300ZX TT Misständnings problem MISFIRE 1991

Frantz
12 mars 2014 · 81 Inlägg

Hej!!
Har problem med min Nissan 300zx tt 1991a (twin turbo)

(Nybörjare på japanare)

Misständer på 1st cylinder vid pådrag runt 3k rpm. Man kan gasa fullt när man står still och kan fisgasa hela vägen ut när man kör.

Inget fel på laddet , inga läckor hittade, går ladda under 3k rpm.
Nya OEM tändstift
Flyttat runt tändspolarna utan resultat.

Kör man hårt och den missar och man stannar direkt och låter den gå på tomgång missar den typ ca 5 sekunder sen går den "rent" igen.

Ännu mer mysko är att den går kalas om den stått hela natten i ca 2 min och sen kommer de igen.

Förra ägaren har bytt 1 spridare som typ pyser o läcker lite när man stänger av motorn , kan det va problemet?
När motorn går in i "lamda mode" som jag kallar det så krämar den på för mkt för spridaren och den får för lite eller stänger av sig? eller kan de va så?

Spridar fel?
Lamda fel?
Tändspole fel?
PTU fel? (skall vara uppgraderad , svart plast modul)
Dåligt komp? (men då borde den gå skit vid kall ju?)


helt säker på att de bara är 1st cylinder som missar. men går fan inte hitta vilken, för står man på tomgång och kör vanligt så uppdagas inget fel.
Båda turbosarna laddar bra.

less på att inte veta..
delarna är dyra också.

ska felkoda via ECU idag men tror inte de ger nått.

tack på förhand.

BTW bor i Alvesta om nån vill komma och hjälpa mig.

Senast redigerat av tobias-dxw (12 mars 2014)

tekniknissen1
12 mars 2014 · 866 Inlägg

Det låter som en spridare läcker och eller ger för mycket. Ta av alla stiften så är där säkert ett som är mörkare en dom andra.

Frantz
12 mars 2014 · 81 Inlägg

tekniknissen1 skrev:
Det låter som en spridare läcker och eller ger för mycket. Ta av alla stiften så är där säkert ett som är mörkare en dom andra.

Det har du ju rätt i... alla stiften är splitt nya så kanske ska köra nån mil och låda den missa lite och sen kolla på stiften....

känns som om den stänger av för det smäller inget i avgasröret när den missar....
borde Ohm talet bli fel om den felar på detta viset?

tekniknissen1
12 mars 2014 · 866 Inlägg

När stiftet blir fuktigt går gnistan igenom borslinet. Så länge du tillsätter för mycket soppa bli det ingen gnista. Släpper du gasen så stänger du spridaren och värmen får rätt på stiftet.

Frantz
12 mars 2014 · 81 Inlägg

tekniknissen1 skrev:
När stiftet blir fuktigt går gnistan igenom borslinet. Så länge du tillsätter för mycket soppa bli det ingen gnista. Släpper du gasen så stänger du spridaren och värmen får rätt på stiftet.

Borde de inte smälla i avgashuset och i DP om den får för mycket bensin? Men ska kolla upp detta.


dumma spridare... sad

Senast redigerat av tobias-dxw (12 mars 2014)

tekniknissen1
12 mars 2014 · 866 Inlägg

Nej brukar inte göra det :-)

Richtenb
13 mars 2014 · 1 365 Inlägg

Om inte stiften tänder eller om ECU stänger av tändning pga misfire i cylinder så kommer soppan att flöda ut i downpipen/avgaset och smälla/smattra, sålänge temperaturen är tillräckligt hög för att tända på soppan.
Många ECU kan även stänga av soppan samtidigt vid misfire så det behöver ju inte betyda att du inte har ett tändningsproblem

Förutom de tips du fått, kolla LMM och lambdasonderna skulle jag säga.

Luftmassemätaren kan få vilken bil som hellst att kännas tokslö om den börjar kasta in handduken. eftersom du inte har bevis på att 1 cylinder mår dåligt så kan det lika gärna "kännas" som det.

Att kolla stiften är dock en bra idé som tekniknissen1 säger.

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Frantz
13 mars 2014 · 81 Inlägg

Richtenb skrev:
Om inte stiften tänder eller om ECU stänger av tändning pga misfire i cylinder så kommer soppan att flöda ut i downpipen/avgaset och smälla/smattra, sålänge temperaturen är tillräckligt hög för att tända på soppan.
Många ECU kan även stänga av soppan samtidigt vid misfire så det behöver ju inte betyda att du inte har ett tändningsproblem

Förutom de tips du fått, kolla LMM och lambdasonderna skulle jag säga.

Luftmassemätaren kan få vilken bil som hellst att kännas tokslö om den börjar kasta in handduken. eftersom du inte har bevis på att 1 cylinder mår dåligt så kan det lika gärna "kännas" som det.

Att kolla stiften är dock en bra idé som tekniknissen1 säger.

japp, jag höll på hela eftermiddagen igår och krabbade, lyckades tillslut få fram att det är nr 6 cylindern som felar. (den som sitter sååå mysigt till)
Och spridaren läcker as mkt, typ bubblar bensin från den och färgen på spridaren skiljer sig från dem andra så nån rolig snubbe har nog bytt spridare där och inte gjort de på korrekt vis. sååå ska byta en spridare! Lyckligt vis så verkar de redan som om någon har använt
"the dremel method" på min så hoppas jag får bort den utan att lyfta insuget.
Har inte Ohm mätt ännu men ska det idag.

Så hoppas att det är en felaktik spridare
Alla tändstift är bytta

ECu visade felkod 34, asså fel på knacksensorn. Läste lite guider och blir nog att tjuvkoppla och sätta ett motstånd.

tack för all hjälp än sålänge smile
Hur nollar man ECU förutom att lämna batteriet av en stund?

tekniknissen1
13 mars 2014 · 866 Inlägg

Nu var det länge sedan jag höll på med den en  300ZX men köp hem ordätligt med vakuum slang innan du ger dig på insuget. slangarna är
torra som vårgräs  om de inte är bytat.

Frantz
13 mars 2014 · 81 Inlägg

tekniknissen1 skrev:
Nu var det länge sedan jag höll på med den en  300ZX men köp hem ordätligt med vakuum slang innan du ger dig på insuget. slangarna är
torra som vårgräs  om de inte är bytat.

hehe ja
men ska göra "fusk" metoden, kapa i insuget så man kommer åt.
http://www.thumper300zx.com/z32/dremel/ … method.htm

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang