3171
Sök

Dumpventilsproblem Audi A4 1.8t Quattro 03

5 Inlägg
24 mars 2014
Trådstartare
Goddag, nu äre såhär att jag var in med bilen till verkstan en sväng, han som meka med bilen sa att min dumpventil var trasig och att de var en öppen dump, jag tänkte bara höra lite om vad som är bäst för just min bil ?
ska det vara en öppen, återcirkulerande eller en standard dump ? jag har läst runt lite men får inte riktigt nå svar på min fråga, jag vill ju helst inte köpa fel dump som gör att bilen går sämre, läste att just 1.8t motorerna inte mår så bra av att ha öppen dump ?

skulle vara tacksam om jag fick hjälp med detta !smile pz

6 Inlägg
25 mars 2014
Har likadan bil men en 02 och vad jag vet så ska man egentligen ha återcirkulerande men jag har dragit på ett öppet sportluftfilter (K&N) och bilen går bättre än någonsin. Så det spelar väl inte jättestor roll.

5 145 Inlägg
25 mars 2014
Du ska ha en återcirkulerande dump på din eftersom du har LMM.
Om du kör med öppen dump så kommer du att dumpa uppmätt luft som i sin tur leder till att bilen går fett efter varie dumpning och det gillar inte din katt smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

VAGIS Car Club
1 093 Inlägg
25 mars 2014
Sitter det en luftmassemätare (LMM) så ska det sitta en återcirkulerande. Luften som är i systemet är uppmätt och ska därför enbart försvinna ut genom avgasröret via kolvarna.

Fjr199: hur menar du nu? Att du slängt på ett öppet filter och har öppen dump? Att du tagit bort LMM?

Luftmassemätare och återcirkulerande dumpventil, sen kan man köra med vilket filter man vill utan att plocka upp felkoder.

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |

5 Inlägg
25 mars 2014
Trådstartare
det lutar väl åt en återcirkulerande, har ni nå förslag på vart man ska beställa den?
antar att alla passar eller lär man han nån speciell just för min bilmodell?

Tack så mkt för er hjälp !smile

VAGIS Car Club
1 093 Inlägg
25 mars 2014
original fungerar utmärkt, troligen billigast kontra kvalité med. smile
så antingen listar d ut vilken du ska ha och köper via eBay billigare, eller åker till närmsta VW/Audi handlare och beställer den som reservdel
Senast redigerat av t_one21 (25 mars 2014)

Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |

5 Inlägg
25 mars 2014
Trådstartare
Okejokej tack så mkt för hjälpen !

Men original klarar av fast bilen är lite vässad?
eller de kanske inte spelar nån roll egentligen?

VAGIS Car Club
1 093 Inlägg
25 mars 2014
Tror att även 1,8T´s dump har fått genom gå ett par revisioner, men det kan du absolut kolla om du köper den från verkstad, de brukar ha lite koll;)

Jag bytte min ganska nyligen, finns bla med i min projekttråd lite info, till en revision D för 2.0TFSI motorn. Den dumpen skiljer sig en hel del från den som tillverkades original till bilen smile

5 Inlägg
25 mars 2014
Trådstartare
Bilen laddar ungefär 1-1.5 i laddtryck, så de är därför jag frågar om original pallar trycket smile

VAGIS Car Club
1 093 Inlägg
25 mars 2014
alternativet är att du letar rätt på en original, men till en TT 1,8T smile
har för mig att de ska klara laddtryck upp mot 1,8Bar utan trubbel

men som sagt en verkstad borde inte ha några problem med att lösa det åt dig

alternativet är att kolla med BSR:
http://sv.bsr.se/produkt/saab_9-5_turbo_52280142110

Avstängd
10 388 Inlägg
25 mars 2014
t_one21 skrev:
alternativet är att du letar rätt på en original, men till en TT 1,8T smile
har för mig att de ska klara laddtryck upp mot 1,8Bar utan trubbel

men som sagt en verkstad borde inte ha några problem med att lösa det åt dig

alternativet är att kolla med BSR:
http://sv.bsr.se/produkt/saab_9-5_turbo_52280142110

TT:ns originnaldump ses ofta som tåligare. Och, ger även ifrån sig lite mer "psssft"-trams wink tongue

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

5 Inlägg
25 mars 2014
Trådstartare
Sen har jag en till fråga.. har ni nå bra tips på bra sportluftfilter?

just nu sitter de ett K&N filter i, men en mekaniker sa att dom filtrerna tydligen inte var så bra och varför vet jag inte !

har funderat ett tag på att byta och frågan är ju om de är värt det, finns det nåt som är bättre till just min bil eller spelar det ingen roll vad man har? okunnigast i världen på sånt här !

VAGIS Car Club
1 093 Inlägg
25 mars 2014
K&N filter som konat eller insats?

Du har troligen ett oljefilmsfilter, det går att tvätta rent och återanvända men du måste lägga på en ny oljehinna, för det är den som fångar upp smutsen.

Gör du inte det kommer din turbo att sakta men säkert slipas ner av de partiklar som kommer igenom.

Oljar man för mycket så släpper olja och hamnar på luftmassemätaren, VAG använder ofta (faktakoll tack!) en glödande tråd i sina. Hamnar det då för mycket olja på denna så slutar den helt enkelt att fungera.

K&N är väl en av de bättre tillverkarna och jag tror inte att det kommer orsaka några problem om du bara underhåller det ordentligt smile

Avstängd
10 388 Inlägg
25 mars 2014
Det finns ju oljefria sportinsatsfilter, sen hur "bra" dessa är, låter jag vara osagt.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Sök