3932
Sök

Automatiskt ljus vid start har slutat fungera!

4 Inlägg
26 februari 2014
Trådstartare
Hej, hoppas någon kan hjälpa mig. Har en Opel Ascona från 86 som hart ett år, det är min första bil och jag försöker lära mig det allt från grunden så jag ska kunna meka i framtiden.
Har stött på ett litet problem, om än ett ganska så litet. Tidigare när jag startade bil, eller slog på tändningen så startade även halvljus automatiskt. Detta slutade fungera förra veckan. Ljuset (hel och halv) fungerar fortfarande om man vrider om det manuellt.
Jag antar att det är någon form av automatik som gått sönder. Är det någon som har en ledtråd till vad det kan vara och var jag leta för att åtgärda problemet.

Tack på förhand.

/Björn

1 436 Inlägg
26 februari 2014
Har du kollat det mest grundläggande, dvs säkringarna?
Ibland sitter halvljusautomatiken på en egen säkring så man kan dra den vid resor till utlandet, typ frankrike, de blir helt jävla galna om man har ljuset på på dagen och viftar och pekar som om bilen höll på att brinna upp.

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

4 Inlägg
26 februari 2014
Trådstartare
Tack för snabbt svar!
Bytt samtliga säkringar utan lycka. Funderar på om det kan vara någon form av relä, och var i så fall det kan sitta?

1 436 Inlägg
26 februari 2014
Ja du ingen aning.

Verkar inte ha reläer original om man får tro OSC utan allt går genom spaken...

Men å andra sidan enligt en annan tråd sitter det ett relä "Ascona C , från 86->: sitter också det ovanför pedalerna mot vänstra väggen i ett tunt plåtfäste."

Sedan verkar det vara ett vanligt problem på de där...

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

4 Inlägg
26 februari 2014
Trådstartare
Tack ska du ha! Ska kolla på det. Gräva runt lite i helgen!

Forummoderator
18 433 Inlägg
26 februari 2014
Caffe skrev:
Ja du ingen aning.

Verkar inte ha reläer original om man får tro OSC utan allt går genom spaken...

Men å andra sidan enligt en annan tråd sitter det ett relä "Ascona C , från 86->: sitter också det ovanför pedalerna mot vänstra väggen i ett tunt plåtfäste."

Sedan verkar det vara ett vanligt problem på de där...

Hört det med. Ett relä som ska slå till ljusrelät när tändningen går på eller när bilen börjar ladda. Men när du kollar relät så ta en titt på själva anslutningen. Det ska inte vara brunbränt i reläplattan.

Himla trevlig bil du har för övrigt! Klassiker som du ska vara rädd om! 5-växlad?

4 Inlägg
26 februari 2014
Trådstartare
Ska leta runt! Tack för alla tips. Hittade inget i min Haynes-bok, tror jag. Står något om Dim-dip system på UK modeller, men det är nog något annat.

Riktigt fin bil! 5-växlad. 7000 mil. Spinner som en katt och går som en klocka.
Senast redigerat av Ascona-86 (26 februari 2014)

773 Inlägg
26 februari 2014
Ascona-86 skrev:
Ska leta runt! Tack för alla tips. Hittade inget i min Haynes-bok, tror jag. Står något om Dim-dip system på UK modeller, men det är nog något annat.

Riktigt fin bil! 5-växlad. 700 mil. Spinner som en katt och går som en klocka.

du ska ju ha det där hjulet man snurrar på för att stänga av halvljuset osv.. kolla så det är på rätt symbol... brukar finnas 3 olika.

Sök