 Tudor (Filmuppdatering på sida 60)

Bygget av vår familjs -31a Tudor Hot Rod från ruta 1.

quinna

  • 285 Följare
  • 330 928 Visningar
  • Uppdaterades senast 29 november
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
7 april · 1 111 Inlägg
#1082

Ytterligare en söndag och den här söndagen är faktiskt inge kul alls. Det var grillinvigning igår, och jag råkade även inviga både ölburkar, vinboxar och skumpa verkar det som. Ångesten har varit påtagande idag vill jag lova, men jag är inte den som sviker. Det blir en liten bilduppdatering ändå, trots baksmälla!

Sen sist så har jag pysslat med bland annat tanklock.  Jag har som ni kanske minns sen innan, byggt ett eget eftersom jag snabbt bestämde mig för att det var för enkelt att köpa ett och jag ville ha ett med någon form av synlig mekanism.

Såhär såg det ut i somras nån gång.

https://i.imgur.com/1xf3Ac7.jpg

Och såhär ser det ut nu när jag har fått lite tid att göra det hyfsat klart. Får se om jag kanske lägger mer energi på polering senare, men för nu så känns det bra.

https://i.imgur.com/zw8pp5v.jpg

Sen har jag pysslat lite mer värmesköldar över ljuddämparna. Jag vet inte om det egentligen behövs, men jag tänker att eftersom ljuddämparna står för stor varm area och karossen är i plast, så är det kanske inte helt dumt att ha någon form av isolering. Det vore tråkigt om golvet börjar smälta under färd tongue Sen tycker jag att det ser lite proffsigt ut också med såna korrugerade aluplåtar.

Sagt och gjort... jag köpte sån isoleringsplåt i alu som man normalt kör värmesköldar till kaminer av och började hacka. Först för att få en bit som var lagom stor att jobba med och som passade utrymmet.

https://i.imgur.com/nSykFsd.jpg

Sen började jag mäta upp och borra lite hål för infästning och kapa lite spår för att kunna bocka delar av plåten runt dämparna.

https://i.imgur.com/wqr0G4v.jpg

Sen använde jag diverse don och kanter i garaget för att få till lite tredimensionella former.

https://i.imgur.com/R5oxlth.jpg

Och sen var det mer eller mindre bara att montera. Viss justering på plats, men annars gick det väldigt smidigt att få till.

https://i.imgur.com/2gZ4I8K.jpg

https://i.imgur.com/8ABmAtx.jpg

Ser lite annorlunda ut att se värmesköldarna uppifrån. Det är jag inte riktigt van vid, men jag tror det kan funka smile

Utöver det så har jag blivit "klar" med ventilkåporna också. Samma som med tanklocket, så finns det väl en chans att jag lägger lite mer tid på att polera det sista sen nån gång, men för nu så känns det som att det duger. Jag har kompletterat med oljelock också, och flyttat över mina breathers från gamla kåporna.

https://i.imgur.com/m6HmgaE.jpg

https://i.imgur.com/D66BubM.jpg

Jag tycker att motorn passar mycket bättre in i bilen nu än med gamla kåporna. Jag är riktigt nöjd faktiskt big_smile

Och sist men inte minst så har jag herr Åberg glad och klistrat fast ett par stickers på karossen så han får lite marknadsföring. Misstänker att karossförsäljningen kommer öka drastiskt nu tongue

https://i.imgur.com/l2AOeaR.jpg

Det får vara allt för den här veckan. Jag återkommer nästa vecka med mer... förhoppningsvis tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
hugger69
7 april · 923 Inlägg
#1083

Både tjusigt å praktiskt med dina sköldar! wink
Kåporna blev kanon och du satte locken precis som jag hade på min, men behövs ingen PCV-ventil?

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1 samt 1971 Chris Craft
www.hakansmotorsida.com
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
7 april · 1 111 Inlägg
#1084

hugger69 skrev:
Både tjusigt å praktiskt med dina sköldar! wink
Kåporna blev kanon och du satte locken precis som jag hade på min, men behövs ingen PCV-ventil?

Tackar!

Vad menar du med PCV-ventil? smile

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
Xebers76
7 april · 1 531 Inlägg
#1085

quinna skrev:

hugger69 skrev:
Både tjusigt å praktiskt med dina sköldar! wink
Kåporna blev kanon och du satte locken precis som jag hade på min, men behövs ingen PCV-ventil?

Tackar!

Vad menar du med PCV-ventil? smile

Positive crankcase ventilation.

Och jag undrar också varför man skulle behöva ha en sån på denna motorn lol

För övrigt får jah bara säga: grymt snyggt med värmesköldarna!

Varför inte ta med hela soffgruppen ut på vägarna? Kolla gärna min tråd "Den rullande soffgruppen"
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=319705
Djo
7 april · 10 102 Inlägg
#1086

Snyggt smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
hugger69
7 april · 923 Inlägg
#1087

Jag är ju ingen expert i ämnet men det här hittade jag på Camaro-forumet:

Alla motorer har ju ett visst läckage förbi kolvringar ner i vevhuset. Hur mycket beror på motorns skick.
Med en 'vanlig' breather i varje ventilkåpa så släpps dessa gaser ut för att förhindra att det blir övertryck i vevhuset. Efter kort tid är i princip all luft i motorn gamla skitiga avgaser. Dessutom får man en oljelukt från gaserna som kommer ur breathern.

Men en PCV-ventil sugs det ut mer gaser än det som läcker förbi kolvarna. Extraluften sugs in från breathern i andra ventilkåpan. Luften i motorn blir alltså mycket renare och det svaga undertrycket gör att motorn inte läcker olja lika lätt. Vevhusgaserna går genom motorn och ut genom avgasröret så man slipper även oljelukten.

Det är alltså stora fördelar med en fungerande PCV-ventil. Enda nakdelen är att motorn spikar lättare om den får andas en oljedimma. Får man sådana problem är motorn antagligen i stort behov ar renovering för med en tät motor ska det inte bli så mycket vevhusgaser.

Om det är en ren rejsbil så skulle jag inte använda PCV för att vara säker på att motorn bara andas friskluft.

På en gatbil är PCV att föredra
.

Vet inte vad Bilprövningen säger men sluten vevhusventilation har ju vart ett krav sedan 1969 typ! tongue

Senast redigerat av hugger69 (7 april )

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1 samt 1971 Chris Craft
www.hakansmotorsida.com
Giuseppe
7 april · 280 Inlägg
#1088

Snyggt jobbat trotts baksmälla 👍

quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
8 april · 1 111 Inlägg
#1089

Xebers76 skrev:
Positive crankcase ventilation.

Och jag undrar också varför man skulle behöva ha en sån på denna motorn lol

För övrigt får jah bara säga: grymt snyggt med värmesköldarna!

Vevhusventilation är ju bra ur många aspekter. Jag läste på lite om den typen av vevhusventilation ni pratar om, med PCV-ventil, och det är vad jag skulle kalla vanligt återcirkulerande vevhus-vent. Dock kan man göra på många sätt. Dels kan man leda in det efter spjällen där man har högt vakuum eller så innan spjället där man har bara väldigt lite vakumm pga luftfiltrets tryckfall. Sen kan ha massa oljefällor hit och dit.

Jag kommer nog inte koppla in mig efter spjäll i första hand, utan har planer på att kanske koppla återledningen till luftfilterboxen som jag ska bygga på insidan av motorhuven. Alternativt bygga en lösning med Catch-tankar som återleder ev. oljedimma ner i tråget och suger vakuum från catchtanken istället. Men jag vet inte hur det blir med den typen av lösning när man kör MAP-sensor och baserar bränsleberäkningen på inloppstrycket och dess syredensitet. Nån form av felräkning måste det bli om man börjar stoppa in en massa syrefattig vevhusgas och dessutom punkterar vakuumet med ett helt vevhus.

Giuseppe skrev:
Snyggt jobbat trotts baksmälla 👍

Tackar! Jag är imponerad själv tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
MR_T
8 april · 2 244 Inlägg
#1090

Här går det undan, imponerad över värmeskydden dom blev ju suuuuper och  ventilkåporna var som pricken över i.

quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
9 april · 1 111 Inlägg
#1091

MR_T skrev:
Här går det undan, imponerad över värmeskydden dom blev ju suuuuper och  ventilkåporna var som pricken över i.

Undan vet jag inte... men det händer något litet varje dag. Idag tex. ska jag kapa av en skruv och sen skruva fast den tongue

Värmeskydden tror jag kan göra faktiskt nytta och det är alltid fint med blank alu smile får se om jag gör fler till några fler ställen på avgasrören smile

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
farbrorbozze Sköning med mycke idéer men jobbar på Cheva 55an
20 april · 6 187 Inlägg
#1092

Kul att se bilen & träffa dig på Elmia igår smile

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet
Länk till FORD -32 5w projektet
Streetfreak
27 april · 653 Inlägg
#1093

Kollade din rod på elmia och snackade lite, skoj se den live

quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
28 april · 1 111 Inlägg
#1094

Hej allihopa!

Nej, jag har alltså inte ramlat av planeten, utan är i högsta grad kvar och fullt levande. Det har dock varit rätt mycket att stå i senaste veckorna, och jag har inte riktigt haft tid och energi att skriva något här.

Som jag har hintat lite om tidigare så har jag blivit inbjuden att ställa ut mitt projekt på Elmia. Och ansatsen för att blir klar och komma dit, samt ta sig hem och återställa psyket efteråt har tagit en sjuk mängd energi. Detta har gjort att det inte blivit så mycket bilder och inlägg här på garaget. Jag ber om ursäkt för det.

Men... Elmia. Vilken grej! Otroligt roligt att faktiskt bli inbjudan till att delta först och främst. Och riktigt mäktigt att stå som utställare på detta Skandinaviens största event. Sen var det förstås riktigt kul att så många av mina följare här på garaget och på SSRA's sida kom fram och pratade! Det känns lite konstigt att så många vet vem jag är och vad jag har byggt. Sen fanns det förstås även dom som inte hade en aning om vad det var för något och istället hade massvis med frågor.

Jag har inte så jättemycket mer att skriva, då det egentligen inte byggts så mycket sen sist jag uppdaterade. Jag tänkte istället bjuda på lite bilder från montern på mässan.

Såhär hade jag grejerna uppställda

https://i.imgur.com/2slSFAe.jpg

Och såhär såg det ut stor del av tiden

https://i.imgur.com/TAjAFOn.jpg

https://i.imgur.com/NSzXAXE.jpg

Det är något speciellt med att se sin bil uppställd på parkettgolv tongue

https://i.imgur.com/XR9xMvG.jpg

https://i.imgur.com/kFAQMSz.jpg

Man blir rätt ödmjuk av en hel helg på Elmia. Herrejävlar vilka fina byggen det finns, och vad mycket pengar det lagts på vissa bilar. Och är det en sak jag lärt mig så är det att man ska ha många kompisar tongue De fordonsägare som plockade hem flest pokaler hade ett helt entourage av människor i matchande sponsor-skjortor tongue Men SSRA som jag ställde ut för fick faktiskt pris för bästa klubbmonter, och det är inte heller fy skam tongue

Nu är det så att jag sen i november 2018 spenderat minst 4 kvällar och 2 halvdagar i veckan i garaget. Det har tärt på både kropp och inspiration... och relation. Inspirationen är återställd efter Elmia-helgen, men kropp behöver vila. Och jag har sedan tidigt lovat familjen en paus från garaget nu efter påskhelgen. Och så får det bli... det kommer bli lugnt i den här tråden ett par månader, tills dess att vardagsrummet är renoverat och trädgården iordninggjord. Jag hoppas ni har förståelse för det.

Eventuellt kommer jag släpa med chassiet på diverse mindre träffar runt Södertälje i sommar, så vi kanske syns där ute!

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
hugger69
29 april · 923 Inlägg
#1095

Fantastiskt häftigt, jag gläds med dig!
Utan en förstående familj kan man inte hålla på med hobbyn på din nivå, grattis till allt! tongue

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1 samt 1971 Chris Craft
www.hakansmotorsida.com
FredGaute
30 april · 478 Inlägg
#1096

Fullt fortjent oppmerksomhet!
Bilen er et smykke!!

puttekula6161
1 maj · 59 Inlägg
#1097

Grymt bygge!!!

Mattilacken
1 maj · 220 Inlägg
#1098

Kul med elmia! Vila nu och ta hand om familjen, det finns inget viktigare! Njut av de små medans de är just små.. snart är det de som drar till Arjeplog eller liknande...

MR_T
1 maj · 2 244 Inlägg
#1099

Var ett enormt jobb du lagt ner på kort tid och fint blev det. Säkert skön känsla stå där på Elmia och få ladda batterierna med all positiv feedback.

Vila nu men inte för länge smile

Tumbleweed
2 maj · 1 692 Inlägg
#1100

Helt klart familjen nu!
Att stå med sitt bygge på Elmia, måste vara en upplevelse! Och parkettgolv , well, nu vet du vad du ska lägga i garaget ;-)

Hotroden ser snuskigt bra ut o sjukt fint byggd!

Jag är på kurs då o då i Södertälje, skulle vara fint med lite verkstads kaffe o spana in bygget :-)

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang