Quinna's -31 Tudor (Slutmontering pågår!)

Bygget av vår familjs -31a Tudor Hot Rod från ruta 1.

quinna

  • 282 Följare
  • 306 344 Visningar
  • Uppdaterades senast 12 augusti
Djo
24 juli 2015 · 10 074 Inlägg
#121

Trevligt smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Mattilacken
27 juli 2015 · 220 Inlägg
#122

Fränt projekt! Är hyfsat sugen att ha nått sånt att meka i.. eller kanske en Jeep wink men det blev altan giftemål mm ist..

quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 augusti 2015 · 1 062 Inlägg
#123

Mattilacken skrev:
Fränt projekt! Är hyfsat sugen att ha nått sånt att meka i.. eller kanske en Jeep wink men det blev altan giftemål mm ist..

Livet är inte slut än tongue Altanen blir ju klar tids nog och frugan lär vilja ha ut dig ur huset nån gång tongue

Jag har iallafall fått lite gjort nu idag. Jag har varit en vända på jobbet och fixat lite med bakbromsarna. Så grymt skönt  med tvättmussla och blästerskåp tillgängligt när man behöver. Efter att båda bakre bromsoken fått kolvarna demonterade fick dom åka en stund i tvättmusslan. Efter det blev det blästring. Fick till en rätt smart grej för att inte få in sand i oket.

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20Hot%20Rod/2015-08-01%2012.35.54_zpsat14j2ew.jpg

Jag älskar hur rent allting blir när det blästras

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20Hot%20Rod/2015-08-01%2013.00.32_zpsv2v9j58w.jpg

Efter blästring blev det en vända bromsoksfärg. Denna gången blev det guld, mest bara för att dom ok man köper på typ Mekonomen ofta är guldfärgade.

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20Hot%20Rod/2015-08-01%2021.06.33_zpsfzrcbqgy.jpg

Kolvarna va faktiskt ganska fina. Jag blästrade av dom invändigt, filade till kanterna och målade dom med Hammerites slätlack som är hyfsat rostförebyggande.

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20Hot%20Rod/2015-08-01%2021.07.53_zpsmonvrdu9.jpg

När jag ändå hade blästern i näven fick kåpan till bakaxeln åka ett varv då den såg riktigt rutten ut. Lite kul att det var alu-kåpa på 940ins axel. Efter blästring så drog jag av den snabbt med stålborsttrissan i bänkslipen. Jag tror nästan ytan får duga. Inte överputsat så man blir rätt för att använda grejerna och ändå inte sunkigt.

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20Hot%20Rod/2015-08-01%2014.42.18_zps2qdzbmvm.jpg

Jag ska försöka slänga ihop styrväxeln imorgon. Kanske blir någon bild då med.

Annars letar jag efter någon i Stockholmstrakten som har bläster av större modell. Jag vill få hela bakaxeln blästrad. Nån som har något tips?

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
2 augusti 2015 · 1 062 Inlägg
#124

Ytterligare en ledig dag och lite mer gjort. Bjuder på en uppdatering, om än en liten.

Jag har plockat ihop styrväxeln klart, så nu lägger jag den på hyllan i väntan på montering. Jag har gjort klart bromsoken bak också. Rätt trevligt att få montera ihop egenhändigt renoverade delar med nya komponenter. Detta är dom första bromsoken jag renoverar själv och det är definitivt något jag kommer göra igen. Jag betalade 125:-/ok för renoveringen. Hade jag köpt billigaste nya oken som finns hade jag betalat närmare 1000:-, med andra ord rätt bra vinst.

Och på tal om det. Jag var in och tittade på Biltemas ok igår (jag skulle ha luftningsnipplar och ville försäkra mig om att det var rätt gänga) och jag reagerade på vikten på det. Jag tror inte att jag överdriver om jag säger att Biltemas ok väger hälften av vad orginal ATE väger. Plus att "balansvingarna" som dom kallas, saknas helt på Biltemas ok. Känns rätt bra att ha fräscha orginalok för 125:- tongue

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20Hot%20Rod/2015-08-02%2015.46.14_zpsnx6gi49v.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20Hot%20Rod/2015-08-02%2015.46.25_zpsqtmtz9oy.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20Hot%20Rod/2015-08-02%2017.24.43_zpstx7hyhed.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20Hot%20Rod/2015-08-02%2017.45.21_zpsqbjzob08.jpg

Imorgon ska jag förhoppningsvis riva ur drivaxlarna och diffen och göra bakaxeln klar för blästring. Återkommer när jag har mer smile

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
Lygdman Amatör
2 augusti 2015 · 488 Inlägg
#125

Jag kanske har missat om det stått någon stans, men vad är det för styrväxel?

Gillar det mesta som någon lagt sin själ i...
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
3 augusti 2015 · 1 062 Inlägg
#126

Lygdman skrev:
Jag kanske har missat om det stått någon stans, men vad är det för styrväxel?

Jag kanske har missat att nämna det tongue Det är en CAM-växel från en helt vanlig 240. Ganska lämplig i bredd för det jag har tänkt mig och framförallt... gratis tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
5 augusti 2015 · 1 062 Inlägg
#127

Dags för en mini-update igen då. Jag har pysslat lite med drivaxlarna till bakaxeln. Jag plockade ur dom igår och idag har jag brottat bort hjullagerna från dom. Faktiskt inte det lättaste tongue Blev till att kapa spår i distanstringen och lagerbanan och sen mejsla bort dom. Men men... Det gick smile

Jag har också pressat ur pinnbultarna och svetsat igen hålen då jag ska byta bultcirkel till 5x120. Jag ställer mig dock frågande till om materialet i medbringaren räcker till tongue Medbringaren är 142mm ytterdiameter. Med bultcirkel med en diameter på 120mm och M12 hjulbultar blir det bara 5 mm material kvar utanför skruvhålet. Tror ni det räcker?

Så här kommer det se ut i grova drag.

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20Hot%20Rod/5x120_zpsftld3ibr.png

Räcker det inte kommer jag måsta svarva någon styrning på medbringaren och sen svarva en ring som får pressas/svetsas på i ytterkant för att öka på diametern lite.

Någon här som har erfarenhet eller uppfattning?

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
MR_T
5 augusti 2015 · 2 223 Inlägg
#128

Fungerar kanon. Krafterna överförs ju av friktionen mellan fälg och nav så dom 5mm har ingen betydelse eller dom skall ju hålla bulten där så du kan spänna muttern.

scaryeyes
5 augusti 2015 · 855 Inlägg
#129

Inga problem! Då är centrumstyrningen viktigare

Varför betala mer när man kan få hälften till samma pris???
I have 50 prototypes of various whatevers around the house
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
6 augusti 2015 · 1 062 Inlägg
#130

Exakt! Det är inte mer material i lagerhubbarna jag har fram heller. Dock så driver det ju inte där, men bromskrafterna borde ju belasta på samma sätt. Dessutom så brukar ju bromsarna ofta ha mer att säga till om än motoreffekten på dom flesta bilar. Mina bilar har ofta gjort 100-0 snabbare än 0-100 tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
7 augusti 2015 · 1 062 Inlägg
#131

Någon som har tips på någon färg som ser ut i nyansen som obehandlat gjutjärn? Känns som att det vore kul att använda på diverse komponenter som kommer synas. Jag har hittat svindyr färg som är tänkt för grenrör osv, men länkarmar, spindlar osv blir sällan 900 grader så det känns onödigt tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
Lygdman Amatör
7 augusti 2015 · 488 Inlägg
#132

quinna skrev:

Lygdman skrev:
Jag kanske har missat om det stått någon stans, men vad är det för styrväxel?

Jag kanske har missat att nämna det tongue Det är en CAM-växel från en helt vanlig 240. Ganska lämplig i bredd för det jag har tänkt mig och framförallt... gratis tongue

Som jag misstänkte, har du måttet mellan inre styrlederna?

Gillar det mesta som någon lagt sin själ i...
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
13 augusti 2015 · 1 062 Inlägg
#133

Lygdman skrev:
Som jag misstänkte, har du måttet mellan inre styrlederna?

Japp, det är 680mm... relativt exakt.

Jag har äntligen fått underarmen ur kroppsöppningen också, och gjort klart den fälgen jag påbörjade för ungefär ett år sen. Den har ju legat och samlat damm nu, ihoppunktad i väntan på helsvetsning, slipning och ev. riktning beroende på hur mycket den skulle slå sig vid svetsningen.

Det blev rätt bra faktiskt. Ett jävla slipande, men till slut så. Och balanseringsmaskinen säger 10g både inner och ytter. Jag skulle tro att det är ok för en rejält omarbetad, amerikansk plåtfälg tongue Sen är det TIG-svetsat så förhoppnings är det tätt också smile

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20falgbreddning/2015-08-13%2019.25.15_zpshbaklgj2.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20falgbreddning/2015-08-13%2019.25.04_zpsondhxbzh.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20falgbreddning/2015-08-13%2019.24.40_zpsscld7xnw.jpg

Bara en fälg kvar då tongue Förhoppningsvis tar inte nästa ett år att få till. Nu vet jag hur jag ska göra, och jag vet att svetsning/slipning tar två kvällspass på jobbet.

Ingen som har några 215/xx-16, eller 225/xx-16 liggandes? Jag skulle ha haft något att montera på bara för att måtta på. Alltså, däck oavsett skick.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
Djo
15 augusti 2015 · 10 074 Inlägg
#134

Vart bra det där roligt med update  smile

Kolla någon lokal däckhög vill du vara laglig kan du ju fråga först.

Senast redigerat av Djo (15 augusti 2015)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
15 augusti 2015 · 1 062 Inlägg
#135

Djo skrev:
Vart bra det där roligt med update  smile

Kolla någon lokal däckhög vill du vara laglig kan du ju fråga först.

Däck fixade! Har lyckats få tag i 3st olika dimensioner att prova med. 205/60, 215/55 och 225/55 i 16 tum. Jag ska prova att kränga på nu till veckan och se vad som blir bäst smile

Jag fick låna ett bromsok av chefen också. Han hade liggande reserv till hans BMW och tänkte att det kanske va lämpligt till mitt bygge. Rätt härlig storlek jämfört med Volvo-oken jag kommer ha bak tongue

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20falgbreddning/2015-08-14%2019.02.49_zpsekggljlg.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20falgbreddning/2015-08-14%2019.02.17_zps9gxgbyb6.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20falgbreddning/2015-08-14%2019.01.42_zpsleq6yats.jpg

Jag kan tillägga att det är ett singelkolvsok i alu och väger ungefär lika mycket som Volvo-oket tongue Och nej... dom får inte plats... Minimum fälgstorlek på bilen dom kommer ifrån är 19 tum tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
Tumbleweed
18 augusti 2015 · 1 654 Inlägg
#136

Jag brukar pensla tjock färg i svetsskarven inne i fälgen och även lacka efter det, innan man kränger på däcket, så minimerar risken för ev läckage.

Har funkat kalas ;-)

quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
18 augusti 2015 · 1 062 Inlägg
#137

Tumbleweed skrev:
Jag brukar pensla tjock färg i svetsskarven inne i fälgen och även lacka efter det, innan man kränger på däcket, så minimerar risken för ev läckage.

Har funkat kalas ;-)

Jag har tänkt på det med. Nu är dock allt TIG-svetsat så det borde verkligen vara tätt. Men det lär visa sig, jag har krängt på ett däck nu så vi får se om det håller luften smile

Senast redigerat av quinna (19 augusti 2015)

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
19 augusti 2015 · 1 062 Inlägg
#138

Nu har jag rivit isär bakaxeln helt och lämnat in på blästring. Ska bli skönt att slippa ha den där rostiga klumpen i garaget. Allt blir så mycket roligare när det är rent och snyggt.

På tal om det. Är det någon här som kan tipsa om färg, helst på sprayburk, som ser ut som gjutjärn? Det känns som att vissa detaljer är snyggt om det ser ut som att dom inte är målade alls, fast ändå så att dom slipper börja rosta på en gång. Jag har sett tidigare på typ Hansen Racing, men bara sån eldfast för grenrör och liknande.

Och en fråga till... Jag rev ur pinjongen ur axeln igår. Är det någon som kan svara på vad det egentligen är som schimsas? Alltså, vart är schimsen? Det enda jag hittade va brickan mellan yttre lagret och medbringaren, men det känns som att det borde vara mer än så, eller?

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20Hot%20Rod/2015-08-18%2021.31.28_zpsbfwj3viy.jpg

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
11 september 2015 · 1 062 Inlägg
#139

Dåligt med svar i denna tråden tycker jag... Kan ju bero på att den uppdateras dåligt av ägaren också. Får försöka lösa det på nåt vis. Jag tror mig ha en lösning.

Här är den:
http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20Hot%20Rod/2015-09-11%2018.49.04_zpshxrs69oe.jpg

Jaha tänker ni. Vafan håller han på med nu då? JO! Såhär är det... Jag har under en tid kört runt i en gammal Clio som har inneburit enbart problem. Massa skruva och tid rakt ner i soptunnan. Idag hämtade jag en spretans ny Polo som jag ska pendla med. Det är en leasingbil med garanti, fri service, fria däck, fri bärgning... Kort och gott. Jag behöver inte göra ett skit annat än tanka. Med andra ord mycket mer ledig tid med familjen. Och den tid som jag tidigare la med familjen kan jag nu lägga i garaget ;P

Tid som jag kan lägga på att göra sånt här
http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20Hot%20Rod/2015-09-11%2018.29.50_zpslc0yjibl.jpg

Ikväll har jag (eftersom frun är i Ullared och shoppar sig fördärvad) fortsatt med mina spindlar. Jag har tidigare svarvat konorna som själva spindellederna kommer sitta i. Idag och jag börjat bearbeta dom för att dom ska passa i dom plåtar som ska vattenskäras. Och sen ska bitarna bara svetsas ihop så är mina navspindlar klara.

Kommer göra klart dessa nästa vecka. Nu ska jag dricka upp flaskan med champagne jag fick när jag hämtade nya bilen och sen drömma om rökiga burnouter som jag kommer vara för gammal för när rodden väl är klar tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
Tallifjant You say Tomato. I say fuck you!!!
11 september 2015 · 447 Inlägg
#140

Jag följer din med vakande ögon! Men att svara å fråga dig saker som du pysslar med...är liksom svårt då du (enligt  mig) bemästrar ditt nuvarande projekt...Jag kommer flika in när du står i vägskäl å kliar dig i huvet! Don´t worry Be happy!

You say tomato
I say Fuck you!
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang