2181
Sök

350z med Optima yellow top - startar ej och bilen "stänger ner"

240 Inlägg
28 mars 2014
Trådstartare
Tjena!

Har haft lite prylar bortskruvade på min 350z för lite tillsnyggning. Har tagit bort insuget och insugsröret för att sätta dit polerat insug och fräscha till lite granna. Har även plockat bort mittkonsoll för lackering och då passat på att greja lite med elektroniken där under. Eller grejat och grejat, jag ska sätta dit lite nya knappar bara, inget superavancerat.

Hur som helst. Fick ihop allting igår med insuget och insugsröret igen och det ser fint ut. Like so:

https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180440/180440-5cefb52870cbabc9458560cb8e48cb10.jpg

Skulle sen starta upp bilen för att kolla så allting funkar. Då hände nåt "intressant". I första läget när man vrider om startnyckeln, tror det läget kallas radioläget eller nåt, så aktiveras stereon, förutsatt att jag har tryck in knappen i mittkonsollen som styr stereon, lite blinkade mätare, ljus vid slutstegen m.m. Allt frid och fröjd.

När jag vrider startnyckeln till andra läget så hör man hur pumpen går igång och surrar lite, fler saker som "hoppar igång" så att säga. Kanonbra tyckte jag. Vred tillbaka nyckeln till off-läget igen och skulle vrida hela vägen för att starta bilen.

Då hör man en ytterst kort ögonblick hur startmotorn "vill" gå igång, den är på g liksom, men det blir bara ett kort sånt ljud och sen dör hela bilen. Bokstavligt talat dör. Alla blinkande mätare dör, stereon, ljuset vid slutstegen, allting. Jag vred av nyckeln helt och provar att ställa den i radioläget samt tändningsläget igen. Ingenting funkar. Bilen har totalt stängt av liksom.

Jag tog bort kabeln från minuspolen på batteriet och satte dit den igen. Då blixtrade det till lite grann så nån kräm finns det ju kvar i batteriet. Gjorde samma procedur igen med radioläget, tändningsläget, vred av och vred sen hela vägen för att starta bilen. Samma sak igen. Bilen är helt död.

VAD kan detta bero på? Jag har ett Optima Yellow top-batteri. Jag har läst lite om dessa, att dom ska vara så bra så, men att dom är känsliga. Grejen är den att mitt batteri har varit helt urladdat ett par gånger, vilket beror på att det är nåt i bilen som drar ur det. Har inte hunnit felsöka detta. Har hört/läst att om ett Optima YT blir helt urladdat så är det mer eller mindre värdelöst sen. Är det nån som kan verifiera detta? Har batteriet på laddning för tillfället och ska även prova i helgen att ladda upp ett Biltema-batteri som satt i bilen när jag köpte den och testa med det.

Den mest akuta frågan är dock, vad hände med bilen?? Den verkar som sagt ha hamnat i nåt "shut down"-läge och det verkar ju ha med batteriet att göra då allting verkar nollas igen bara jag tar bort minuspolen och sätter dit den igen.

Möjliga orsaker jag kan komma på själv:

1. Batteriet är dött. Men det stämmer inte riktigt för tidigare i veckan, typ i måndags kväll, så startade jag upp bilen utan problem. Detta var INNAN jag hade skruvat bort insuget och insugsröret. Även efter att jag har skruvat dit allting så funkar ju första läget när man vrider om startnyckeln, och även andra. Jag kan även aktivera blinkade mätare, stroboskop och neon med knapparna i mittkonsollen även om tändningen är helt i "off"-läge. Så nån kräm finns det ju i batteriet iaf. Det är när man ska starta motorn det blir problem.

2. Batteriklämman på minuspolen måste tightas åt ordentligt. Har upplevet detta förut, att bilen inte startade när jordkabeln bara trycktes ner på batteriets minuspol med handkraft. Minns ej om det blev så förra gången, men går bilen ner i "shut down"-läge pga detta, att jordkabeln inte sitter på ordentligt på minuspolen?

3. Nån av kontakterna till spjällhuset eller luftmassemätaren har blivit lite skadad när jag har tagit bort insugsröret. Typ gamla torra kablar som är skröpliga.

Men återigen, varför går bilen ner i totaldött läge? Det känns inte som det skulle ha nåt att göra med insuget/insugsröret då det verkar vara mer nåt elektriskt fel.

All hjälp är mycket uppskattad! Ska spendera helgen åt att försöka lösa detta.

Mvh Markus

7 281 Inlägg
28 mars 2014
Jag Tror att batteriet är urladdad.

VAGIS Car Club
1 093 Inlägg
28 mars 2014
Mycket troligt att det är batteriet, så fort du vrider om nyckeln för startmotorn så ska det ur en jäkla massa kräm på väldigt kort tid ur batteriet. Går inte att jämföra med lite belysning eller stereon.

Dippar spänningen för mycket i batteriet så får elektroniken fnatt ganska enkelt, min A3a gav symptom man skulle kunna härleda till att någon lekt med basebollträ över displayen och lampor när batteriet blev för urladdat...

Så ladda ladda ladda och pröva igen, upprepar det sig så pröva med ett nytt. smile

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |

21 761 Inlägg
28 mars 2014
Det enklaste sättet att få reda på om batteriet verkar dåligt är att mäta spänningen på själva batteripolerna med multimeter när nyckeln vrids i startläge, då syns det om spänningen dyker ner mot tex 5-6 V eller så. smile

Min personliga uppfattning är att det inte är enbart Optimabatterierna som är "känsliga" mot jättedjupa urladdningar, såna saker är skadligt för de flesta batterier oavsett märke.

DrivmedelsTekniker
1 632 Inlägg
28 mars 2014
Gissar också på dåligt laddat batteri, har du sen en massa ljus osv på samtidigt som startmotorn skall dras runt så behövs de ju en väldans kraft. Haft de problemet med min Corsa.

Att de drar ur gör de för mig med när den står still. på min är de dock larmet som ser till att de laddas ur.

240 Inlägg
28 mars 2014
Trådstartare
Jopp det verkar helt klart som det är batteriet. Snackade med Björn på dbakuten och beställe ett nytt. Får se till att det inte drar ur också bara! Hehe... Man kan ju sätta nån huvudströmbrytare eller plocka bort minuspolen från bilen om man vet att den ska stå länge. Det tråkiga är ju dock att man blir av med alla inställningar på stereon då, lite trist!

Tack för svaren! smile

240 Inlägg
28 mars 2014
Trådstartare
LuCiiifer skrev:
Gissar också på dåligt laddat batteri, har du sen en massa ljus osv på samtidigt som startmotorn skall dras runt så behövs de ju en väldans kraft. Haft de problemet med min Corsa.

Att de drar ur gör de för mig med när den står still. på min är de dock larmet som ser till att de laddas ur.

Hur fick du reda på att det är larmet som drar ur?

21 761 Inlägg
28 mars 2014
MPv6 skrev:
Man kan ju sätta nån huvudströmbrytare eller plocka bort minuspolen från bilen om man vet att den ska stå länge. Det tråkiga är ju dock att man blir av med alla inställningar på stereon då, lite trist!

En underhållsladdare är bra att använda för såna saker, då hålls batteriet i bra skick och man slipper tappa diverse inställningar. smile

240 Inlägg
29 mars 2014
Trådstartare
Drönirettab skrev:
MPv6 skrev:
Man kan ju sätta nån huvudströmbrytare eller plocka bort minuspolen från bilen om man vet att den ska stå länge. Det tråkiga är ju dock att man blir av med alla inställningar på stereon då, lite trist!

En underhållsladdare är bra att använda för såna saker, då hålls batteriet i bra skick och man slipper tappa diverse inställningar. smile

Finns det inte nån sån funktion i typ CTEK 7.0?

VAGIS Car Club
1 093 Inlägg
29 mars 2014
Men ska du ha bilen stå någon vecka så kan du ju ta för vana att hänga på laddning smile halvkul att leta efter en liten tjuv i din bil ^^'

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |

Forummoderator
18 341 Inlägg
29 mars 2014
Kan du prova starta bilen med startkablar?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

240 Inlägg
29 mars 2014
Trådstartare
t_one21 skrev:
Men ska du ha bilen stå någon vecka så kan du ju ta för vana att hänga på laddning smile halvkul att leta efter en liten tjuv i din bil ^^'

Ja det får väl bli planen, sätta på lite underhållsladdning. Då slipper man ju nollställa alla inställningarna på stereon osv.

240 Inlägg
29 mars 2014
Trådstartare
Hybridsmurfen skrev:
Kan du prova starta bilen med startkablar?

Jag laddade upp mitt optima och provade att starta den igår kväll och det gick bra, men det batteriet är nog i rätt dåligt skick ändå tyvärr i och med att det varit urladdat helt. Ska prova igen imorgon och se om den startar då. Gör den inte det så är det ju good bye med det batteriet.

21 761 Inlägg
29 mars 2014
MPv6 skrev:
Finns det inte nån sån funktion i typ CTEK 7.0?

Deras laddare kan vara inkopplade under lång tid utan problem, batteriet hålls i bra laddat skick. Har du en sån så är det bara att låta den vara inkopplad när bilen står oanvänd. smile

Det är ju skillnad på urladdat och urladdat. Djupcyklingsbatterier är gjorda för att tåla ett flertal 100% urladdningar, men med det menas inte att spänningen sjunker ner till någon enstaka volt. Spänningsgränsen för 100% urladdning är 10,5 V, mätt vid en ganska låg belastningsström.

Råkar batteriet ut för så pass djup urladdning att spänningen ligger på bara någon volt så tar det mycket stryk och man får vara beredd på att det inte blir helt bra igen. Batteriet kan återhämta sig ganska bra om det blir fulladdat så snart som möjligt, men en viss del av kapaciteten har mest troligt försvunnit permanent.

Sök