2649
Sök

Opel rekord 1900 -75 Dör vid högre hastigheter!

78 Inlägg
13 mars 2014
Trådstartare
Hejsan, Jag har en Opel rekord -75 som dör när jag kommer upp i över 70 km/h. Det går bra upp till 80 km/h men sen efter att man kört 5 sec så dör bilen och startar igen efter några sekunderar .

Trodde först att det var tändningen men den är ställd efter markering och jag har testat två olika förgasare.
Har även tagit loss hela fördelaren och axeln som pumpar den mekaniska bränslepumpen.
Pumpen byttes ny förra året.

Så vad kan felet vara?

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
13 mars 2014
det låter ju som att den så att säga får soppatorsk? Häng på en bränsletrycksmätare & prova igen?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Fri fart för ett fritt folk!
14 651 Inlägg
13 mars 2014
börja med att töm tanken..inte omöjligt att den börjar suga upp skit som sätter tok stopp.

eftersom du prövat med alla saker..

möjligen att du ska ta en titt på brytarna och kondingen.

iövrigt finns det inget som kan strula på en så bra bil utan en massa elskrot som allt modernt junk har

Kör fort så hinner inget hända...

78 Inlägg
13 mars 2014
Trådstartare
Ska testa detta.

Men hur kommer det sig att det går bra i 50 km/h ?

6 449 Inlägg
13 mars 2014
Hej!
Ju lägre fart, desto mindre soppa behövs! Det är alltså problem med soppatillförseln! Antingen stopp någonstans eller att pumpen inte kan ge tillräckligt med tryck!
Har du kollat bränslemembranet i den mekaniska pumpen?

78 Inlägg
16 mars 2014
Trådstartare
Har kollat dessa grejerna nu. Bränslepumpen gick inte o dela men där var sug i den.
Har ren gjort tanken o tagit bort filtret i tanken beroende på om det nu skulle kunna vara att den nu stryper bränslet.

Har dock inte test kört för när jag gasar fullt får jag bara massa förgasar smällar. Så ska kolla på tändningen o förgasaren innan jag test kör.

Hobbymekaniker
471 Inlägg
16 mars 2014
Har du provat köra på olika växlar för att se om det är efter ett visst varvtal som det blir problem eller om det bara är just hastigheten som styr?

Hur stänger motorn av sig? Bluddrar den eller dör den bara av tvärt? När den startar igen, samma sak. Bluddrar den till eller startar den och går normalt direkt?

Om den bluddrar känns det mer som ett soppa bekymmer, om den tvärt dör/startar luktar det mer tändning. Brytarna kan som sagt vara något att titta på, men även att prova en annan tändspole. Det skadar i vart fall inte!

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/

14 651 Inlägg
16 mars 2014
Cassius skrev:
Har du provat köra på olika växlar för att se om det är efter ett visst varvtal som det blir problem eller om det bara är just hastigheten som styr?

Hur stänger motorn av sig? Bluddrar den eller dör den bara av tvärt? När den startar igen, samma sak. Bluddrar den till eller startar den och går normalt direkt?

Om den bluddrar känns det mer som ett soppa bekymmer, om den tvärt dör/startar luktar det mer tändning. Brytarna kan som sagt vara något att titta på, men även att prova en annan tändspole. Det skadar i vart fall inte!

varit med om att dom tokdör när soppan strular oxå hade STORA problem med svärmors volvo 360 med K motorn..den dog med jämna intervaller..stängde man av den innan den dog så kunde man köra längre..

hittade dock aldrig felet utan kasta förgasaren åt helvete och monterade ett A insug och förgasare direkt istället

78 Inlägg
18 mars 2014
Trådstartare
När jag kör och kommer upp i 80 km/h så kan jag hålla det en liten stund sen tvärdör den och då lägger jag i tvåan o rullar igång den men den startar inte direkt utan ibland startar den när jag kommit ner till 50 km/h och ibland 20 km/h och då tänder den till igen.

Har dock sett att ena nocken på kamaxeln inte var så bra då ena insugningsventilen inte öppnade lika mycket som dem andra.

Det kan inte vara så att nocken till bränslepumpen är för liten och där med pumpar inte bränsle pumpen som den ska ?

Hobbymekaniker
471 Inlägg
18 mars 2014
Om nocken till pumpen är sliten så borde du få samma symptom på en annan växel vid samma varvtal tycker jag. Ut och undersök när du kan tvinga fram symptomet, är det endast hastighetsrelaterat, eller är det varvrelaterat?

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor

14 651 Inlägg
18 mars 2014
Cassius skrev:
Om nocken till pumpen är sliten så borde du få samma symptom på en annan växel vid samma varvtal tycker jag. Ut och undersök när du kan tvinga fram symptomet, är det endast hastighetsrelaterat, eller är det varvrelaterat?

inte säkert! den drar mer bensin för samma varv allt eftersom bilen blir trögare och utväxlingen gör att motorn får jobba mer. 

därimot kan man testa att belasta den hårt på lägre växlar tex genom att välja en annan växel lägga sig på ungefär samma varv som den strular på och sen belasta motorn genom att bromsa och försöka hålla kvar varven.

då borde felet komma ganska omgånde.

78 Inlägg
31 mars 2014
Trådstartare
Har testat dessa grejerna. Har mätt upp bränsle trycket o det låg mellan 6-7 psi. Har byttat till en annan topp och byttat kamaxeln i den med då den gamla var ner slippad på ena nocken så den var nästan rund. Men nu får jag upp ett annat problem den varvar lite som den själv vill. Den varvar upp och sedan ner så att den nästan dör och sedan varvar den upp igen.

Vad kan det vara för fel denna gången och är bränsle trycket för lågt?

Ber om ursäkt för ett sådant sen svar.

539 Inlägg
31 mars 2014
Tja
Kolla nålventilen till flotörhuset om det sitter något skräp där. Verkar som den suger torrt med soppa i flotörhuset, kanske checka flotörnivån också.

Hobbymekaniker
471 Inlägg
31 mars 2014
Kan vara klokt att gå igenom förgasaren helt! Göra en renovering dvs smile

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor

78 Inlägg
31 mars 2014
Trådstartare
Får väl göra detta. Kommer med besked om hur det går

78 Inlägg
1 april 2014
Trådstartare
Det kan inte vara så att bränsle pumpen redan har gått i sönder?

För det med att bilen har eget liv kom först efter att jag byttat topp och kamaxel.

Vad brukar Bränsle pumpen annars ligga på i tryck?

Funderar på att köpa en elektrisk bränsle pump och montera på.

14 651 Inlägg
1 april 2014
tycker bränsletrycket låter rimligt...   är inte mycket tryck på en förgasarmotor för högt och det blir garanterat stora problem

78 Inlägg
5 april 2014
Trådstartare
Nu funkar motorn som den ska igen ska bara justera tändning och förgasare sedan ska den test köras

Hobbymekaniker
471 Inlägg
6 april 2014
Vad var problemet då? Kan vara bra att avslöja ifall någon annan i framtiden råkar ut för något liknande wink

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor

78 Inlägg
11 april 2014
Trådstartare
Vet inte än har förgasar problem.

Ingen som vet vad grund inställning på en weber 32/36 är och hur mycket ska man vrida på blandnings skruven
(Co skruven) och hur mycket ska bränsle skruven vridas den som sitter höger snett ovanför blandnings skruven?

Åter kommer så fort jag kan med svar.

Sök