Köpråd: Opel Insignia OPC -10, vanliga fel?

Saotomi
21 mars 2014 · 30 Inlägg

Tjena!

Lite som titeln inleder, vanliga fel på Opel Insignia OPC (325hk, 4x4).

Jag har tittat lite och provkört en sådan bil och blev väääldigt sugen på att skaffa mig en sådan, däremot skulle jag vilja veta om det är en "problembil".
Jag har hört lite rykten om att de får en massa elfel vilket får suget att försvinna, men tänkte att någon kanske kunde motbevisa detta?

Det är ofta man hör "jag känner en som har en sån bil och den krånglade bara heeela tiden", men personliga erfarenheter är inte dumt att höra.

Saotomi
21 mars 2014 · 30 Inlägg

Något som också kan vara intressant: Finns det någon bil med mindre krångel som motsvarar Opeln?

Larsson2k
21 mars 2014 · 100 Inlägg

Utmärkt val av bil! Bästa opc'n som gjorts i mitt tycke. Jag känner en person som har en (vet att du kanske inte ville höra sånt här) men han är riktigt nöjd med den. Allt som han gjort är att byta skivorna efter slitage.
Det jag har läst också från olika tester och artiklar är att kopplingen är lite klen, Haldex i all ära, men den kan vara slut så prova det noga när du provkör. Funderade själv på att byta min Turbo X mot en sån men den är inte hälften så rolig att köra som TX'en är. Håll dig till en manuell och gärna en sedan om du kan det. Den är lättast av dem alla, ändå ganska tung, finns även halvkombi men den är inte lika styv i chassit har jag hört.
Det är ändå en Opel och på senare år tycker jag dem har utmärkt sig för att vara riktigt kvalitetsinriktade, med få fel hos SBP och riktig körglädje. Race chip erbjuder för runt 5000:- lite ectra krut under huven också, passar utmärkt till fyrhjulsdriften.
Tips är att hitta en i Arden Blue Metallic (OPC Blå) då har du en riktigt snygg bil att spendera sommaren i. wink

Senast redigerat av qzN (21 mars 2014)

Presidento Of World
21 mars 2014 · 3 324 Inlägg

kanon trevlig bil utan direkta "modellfel" blir trevlig med  chipp, 400-450hk 4x4.. smile

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Drunk A.Sörman
21 mars 2014 · 1 299 Inlägg

opel_vectra_gts skrev:
kanon trevlig bil utan direkta "modellfel" blir trevlig med  chipp, 400-450hk 4x4.. smile

Det var det jävligaste chippet jag hört talas om 100hk plus tongue

Senast redigerat av Drunk (21 mars 2014)

Saotomi
21 mars 2014 · 30 Inlägg

Nu blev man lite mer motiverad igen!
De fel jag har läst om insignia (valfritt tillbehör) var om värmedynor, handtagen och elhissarna, annars låter det som en klockren bil (speciellt med det priset de finns i).

Har även läst rekommendation om man ska tipsa så bör man verkligen byta växellåda till något starkare, ska tydligen vara något i det klenaste laget för det den levererar just nu. (RYKTEN)

Den jag har kollat på är en svart kombi med riktigt feta 20" fälgar som man kunde välja när man köper den som ny, jag har bestämt mig för att köpa en kombi nämligen. smile

Som en vän till mig förklarade för mig vad jag kanske var sugen på: "En vardagsbil med lite extra krut i som även sticker ut från mängden".

Presidento Of World
21 mars 2014 · 3 324 Inlägg

Drunk skrev:

opel_vectra_gts skrev:
kanon trevlig bil utan direkta "modellfel" blir trevlig med  chipp, 400-450hk 4x4.. smile

Det var det jävligaste chippet jag hört talas om 100hk plus tongue

inte bara  chipp såklart, avgas osv med tillhörande chipp i olika steg tongue men steg1 hos vissa företag ger 380hk ändå tongue  påstår dom iallafall tongue

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Larsson2k
21 mars 2014 · 100 Inlägg

Provkörde en OPC i Helsingborg hos en bilfirma och dem sa att ägaren till den hade chipat den till 425Hk och 550Nm, enbart med chip. Hade svårt att köra fullt ut pga dåliga bromsar och sletna däck dock. Men nått som är bra med dem bilarna är Sport och OPC knapp, går att programmera optimeringen just till dem och på så sätt spara lite på bilen vid vardagskörning.
Växellådan ska det tämligen inte vara några fel på alls, dock är kopplingen alldeles för svag, nånting säger mig a  435Nm och rivstarter ligger bakom det.. wink bara att hiva i en SPEC koppling eller nått annat kul så är det fixat. big_smile

Saotomi
21 mars 2014 · 30 Inlägg

Låter klockrent att man kan välja chippning på Sport eller OPC och original på det alternativet man inte har, om jag förstod det rätt.. smile

Kanske var kopplingen som det pratades om, har inte stenhård koll, för övrigt brukar jag vara ganska snäll på kopplingen så då kanske det inte är några större problem? tongue

Jag provkörde en original OPC, 325hk och 400 (?) Nm.
ÄLSKAR deras sportstolar och inredningen, riktigt fet utvändigt och finfin invändigt. smile

Får hålla koll på en kraftingare koppling om det blir aktuellt.. wink

Drunk A.Sörman
21 mars 2014 · 1 299 Inlägg

Verkligen fina bilar en förbättrad saab 95 säger dom flesta som har haft båda. Med annan cat/downpipe å avgas k/n filter å programvara brukar dom lämna 375hk är ifall vad jag har hittat när jag själv har kollat lite efter eftermarknads grejer till dom. Den blå är riktigt fin smile

Saotomi
21 mars 2014 · 30 Inlägg

Förbättrad hur? Låter intressant big_smile

Saotomi
22 mars 2014 · 30 Inlägg

Kortfattat, det enda som är lite sämre med Insignia är bara att kopplingen är lite för klen för att trimma? tongue
Ingen sjukdom eller något?

Presidento Of World
22 mars 2014 · 3 324 Inlägg

jag har kontakter inom märkesverkstad och enligt dom så finns det inget direkta "modellspecefika" fel på dom.

Far min hade en Insignia OPC ett tag och den var klockren trots att den inte var kombi så var lastutrymmen kanon bra då det var "Coupe" och hela luckan går upp samt att baksätet går att fälla ner.

Jag själv ska inom snar framtid ha en OPC samt en Insignia Diesel

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Saotomi
22 mars 2014 · 30 Inlägg

Trevligt att höra!
Jag måste få min nuvarande bil såld bara men jag är något otroligt sugen på att köpa en OPC som mina ögon har fallit för. smile

Saotomi
23 mars 2014 · 30 Inlägg

Har de sagt något om hur mycket de ligger på i förbrukning?

Presidento Of World
23 mars 2014 · 3 324 Inlägg

Saotomi skrev:
Har de sagt något om hur mycket de ligger på i förbrukning?

Nej, men räkna med minst 0.8 landsväg tongue blandad runt litern där.. är ändå en sexa med twinturbo på 325hk tongue

Edit: enligt transportstyrelsen så ska den dra 0,8 landsväg litern  blandadkörning smile

Senast redigerat av opel_vectra_gts (23 mars 2014)

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Larsson2k
23 mars 2014 · 100 Inlägg

OPC'n är inte en twin turbo, dock har motorn en twinscroll turbo. Min TX har i grund och botten samma Holdenmotor som OPC'n har. Saaben ligger på 1.5-1.6 blandad, allt annat än snål. Oroar du dig för bensinförbrukning kanske det inte är rätt bil att titta på. Annars går den motorn fruktansvärt jämnt och bra, en ren fröjd att köra.

Andromeda Rumpmas
23 mars 2014 · 3 860 Inlägg

qzN skrev:
OPC'n är inte en twin turbo, dock har motorn en twinscroll turbo. Min TX har i grund och botten samma Holdenmotor som OPC'n har. Saaben ligger på 1.5-1.6 blandad, allt annat än snål. Oroar du dig för bensinförbrukning kanske det inte är rätt bil att titta på. Annars går den motorn fruktansvärt jämnt och bra, en ren fröjd att köra.

På bensin? yikes
Jag ligger på hälften, men V6:an är ju inte känd för att vara snål...


Säger de officiella siffrorna 0,8 ligger den garanterat över litern i verkligheten. Finns någon tråd om hur kreativa biltillverkarna är när det gäller att "optimera" siffrorna. Specialfett i lagrena, tejpa igen dörrskarvar, trycka ut bromsbeläggen, kör på specialasfalt med konstant 1,5% nedlut osv. Helt enkelt inte vad man kan kalla normal vardagskörning smile

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Presidento Of World
23 mars 2014 · 3 324 Inlägg

Andromeda skrev:

qzN skrev:
OPC'n är inte en twin turbo, dock har motorn en twinscroll turbo. Min TX har i grund och botten samma Holdenmotor som OPC'n har. Saaben ligger på 1.5-1.6 blandad, allt annat än snål. Oroar du dig för bensinförbrukning kanske det inte är rätt bil att titta på. Annars går den motorn fruktansvärt jämnt och bra, en ren fröjd att köra.

På bensin? yikes
Jag ligger på hälften, men V6:an är ju inte känd för att vara snål...


Säger de officiella siffrorna 0,8 ligger den garanterat över litern i verkligheten. Finns någon tråd om hur kreativa biltillverkarna är när det gäller att "optimera" siffrorna. Specialfett i lagrena, tejpa igen dörrskarvar, trycka ut bromsbeläggen, kör på specialasfalt med konstant 1,5% nedlut osv. Helt enkelt inte vad man kan kalla normal vardagskörning smile

Njae, frågade precis farsan vad hans drog, hans drog på landsäg 0,78 och som nämnt tidigare 1.1 blandat

Farsan är  yrkeschafför men det kanske inte har nån betydelse hans var 2011.

sen att 2.0T går billigare är inte konstigt tongue påtal om 6or... min Audi tar 0,9 landsväg trots bara 180hk.. blandad över 1.5..

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Larsson2k
23 mars 2014 · 100 Inlägg

Men tror Saab TX har en sjutusan till bränsleförbrukning också, säkert har Opel vatt lite smartare med sina OPC-bilar. Jag tankar 98, bara för att klargöra det wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang