Busgrabb skrev:
maaw skrev:
Busgrabb skrev:
Jag har full koll på motorerna
Har haft V70 D5, BMW 123D och nu BMW 335D så har kört en helt del diesel med.
Men läs på lite själv så är det effekten som flyttar bilen och inte vridet.
Sen att det är trevligt med mos långt ner i registret som en D5:a ger kan så vara men ställer du upp bilarna mot varandra så kommer 2,5T:n att dra ifrån.
T6:ans fina register förstår jag inte varför den inte skulle höra hemma någonstans förutom att den drar en massa soppa då.
Men detta handlade inte om vilken bil som var snabbast… 2.5T i XC90 får varva och slita som ett djur för att få fram bilen. D5 gör det bekvämare och lugnare, vilket är att föredra i en XC90. Så snälla sluta vara dryg..
Låter som du inte kört bilen i fråga, en 2.5T är en lågtrycksturbo med ett relativt litet aggregat som laddar tidigt så varva och slita är inte direkt så det blir.
Först och främst ber jag om ursäkt till trådskaparen men en tråkig attityd som den maaw har i kombination med felaktigheter är inte helt enkelt att låta bli, så jag tänkte lyfta in lite siffror i diskussionen om D5 och 2.5t:
Varvtal Effekt(kW) D5 Effekt(kW) 2.5t Skillnad(%)
1500 42 52 24
2000 70 70 0
2500 89 87 2.3
3000 106 104 2
3500 105 121 14
Som du ser är 2.5t betydligt starkare eller jämnstark med D5 i stort även på lägre varv, det skiljer som mest 2kW och det motsvarar motorn till en gräsklippare ungefär. Jag lovar dig att den skillnaden inte märks, i så fall hade det känts som om någon monterat lustgas i din bil när du slår av luftkonditioneringen som en liknelse.
Jag upplever inte att en D5 går lugnare och bekvämare än vad en 2.5t gör som knappast behöver varvas och slitas med det breda register den har, D5 är inte nämnvärt starkare i något läge oavsett om man pratar om acceleration eller att dra en släpvagn och jag har svårt att se hur den sparken i ryggen D5 ger när den går från 1500 till 2500 varv/minut kan förknippas med lugn och skön körning jämfört med bensinmotorn.
Vad är det kring bensin och dieselmotorer som Busgrabb behöver lite utbildning i?
* * * * *
Angående de tre modeller som faktiskt är aktuella i den här tråden så körde jag en hel del hyrbil i jobbet under en period där ett flertal av dem var diverse exemplar av V50 och V70, senare dök även en V70II 2.5FT upp på jobbet som komplement till den enda bil som fanns där tidigare och jag upplever den modellen som ett rejält kliv framåt jämfört med vad Volvo presterat tidigare.
Den lilla V50 är ingen dålig bil i sig men den känns som en betydligt billigare och enklare bil än vad Volvo kan prestera, något som ett rappt beteende på vägen inte kan väga upp för om det är en leksak man söker finns det en mängd alternativ som får V50 att verka tråkig. En V70N är mer Volvo och totalt sett en bättre bil än V50 men V70II är ytterligare ett rejält kliv framåt och den modell jag hade valt, gärna med en pigg maskin som 2.5FT under huven även om förbrukningen inte är helt i tiden!