740 eller 940 som första bil?

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
1 mars 2014 · 3 730 Inlägg

Fiskmos skrev:

Catoxxo skrev:

Fiskmos skrev:

Med andra ord ingen turbo? ^^

Nej. smile
Dock så ger FB-motorn 130/136 (beroende på vem man frågar) hk istället för den vanliga F med 115 hk.

Vill ju helst ha turbo i bilen wink hehe Får se till att hitta en med B230LT/FT då.

Om man ska va petnoga

B230FK 134 hk "ltt"
B230FT 165 hk "ftt"

Så blir det inga missförstånd

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Cadillac_The_King
1 mars 2014 ·

Evildan skrev:
Köp en 740/940 som förstabil om du vill ha en sådan.

Men låt bli 140/240, för dom har min generation redan dräpt för många utav, spara istället på dom fina opillade exemplaren, dessa börjar bli sällsynta och klättrar prismässigt för år som går.

Än 740/940 blir aldrig värda pengar även om den blir skattefri skulle jag ens inte ge 4000:- för

Fiskmos
1 mars 2014 · 17 Inlägg

DiwraZ skrev:

Fiskmos skrev:

Catoxxo skrev:

Nej. smile
Dock så ger FB-motorn 130/136 (beroende på vem man frågar) hk istället för den vanliga F med 115 hk.

Vill ju helst ha turbo i bilen wink hehe Får se till att hitta en med B230LT/FT då.

Om man ska va petnoga

B230FK 134 hk "ltt"
B230FT 165 hk "ftt"

Så blir det inga missförstånd

Rätt ska va rätt wink Hehe

TurboAnton Team VeboTrim
4 mars 2014 · 322 Inlägg

Cadillac_The_King skrev:

Evildan skrev:
Köp en 740/940 som förstabil om du vill ha en sådan.

Men låt bli 140/240, för dom har min generation redan dräpt för många utav, spara istället på dom fina opillade exemplaren, dessa börjar bli sällsynta och klättrar prismässigt för år som går.

Än 740/940 blir aldrig värda pengar även om den blir skattefri skulle jag ens inte ge 4000:- för

Varför ? Om man får undra ? smile

Team VeboTrim @ Facebook
Cadillac_The_King
4 mars 2014 ·

TurboAnton skrev:

Cadillac_The_King skrev:

Evildan skrev:
Köp en 740/940 som förstabil om du vill ha en sådan.

Men låt bli 140/240, för dom har min generation redan dräpt för många utav, spara istället på dom fina opillade exemplaren, dessa börjar bli sällsynta och klättrar prismässigt för år som går.

Än 740/940 blir aldrig värda pengar även om den blir skattefri skulle jag ens inte ge 4000:- för

Varför ? Om man får undra ? smile

Vem vill ha än sönderkörd 740 över 10.000:- inte jag

Nybergrobin
4 mars 2014 · 2 381 Inlägg

Cadillac_The_King skrev:

TurboAnton skrev:

Cadillac_The_King skrev:

Än 740/940 blir aldrig värda pengar även om den blir skattefri skulle jag ens inte ge 4000:- för

Varför ? Om man får undra ? smile

Vem vill ha än sönderkörd 740 över 10.000:- inte jag

nej men för 4000 så skulle man kunna offra sig big_smile

Regeskog
4 mars 2014 · 78 Inlägg

börja håll utkick hela tiden efter en orörd och gubbägd så är det en perfekt bil att börja med som första bil! smile
mycket bättre än att köpa en som "ser" fin ut men en tattare har ägt innan och kört sönder den smile

Volvo 740 GL 16v "Etcetra" (1988)
mange_240
4 mars 2014 · 1 562 Inlägg

Cadillac_The_King skrev:

TurboAnton skrev:

Cadillac_The_King skrev:

Än 740/940 blir aldrig värda pengar även om den blir skattefri skulle jag ens inte ge 4000:- för

Varför ? Om man får undra ? smile

Vem vill ha än sönderkörd 740 över 10.000:- inte jag

Vem är det som utgett sig för att köpa såna? Fina original bilar kommer bli värda pengar, Sönder/slutkörda bilar hamnar för de mesta på skroten.

TurboAnton Team VeboTrim
4 mars 2014 · 322 Inlägg

Cadillac_The_King skrev:

TurboAnton skrev:

Cadillac_The_King skrev:
Än 740/940 blir aldrig värda pengar även om den blir skattefri skulle jag ens inte ge 4000:- för

Varför ? Om man får undra ? smile

Vem vill ha än sönderkörd 740 över 10.000:- inte jag

Nae. Men det var ju inte vad som sades eller ? wink

Senast redigerat av TurboAnton (4 mars 2014)

Team VeboTrim @ Facebook
Cadillac_The_King
4 mars 2014 ·

TurboAnton skrev:

Cadillac_The_King skrev:

TurboAnton skrev:

Varför ? Om man får undra ? smile

Vem vill ha än sönderkörd 740 över 10.000:- inte jag

Nae. Men det var ju inte vad som sades eller ? wink

Och än fin 740 kommer inte kosta över 100k när den är skattebefriad

tvedberg
4 mars 2014 · 773 Inlägg

Cadillac_The_King skrev:

TurboAnton skrev:

Cadillac_The_King skrev:

Vem vill ha än sönderkörd 740 över 10.000:- inte jag

Nae. Men det var ju inte vad som sades eller ? wink

Och än fin 740 kommer inte kosta över 100k när den är skattebefriad

ingen som sakt att den kommer kosta 100k heller!? det blir väl ungefär som pv,amazom om 10-15år kanske.

Cadillac_The_King
4 mars 2014 ·

tvedberg skrev:

Cadillac_The_King skrev:

TurboAnton skrev:

Nae. Men det var ju inte vad som sades eller ? wink

Och än fin 740 kommer inte kosta över 100k när den är skattebefriad

ingen som sakt att den kommer kosta 100k heller!? det blir väl ungefär som pv,amazom om 10-15år kanske.

Dröm vidare

tvedberg
4 mars 2014 · 773 Inlägg

Cadillac_The_King skrev:

tvedberg skrev:

Cadillac_The_King skrev:
Och än fin 740 kommer inte kosta över 100k när den är skattebefriad

ingen som sakt att den kommer kosta 100k heller!? det blir väl ungefär som pv,amazom om 10-15år kanske.

Dröm vidare

haha för ca 6-10år sen var 240 allas slaktar bil och vad har hänt nu finns inte många kvar och värdet är högre än 740?

Senast redigerat av tvedberg (4 mars 2014)

Enchzzz
4 mars 2014 · 347 Inlägg

DiwraZ skrev:

_Performance_ skrev:

DiwraZ skrev:
Nonsens... 740 och 940 har ju samma prylar vad det gäller hjulupphängning.

Vilken bil är lättast i arslet 740 eller 940? Joo 740. Tänk dig alla som kör Voc klassen är rally, hur många 740 finns det jämfört mot 240/940?. Finns en anledning. Har rattat många såna i mina dagar.

Iom att du är så tvärsäker så sitter du säkert inne på siffror om detta som jag gärna tar del av...?

http://www.raceconsulting.se/ny1.htm
Gick inte att länka direkt till anmälningslistan så du får klicka själv på lbc-ruschen.
Du kan ju räkna själv hur många 740 det är mot 940. smile

Senast redigerat av Enchzzz (4 mars 2014)

TurboAnton Team VeboTrim
5 mars 2014 · 322 Inlägg

Cadillac_The_King skrev:

TurboAnton skrev:

Cadillac_The_King skrev:
Vem vill ha än sönderkörd 740 över 10.000:- inte jag

Nae. Men det var ju inte vad som sades eller ? wink

Och än fin 740 kommer inte kosta över 100k när den är skattebefriad

Haha. Dagens forumriddare !

Senast redigerat av TurboAnton (5 mars 2014)

Team VeboTrim @ Facebook
Fiskmos
5 mars 2014 · 17 Inlägg

Väldigt vilken diskussion det blev hehe.  Jag som bara undrade vad som var bäst som första bil hehe

_Performance_ NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
5 mars 2014 · 2 390 Inlägg

Välkommen till Garaget.org

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658
Hummer H2 "Skbg Performance Team" (2003)
Alkeruden
5 mars 2014 · 227 Inlägg

Volvo 740 Turbo med B230ET då har man 180 hästar

_Performance_ NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
5 mars 2014 · 2 390 Inlägg

Alkis skrev:
Volvo 740 Turbo med B230ET då har man 180 hästar

182 om jag får be.

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658
Hummer H2 "Skbg Performance Team" (2003)
Bamzefan Bondmeckare
5 mars 2014 · 246 Inlägg

Om man ska återgå till ämnet skulle jag säga att 940 är det bästa valet. 740 är inte galvaniserade före 88, de flesta 91-92 har ett reginasystem som jag personligen inte har så bra erfarenheter av. Alla 940 är galvaniserade, inte lika lätt i bakändan som 740, enlogt mig har de trevligare inredning (dock har 740 91-92 lika). Sen är det mycket lättare att hitta en 940 i vettigt skick, samt att utvalet av turbomodeller är mycket strörre (i vettigt skick desutom).

Men om du ska ha en 7/940 som första bil, hitta vettiga objekt, provkör och se sedan vilken som verkar bäst för just dig. För det är trots allt bara du som vet vad som passar dig bäst.

Sen säger jag som tidigare talare, köp en utan en massa styling och kapade fjädrar. Det lönar sig i längden!

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum
Nuvarande fordon: Opel Rekord E -79, Volvo 940 GL -94
Ex: Volvo 740 SE -92 (såld)
Opel Rekord E 2,0S Berlina "2200mil Orenoverad" (1979)
Volvo 940 GL "Skorven" (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang