Fråga till er som älskar snabba bilar

Backstream
13 mars 2014 · 168 Inlägg

En sak som jag tycker är jävla kul med att köra Evo är att man kan använda bilen till nästan allt och ändå köra ifrån det mesta (inte allt), även en och annan sporthoj. Nu menar jag inte att hojar inte är snabba men oftast kan inte folk kontrollera dom nog bra för att dom ska våga hänga på i riktigt höga hastigheter (speciellt inte på våra skitvägar)

Lohan
13 mars 2014 · 113 Inlägg

RightFront skrev:

Lohan skrev:
men ni som kör typ EVO , STI osv som bara vill åka fort mest till er ja riktar frågan tongue

Alla jag känner som åker/gillar Evo och Sti är rallymänniskor, dem har vuxit upp med att se dessa monster sladda fram genom skogarna på dåliga grusvägar i alla väder, det är ju inget man gör med en sporthoj smile

Dessa bilar klarar av det flesta vägar och väder i Sverige, medan sporthojarna nästan kräver fint väder och fina vägar för att prestera, något som det inte finns överallt, det kanske kan vara en förklaring av många smile

Inget ont mot alla motorcykelåkare smile

mb_pucken skrev:
För att en mc är opraktisk och värdelös på vintern smile dessutom livsfarliga wink

hojen ska gämnföras med en sportbil du inte kör på vintern:)

Vettemannen skrev:

Lohan skrev:
Har en fråga ja funderat på ett tag..

Ni som gillar snabba bilar varför köper ni inte hojjar istället? en rolig och ny hojj går ju på 75 tusen och då får du ett jävla vrid motför en bil i samma rolighets faktor är på 350-500 tusen. Är det bara för ni är lata och inte orkar ta hojkort eller är det något speciellt med bilar som är bättre en hojjar tycker ni?

ja förstår folk som gillar jänkare och vill glida bara och folk som kör porsche o fina mercor osv och bara vill glänsa

men ni som kör typ EVO , STI osv som bara vill åka fort mest till er ja riktar frågan tongue


/nyfiken kille big_smile

Hoppas att du riktar frågan till oss som kör muskelbilar också. Jag kör Vette och har nästan alltid gillat jänkare med stora motorer med mycket vrid. Har A-kort men har nästan aldrig kört MC och tänker heller aldrig göra det för MC passar inte mig helt enkelt. Vill sitta i en miljö där man kan vrida på klimatanläggningen när det är varmt och samtidigt lyssna på god 50-60talsmusik.

/Benny

de kan ja förstå! smile

Subaru-STi skrev:
Får inte plats med 4st Ica-påsar i en gsxr sad

nej men du får väl äga en 740 eller nått annat skräp på sidan om o handla med wink

Evildan skrev:

Lohan skrev:
Har en fråga ja funderat på ett tag..

Ni som gillar snabba bilar varför köper ni inte hojjar istället? en rolig och ny hojj går ju på 75 tusen och då får du ett jävla vrid motför en bil i samma rolighets faktor är på 350-500 tusen. Är det bara för ni är lata och inte orkar ta hojkort eller är det något speciellt med bilar som är bättre en hojjar tycker ni?

ja förstår folk som gillar jänkare och vill glida bara och folk som kör porsche o fina mercor osv och bara vill glänsa

men ni som kör typ EVO , STI osv som bara vill åka fort mest till er ja riktar frågan tongue


/nyfiken kille big_smile

Vad anser du är "ett jävla vrid"?

Kul att köra hoj, men som redan skrivits, är ett väldigt begränsat fordon gällande både praktikaliteter samt hur väderberoende man är för att det ska vara roligt, lite som att åka VW Beach Buggy i hällregn, inte kul någonstans.
Åka hoj till jobbet med en härlig uppåtgående sol i ryggen är härligt, sen regnar det på eftermiddagen sad

HampeB skrev:

AktaLacken skrev:

Lohan skrev:
Har en fråga ja funderat på ett tag..

Ni som gillar snabba bilar varför köper ni inte hojjar istället? en rolig och ny hojj går ju på 75 tusen och då får du ett jävla vrid motför en bil i samma rolighets faktor är på 350-500 tusen. Är det bara för ni är lata och inte orkar ta hojkort eller är det något speciellt med bilar som är bättre en hojjar tycker ni?

ja förstår folk som gillar jänkare och vill glida bara och folk som kör porsche o fina mercor osv och bara vill glänsa

men ni som kör typ EVO , STI osv som bara vill åka fort mest till er ja riktar frågan tongue


/nyfiken kille big_smile

Kan man inte glänsa med en evo? cool Jag tycker inte att det är samma känsla att åka fort med hoj som med bil, det är två olika saker. Det är också mycket mer fördelar (enligt mig) med en bil då du inte behöver oroa dig för regn, du kan ha med dina polare i bilen och du slipper ta på dig en utrustning när du ska köra smile

Håller med! Sen behöver det inte alls gå fort för att det ska vara kul i en evo big_smile köra i rondell och kurviga vägar är kul som fasen!! Sen har jag aldrig  varit ett fan utav rally men älskar evo bilarna ändå. Har kört mortard med det är roligare på fyra än två hjul med det är vad jag tycker smile

FLindgren skrev:
Detta måste vara världens bästa trådtongue

Att kunna åka och hämta en pizza i spöregn är nog det bästa som finns smile Slå det med skrevraketen smile

Brains skrev:
Blir jävligt svårt med två vuxna, två barn och barnvagn på en hoj!
Sen kostar ju försäkringen lika mycket som att man hade sms-lånat hela skiten wink

hojen är meningen som en leksak så bil i motsvarande big_smile typ nån bil du inte får in ungarna i och som inte körs på vintern typ en porsche eller dylikt är gämnförbart

Mogel KUNG
13 mars 2014 · 441 Inlägg

Ja regn är ju inget problem med sporthoj som visa skriver det ökar bara rolighets faktorn lättare att "drifta" då.

Skulle aldrig klara mig utan hoj men skulle lätt klarat mig utan bil. Förövrigt så är det inga problem att handla pizza med en sporthoj.

pim_pim
13 mars 2014 ·

Subaru-STi skrev:
Får inte plats med 4st Ica-påsar i en gsxr sad

Häng dom på styret. big_smile

Som man gjorde när man var liten och cyklade.. satan vad ekrarna käkade upp påsen..

AktaLacken
14 mars 2014 · 99 Inlägg

Lohan skrev:
hojen är meningen som en leksak så bil i motsvarande big_smile typ nån bil du inte får in ungarna i och som inte körs på vintern typ en porsche eller dylikt är gämnförbart

Har inga ungar och kör inte på vintern cool

Lozinmust "Unloaded"
14 mars 2014 · 1 557 Inlägg

Dödsrisk ökad, väldigt begränsat användningsområde, solo, det man sparar på inköp/driftskostnad förlorar man i försäkringspremier. Man KAN åka två på en hoj, man KAN handla med en hoj, man KAN köra i regn med en hoj. Men det känns som en större kompromiss att göra med en hoj, än vad det är att göra med en bil. Mitt primära intresse ligger för bilar, hojar är säkert jävligt kul det med, but I'm here because I like cars first and foremost. "Är det bara för ni är lata och inte orkar ta hojkort?" Känns som en lite löjlig frågeställning, vilket är synd då det är ett ämne man kan prata mycket om, tråkigt med nivån på det hela bara.

Senast redigerat av Lozinmust (14 mars 2014)

"When innovation meets passion!"
BMW 530i "Static Vikings" (1989)
BMW M3 "Dennis And The Dicks" (1994)
BMW 318is "Class II" (1994)
torpis Forummoderator
14 mars 2014 · 10 572 Inlägg

Lohan skrev:
Ni som gillar snabba bilar varför köper ni inte hojjar istället?

/nyfiken kille big_smile

För att en hoj utan turbo har inte en suck mot en bil i mina preferenser i acceleration. Att göra en hoj "snabb" blir per definition helt livsfarligt.  Därav bilen.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Kapten_Brynt Legitimerad Nürburgring-galning
14 mars 2014 · 60 Inlägg

Jag funderade på mckort tidigare.
Men sen började jag jobba på Nürburgring.
Har man sett tillräckligt många mutilerade mc-åkare tappar man liksom suget.

Jag tycker körkänslan i en bil är viktigare än hastighetenm, dessutom kommer en MC aldrig nånsin upp i de kurvhastigheterna som en ordentlig bil gör.

Det är fantastiskt med MC också i fart, men jag vill inte flyga av i 250+, rulla in i räcket och gå av på mitten.
Det räcker att se det en gång.

Lohan skrev:
folk som kör porsche o fina mercor osv och bara vill glänsa

ot:

Nu tycker jag att du generaliserar lite.
Du har inte funderat på att man har en Porsche för att det är en av de mest roliga, driftsäkra, körglada och fantastiska bilar som finns?
Jag "glänser" eller "glider inte runt med vår.

Squidspeed #GoodToBeBad
14 mars 2014 · 856 Inlägg

Lohan: Jag ska trycka ut hakan lite nu och fråga det många andra här nog undrar: Är du lite avundsjuk på folk som har snabba bilar..? Kanske kör du hoj själv enbart och har endast råd med en "rutten 740" som bil, som du så fint själv skrev? Du kanske inte ens haft privilegiet att någonsin äga eller åka runt i en snabb bil? Just saying va, för ditt inlägg luktar både en viss avundsjuka och en del omognad..!

Jag ville ha en sporthoj så jävla hårt. När jag var typ 16-17år. Sen började jag kolla försäkringar, risker och annat. Nu är jag någorlunda vuxen, och även om MC-kort säkert blir en verklighet någon gång i framtiden så kommer detta användas för att framföra en glidare isåfall. Har flera kollegor som är hojåkare, och de (liksom jag, som lekman) resonerar snarare som så att en sporthoj bara är opraktisk och livsfarlig, medans en rejäl glidare kan man både åka med i regn, och på en weekend med frun. Vad de istället drömmer om? En snabb Evo/STI.. wink

Hur gammal är du? Är du 19år ung så förstår jag ditt resonemang bättre, och du kommer om 10år troligen förstå mitt resonemang bättre också.

Vad kör du själv runt i? Rätt relevant också, för kör du runt i en RG125:a och drömmer om en Ninja får ju diskussionen också en helt annan innebörd för detta forum.. smile

Lohan
14 mars 2014 · 113 Inlägg

torpis skrev:

Lohan skrev:
Ni som gillar snabba bilar varför köper ni inte hojjar istället?

/nyfiken kille big_smile

För att en hoj utan turbo har inte en suck mot en bil i mina preferenser i acceleration. Att göra en hoj "snabb" blir per definition helt livsfarligt.  Därav bilen.

https://www.youtube.com/watch?v=sQ4_PHczmgE
vad menar du med de? en bmws1000RR slår buggati som du ser här tongue 187 tusen kostar hojjen ny och buggatin 2-3 mil?

Kapten_Brynt skrev:
Jag funderade på mckort tidigare.
Men sen började jag jobba på Nürburgring.
Har man sett tillräckligt många mutilerade mc-åkare tappar man liksom suget.

Jag tycker körkänslan i en bil är viktigare än hastighetenm, dessutom kommer en MC aldrig nånsin upp i de kurvhastigheterna som en ordentlig bil gör.

Det är fantastiskt med MC också i fart, men jag vill inte flyga av i 250+, rulla in i räcket och gå av på mitten.
Det räcker att se det en gång.

Lohan skrev:
folk som kör porsche o fina mercor osv och bara vill glänsa

ot:

Nu tycker jag att du generaliserar lite.
Du har inte funderat på att man har en Porsche för att det är en av de mest roliga, driftsäkra, körglada och fantastiska bilar som finns?
Jag "glänser" eller "glider inte runt med vår.

jag är väldigt medveten om hur rolig och driftsäker porsche är då jag växt upp i min porsche familj smile tog de bara ett ex. för ser många mindre bil-intresserad mäniskor som kör runt med porsche här i stockholm.

Squidspeed skrev:
Lohan: Jag ska trycka ut hakan lite nu och fråga det många andra här nog undrar: Är du lite avundsjuk på folk som har snabba bilar..? Kanske kör du hoj själv enbart och har endast råd med en "rutten 740" som bil, som du så fint själv skrev? Du kanske inte ens haft privilegiet att någonsin äga eller åka runt i en snabb bil? Just saying va, för ditt inlägg luktar både en viss avundsjuka och en del omognad..!

Jag ville ha en sporthoj så jävla hårt. När jag var typ 16-17år. Sen började jag kolla försäkringar, risker och annat. Nu är jag någorlunda vuxen, och även om MC-kort säkert blir en verklighet någon gång i framtiden så kommer detta användas för att framföra en glidare isåfall. Har flera kollegor som är hojåkare, och de (liksom jag, som lekman) resonerar snarare som så att en sporthoj bara är opraktisk och livsfarlig, medans en rejäl glidare kan man både åka med i regn, och på en weekend med frun. Vad de istället drömmer om? En snabb Evo/STI.. wink

Hur gammal är du? Är du 19år ung så förstår jag ditt resonemang bättre, och du kommer om 10år troligen förstå mitt resonemang bättre också.

Vad kör du själv runt i? Rätt relevant också, för kör du runt i en RG125:a och drömmer om en Ninja får ju diskussionen också en helt annan innebörd för detta forum.. smile

jag är vaken 19 år eller omogen, ja är 23 och jag har en bmw 320i turbo och jag har aldrig i hela mitt liv ägt en volvo smile så din analys av mig var rätt dålig, angående hojj så äger jag ingen men har tävlat 5-6 år i motorcross

barenhoff TEAM RADIOACTIVE
14 mars 2014 · 467 Inlägg

finns billigare sätt att köra ihjäl sig på än motorcykel.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 mars 2014 · 14 061 Inlägg

Lohan skrev:
vad menar du med de? en bmws1000RR slår buggati som du ser här tongue 187 tusen kostar hojjen ny och buggatin 2-3 mil?

Du har väl kunnat ta en lite billigare exempel än en bil för 2-3 miljoner.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
aaaaaaaaaa
14 mars 2014 · 236 Inlägg

pim_pim skrev:

Subaru-STi skrev:
Får inte plats med 4st Ica-påsar i en gsxr sad

Häng dom på styret. big_smile

Som man gjorde när man var liten och cyklade.. satan vad ekrarna käkade upp påsen..

Påminn mig inte!
Kommer aldrig glömma när ett mjölkpaket en gång åkte in mellan ekrarna och sprack... så stod man där, i en mjölkpöl, och skämdes tongue

Power is measured in dB
DusanMandick Random Hero
14 mars 2014 · 4 047 Inlägg

Vettemannen skrev:

Lohan skrev:
vad menar du med de? en bmws1000RR slår buggati som du ser här tongue 187 tusen kostar hojjen ny och buggatin 2-3 mil?

Du har väl kunnat ta en lite billigare exempel än en bil för 2-3 miljoner.

/Benny

sen får du lägga på 13 miljoner på de priset. utgångspris på en vitesse är ca 15-17 miljoner

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 mars 2014 · 14 061 Inlägg

DusanMandick skrev:

Vettemannen skrev:

Lohan skrev:
vad menar du med de? en bmws1000RR slår buggati som du ser här tongue 187 tusen kostar hojjen ny och buggatin 2-3 mil?

Du har väl kunnat ta en lite billigare exempel än en bil för 2-3 miljoner.

/Benny

sen får du lägga på 13 miljoner på de priset. utgångspris på en vitesse är ca 15-17 miljoner

Ja, en sån kunde man väl köpa om man vore en som har allt och obegränsat med pengar! smile Gäller inte mig iaf.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Evildan
14 mars 2014 ·

Evildan skrev:

Lohan skrev:
Har en fråga ja funderat på ett tag..

Ni som gillar snabba bilar varför köper ni inte hojjar istället? en rolig och ny hojj går ju på 75 tusen och då får du ett jävla vrid motför en bil i samma rolighets faktor är på 350-500 tusen. Är det bara för ni är lata och inte orkar ta hojkort eller är det något speciellt med bilar som är bättre en hojjar tycker ni?

ja förstår folk som gillar jänkare och vill glida bara och folk som kör porsche o fina mercor osv och bara vill glänsa

men ni som kör typ EVO , STI osv som bara vill åka fort mest till er ja riktar frågan tongue


/nyfiken kille big_smile

Vad anser du är "ett jävla vrid"?

Kul att köra hoj, men som redan skrivits, är ett väldigt begränsat fordon gällande både praktikaliteter samt hur väderberoende man är för att det ska vara roligt, lite som att åka VW Beach Buggy i hällregn, inte kul någonstans.
Åka hoj till jobbet med en härlig uppåtgående sol i ryggen är härligt, sen regnar det på eftermiddagen sad

Ställer om frågan angående vridmoment då du valde att inte svara

torpis Forummoderator
14 mars 2014 · 10 572 Inlägg

Lohan skrev:

torpis skrev:

Lohan skrev:
Ni som gillar snabba bilar varför köper ni inte hojjar istället?

/nyfiken kille big_smile

För att en hoj utan turbo har inte en suck mot en bil i mina preferenser i acceleration. Att göra en hoj "snabb" blir per definition helt livsfarligt.  Därav bilen.

https://www.youtube.com/watch?v=sQ4_PHczmgE
vad menar du med de? en bmws1000RR slår buggati som du ser här tongue 187 tusen kostar hojjen ny och buggatin 2-3 mil?

Vadå vad jag menar? Bara läsa innantill och översätta det till att Veyron är en trött bil. Släpa runt på 4x4 helt i onödan är döfött.

Prislappen har väl inte med saken att göra.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
groze
15 mars 2014 · 564 Inlägg

Det ena behöver ju inte utesluta det andra. Jag kör både hoj och bil, båda är skoj, även om hojjar är betydligt roligare.

Det verkar finnas en del förutfattade meningar om hojåkning när man läser vad en del skriver.. "livsfarligt" "jag kommer köra ihjäl mig direCkt!" osv. Med en hoj gasar man inte mer än man vågar, så det ser rätt löjligt ut när folk skriver så. wink

Om man ska vara tråkig och kolla statistik över döda på mc så är merparten av de som dör på mc antingen berusade, saknar körkort eller kör en oreggad mc typ "cross". Dvs de hojjåkare som har körkort och omkommer är relativt få.

Och torpis, med risk för att falla ifrån topic en smula...så vad har du för preferenser när du snackar acceleration i så fall? Din volvo är ju snabb, det har jag sett.
Men som exempel gör min Hayabusa 0-200 på 7 sek, och 0-300 på runt 14-15sek, vilket är väldigt få bilar som gör. Man får mycket "bang for the buck". Med överladdning blir den såklart mycket snabbare.

Ang. försäkring så är ju inte en sporthoj dyrare att försäkra än en vass bil, så det argumentet håller inte. Som exempel kostar min busa mig 9000kr/år i försäkring medans en M5 E39 kostar 12000kr/år.

När man kör hoj tappar man helt uppfattningen om fart, vilket kan vara en nackdel ibland. tongue Det gäller väl iofs riktigt snabba bilar också. Att ligga i 100km/h på motorvägen och 3 sekunder senare vara uppe i 200km/h efter ett litet vrid på rullen är en jävligt speciell känsla. B-)

torpis Forummoderator
15 mars 2014 · 10 572 Inlägg

groze skrev:
Och torpis, med risk för att falla ifrån topic en smula...så vad har du för preferenser när du snackar acceleration i så fall? Din volvo är ju snabb, det har jag sett.
Men som exempel gör min Hayabusa 0-200 på 7 sek, och 0-300 på runt 14-15sek, vilket är väldigt få bilar som gör.

Exakt, men det får ju stå för mig vad jag har för mål och tycken. Hayabusan kan jag matcha till 300, Veyron är trött. Koenigsegg börjar få fart på sina bilar.

groze skrev:
Man får mycket "bang for the buck". Med överladdning blir den såklart mycket snabbare.

Livsfarligheten stiger från total till garanterad också...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Busgrabb Rejsa ?
15 mars 2014 · 2 959 Inlägg

groze skrev:
Det ena behöver ju inte utesluta det andra. Jag kör både hoj och bil, båda är skoj, även om hojjar är betydligt roligare.

Det verkar finnas en del förutfattade meningar om hojåkning när man läser vad en del skriver.. "livsfarligt" "jag kommer köra ihjäl mig direCkt!" osv. Med en hoj gasar man inte mer än man vågar, så det ser rätt löjligt ut när folk skriver så. wink

Om man ska vara tråkig och kolla statistik över döda på mc så är merparten av de som dör på mc antingen berusade, saknar körkort eller kör en oreggad mc typ "cross". Dvs de hojjåkare som har körkort och omkommer är relativt få.

Och torpis, med risk för att falla ifrån topic en smula...så vad har du för preferenser när du snackar acceleration i så fall? Din volvo är ju snabb, det har jag sett.
Men som exempel gör min Hayabusa 0-200 på 7 sek, och 0-300 på runt 14-15sek, vilket är väldigt få bilar som gör. Man får mycket "bang for the buck". Med överladdning blir den såklart mycket snabbare.

Ang. försäkring så är ju inte en sporthoj dyrare att försäkra än en vass bil, så det argumentet håller inte. Som exempel kostar min busa mig 9000kr/år i försäkring medans en M5 E39 kostar 12000kr/år.

När man kör hoj tappar man helt uppfattningen om fart, vilket kan vara en nackdel ibland. tongue Det gäller väl iofs riktigt snabba bilar också. Att ligga i 100km/h på motorvägen och 3 sekunder senare vara uppe i 200km/h efter ett litet vrid på rullen är en jävligt speciell känsla. B-)

En busa är ingen sporthoj och kostar därför inte som en sådan att försäkra.
Prova att försäkra en ny liter R hoj och inte var över 30 år, då blir det fan inte billigt.
Då har min M bilar och Evo varit bra mycket billigare att försäkra.

Autotech
BMW 335D (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang