Quinna's -31 Tudor (Filmuppdatering på sida 60)

Bygget av vår familjs -31a Tudor Hot Rod från ruta 1.
  • 302 Följare
  • 633 636 Visningar
  • Uppdaterades senast 9 december 2022
AFE93
11 november 2015 · 303 Inlägg

underbart hantverk smile

HotrodPV
11 november 2015 · 95 Inlägg

Ser lovande ut!  Kanske läge att plasta in lite förstärkningar i de stora plana ytorna?

Volvo PV544 "PV Hotrod" (1962)
Volvo PV 444 "Siri" (1956)
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
11 november 2015 · 6 474 Inlägg

Hoppas du lyckas med plastningen, ett tips som jag vet vissa använt är ju att plasta in 16mm kabelrör i ytorna för lite styvhet.

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Volvo 780 (1989)
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Djo
11 november 2015 · 10 157 Inlägg

Hoppas det lyckas med plastningen smile

men 18 cm vid pedalerna lätt mindre trevligt med mina fötter känns det som att jag enbart skulle lyckas göra en börn för jag skulle trycka på båda samtidigt haha lolwink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
11 november 2015 · 1 301 Inlägg

Tänkte att jag kompletterar gårdagens update med en liten till med kvällens insats. Inga stordåd har hänt, men jag har iallafall lagt gelcoaten klart. Hade ruskigt flyt då varenda droppe gick åt. Jag tror det blev ganska bra. Men det känns lite ovant att den ytan som ska bli "fin" inte är den man ser tongue

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20Hot%20Rod/2015-11-11%2020.22.47_zps3kc1oahv.jpg

Ser lovande ut!  Kanske läge att plasta in lite förstärkningar i de stora plana ytorna?

Jag kommer lägga sandwich-material i alla plana ytor. Och vad gäller förstärkningar så tror inte jag att det behövs. Hela golvet kommer ligga på ramen Och eftersom det inte bara är en vanlig balkram, utan ett fackverk så kommer det ligga gott om tvärstöttor osv. Stolarna tex kommer sitta bultade direkt i ramen.

Sen var jag faktiskt och kolla på den bil som karosstillverkaren (Åbergs) byggde åt sig själv. Han hade gjort precis likadant som jag gör nu. 3 lager 450g-matta, sandwichmaterial och sen ytterligare 3 lager 450g. Och golvet i den bilen gjorde inte direkt intrycket av att svikta :p Tokstadigt.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
MBGUS
13 november 2015 · 255 Inlägg

Pysslar en del med kolfiber/glasfiber, hann inte se detta, men du skulle lagt Polyvinylalkohol på plåten, i princip som en klarlack som är vattenlöslig, men står emot ALLT annat än just vatten...

Mercedes 170s "W136" (1950)
Mercedes SL600 "R129" (1994)
Mercedes 560SL "R107" (1986)
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
14 november 2015 · 1 301 Inlägg

MBGUS skrev:
Pysslar en del med kolfiber/glasfiber, hann inte se detta, men du skulle lagt Polyvinylalkohol på plåten, i princip som en klarlack som är vattenlöslig, men står emot ALLT annat än just vatten...

Du kan säkert ha helt rätt. Jag har bara gått på den variant som jag vet att min karossbyggare använde sig av. Men som med det mesta så finns det alltid andra vägar att gå smile

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
14 november 2015 · 1 301 Inlägg

Det blev att rycka in på jobbet idag, så mina planer att hinna lägga första lagret glasfiber sprack något. Med lite flyt hinns det med imorgon istället. Idag får jag dessutom sandwichmaterialet som behövs för att göra klart. Tyvärr så är det väldigt mycket månad kvar i slutet av lönen så detta lär inte bli helt färdigt förrän i december som det ser ut.

Det fina med att få rycka in och jobba på en lördag är att just problemet med pengar blir lite mindre. Dessutom fick jag damma av mina TIG-svetskunskaper tongue

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/2015-11-14%2011.09.30_zps0n4iskxj.jpg

Inte varje dag man får bygga ett 6-tums avgassystem i rostfritt med V-bandsflänsar och få betalt för att ha roligt tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
Djo
14 november 2015 · 10 157 Inlägg

Du kunde då det här med att svinga en svets ser jag smilecool

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
14 november 2015 · 6 474 Inlägg

Åhhhh jag har köpt mig en liten fin esab DC tig... så om hundra år kan jag åxå göra sånt där wink

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Volvo 780 (1989)
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
14 november 2015 · 1 301 Inlägg

farbrorbozze skrev:
Åhhhh jag har köpt mig en liten fin esab DC tig... så om hundra år kan jag åxå göra sånt där wink

Hundra år var väl att ta i tongue Jag har inte hållit på speciellt mycket och framförallt aldrig "proffisionellt". Det har ingått i mina arbetsuppgifter att kunna bygga fästen, foga ihop rör och så, men det har varit till väldigt liten del av arbetstiden. Däremot tycker jag att det är skitkul och det är nog ett jäkla plus.

Halva grejen med att få till en snygg fog är att ha förberett fogen ordentligt och att man kommer åt att vara stadig på handen. Sitta i någon halvt obekväm hopvikt ställning och knappt komma åt så blir det sällan bra.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
14 november 2015 · 6 474 Inlägg

quinna skrev:

farbrorbozze skrev:
Åhhhh jag har köpt mig en liten fin esab DC tig... så om hundra år kan jag åxå göra sånt där wink

Hundra år var väl att ta i tongue Jag har inte hållit på speciellt mycket och framförallt aldrig "proffisionellt". Det har ingått i mina arbetsuppgifter att kunna bygga fästen, foga ihop rör och så, men det har varit till väldigt liten del av arbetstiden. Däremot tycker jag att det är skitkul och det är nog ett jäkla plus.

Halva grejen med att få till en snygg fog är att ha förberett fogen ordentligt och att man kommer åt att vara stadig på handen. Sitta i någon halvt obekväm hopvikt ställning och knappt komma åt så blir det sällan bra.

jag kunde svetsa gassvets för 20år sedan , och tig ska väl vara liknande utförande kan jag tänka mig, jag bara handlar grejjer & väntar på att ryggen ska tillfriskna. wink

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo 780 (1989)
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Djo
15 november 2015 · 10 157 Inlägg

farbrorbozze skrev:

quinna skrev:

farbrorbozze skrev:
Åhhhh jag har köpt mig en liten fin esab DC tig... så om hundra år kan jag åxå göra sånt där wink

Hundra år var väl att ta i tongue Jag har inte hållit på speciellt mycket och framförallt aldrig "proffisionellt". Det har ingått i mina arbetsuppgifter att kunna bygga fästen, foga ihop rör och så, men det har varit till väldigt liten del av arbetstiden. Däremot tycker jag att det är skitkul och det är nog ett jäkla plus.

Halva grejen med att få till en snygg fog är att ha förberett fogen ordentligt och att man kommer åt att vara stadig på handen. Sitta i någon halvt obekväm hopvikt ställning och knappt komma åt så blir det sällan bra.

jag kunde svetsa gassvets för 20år sedan , och tig ska väl vara liknande utförande kan jag tänka mig, jag bara handlar grejjer & väntar på att ryggen ska tillfriskna. wink

Så när ryggen blir bra är det plånbokens tur att gå i rehab wink

TIG svetsa hade varigt roligt att lära sig faktiskt smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
15 november 2015 · 1 301 Inlägg

Djo skrev:
TIG svetsa hade varigt roligt att lära sig faktiskt smile

Det är faktiskt inte speciellt svårt. Ska man bara sömma ihop saker med bra passform och där man kanske inte ens behöver tillsatsmaterial så är det jättelätt att få till snygga fogar smile Och när du kör med pedal så är det inte så jättenoga med inställningar heller, eftersom du ställer strömstyrkan med foten. Ska du svetsa MIG och få det bra så måste du ju veta hur du ställer in den också tongue

Nu när jag ändå sitter här och skriver så tänkte jag passa på att lägga upp en bild som jag tror att jag har glömt bort att lägga upp tidigare. Det är en bild på "ramlådan" till bygget. Inte färdigritat, då det saknas lite trianguleringar som var svåra att få till i CAD. Dessutom saknas ju hela utsticket på ramen framåt och den delen som hamnar över bakaxeln. Ska ta och rita klart den här någon dag så jag kan göra lite hållfasthetsberäkningar på den tongue


http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/ramlada_stal_v2_zpsav9q9y0n.jpg

Det blev inget glasfiberjobb idag heller. Hoppas på till veckan.

Over and out!

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
konsp
15 november 2015 · 120 Inlägg

Ska bli kul att se lite glasfiber-jobb o suga åt sig information , aldrig varit intresserad av plast förut men har nu skaffat en Buggy och då kan det bli aktuellt med plastning vid modifikationer känns det som.

Djo
16 november 2015 · 10 157 Inlägg

Ja svinga en MIG dugligt kan man ju så då lätt det inte så svårt enligt dig iallafall wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
19 november 2015 · 1 301 Inlägg

Tänkte bjuda på en liten söt uppdatering till.

Jag har äntligen fått tid att lägga lite glasfiber. Och för att vara första gången jag lägger glasfiber på det här viset så är jag rätt nöjd. Jag vet att han jag köpte karossen av, smygtittar in i den här tråden ibland, så vi får väl se vad hans utlåtande blir tongue

Jag har bara lagt främre halvan, då jag måste ha något annat än bara gelcoaten att stå på när jag ska lägga bakre halvan. Och jag har bara lagt ett lager 450g av mina tänkta 6 lager, så det är en bra bit kvar.

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20Hot%20Rod/2015-11-19%2021.20.11_zpst7jqtjal.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20Hot%20Rod/2015-11-19%2021.20.22_zps5gjy7afp.jpg

Planen är att lägga bakre halvan på lördag. Sen måste jag handla mer material och det kommer inte bli förrän efter lön. Såvida ingen här på garaget känner för att sponsra med glasfiber och polyester dvs tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
19 november 2015 · 6 474 Inlägg

Ser ju bra ut sålångt, hoppas plåtarna släpper sen bara wink

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Volvo 780 (1989)
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
21 november 2015 · 1 301 Inlägg

farbrorbozze skrev:
Ser ju bra ut sålångt, hoppas plåtarna släpper sen bara wink

Det är jag helt övertygad om tongue

Jag fortsatte lite lätt med golvet idag, och la 2 lager plast och glasfiber på bakre halvan. Jag har valt att dra ner golvet till "bottennivån" i bakkant, istället för att göra ytan plan hela vägen bak till bakre väggen. Tanken är att den lilla baljan som blir längst bak bakom kick-up'en kan användas till något smart, typ lägga vikter i vid besiktning, eller rent av kanske användas som volym till någon baslåda. Nackdelen är att det var ett smärre helvete att komma åt att plasta där när jag inte får lägga någon vikt på aluplåten som agerar mall under. Så det blir att stå på knä och sträcka sig fram. Tänk er att köra plankan på en arm under en längre stund med en pensel i näven tongue

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20Hot%20Rod/2015-11-21%2014.55.41_zpsscspf6ae.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20Hot%20Rod/2015-11-21%2014.56.02_zpssl3yzshv.jpg


Känns rätt bra, och efter dessa två lager härdat klart kommer det vara en helt annan styrsel i bitarna, så förhoppningsvis blir kommande lagerna smidigare.

Nu är det bara att vänta på att plånboken ska fyllas på så jag kan handla resten av materialet som krävs.

Nu bär det av på julbordskryssning med familjen. Återkommer när det finns mer att visa.

Senast redigerat av quinna (21 november 2015)

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
21 november 2015 · 6 474 Inlägg

helgens plastfylla avklarad alltså smile

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo 780 (1989)
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang