Audi 2.0tfsi knackar ett par sekunder när den är kall

Joseff öreryd
16 mars 2014 · 8 Inlägg

som rubriken säger, min bil knackar och låter väldigt illa i ca 10sek när den är kall,  alltså enbart när den har stått i ca 10timmar så återkommer detta problemet. när jag startar bilen ett par timmar efter att den varit startad så låter den helt normalt och utan knack. någon som har någon idé om vad detta kan vara för problem? olje nivå är själklart kollad,

Senast redigerat av Joseff (16 mars 2014)

mb_pucken
16 mars 2014 · 5 087 Inlägg

Har den alltid gjort så?
Är det knack (tänk diesel) eller mer åt ett snabbt rassel med snabba mindre hårda ljud?
Kan vara lyftarna som för lite oljud när den är kall och oljan runnit ur.
Dom där motorerna kan låta lite illa när dom är kall eller stått länge.
Har du original oljefilter?

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Joseff öreryd
16 mars 2014 · 8 Inlägg

Joseff skrev:

mb_pucken skrev:
Har den alltid gjort så?
Är det knack (tänk diesel) eller mer åt ett snabbt rassel med snabba mindre hårda ljud?
Kan vara lyftarna som för lite oljud när den är kall och oljan runnit ur.
Dom där motorerna kan låta lite illa när dom är kall eller stått länge.
Har du original oljefilter?

jag har bytt kamrem +multirem och vattenpump för 50 mil sedan, den har inte låtit så här innan, eller lite "rassel" när den har stått har det vart men inte så grova knack,  låter som om något skakar i nått typ, ganska rejäla knack/rassel ja jag har oxå funderat på ifall det är lyftarna, är det farligt att köra med det då? oljefiltret är orginal och oljan byttes för 800mil sedan

Stream Statstjänsteman
16 mars 2014 · 125 Inlägg

Joseff skrev:

Joseff skrev:

mb_pucken skrev:
Har den alltid gjort så?
Är det knack (tänk diesel) eller mer åt ett snabbt rassel med snabba mindre hårda ljud?
Kan vara lyftarna som för lite oljud när den är kall och oljan runnit ur.
Dom där motorerna kan låta lite illa när dom är kall eller stått länge.
Har du original oljefilter?

jag har bytt kamrem +multirem och vattenpump för 50 mil sedan, den har inte låtit så här innan, eller lite "rassel" när den har stått har det vart men inte så grova knack,  låter som om något skakar i nått typ, ganska rejäla knack/rassel ja jag har oxå funderat på ifall det är lyftarna, är det farligt att köra med det då? oljefiltret är orginal och oljan byttes för 800mil sedan

FSI! Bygger nog bara upp oljetryck.

Audi A6 Avant 3.0T quattro "Daytonagrey" (2009)
Joseff öreryd
16 mars 2014 · 8 Inlägg

tror ni det är nån fara med detta då?   svårt att beskriva för verkstaden när detta problem bara tillfaller när den är stenkall, vilket den aldrig är när man bara kör in till verkstaden, någon annan med 2.0tfsi med samma problem?

Senast redigerat av Joseff (16 mars 2014)

mb_pucken
16 mars 2014 · 5 087 Inlägg

Frågar ingen, montera dom ett original oljefilter? smile har stött på en del fsi motorer som haft oljetrycksproblem med pirat filter, därför jag frågar smile
Lämna in den till verkstaden annars om ljudet kom efter det. Så får dom väll ha den stå över natten smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Joseff öreryd
16 mars 2014 · 8 Inlägg

antar att det är orginal oljefilter, får ta kontakt med verkstaden igen så får dem kika på det. men tror ni det är någon fara att köra med det just nu? eftersom det enbart låter vid kallstart och aldrig annars så borde det väl inte vara nått fel som gör att jag måste låta bilen stå i väntan på svar?

Admiral-
17 mars 2014 · 20 Inlägg

hade ett knackande ljud på a3 just vid uppstart när den var kall, visade sig att spännrullen var kass enligt den andra verkstaden jag lämnade in den på den första sa att det var vanligt att fsi motorerna lät så. Efter spännrullen bytes så försvann ljudet iaf. Värt att kolla upp.

A-Lindskog
17 mars 2014 · 48 Inlägg

hade exakt samma fel på min passat 1,8t. om man ska beskriva ljudet lät de ungefär som en kedja som låg emot något.

visade sig att det var skit (oljekoks) i silen i tråget som gjorde att den inte fick upp oljetrycket aldeles i början när den var kall.

Joseff öreryd
17 mars 2014 · 8 Inlägg

A-Lindskog skrev:
hade exakt samma fel på min passat 1,8t. om man ska beskriva ljudet lät de ungefär som en kedja som låg emot något.

visade sig att det var skit (oljekoks) i silen i tråget som gjorde att den inte fick upp oljetrycket aldeles i början när den var kall.

Hur åtgärdade du detta felet? Oilflush?

Mercedesturbodiesel Sothora <3
18 mars 2014 · 1 201 Inlägg

2.0fsi är de ännu vanligare med igenkoksade kanaler än 1.8t motorn..

Bytt ett x antal kamaxlar o kedje spännare i dom..

Bildemonterare samt egen verkstad. !
Mercedes 320 cdi "Powersmoke garage" (2001)
TomBjorklund VAGIS Car Club
18 mars 2014 · 1 093 Inlägg

Hur är bilen servad? Enligt handboken?
Om det är det så  börja med oilflush och byt ut Longlife-oljan. Håll tummarna att det löser problemet.
Annars kan det mycket väl vara som Lindeskog säger, och tillräckligt mycket koks så får man riva dän silen för att få bort det...

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
A-Lindskog
18 mars 2014 · 48 Inlägg

jag tog ner tråget och bytte oljesilen direkt, körde några täta oljebyten efter det.
lite bök att få ner tråget men silen kostar i princip ingentin, ca 140kr har jag för mig.

möjligt att oilflush hjälper men med tanke på hur de såg ut i silen är jag glad att jag bytte den

Joseff öreryd
18 mars 2014 · 8 Inlägg

Den är servad longlife upp till 12k mil sen grùndservice 1500 mil med castrol edge 5w30 om jag inte minns fel.  Har har hört från ett par andra att det kan vara någon ventil som krånglar. Vad tror ni om det?

jaka54
18 mars 2014 · 5 719 Inlägg

Hej!
Du har antagligen samma fel som så många andra gammelbilsägare. Det är de hydrauliska ventillyftarna som är slitna!
Har haft samma fel på min Audi 100 Avant 2,0E -89 för några år sedan.
Felet är egentligen inget direkt alvarligt men det låter ju för J...!
Har du prövat att byta olja och filter?
Man bör byta olja varje år eller var 1000:de mil. Undvik Long-Life service!!!!
5W-40 helsyntet rekommenderas. Själv har jag i många år kört med Biltemas 5W-50 olja men har de senaste åren gått över till att köpa olja i 20lit dunkar från Swedol (pris ca 1200kr). (Q8Formula Excel).

Joseff öreryd
18 mars 2014 · 8 Inlägg
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang