Automatlåda i volvo 940FTT 97 (AW71) problem med 4ans växel

Qvaarniis
18 mars 2014 · 6 Inlägg

Hejsan!

Har lite problem med automatlådan i min limousine att den inte vill växla upp till 4an. Det är en AW71.

Kan ta ett litet exempel, om jag kör i ca 90-100km/h och växellådan ligger på 3ans växel och man förväntar sig att den ska växla upp till 4an så måste jag gasa på ganska mycket sen släppa nästan helt på gasen. Först då lägger den i 4an. MEN sen är problemet att man knappt kan nudda gaspedalen för då gör den kickdown och lägger i 3an igen. Så är skitsvårt att hålla sig på 4ans växel.
Då undrar jag, kan det vara så enkelt att oljan måste bytas i lådan så detta problem försvinner. (För det är först nu som den har börjat att dumma sig såhär) Eller är det nån justering med "kickdownen" som lär göras.

Har bara haft manuella växellådor i mina tidigare 940is så är helt grön inom detta område.

Nån som haft liknande problem? smile

Med vänlig hälsning Qvarnström

Plymouth Roadrunner "446cui" (1969)
Chrysler 300 convertible "Trehundran" (1968)
jonas_93
18 mars 2014 · 24 Inlägg

På min 745 automat så växlade den upp på höga varv när bromsarna låg på mycket.
Det finns väl en kickdown wire som kanske är för hårt spänd? smile

Qvaarniis
18 mars 2014 · 6 Inlägg

jonas_93 skrev:
På min 745 automat så växlade den upp på höga varv när bromsarna låg på mycket.
Det finns väl en kickdown wire som kanske är för hårt spänd? smile

Okej smile Det är de jag inte vet, om allt sköts elektriskt eller med wire, men verkar ju konstigt om det är för hårt spänd wire t.ex (om de nu är en sån) eftersom allt funka klockrent för bara nån dag sen tongue

Chrysler 300 convertible "Trehundran" (1968)
Plymouth Roadrunner "446cui" (1969)
IX ____________________________________
19 mars 2014 · 1 340 Inlägg

varit med om att en automat inte vill växla upp till de högre växlarna (minns ej vilka) då var det relät som hade hoppat ur när ägaren fixat något, kanske kan vara något sådant fel, dåligt relä? Är iofs inte alls insatt i automater smile

Senast redigerat av RightFront (19 mars 2014)

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P
Volvo 740 GLT "16 fina ventiler" (1990)
MrStalby Scrape Addict
19 mars 2014 · 128 Inlägg

Jag hade samma problem på min AW71, då va det för låg oljenivå. Även väldigt lätt att kontrollera. Tänk på att motorn ska vara igång vid kontroll av nivå.

BMW E61 520d "M-Sport" (2009)
Qvaarniis
19 mars 2014 · 6 Inlägg

RightFront skrev:
varit med om att en automat inte vill växla upp till de högre växlarna (minns ej vilka) då var det relät som hade hoppat ur när ägaren fixat något, kanske kan vara något sådant fel, dåligt relä? Är iofs inte alls insatt i automater smile

Tänkte jag skulle kolla reläet! smile

Chrysler 300 convertible "Trehundran" (1968)
Plymouth Roadrunner "446cui" (1969)
Qvaarniis
19 mars 2014 · 6 Inlägg

MrStalby skrev:
Jag hade samma problem på min AW71, då va det för låg oljenivå. Även väldigt lätt att kontrollera. Tänk på att motorn ska vara igång vid kontroll av nivå.

Okej smile Jag har kollat oljan och den är mitt emellan sträcken och då var motorn varmkörd! smile Men börjar fundera på om det är dags att byta oljan, har du nån koll på om man måste "spola" ur den då?

Plymouth Roadrunner "446cui" (1969)
Chrysler 300 convertible "Trehundran" (1968)
addej Papperator
19 mars 2014 · 50 Inlägg

Qvaarniis skrev:

MrStalby skrev:
Jag hade samma problem på min AW71, då va det för låg oljenivå. Även väldigt lätt att kontrollera. Tänk på att motorn ska vara igång vid kontroll av nivå.

Okej smile Jag har kollat oljan och den är mitt emellan sträcken och då var motorn varmkörd! smile Men börjar fundera på om det är dags att byta oljan, har du nån koll på om man måste "spola" ur den då?

Var bilen igång samtidigt som du kollade oljan?

Qvaarniis
19 mars 2014 · 6 Inlägg

addej skrev:

Qvaarniis skrev:

MrStalby skrev:
Jag hade samma problem på min AW71, då va det för låg oljenivå. Även väldigt lätt att kontrollera. Tänk på att motorn ska vara igång vid kontroll av nivå.

Okej smile Jag har kollat oljan och den är mitt emellan sträcken och då var motorn varmkörd! smile Men börjar fundera på om det är dags att byta oljan, har du nån koll på om man måste "spola" ur den då?

Var bilen igång samtidigt som du kollade oljan?

jajemen, stod på tomgång. Efter att man kört igenom alla lägen som det står i instruktionsboken! smile

Plymouth Roadrunner "446cui" (1969)
Chrysler 300 convertible "Trehundran" (1968)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang