5829
Sök

T31A Motorn utbytt vad innebär detta??

143 Inlägg
5 mars 2014
Trådstartare
Hej som rubriken lyder.

T31A MOTORN UTBYTT

Står det i mina papper min fråga är om man kan stoppa i en 351a? Står ynkliga 119KW på pappret men sitter en 302a. Någon som vet vad det är för gränser på vad man får stoppa i för någonting utan att reggbes?

Bilen är en 1970 mustang.

Tacksam för svar!big_smile
Senast redigerat av Blomdahl94 (5 mars 2014)

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
5 mars 2014
Blomdahl94 skrev:
Hej som rubriken lyder.

T31A MOTORN UTBYTT

Står det i mina papper min fråga är om man kan stoppa i en 351a? Står ynkliga 119KW på pappret men sitter en 302a. Någon som vet vad det är för gränser på vad man får stoppa i för någonting utan att reggbes?

Bilen är en 1970 mustang.

Tacksam för svar!big_smile

Om jag fattat det rätt så betyder det precis vad det står. Orginalmotorn är utbytt (pga haveri till exempel) till en likadan. Ska man hårddra det så skall väl bilen registreringsbesiktigas vid en sådan operation.

Jag tolkar det på detta vis iaf. Finns hur många bilar som helst med värstingmotorer som påstås va reggade så, men granskar man pappren så står det bara motor utbytt.

Reggar du med en annan typ av motor så står det angivet motorkod och ofta serienummer

Står det däremot T31AX Så står det för motor ändrad. Det öppnar ju upp för nästan vad som helst.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

143 Inlägg
5 mars 2014
Trådstartare
Okej har kollat runt lite och alla verkar säga olika. Han jag köpte bilen påstod att man kunde stoppa i vad som helst.

"T31A Motorn utbytt. (Anges om originalmotorn bytts ut mot motor av annan typ.)" Står det på vägverket.

Efter som det inte är angivet att den är "utbytt till annan typ" antar jag att dom menar att det är bytt till en annan orginalmotor?

För övrigt så står det ingen angiven cyllindervolym i papprerna eller motornummer.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
5 mars 2014
Blomdahl94 skrev:
Okej har kollat runt lite och alla verkar säga olika. Han jag köpte bilen påstod att man kunde stoppa i vad som helst.

"T31A Motorn utbytt. (Anges om originalmotorn bytts ut mot motor av annan typ.)" Står det på vägverket.

Efter som det inte är angivet att den är "utbytt till annan typ" antar jag att dom menar att det är bytt till en annan orginalmotor?

För övrigt så står det ingen angiven cyllindervolym i papprerna eller motornummer.

Det brukar låta så som säljargument. Att man kan lyfta i vad man vill. Men alla jag sett med t31a så har de kvar orginaleffekt i pappren. Men i praktiken så kan du ju montera nästan vad som helst med 8burkar. Besiktningsgubbarna begriper ju inte sånt som tur är.

143 Inlägg
5 mars 2014
Trådstartare
Okej det låter ju bra! Tack för hjälpen!

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
5 mars 2014
Blomdahl94 skrev:
Okej det låter ju bra! Tack för hjälpen!

Man kan ju träffa på en påläst jävel oxå. Eller en nitisk som ska kolla att det är rätt...

414 Inlägg
5 mars 2014
Förr när bilar reggades med utbytt motor så kan det ibland saknas info om VAD det är för motor som det faktiskt är utbytt till, i såna fall så kan man ju ingen faktiskt bevisa vad det är för motor som ska sitta i bilen så länge effekten inte är helt åt helvete. big_smile

De bilar jag har sett detta på är ofta bilar reggade på 90-talet. Kanske var en miss som gjordes redan då, dvs att det egentligen ska så vilken motortyp det är, men ändå.

143 Inlägg
5 mars 2014
Trådstartare
Okej låter ju lovande!
Skulle tro att den blev raggad med utbytt motor någon gång på 80 talet. Då den stått avställd sedan 1990.

1 020 Inlägg
5 mars 2014
Står ju antal hk.
Du kan ju inte stoppa i nån värsting på 400 hk om det tex står 100 hk i papperna.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

1 020 Inlägg
5 mars 2014
Står ju antal hk.
Du kan ju inte stoppa i nån värsting på 400 hk om det tex står 100 hk i papperna.

143 Inlägg
5 mars 2014
Trådstartare
Står som sagt 119KW i papprena. Men det är bytt till en 302a kanske på 160KW. Dom har ju därimot inte ändrat KW;en till 302 motorn.

1 020 Inlägg
5 mars 2014
När min reggades om på 90 talet ändrades även kw i papperna.
Men det kanske har varit olika beroende på vilka år det gjordes.
"

143 Inlägg
5 mars 2014
Trådstartare
Jo precis. Ringde vägverket innan köp men dom kunde inte svara på det. Vet inte vart man ska vända sig?

ich
6 november 2014
Lånar tråden lite. Jag har en Golf GTI 16v som är monzablå, och alla monzablåa Golfar levererades vad jag vet med KR motor men det sitter PL i min. I vilket fall som helst så står det inte T31A utan det står ingenting om att motorn är utbytt. Betyder det att den såldes ny med PL motor då? smile Mvh Tomas

ich
6 november 2014
Mailade och frågade och fick svaret

"Detta fordon har inte genomgått någon ytterligare registreringsbesiktning efter
att fordonet först blev inregistrerat. Effekten på 95.0 kw är alltså den effekt som
den ursprungligen blev registrerad med."

Ska jag tolka detta som att bilen såldes med PL motor ny?

//Tomas

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
6 november 2014
ich skrev:

"Detta fordon har inte genomgått någon ytterligare registreringsbesiktning efter
att fordonet först blev inregistrerat. Effekten på 95.0 kw är alltså den effekt som

//Tomas

Är en pl motor på 95kw så är det riktigt. Vilken effekt har kr?

Forummoderator
26 558 Inlägg
6 november 2014
ich skrev:

//Tomas

Personligen tolkar jag det som att någon tidigare ägare har bytt motor.
OM du nu är säker på din sak om vilken motor som sitter i från fabrik.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

ich
6 november 2014
Mack skrev:
ich skrev:

//Tomas

Personligen tolkar jag det som att någon tidigare ägare har bytt motor.
OM du nu är säker på din sak om vilken motor som sitter i från fabrik.

Den är tillverkad 1989 så det borde sitta PL motor i, vilket det också gör. Men eftersom monzablå slutades tillverkas 1988 och fram till och med 1988 satt KR motor så borde det vara KR motor. Färgen stämmer inte med årsmodellen.

På lappen med färgkoden i bagaget står det motorkoden PL dock.

ich
6 november 2014
DiwraZ skrev:
ich skrev:

//Tomas

PL motor har 95 kilowatt och KR har mer.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
6 november 2014
ich skrev:
DiwraZ skrev:
ich skrev:

//Tomas

PL motor har 95 kilowatt och KR har mer.

Då kan du dra på smilbanden iom att du har en ovanlig bil. Stämmer både färg och motor med dataskylten så är allt som det ska från fabrik. 1a ägaren ville väl ha en monzablå bil

Sök