Köpråd/Tankar angående V50 t5, V70 t5, v70 2.5ft

tobee
18 mars 2014 · 735 Inlägg

Men kan ju också varit någon som monterat stiften fel. Drogs de med momentnyckel?

nyller BMW 335D E91
18 mars 2014 · 1 399 Inlägg

tobee skrev:
Men kan ju också varit någon som monterat stiften fel. Drogs de med momentnyckel?

Jag lejde bort det till en privat person. Så jag kan inte svara på det hmm

jocke_gronberg
18 mars 2014 · 4 586 Inlägg

Kört både V50 och V70 tycker du om mycket vägljud så kan du välja v50 annars så är det v70n som gäller. Går mycket tystare

Ska man ha kombi för att lasta lite så känns även V50n för liten

Senast redigerat av jocke_gronberg (18 mars 2014)

Busgrabb Rejsa ?
18 mars 2014 · 2 959 Inlägg

maaw skrev:

Busgrabb skrev:

maaw skrev:
V50 funkar bra så länge man inte behöver kunna ha någon i baksätet eller lasta något i bagaget ^^

Nu kanske du vill ifrån XC90, annars rekommenderar jag dig att köpa en sådan med starkare motor.
En 2.5T XC90 blir man vansinnig på. Den orkar knappt dra sig själv, för att inte tala om att köra släp/husvagn.
En XC90 med D5 är underbar! smile

210 Hk mot 185 Hk i bästa fall?

Förstår inte detta, effekt flyttar bilar och du menar att en med lägre effekt är bättre?

Håller med om att 2.5T är lite för lite i en sådan bil men med mjukvara så är det ca 250 Hk vilker är mera lagom.

Läs på lite om dieselmotor vs bensinmotor så förstår du nog. Alternativt provkör bilarna, stor skillnad.
Chippad D5 är nog det bästa, alternativt V8. Men 2.5T hör hemma i s60/v70 och T6 hör inte hemma någonstans.

Jag har full koll på motorerna
Har haft V70 D5, BMW 123D och nu BMW 335D så har kört en helt del diesel med.
Men läs på lite själv så är det effekten som flyttar bilen och inte vridet.
Sen att det är trevligt med mos långt ner i registret som en D5:a ger kan så vara men ställer du upp bilarna mot varandra så kommer 2,5T:n att dra ifrån.
T6:ans fina register förstår jag inte varför den inte skulle höra hemma någonstans förutom att den drar en massa soppa då.

Senast redigerat av Busgrabb (18 mars 2014)

Autotech
BMW 335D (2008)
djukk34
19 mars 2014 · 309 Inlägg

Busgrabb skrev:

maaw skrev:

Busgrabb skrev:

210 Hk mot 185 Hk i bästa fall?

Förstår inte detta, effekt flyttar bilar och du menar att en med lägre effekt är bättre?

Håller med om att 2.5T är lite för lite i en sådan bil men med mjukvara så är det ca 250 Hk vilker är mera lagom.

Läs på lite om dieselmotor vs bensinmotor så förstår du nog. Alternativt provkör bilarna, stor skillnad.
Chippad D5 är nog det bästa, alternativt V8. Men 2.5T hör hemma i s60/v70 och T6 hör inte hemma någonstans.

Jag har full koll på motorerna
Har haft V70 D5, BMW 123D och nu BMW 335D så har kört en helt del diesel med.
Men läs på lite själv så är det effekten som flyttar bilen och inte vridet.
Sen att det är trevligt med mos långt ner i registret som en D5:a ger kan så vara men ställer du upp bilarna mot varandra så kommer 2,5T:n att dra ifrån.
T6:ans fina register förstår jag inte varför den inte skulle höra hemma någonstans förutom att den drar en massa soppa då.

Men detta handlade inte om vilken bil som var snabbast… 2.5T i XC90 får varva och slita som ett djur för att få fram bilen. D5 gör det bekvämare och lugnare, vilket är att föredra i en XC90. Så snälla sluta vara dryg..

Tobzter
19 mars 2014 · 3 145 Inlägg

maaw skrev:

Busgrabb skrev:

maaw skrev:

Läs på lite om dieselmotor vs bensinmotor så förstår du nog. Alternativt provkör bilarna, stor skillnad.
Chippad D5 är nog det bästa, alternativt V8. Men 2.5T hör hemma i s60/v70 och T6 hör inte hemma någonstans.

Jag har full koll på motorerna
Har haft V70 D5, BMW 123D och nu BMW 335D så har kört en helt del diesel med.
Men läs på lite själv så är det effekten som flyttar bilen och inte vridet.
Sen att det är trevligt med mos långt ner i registret som en D5:a ger kan så vara men ställer du upp bilarna mot varandra så kommer 2,5T:n att dra ifrån.
T6:ans fina register förstår jag inte varför den inte skulle höra hemma någonstans förutom att den drar en massa soppa då.

Men detta handlade inte om vilken bil som var snabbast… 2.5T i XC90 får varva och slita som ett djur för att få fram bilen. D5 gör det bekvämare och lugnare, vilket är att föredra i en XC90. Så snälla sluta vara dryg..

Nej denna tråd handlar om köpråd av  v50 /v70!!!!

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Busgrabb Rejsa ?
19 mars 2014 · 2 959 Inlägg

maaw skrev:

Busgrabb skrev:

maaw skrev:

Läs på lite om dieselmotor vs bensinmotor så förstår du nog. Alternativt provkör bilarna, stor skillnad.
Chippad D5 är nog det bästa, alternativt V8. Men 2.5T hör hemma i s60/v70 och T6 hör inte hemma någonstans.

Jag har full koll på motorerna
Har haft V70 D5, BMW 123D och nu BMW 335D så har kört en helt del diesel med.
Men läs på lite själv så är det effekten som flyttar bilen och inte vridet.
Sen att det är trevligt med mos långt ner i registret som en D5:a ger kan så vara men ställer du upp bilarna mot varandra så kommer 2,5T:n att dra ifrån.
T6:ans fina register förstår jag inte varför den inte skulle höra hemma någonstans förutom att den drar en massa soppa då.

Men detta handlade inte om vilken bil som var snabbast… 2.5T i XC90 får varva och slita som ett djur för att få fram bilen. D5 gör det bekvämare och lugnare, vilket är att föredra i en XC90. Så snälla sluta vara dryg..

Låter som du inte kört bilen i fråga, en 2.5T är en lågtrycksturbo med ett relativt litet aggregat som laddar tidigt så varva och slita är inte direkt så det blir.

Autotech
BMW 335D (2008)
Rquired Allmänt envis
20 mars 2014 · 12 512 Inlägg

Busgrabb skrev:

maaw skrev:

Busgrabb skrev:
Jag har full koll på motorerna
Har haft V70 D5, BMW 123D och nu BMW 335D så har kört en helt del diesel med.
Men läs på lite själv så är det effekten som flyttar bilen och inte vridet.
Sen att det är trevligt med mos långt ner i registret som en D5:a ger kan så vara men ställer du upp bilarna mot varandra så kommer 2,5T:n att dra ifrån.
T6:ans fina register förstår jag inte varför den inte skulle höra hemma någonstans förutom att den drar en massa soppa då.

Men detta handlade inte om vilken bil som var snabbast… 2.5T i XC90 får varva och slita som ett djur för att få fram bilen. D5 gör det bekvämare och lugnare, vilket är att föredra i en XC90. Så snälla sluta vara dryg..

Låter som du inte kört bilen i fråga, en 2.5T är en lågtrycksturbo med ett relativt litet aggregat som laddar tidigt så varva och slita är inte direkt så det blir.

Först och främst ber jag om ursäkt till trådskaparen men en tråkig attityd som den maaw har i kombination med felaktigheter är inte helt enkelt att låta bli, så jag tänkte lyfta in lite siffror i diskussionen om D5 och 2.5t:

Varvtal     Effekt(kW) D5     Effekt(kW) 2.5t     Skillnad(%)
1500                 42                       52                   24
2000                 70                       70                    0
2500                 89                       87                  2.3
3000                106                     104                    2
3500                105                     121                   14

Som du ser är 2.5t betydligt starkare eller jämnstark med D5 i stort även på lägre varv, det skiljer som mest 2kW och det motsvarar motorn till en gräsklippare ungefär. Jag lovar dig att den skillnaden inte märks, i så fall hade det känts som om någon monterat lustgas i din bil när du slår av luftkonditioneringen som en liknelse.

Jag upplever inte att en D5 går lugnare och bekvämare än vad en 2.5t gör som knappast behöver varvas och slitas med det breda register den har, D5 är inte nämnvärt starkare i något läge oavsett om man pratar om acceleration eller att dra en släpvagn och jag har svårt att se hur den sparken i ryggen D5 ger när den går från 1500 till 2500 varv/minut kan förknippas med lugn och skön körning jämfört med bensinmotorn.

Vad är det kring bensin och dieselmotorer som Busgrabb behöver lite utbildning i?

                                                                          * * * * *

Angående de tre modeller som faktiskt är aktuella i den här tråden så körde jag en hel del hyrbil i jobbet under en period där ett flertal av dem var diverse exemplar av V50 och V70, senare dök även en V70II 2.5FT upp på jobbet som komplement till den enda bil som fanns där tidigare och jag upplever den modellen som ett rejält kliv framåt jämfört med vad Volvo presterat tidigare.

Den lilla V50 är ingen dålig bil i sig men den känns som en betydligt billigare och enklare bil än vad Volvo kan prestera, något som ett rappt beteende på vägen inte kan väga upp för om det är en leksak man söker finns det en mängd alternativ som får V50 att verka tråkig. En V70N är mer Volvo och totalt sett en bättre bil än V50 men V70II är ytterligare ett rejält kliv framåt och den modell jag hade valt, gärna med en pigg maskin som 2.5FT under huven även om förbrukningen inte är helt i tiden!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
djukk34
20 mars 2014 · 309 Inlägg

Tycker ni att 2.5T är ett bättre alternativ i XC90 än D5 får ni väl tycka det. Tror inte många håller med.

Vill tillägga vad jag faktiskt skrev från början, då det inte handlade om några effektsiffror eller 0-100kmh

"En 2.5T XC90 blir man vansinnig på. Den orkar knappt dra sig själv, för att inte tala om att köra släp/husvagn."

Dra iväg ifrån en korsning med 2.5T är drygt, man får gasa mycket.. Speciellt med släp.
Det går lättare och smidigare med D5, därav väljer alla som drar transportsläp Diesel. Det är inget nytt.

Med D5 känner du inte av XC90 tunga vikt lika mycket som med 2.5T och det känns piggare.
Fattar inte varför det är så svårt att förstå.

Jag försöker inte vara otrevlig, men detta är inte direkt något konstig teori. Att tjafsa emot för att bilen gör 0-100 typ 0.3 sekunder snabbare tycker jag är otroligt drygt. Men ska inte bidra till mer OT.

Busgrabb Rejsa ?
20 mars 2014 · 2 959 Inlägg

maaw skrev:
Tycker ni att 2.5T är ett bättre alternativ i XC90 än D5 får ni väl tycka det. Tror inte många håller med.

Vill tillägga vad jag faktiskt skrev från början, då det inte handlade om några effektsiffror eller 0-100kmh

"En 2.5T XC90 blir man vansinnig på. Den orkar knappt dra sig själv, för att inte tala om att köra släp/husvagn."

Dra iväg ifrån en korsning med 2.5T är drygt, man får gasa mycket.. Speciellt med släp.
Det går lättare och smidigare med D5, därav väljer alla som drar transportsläp Diesel. Det är inget nytt.

Med D5 känner du inte av XC90 tunga vikt lika mycket som med 2.5T och det känns piggare.
Fattar inte varför det är så svårt att förstå.

Jag försöker inte vara otrevlig, men detta är inte direkt något konstig teori. Att tjafsa emot för att bilen gör 0-100 typ 0.3 sekunder snabbare tycker jag är otroligt drygt. Men ska inte bidra till mer OT.

Men det stämmer ju inte heller, titta på siffrorna som Rquired skriver...
2.5T har tom mera mos på låga varv!
Vaddå inte dra sig själv?

Autotech
BMW 335D (2008)
tobee
20 mars 2014 · 735 Inlägg

Busgrabb skrev:
Men det stämmer ju inte heller, titta på siffrorna som Rquired skriver...
2.5T har tom mera mos på låga varv!
Vaddå inte dra sig själv?

Jag kan faktiskt förstå båda sidor i denna argumentation.

D5 har en ju en lägre utväxling än 2.5T och kan därför upplevas mer kraftfull och reagerar kanske lite "snabbare" på gas rent upplevelsemässigt. Den lämpar sig kanske därför lite bättre som dragbil också då det borde slita mindre på transmissionen i D5an. Den högre utväxlingen som 2.5T har, som motorn också har effekt nog att hantera, gör ju att det går lite snabbare upp i fart även fast det kanske inte känns så. Så sett till rena accelerationstider har D5an inte en chans även fast det kanske inte skiljer mer än ett par billängder upp till 100.

Edit: Efter att ha kört en del terrängbilar genom åren så är jag också ganska övertygad om att du tar dig fram bättre i terrängen med D5an eftersom 2.5T kommer spinna lättare med högre utväxling. I det fallet är toppeffekt, hög utväxling och acceleration helt ointressant.

Senast redigerat av tobee (20 mars 2014)

Rquired Allmänt envis
20 mars 2014 · 12 512 Inlägg

maaw skrev:
Tycker ni att 2.5T är ett bättre alternativ i XC90 än D5 får ni väl tycka det. Tror inte många håller med.

Vill tillägga vad jag faktiskt skrev från början, då det inte handlade om några effektsiffror eller 0-100kmh

"En 2.5T XC90 blir man vansinnig på. Den orkar knappt dra sig själv, för att inte tala om att köra släp/husvagn."

Dra iväg ifrån en korsning med 2.5T är drygt, man får gasa mycket.. Speciellt med släp.
Det går lättare och smidigare med D5, därav väljer alla som drar transportsläp Diesel. Det är inget nytt.

Med D5 känner du inte av XC90 tunga vikt lika mycket som med 2.5T och det känns piggare.
Fattar inte varför det är så svårt att förstå.

Jag försöker inte vara otrevlig, men detta är inte direkt något konstig teori. Att tjafsa emot för att bilen gör 0-100 typ 0.3 sekunder snabbare tycker jag är otroligt drygt. Men ska inte bidra till mer OT.

Då ber jag om ursäkt för att ha uppfattat dig som otrevlig tidigare men jag förstår inte heller var missförståndet uppstår, jag har inte diskuterat acceleration tidigare och bryr mig ärligt talat inte om hur snabb en bil är från rödljuset heller. Men en 2.5t är starkare än en D5 och behöver anstränga sig mindre för att dra iväg från en korsning eller för att starta med ett tungt släp på kroken, ta en titt på siffrorna ovan.

Jag blir lite konfunderad när du skriver att det inte handlar om effekt? Det som avgör hur stark en bil är eller hur tungt en bil orkar att dra är just mängden energi motorn orkar utveckla under en viss tid, eller med en annat ord vilken effekt den utvecklar. Vridmomentet säger dig ingenting utan är en av två faktorer som tillsammans med varvtalet ger dig en effekt, enligt formeln Effekt=moment X varvtal.

Vridmoment i sig är en tidlös enhet och säger dig inget, 1Nm kan vara "mer" än vad 2Nm är. Om du får veta att en viss bil har 400Nm så säger det dig ingenting om hur stark bilen är, först när du vet att motorn ger 400Nm vid 1500varv/minut så kan du räkna ut att det blir 400X1500/7022=85.5Hk. Och kopplar du ett tungt släp till den bilen är det motorns 85.5Hk som drar det tunga släpet framåt inte de 400Nm.

Förstår du nu varför jag och Busgrabb har reagerat? En XC90 2.5t är upp emot 25% starkare än vad en D5 är på låga varv och därför behöver dieselmotorn arbeta hårdare och på högre varv än vad bensinmotorn behöver göra för att få fart på ekipaget i det här fallet, förutsatt att motorn är frisk förstås.

Och angående det där att alla som drar tunga släp väljer diesel så har jag aldrig haft en dieselbil trots att jag haft och dragit tunga släp, så för mig var det nytt! wink

Senast redigerat av Rquired (20 mars 2014)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Tobzter
20 mars 2014 · 3 145 Inlägg

Hmm varför har vissa v50t5 210hk och vissa har 220hk?

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
20 mars 2014 · 2 571 Inlägg

Är det olika årsmodell?

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
nyller BMW 335D E91
20 mars 2014 · 1 399 Inlägg

Vad jag vet så är det 220hk i årsmodell: 04-07 och 230hk från 08 och framåt. Vad som skiljer dom kan inte jag svara på tongue Kanske bara nå mjukvara?

hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
20 mars 2014 · 2 571 Inlägg
Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
M__B
20 mars 2014 · 380 Inlägg

Om du kollar på V50 så skulle jag verkligen rekomedera att du kollar på 2008 å framåt, blev verkligen en mycket bättre bil då blir lite dyrare i inköp men bättre att betala mer för bilen, än att lägga pengarna på reparationer.
tidigare V50 har dragits med mycket problem, allt från elfel till dåliga drivaxlar.
Å köp gärna en med läderklädsel då många får problem med T-tec klädseln som spricker.

Volvo V70 R-Design "Polestar" (2013)
tobee
20 mars 2014 · 735 Inlägg

nyller skrev:
Vad jag vet så är det 220hk i årsmodell: 04-07 och 230hk från 08 och framåt. Vad som skiljer dom kan inte jag svara på tongue Kanske bara nå mjukvara?

Det måste vara mjukvara, verkar ju inte som att de lämnar olika effekt i bänken efter lika trim

nyller BMW 335D E91
20 mars 2014 · 1 399 Inlägg

tobee skrev:

nyller skrev:
Vad jag vet så är det 220hk i årsmodell: 04-07 och 230hk från 08 och framåt. Vad som skiljer dom kan inte jag svara på tongue Kanske bara nå mjukvara?

Det måste vara mjukvara, verkar ju inte som att de lämnar olika effekt i bänken efter lika trim

Är nog så som du säger tongue

tobee
20 mars 2014 · 735 Inlägg

M__B skrev:
Om du kollar på V50 så skulle jag verkligen rekomedera att du kollar på 2008 å framåt, blev verkligen en mycket bättre bil då blir lite dyrare i inköp men bättre att betala mer för bilen, än att lägga pengarna på reparationer.
tidigare V50 har dragits med mycket problem, allt från elfel till dåliga drivaxlar.
Å köp gärna en med läderklädsel då många får problem med T-tec klädseln som spricker.

Personligen tror jag de flesta barnsjukdomarna redan är lösta. Nu är bilarna 7-10 år gamla så de svaga punkterna punkterna på bilarna borde vara lagade. Själv har jag inte haft några problem med min 06a som visserligen gått relativt lite(8000), däremot vet jag att tidigare ägare bytt lite grejer på den som räknas som svag på punkt på V50n.
T-tec klädseln håller jag dock med om att man ska hålla sig ifrån.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang