744 90 B230F.Svårstartad med ojämn tomgång!

0ztberg
24 mars 2014 · 1 Inlägg

Hej, har en 740 gl från 90 med b230f som nyss slagit om till 11000 mil.

Åkte bilen ca en vecka innan jag köpte den, då lös lambda lampan och förra ägaren fick en 2a på för höga avgasvärden.Bilen hade då även ojämn tomgång kall som varm men den dog aldrig.Enligt honom ska tändkablar,stift,lmm,fördelarlock och lambda vara utbytta för att förska lösa dom höga avgasvärderna.

Men kollar man på dessa saker ser det inte ut som någon rört dem på ett tag hmm
I övrigt så var den otroligt lättstartad, pigg och stark utan några konstigheter.

Samma sak var det när jag köpte bilen.
Startade upp den några gånger och körde några varv på gården ett par dagar utan problem.(förutom tomgången då)

Dagen efter var den helt plötsligt riktigt svarstårtad.Till slut, efter ca 10 försök så hoppar den igång på 3 cylindrar, pendar mellan 200-500 varv och hela bilen verkligen skakar.Men den går bara i ca 5 sekunder, även om man gasar eller inte.Gasar man så går den väääldigt segt upp till 1000 varv för att sedan dö.


Bara kollat så att den får gnista,(och soppa får den ju lite av iaf) har inga pengar för tillfället att kolla felkoder eller att byta en massa delar.

Så därför frågar jag er här som är lite mer erfarna än mig, någon måste ju ha haft ett liknade fel någon gång. wink

Har sökt och inte hittat något dugligt men länka gärna då!

kom med förslag även om ni är osäkra!

Gustav.

Senast redigerat av 0ztberg (24 mars 2014)

mange_240
25 mars 2014 · 1 562 Inlägg

Testa att sök på felkoder volvo 740, det är helt gratis att kolla dom på en 740 av denna modell.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=2811

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang