3498
Sök

Byta automatlåds filter v70 tdi 99a?

Diesel är det enda rätta!
229 Inlägg
23 mars 2014
Trådstartare
Någon som har en aning? har letat på google utan resultat, hänvisar bara till andra generationen av v70 o min e första så e garanterat inte samma..

2 266 Inlägg
23 mars 2014
De filtret eller silen ska vad jag har för sitta i lådan så man lär dela lådan.
Ska du serva lådan?
Jag har då aldrig bytt de iallafall bara sköljt lådorna med ny fräsch olja, från nästan svart/mörkbrun till ny röd olja.

svetsdiff !!!

229 Inlägg
23 mars 2014
Trådstartare
Lådan slutar driva när den är varm typ, så jag tänkte om de skulle hjälpa med å byta olja å filter, för oljan e inte så röd å fin just nu i lådan..

2 266 Inlägg
23 mars 2014
Jaha aj då. Annars brukar de var tvärtom att den vill inte driva riktigt när den är kall.

svetsdiff !!!

229 Inlägg
23 mars 2014
Trådstartare
Ja nä det är inga problem, går de skölja lådan själv eller måste firma göra det?

2 266 Inlägg
23 mars 2014
De gör du du själv utan problem. Underlättar om man är två.

På kylaren bredvid luftsnorkel typ har du en tunn pressad slang som går in i kylaren, Den lossar du på(är bara trycka ihop plasthakarna de gröna tror jag) och sen får man leta på en slang som går att trä på den slangen så den kan hänga över fronten och ner i en butt/hink/dunk.

Påfyllningen gör man genom oljenivåstickan,

Sen startar man motorn så pumpar den ur oljan ner i dunken, man ska stänga av så fort den börjar skumma oljan för att kunna fylla på ny olja.
Jag använde mig av en 2 liters kanna, tappa ur två liter och fyllde på lika hela tiden.
Och jag var själv då så de vart lite spring mellan nyckeln och dunken. Bara upprepa till oljan börjar ljusna, sen anslut den i kylaren och kör genom lägena i lådan med ett par sekunder på varje.
Sen fortsätta med sköljen igen.

Brukar gå åt en 20 liters dunk med olja.
Och den köper du lättast vid lantmännen,swedol eller nån annan oljeåterförsäljare där de är bra pris. Dexron III
Körde själv texamatic 7045 från texaco, agrol har också bra oljor
Volvo tar typ 6-700 kr för en fyra liters dunk.

http://www.nordicr.com/forum/viewtopic.php?t=4082 Denna instruktion var de jag följde.
http://www.nordicr.com/forum/viewtopic.php?t=4082

svetsdiff !!!

Sök