3465
Sök

Subary Legacy 1996 2.2 Startar ej i kallt väder

2 Inlägg
24 mars 2014
Trådstartare
Bilen har hela tiden gått bra hela tiden men under de senaste veckorna när motorvärmaren inte har varit inkopplad så startar inte bilen. När bilen väl startar så går den hur bra som helst.

Den startar alltid när den är varm. När det är kallt och bilen inte startar så har jag kommit fram till att bilen inte har någon gnista. För att starta bilen då hjälper det att plugga i motorvärmaren en halvtimme eller bogsera igång bilen.

Jag har studerat motorn lite snabbt och kommit fram till att tändsystemet troligtvis är konstruerat enligt nedan:

Tändningslås -> (Startrelä) -> Tändläge givare/ Impulsgivare som sitter vid kamrem -> Tändmodul ->  Tändspole -> Tändstift.

Min teori är att tändlägesgivaren är dålig men jag vill mäta upp den innan jag byter, alternativt att det kan vara ett jordfel.

Hur kontrollmäter du upp en tändlägesgivare?

Förslag på andra tänkbara fel?

Nästa gång bilen inte startar ska jag testa att koppla på ett extra bilbatteri för att se om det kan hjälpa.
Senast redigerat av gussve-9 (24 mars 2014)

2 Inlägg
25 mars 2014
Trådstartare
Jag vill tillägga att kamremmen byttes för en månad sedan.

825 Inlägg
25 mars 2014
Kan vara kallstartsventilen som inte fungerar den ska , eller att motorn har börjat få dålig kompression .

Riktiga Bilar Kommer Från USA *****____________________
*****____________________

Sök