Idag på Youtube fick jag lära mig nått nytt: Hur man byter ramlager utan att ta bort vevaxeln. Blev lite fundersam och undrar vad det ska vara bra för riktigt? Killen i filmen snackar om att byta lager med motorn i fordonet, och det är nog enda rimliga anledningen jag kan komma på. T.ex tunga arbetsfordon som man inte vill ska stå på verkstad eller motorn är svår att ta bort, då kan jag tänka mig att det är enklare att rulla ut dem, men i typ alla motorer under 30 liter borde det väl vara enklare på alla sätt och vis att bara ta ut vevaxeln?
Så, är det nån som har nån intelligent teori om varför man gör såhär?
Har man inte tid plats och motorlyft så kan det gå enklare att göra det på plats. Många bilar går det dok inte få bort tråget på när motorn sitter i bilen.
Måste ju va för arbetsfordon. Vem vill vara utan maskinerna mitt i högsäsong? Själv har jag renoverat en motor i en Passat Variant utan att ta ur den ur bilen!