Köpråd/Tankar angående V50 t5, V70 t5, v70 2.5ft

matteeee Ingen himmel är så blå som min
18 mars 2014 · 2 972 Inlägg

tobzter skrev:
Hehe har redan köpt en v50 i tankarna wink

Men hur e de med en vuxen bakom föraren om stolen e längst bak måntro?

Obekvämt...ordentligt trångt. Åk o kika på en, finns ju några på en Volvo-ÅF i varje stad.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Tobzter
18 mars 2014 · 3 145 Inlägg

De får bli så tack för all feedback än så länge

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
tobee
18 mars 2014 · 735 Inlägg

tobzter skrev:
Men hur e de med en vuxen bakom föraren om stolen e längst bak måntro?

Se album
http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … lbum=56705

Bilen stod utanför fönstret så jag gick ut å tog några bilder.
Varsegod big_smile

Som sagt, nästan för trång redan för mig:P

Senast redigerat av tobee (18 mars 2014)

hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
18 mars 2014 · 2 571 Inlägg

tobee: Perfekt exempel på hur V50 är för längre människor. big_smile
Jag på 176 i fram och sambon på 170 i baksätet fungerar alldeles utmärkt, men man kan uppenbarligen inte vara mycket längre än så.

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
Tobzter
18 mars 2014 · 3 145 Inlägg

tobee skrev:

tobzter skrev:
Men hur e de med en vuxen bakom föraren om stolen e längst bak måntro?

Se album
http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … lbum=56705

Bilen stod utanför fönstret så jag gick ut å tog några bilder.
Varsegod big_smile

Som sagt, nästan för trång redan för mig:P

Du ska stort tack.hmm åker nog förbi nån firma här i sthlm idag och prov sitter en å se hur de känns..

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
djukk34
18 mars 2014 · 309 Inlägg

Busgrabb skrev:

maaw skrev:
V50 funkar bra så länge man inte behöver kunna ha någon i baksätet eller lasta något i bagaget ^^

Nu kanske du vill ifrån XC90, annars rekommenderar jag dig att köpa en sådan med starkare motor.
En 2.5T XC90 blir man vansinnig på. Den orkar knappt dra sig själv, för att inte tala om att köra släp/husvagn.
En XC90 med D5 är underbar! smile

210 Hk mot 185 Hk i bästa fall?

Förstår inte detta, effekt flyttar bilar och du menar att en med lägre effekt är bättre?

Håller med om att 2.5T är lite för lite i en sådan bil men med mjukvara så är det ca 250 Hk vilker är mera lagom.

Läs på lite om dieselmotor vs bensinmotor så förstår du nog. Alternativt provkör bilarna, stor skillnad.
Chippad D5 är nog det bästa, alternativt V8. Men 2.5T hör hemma i s60/v70 och T6 hör inte hemma någonstans.

Senast redigerat av maaw (18 mars 2014)

Tobzter
18 mars 2014 · 3 145 Inlägg

Hur tillförlitlig är AWD på v50 t5or?

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
18 mars 2014 · 2 571 Inlägg

I vilken bemärkelse?
Jag är ganska aktiv på ett internationellt Volvo-forum, mestadels amerikanare där och i stort sett alla har V50/S40 T5 med AWD och är hur nöjda som helst.

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
tobee
18 mars 2014 · 735 Inlägg

tobzter skrev:
Hur tillförlitlig är AWD på v50 t5or?

Det är precis som i din XC90 en haldexkoppling. Skulle inte förvåna mig om det sitter samma grejer till och med. I alla fall på samma årsmodeller.

matteeee Ingen himmel är så blå som min
18 mars 2014 · 2 972 Inlägg

tobee skrev:

tobzter skrev:
Hur tillförlitlig är AWD på v50 t5or?

Det är precis som i din XC90 en haldexkoppling. Skulle inte förvåna mig om det sitter samma grejer till och med. I alla fall på samma årsmodeller.

Så är det. Mest har man väl hört om klena vinkelväxlar som problem på dessa?

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Tobzter
18 mars 2014 · 3 145 Inlägg

hyrbil skrev:
I vilken bemärkelse?
Jag är ganska aktiv på ett internationellt Volvo-forum, mestadels amerikanare där och i stort sett alla har V50/S40 T5 med AWD och är hur nöjda som helst.

tänkte när man börjar trima å kör aktivt. .

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Tobzter
18 mars 2014 · 3 145 Inlägg

matteeee skrev:

tobee skrev:

tobzter skrev:
Hur tillförlitlig är AWD på v50 t5or?

Det är precis som i din XC90 en haldexkoppling. Skulle inte förvåna mig om det sitter samma grejer till och med. I alla fall på samma årsmodeller.

Så är det. Mest har man väl hört om klena vinkelväxlar som problem på dessa?

a exakt hylsan till vinkelväxeln och vissa pumpar har gett upp

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
nyller BMW 335D E91
18 mars 2014 · 1 399 Inlägg

När det gäller etanol konverteringen så är det ju mumma tongue Jag kommer dock inte köra på etanol framöver. Pga incidenten för någon vecka sedan då big_smile Det rinner lätt iväg med pengar när det ska trimmas, kör på steg 3 och magnetventilen tongue

tobee
18 mars 2014 · 735 Inlägg

nyller skrev:
När det gäller etanol konverteringen så är det ju mumma tongue Jag kommer dock inte köra på etanol framöver. Pga incidenten för någon vecka sedan då big_smile Det rinner lätt iväg med pengar när det ska trimmas, kör på steg 3 och magnetventilen tongue

Jag är också sugen på att etanolkonvertera... Dock har jag ju problem med min motor som är svårlokaliserat. Funkar bra utan trim men med trim så verkar någon komponent inte hänga med sad
Hur pass bra är autotech på att felsöka Volvomotorer?

nyller BMW 335D E91
18 mars 2014 · 1 399 Inlägg

tobee skrev:

nyller skrev:
När det gäller etanol konverteringen så är det ju mumma tongue Jag kommer dock inte köra på etanol framöver. Pga incidenten för någon vecka sedan då big_smile Det rinner lätt iväg med pengar när det ska trimmas, kör på steg 3 och magnetventilen tongue

Jag är också sugen på att etanolkonvertera... Dock har jag ju problem med min motor som är svårlokaliserat. Funkar bra utan trim men med trim så verkar någon komponent inte hänga med sad
Hur pass bra är autotech på att felsöka Volvomotorer?

Jo dom är experter, så hör med dom tongue Är en bit att åka dit, tyvärr. Annars hade man ju vart där så fort man hade problem tongue

tobee
18 mars 2014 · 735 Inlägg

nyller skrev:
Jo dom är experter, så hör med dom tongue Är en bit att åka dit, tyvärr. Annars hade man ju vart där så fort man hade problem tongue

Ja kanske blir att åka en sväng, inte så kul att åka utan det minsta trim smile Trött på trimmare som inte har en susning när något strular som inte sätter felkod. "Öööhm, ja det skulle eventuellt kunna vara fel på..." Sånt kan man googla sig fram till. Tyvärr verkar vi bara ha sånna härikring neutral Ska någon trimma min bil igen så ska det vara någon som kan montera ner den i bitar och montera ihop igen, annars får det vara.

nyller BMW 335D E91
18 mars 2014 · 1 399 Inlägg

tobee skrev:

nyller skrev:
Jo dom är experter, så hör med dom tongue Är en bit att åka dit, tyvärr. Annars hade man ju vart där så fort man hade problem tongue

Ja kanske blir att åka en sväng, inte så kul att åka utan det minsta trim smile Trött på trimmare som inte har en susning när något strular som inte sätter felkod. "Öööhm, ja det skulle eventuellt kunna vara fel på..." Sånt kan man googla sig fram till. Tyvärr verkar vi bara ha sånna härikring neutral Ska någon trimma min bil igen så ska det vara någon som kan montera ner den i bitar och montera ihop igen, annars får det vara.

Autotech om någon kan Volvo tongue

Tobzter
18 mars 2014 · 3 145 Inlägg

nyller skrev:
När det gäller etanol konverteringen så är det ju mumma tongue Jag kommer dock inte köra på etanol framöver. Pga incidenten för någon vecka sedan då big_smile Det rinner lätt iväg med pengar när det ska trimmas, kör på steg 3 och magnetventilen tongue

va vad det som hände då?..jo är sjukt sugen bara man får plats i dom så är allt frid å fröjd wink

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
nyller BMW 335D E91
18 mars 2014 · 1 399 Inlägg

tobzter skrev:

nyller skrev:
När det gäller etanol konverteringen så är det ju mumma tongue Jag kommer dock inte köra på etanol framöver. Pga incidenten för någon vecka sedan då big_smile Det rinner lätt iväg med pengar när det ska trimmas, kör på steg 3 och magnetventilen tongue

va vad det som hände då?..jo är sjukt sugen bara man får plats i dom så är allt frid å fröjd wink

Först så gick den som en påse nötter sen ville den inte starta alls tongue Hade precis tankat 10l E85 och resten BF98 (MF mapp), sen börja den spöka rejält efter en hårdare körning. Så dom tömde tanken så gjorde dom cylinderläckagetest. Tre stift var sprucken så det blev nya stift med, orsaken kunde inte Volvo svara på. Stiften var knappt ett år.

Jag vet inte om det kan vara etanolen, är inte så kunnig heller ^^ Men jag vill inte sätta mig i samma sits igen så inge mer sprit wink

tobee
18 mars 2014 · 735 Inlägg

Hmm. d lät ju inge bra. Lär nog höra att någon kört problemfritt i minst ett par år innan jag överväger etanolkonvertering..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang