Köpråd/Tankar angående V50 t5, V70 t5, v70 2.5ft

Drunk A.Sörman
20 mars 2014 · 1 299 Inlägg

Volvo v70 T5 från 05. Varför? Jo för det är troligen den bästa motorn som Volvo någonsin gjort.

Man har gått om plats å frakta en liten i bilen

Vill man trimma så är även den här motorn billigast å trimma av dom du nämnt. Även den som du tar mest hk ur orörd.

Mvh Andreas smile

Tobzter
20 mars 2014 · 3 145 Inlägg

nyller skrev:
Vad jag vet så är det 220hk i årsmodell: 04-07 och 230hk från 08 och framåt. Vad som skiljer dom kan inte jag svara på tongue Kanske bara nå mjukvara?

där har du en med 209hk
http://www.blocket.se/vi/52750293.htm

och här 220hk

http://www.blocket.se/vi/52731456.htm

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Tobzter
20 mars 2014 · 3 145 Inlägg

M__B skrev:
Om du kollar på V50 så skulle jag verkligen rekomedera att du kollar på 2008 å framåt, blev verkligen en mycket bättre bil då blir lite dyrare i inköp men bättre att betala mer för bilen, än att lägga pengarna på reparationer.
tidigare V50 har dragits med mycket problem, allt från elfel till dåliga drivaxlar.
Å köp gärna en med läderklädsel då många får problem med T-tec klädseln som spricker.

Jo de skulle vara det ultimata men har tyvärr ingen budget för de..om ingen är villig och betala ett bra överpris för min xc90 i wink

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Tobzter
20 mars 2014 · 3 145 Inlägg

Drunk skrev:
Volvo v70 T5 från 05. Varför? Jo för det är troligen den bästa motorn som Volvo någonsin gjort.

Man har gått om plats å frakta en liten i bilen

Vill man trimma så är även den här motorn billigast å trimma av dom du nämnt. Även den som du tar mest hk ur orörd.

Mvh Andreas smile

Jo ..men tycker dom ligger lite högt i pris få slanta upp närmare 100k för en 05- T5 men de är de säkert värt.

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
nyller BMW 335D E91
20 mars 2014 · 1 399 Inlägg

tobzter skrev:

nyller skrev:
Vad jag vet så är det 220hk i årsmodell: 04-07 och 230hk från 08 och framåt. Vad som skiljer dom kan inte jag svara på tongue Kanske bara nå mjukvara?

där har du en med 209hk
http://www.blocket.se/vi/52750293.htm

och här 220hk

http://www.blocket.se/vi/52731456.htm

Jag tror att dom har skrivit fel i annonsen bara :p

Seth
20 mars 2014 · 3 354 Inlägg

tobzter skrev:

nyller skrev:
Vad jag vet så är det 220hk i årsmodell: 04-07 och 230hk från 08 och framåt. Vad som skiljer dom kan inte jag svara på tongue Kanske bara nå mjukvara?

där har du en med 209hk
http://www.blocket.se/vi/52750293.htm

Märke: Volvo     Biltyp: Kombi
Modell: C + XC90     Färg: Ljusgrå
I trafik: 2004-09-01     Drivhjul: Fyrhjulsdriven
Hästkrafter: 209 Hk     CO2-utsläpp: 282 g/km

fel regnr inlagt,

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
Tobzter
21 mars 2014 · 3 145 Inlägg

Seth skrev:

tobzter skrev:

nyller skrev:
Vad jag vet så är det 220hk i årsmodell: 04-07 och 230hk från 08 och framåt. Vad som skiljer dom kan inte jag svara på tongue Kanske bara nå mjukvara?

där har du en med 209hk
http://www.blocket.se/vi/52750293.htm

Märke: Volvo     Biltyp: Kombi
Modell: C + XC90     Färg: Ljusgrå
I trafik: 2004-09-01     Drivhjul: Fyrhjulsdriven
Hästkrafter: 209 Hk     CO2-utsläpp: 282 g/km

fel regnr inlagt,

Aha såg de nu ja också.. wink

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
JossanB
21 mars 2014 · 497 Inlägg

tobzter skrev:

Drunk skrev:
Volvo v70 T5 från 05. Varför? Jo för det är troligen den bästa motorn som Volvo någonsin gjort.

Man har gått om plats å frakta en liten i bilen

Vill man trimma så är även den här motorn billigast å trimma av dom du nämnt. Även den som du tar mest hk ur orörd.

Mvh Andreas smile

Jo ..men tycker dom ligger lite högt i pris få slanta upp närmare 100k för en 05- T5 men de är de säkert värt.

Njaaa, hittade flera stycken för ungefär 80000 smile tex den här: http://www.blocket.se/goteborg/Volvo_V7 … =7&w=3

Dream as if you could live forever. Live as if you only have today.
Suprans projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=308981
Tobzter
21 mars 2014 · 3 145 Inlägg

Jo de finns några stycken .men dom är inte mångaMen är mest ute efter v50 t5 smile

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Saotomi
21 mars 2014 · 30 Inlägg

Nu har jag inte läst så mycket av övriga kommentarer men tänkte lägga lite text ändå. smile

Jag är för tillfället en ägare av en Volvo V50 T5 -05.
Grymt nöjd med bilen, går fint och billig i drift enligt mig.
Just nu pendlar jag mycket med den och just nu drar den 0,78 l/milen.

Jag anser att det är en bil som är värd pengarna och går ändå att göra snygga (kolla min som exempel wink) haha...
Skulle du vara sugen på en V50 så kan du ju köpa min.. wink

Tobzter
21 mars 2014 · 3 145 Inlägg

Va precis och provsatt en v50 satt mer än bra tycker jag .Jag behövde inte ha stolen längst bak och tanten fick plats bakom.Så nu åker xc90in ut till försäljning för nu ska den bytas till en v50 t5 wink är de nå spec i utrustning väg man ska sträva efter?  T-tec klädseln ska man hålla sig borta från men den e väldigt fin , Drivaxlarna kan man funktion testa dom på något enkelt sett? ja kommer verkligen vilja sänka den hur stor risk är de att de kommer börja vibrera från drivknutarna?

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Tobzter
21 mars 2014 · 3 145 Inlägg

Saotomi skrev:
Nu har jag inte läst så mycket av övriga kommentarer men tänkte lägga lite text ändå. smile

Jag är för tillfället en ägare av en Volvo V50 T5 -05.
Grymt nöjd med bilen, går fint och billig i drift enligt mig.
Just nu pendlar jag mycket med den och just nu drar den 0,78 l/milen.

Jag anser att det är en bil som är värd pengarna och går ändå att göra snygga (kolla min som exempel wink) haha...
Skulle du vara sugen på en V50 så kan du ju köpa min.. wink

Jo jag har kika på den ett par gånger på blocket så de finns intresse wink

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
opA
21 mars 2014 · 302 Inlägg

Som före detta V50 ägare får jag säga att jag är imponerad över att dina 196cm får plats i framsätet + frugan i baksätet ! Jag är 183 och fanns inga möjligheter för mig att ha stolen annat än längst bak och då va de trååååångt bak ! wink

Som många säger här är årsmodellerna 04-07 kantade med barnsjukdomar men som de även sägs så borde dom vara fixade vid de här laget om den gått ~10k mil.. BORDE va ska tilläggas. Rekommenderas fortfarande att du satsar på en -08 och uppåt men förstår om de ekonomiska läget inte ger spel för de ! smile

Leta efter en med åtminstone High performance om du vill ha bra ljud !

Har haft två V50, 06:a på 170hk och en 08:a på 404hk och var nöjd med bägge två ! smile

Volvo V60 Polestar "Autotech" (2015)
Tobzter
21 mars 2014 · 3 145 Inlägg

Kanske har korta ben eller nått hehe men plats fick jag eller så har ja krympt dom senaste åren wink.. Tyvärr som sagt blir de ingen facelift om inge oväntat händer.vad behövs för att få AUX uttag på dessa?

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
nyller BMW 335D E91
21 mars 2014 · 1 399 Inlägg

Håller med övriga om att du borde leta en ifrån 08 tongue Är säkert värt dom extra tusenlapparna i längden wink Här är en som jag skulle köpt:

http://www.blocket.se/malmo/Volvo_V50_T … =5&w=3

hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
21 mars 2014 · 2 571 Inlägg

Om inte annat så är facelift-modellen som kom vid årsmodell 2008 tio gånger snyggare än modellen innan.
Den som nyller postade är ju som en kall öl i solskenet!

Utrustningsmässigt så är du väl bekant med Kinetic, Momentum och Summum iochmed dina tidigare Volvos? Om inte, Momentum är det minsta du ska leta efter. High Performance-stereon är riktigt bra i min 2008, diskanterna är nästan FÖR vassa ibland. Har aldrig känt behov av att byta ut stereon i bilen, det enda jag saknar är USB men AUX överlever jag med. Stereon tar ju även mp3skivor på den modellen.

T-tec har jag och ja, skönt är det, absolut. Men det dröjde inte länge innan förarklädseln sprack i höjd med låret och det dröjde inte länge innan revan gick från 1cm till 10cm. Idag är den säkert uppe i 15cm och Volvo tar 2500 jävla spänn för klädseln till dynan. Rena rånet.

Edit:
Just ja, eftersom du har barn så håll dig borta från T-tec. Det materialet är utmärkt för att suga åt sig allt vad flytande saker heter. Jag kommer aldrig mer skaffa tygklädsel i framtida bilar.

Senast redigerat av hyrbil (21 mars 2014)

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
Saotomi
21 mars 2014 · 30 Inlägg

tobzter skrev:

Saotomi skrev:
Nu har jag inte läst så mycket av övriga kommentarer men tänkte lägga lite text ändå. smile

Jag är för tillfället en ägare av en Volvo V50 T5 -05.
Grymt nöjd med bilen, går fint och billig i drift enligt mig.
Just nu pendlar jag mycket med den och just nu drar den 0,78 l/milen.

Jag anser att det är en bil som är värd pengarna och går ändå att göra snygga (kolla min som exempel wink) haha...
Skulle du vara sugen på en V50 så kan du ju köpa min.. wink

Jo jag har kika på den ett par gånger på blocket så de finns intresse wink

Riktigt kul att höra må jag säga!
Jag har blivit rejält avrådd från att sänka en V50 (mer än T5-sänkning), för då ska drivaxlarna tydligen stå som ett V och ratten kommer att börja vobbla, har du otur så blir du tvungen att byta drivaxlar till slut.

En kille på Däckia hade just det problemet tyvärr...
Men sådant går säkert att justera på något sätt, jag är långt ifrån en expert med bilar, men kan vara bra att ha som en tanke. smile

Min V50 har T5-sänkning och lite extra sänkt där bak, dock inget jag har gjort själv... Har endast bytt fälgar på min.
Vinterfälgarna var de förra sommarfälgarna och nu har jag de svarta som sommarfälgar istället, passar finfint!

hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
21 mars 2014 · 2 571 Inlägg

Drivaxlarna var struliga ihop med sänkning på alla tidiga årsmodeller om jag förstått det rätt.
T5 har väl ingen sänkning per automatik heller? Jag antar att du menar sportchassit (som senare blev R-design) och den sänker 20mm jämfört mot originalchassit. Men tog man sport/R-design så fanns det som kostnadsfritt tillval, tror inte det var obligatoriskt för paketet och inte heller för just T5.
Men jag kan ha fel, så rätta mig gärna.

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
Tobzter
21 mars 2014 · 3 145 Inlägg

hyrbil skrev:
Om inte annat så är facelift-modellen som kom vid årsmodell 2008 tio gånger snyggare än modellen innan.
Den som nyller postade är ju som en kall öl i solskenet!

Utrustningsmässigt så är du väl bekant med Kinetic, Momentum och Summum iochmed dina tidigare Volvos? Om inte, Momentum är det minsta du ska leta efter. High Performance-stereon är riktigt bra i min 2008, diskanterna är nästan FÖR vassa ibland. Har aldrig känt behov av att byta ut stereon i bilen, det enda jag saknar är USB men AUX överlever jag med. Stereon tar ju även mp3skivor på den modellen.

T-tec har jag och ja, skönt är det, absolut. Men det dröjde inte länge innan förarklädseln sprack i höjd med låret och det dröjde inte länge innan revan gick från 1cm till 10cm. Idag är den säkert uppe i 15cm och Volvo tar 2500 jävla spänn för klädseln till dynan. Rena rånet.

Edit:
Just ja, eftersom du har barn så håll dig borta från T-tec. Det materialet är utmärkt för att suga åt sig allt vad flytande saker heter. Jag kommer aldrig mer skaffa tygklädsel i framtida bilar.

Då blir de nog helskinn .Hmm fanns aux på 04-07 också ?

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Tobzter
21 mars 2014 · 3 145 Inlägg

hyrbil skrev:
Drivaxlarna var struliga ihop med sänkning på alla tidiga årsmodeller om jag förstått det rätt.
T5 har väl ingen sänkning per automatik heller? Jag antar att du menar sportchassit (som senare blev R-design) och den sänker 20mm jämfört mot originalchassit. Men tog man sport/R-design så fanns det som kostnadsfritt tillval, tror inte det var obligatoriskt för paketet och inte heller för just T5.
Men jag kan ha fel, så rätta mig gärna.

va ja läst mig till verkar de finnas SPORTCHASSI som sitter på t5orna som verkar vara lite stumare än "orginal" .sedan finns de LÅGT SPORTCHASSI som är 20mm lägre.Men Drivaxlarna från -08 verkar va av bättre sort.för dom verkar man kunna sänka mera

Senast redigerat av tobzter (21 mars 2014)

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang