3961
Sök

Saab 9-5 -99 2,3t Klonkande/Knackande Automat Växellåda?

2 Inlägg
13 mars 2014
Trådstartare
Hejsan! Har som sagt en saab 9-5 som har rullat snart 30000 mil, nästan helt original har bytt motor till en 04 Aero då min förra blev förstörd i samband med en trasig topplockspacking. bilen har haft ett konstigt ljud från framvagnen ett längre tag nu.

När jag först startar bilen och har växel P i så låter det normalt, men sedan när man lägger i antingen R eller D så börjar ett klonkande/knackande ljud som inte är helt regelbundet men väldigt tätt (flera gånger i sekunden.)

Om jag sedan kör en stund så kommer ljudet även i P och N, men slutar efter en ganska kort stund om man låter bilen stå på i någon utav dessa växlarna. Tycker även att det låter mer om man står till och vrider på ratten åt båda håll, då blir ljudet mer intensivt tycker jag medans ratten är i vridning.

Det som jag har gjort:

Först när jag hörde ljudet så tänkte jag att det kanske var någon skruv i startkransen som satt löst så skulle kolla detta och upptäckte då att momentstaget ( http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 … e9704.html  ) eller vad det heter som går från växellådan bak var helt slut och eftersom inte speedparts hade inne någon sådan del så bultade jag fast den sålänge så att den inte kunde röra sig alls och då försvann nästan ljudet helt och hållet. Det uppstod bara om man hade kört väldigt hårt eller snabbt under en tid då kunde man höra det igen. Då tänke jag att det säkert var den delen som var problemet. Men nu när jag bytt den så är ljudet lika tydligt som det var från början igen. Driv axelnarna tycker jag inte är glappa vänster är nog lite mer glapp än höger men inte mycket.

Det sista som jag har märkt är att när man stänger av bilen så kommer det 3 stycken starka knack/klonk innan bilen dör helt.

bilen går som en klocka tycker jag känner inte att bilen växlar hackigt eller tappat någon kraft från motorn så har verkligen ingen aning vad det kan vara.

Skulle vara väldigt tacksam för hjälp och tips vad detta kan vara, eller om någon har haft samma problem?

383 Inlägg
13 mars 2014
Kolla bakre bussningarna i framvagnsbryggan.

2 Inlägg
13 mars 2014
Trådstartare
Bra tips ska kolla hur dem ser ut! men skulle det kunna orsaka detta ljud i växellådan låter verkligen som om att ljudet kommer där ifrån.

Tack ska du ha!

Sök