740 eller 940 som första bil?

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
1 mars 2014 · 3 730 Inlägg

Nybergrobin skrev:
Hade hellre köpt en 960 2,5 istället smile  Multi link bakaxel är gudomligt att sladda med och man sitter som en kung i dessa om man jämför med 7/940!

Instämmer med föregående talare

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
_Performance_ NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
1 mars 2014 · 2 390 Inlägg

DiwraZ skrev:

_Performance_ skrev:

DiwraZ skrev:

Föratt dom är felkonstruerade... Älskar 240 men om man vill ha en kul bil att sladda runt korvmojjen/blöta rondeller som är 240 fel bil

När det gäller sladda rondell och mosa grusväg är en 240 100ggr bättre än 740. Mycket mer stabilare och kontrollerbar, dock så är 940 lite bättre.

Nonsens... 740 och 940 har ju samma prylar vad det gäller hjulupphängning.

Vilken bil är lättast i arslet 740 eller 940? Joo 740. Tänk dig alla som kör Voc klassen är rally, hur många 740 finns det jämfört mot 240/940?. Finns en anledning. Har rattat många såna i mina dagar.

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658
Hummer H2 "Skbg Performance Team" (2003)
Fiskmos
1 mars 2014 · 17 Inlägg

Om man vill ha mest häst org ska man försöka få tag i en 940 med B230FT?

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
1 mars 2014 · 3 730 Inlägg

_Performance_ skrev:

DiwraZ skrev:

_Performance_ skrev:

När det gäller sladda rondell och mosa grusväg är en 240 100ggr bättre än 740. Mycket mer stabilare och kontrollerbar, dock så är 940 lite bättre.

Nonsens... 740 och 940 har ju samma prylar vad det gäller hjulupphängning.

Vilken bil är lättast i arslet 740 eller 940? Joo 740. Tänk dig alla som kör Voc klassen är rally, hur många 740 finns det jämfört mot 240/940?. Finns en anledning. Har rattat många såna i mina dagar.

Iom att du är så tvärsäker så sitter du säkert inne på siffror om detta som jag gärna tar del av...?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
1 mars 2014 · 3 730 Inlägg

Fiskmos skrev:
Om man vill ha mest häst org ska man försöka få tag i en 940 med B230FT?

Yes, eller en FK och sen byter du ut wgklockan så har du samma effekt

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Toddemannen
1 mars 2014 · 664 Inlägg

Köp min 245a!!! smile

Fiskmos
1 mars 2014 · 17 Inlägg

DiwraZ skrev:

Fiskmos skrev:
Om man vill ha mest häst org ska man försöka få tag i en 940 med B230FT?

Yes, eller en FK och sen byter du ut wgklockan så har du samma effekt

Fk är lågtryckare va? Sen när du byter wgklockan höjer du laddet så den laddar som en fulltryckare stämmer det?

VictorP
1 mars 2014 · 341 Inlägg

_Performance_ skrev:

DiwraZ skrev:

_Performance_ skrev:

När det gäller sladda rondell och mosa grusväg är en 240 100ggr bättre än 740. Mycket mer stabilare och kontrollerbar, dock så är 940 lite bättre.

Nonsens... 740 och 940 har ju samma prylar vad det gäller hjulupphängning.

Vilken bil är lättast i arslet 740 eller 940? Joo 740. Tänk dig alla som kör Voc klassen är rally, hur många 740 finns det jämfört mot 240/940?. Finns en anledning. Har rattat många såna i mina dagar.

240/2/4 från 75 är det helt olika krav på än dom senare modellerna, därför vill många bygga med dom också.

BMW 318 e36 cab "Wannabe m3" (1995)
Fiskmos
1 mars 2014 · 17 Inlägg

vp97 skrev:

_Performance_ skrev:

DiwraZ skrev:

Nonsens... 740 och 940 har ju samma prylar vad det gäller hjulupphängning.

Vilken bil är lättast i arslet 740 eller 940? Joo 740. Tänk dig alla som kör Voc klassen är rally, hur många 740 finns det jämfört mot 240/940?. Finns en anledning. Har rattat många såna i mina dagar.

240/2/4 från 75 är det helt olika krav på än dom senare modellerna, därför vill många bygga med dom också.

Min morbror kör rally  med sin 242 smile Dom gångerna jag varit där och kollat har det varit till största delen 242/244 av alla volvos wink

Dupond och Dupont
1 mars 2014 · 581 Inlägg

DiwraZ skrev:

_Performance_ skrev:

DiwraZ skrev:

Nonsens... 740 och 940 har ju samma prylar vad det gäller hjulupphängning.

Vilken bil är lättast i arslet 740 eller 940? Joo 740. Tänk dig alla som kör Voc klassen är rally, hur många 740 finns det jämfört mot 240/940?. Finns en anledning. Har rattat många såna i mina dagar.

Iom att du är så tvärsäker så sitter du säkert inne på siffror om detta som jag gärna tar del av...?

Kan intyga att det stämmer, gå själv ut och titta på en sträcka å räkna bilarna. wink Kolla på blocket, hur många 740 rallybilar är det ute jämfört med 240/940 ? Sök bara på volvo rallybil så får du se. smile

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!
mange_240
1 mars 2014 · 1 562 Inlägg

Fiskmos skrev:

DiwraZ skrev:

Fiskmos skrev:
Om man vill ha mest häst org ska man försöka få tag i en 940 med B230FT?

Yes, eller en FK och sen byter du ut wgklockan så har du samma effekt

Fk är lågtryckare va? Sen när du byter wgklockan höjer du laddet så den laddar som en fulltryckare stämmer det?

Det stämmer.

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
1 mars 2014 · 3 730 Inlägg

Fiskmos skrev:

DiwraZ skrev:

Fiskmos skrev:
Om man vill ha mest häst org ska man försöka få tag i en 940 med B230FT?

Yes, eller en FK och sen byter du ut wgklockan så har du samma effekt

Fk är lågtryckare va? Sen när du byter wgklockan höjer du laddet så den laddar som en fulltryckare stämmer det?

Japp

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
1 mars 2014 · 3 730 Inlägg

Dupond skrev:

DiwraZ skrev:

_Performance_ skrev:

Vilken bil är lättast i arslet 740 eller 940? Joo 740. Tänk dig alla som kör Voc klassen är rally, hur många 740 finns det jämfört mot 240/940?. Finns en anledning. Har rattat många såna i mina dagar.

Iom att du är så tvärsäker så sitter du säkert inne på siffror om detta som jag gärna tar del av...?

Kan intyga att det stämmer, gå själv ut och titta på en sträcka å räkna bilarna. wink Kolla på blocket, hur många 740 rallybilar är det ute jämfört med 240/940 ? Sök bara på volvo rallybil så får du se. smile

Då va det som jag misstänkte... Det är många som tror att 740 är så mycket mindre/lättare/smidigare än 940 pga olika höjd på bagageluckan. 700/900 är precis lika fina att sladda med. Kombimodellerna känner du väl ingen skillnad på?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
TurboAnton Team VeboTrim
1 mars 2014 · 322 Inlägg

740 och 940 är ju i princip likadana. Det skiljer på motor och låda. Annars samma grejor!

Team VeboTrim @ Facebook
Fiskmos
1 mars 2014 · 17 Inlägg

DiwraZ skrev:

Fiskmos skrev:

DiwraZ skrev:

Yes, eller en FK och sen byter du ut wgklockan så har du samma effekt

Fk är lågtryckare va? Sen när du byter wgklockan höjer du laddet så den laddar som en fulltryckare stämmer det?

Japp

Hur är det med en B230FB?

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
1 mars 2014 · 3 730 Inlägg

Fiskmos skrev:

DiwraZ skrev:

Fiskmos skrev:

Fk är lågtryckare va? Sen när du byter wgklockan höjer du laddet så den laddar som en fulltryckare stämmer det?

Japp

Hur är det med en B230FB?

Vanlig Fmotor med 531topp med vx3kam. Går jättefint

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Fiskmos
1 mars 2014 · 17 Inlägg

DiwraZ skrev:

Fiskmos skrev:

DiwraZ skrev:

Japp

Hur är det med en B230FB?

Vanlig Fmotor med 531topp med vx3kam. Går jättefint

Med andra ord ingen turbo? ^^

Catoxxo
1 mars 2014 · 324 Inlägg

Fiskmos skrev:

DiwraZ skrev:

Fiskmos skrev:

Hur är det med en B230FB?

Vanlig Fmotor med 531topp med vx3kam. Går jättefint

Med andra ord ingen turbo? ^^

Nej. smile
Dock så ger FB-motorn 130/136 (beroende på vem man frågar) hk istället för den vanliga F med 115 hk.

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
1 mars 2014 · 3 730 Inlägg

Catoxxo skrev:

Fiskmos skrev:

DiwraZ skrev:

Vanlig Fmotor med 531topp med vx3kam. Går jättefint

Med andra ord ingen turbo? ^^

Nej. smile
Dock så ger FB-motorn 130/136 (beroende på vem man frågar) hk istället för den vanliga F med 115 hk.

B230F Lh2.4 116 hk
B230FB Lh2.4 130 hk
B230FD är en sen F med egr och pulsair, vissa säger att dom går billigare än andra...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Fiskmos
1 mars 2014 · 17 Inlägg

Catoxxo skrev:

Fiskmos skrev:

DiwraZ skrev:

Vanlig Fmotor med 531topp med vx3kam. Går jättefint

Med andra ord ingen turbo? ^^

Nej. smile
Dock så ger FB-motorn 130/136 (beroende på vem man frågar) hk istället för den vanliga F med 115 hk.

Vill ju helst ha turbo i bilen wink hehe Får se till att hitta en med B230LT/FT då.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang