5179
Sök

Peguot 307, 1.6 kombi, -04. Läcker någon vätska vid höger bakskärm

2 Inlägg
28 mars 2014
Trådstartare
Hej! Undrar om någon vet hur jag kan felsöka. Felet är så att det läcker, långsamt någon vätska vid höger bakhjul, precis i hörnet mellan dörr och hjulhuset. Jag lyckades samla upp en droppe och det såg precis ut som vanligt vatten och jag kunde heller inte känna någon lukt eller annan konsistens på vätskan.

Det borde vara någon form av läckage eftersom jag sett blöt fläck på samma ställe där bilen är parkerad och vid flera olika tillfällen, även nu när det inte regnat ute. Och det är blött på det stället på bilen.

Vet inte om det är relevant, men man kan också höra oljud från bakluckan när man kör, dels ett ljud som låter som irriterande fågelkvitter som kommer och går. Låter också ganska mycket när man kör över ojämnheter, typ som att stötdämparen skulle bottna, men det tror jag inte den gör.

Tacksam om någon har tips hur jag ska gå vidare för att få reda på vad det är!

En Medlem
405 Inlägg
28 mars 2014
Ta en titt på stötdämparens ben och se om den ser något oljig ut. Är det olja på den så börjar stötdämparen bli slut då oljan läcker ut.

Sen vet jag att på vissa bilar så sitter spolarmunstycket för bakrutan med en ganska skör plastskarv. Lossnar denna då fungerar spolningen på bakrutan dåligt eller inte alls, samt så rinner det ner vatten under bilen.

Det skulle också kunna vara bränsle från tanken helt enkelt. Eller så kan det vara kondensvatten ur balkarna som du har missuppfattat som något annat. Du får undersöka närmre.
Senast redigerat av -matte (28 mars 2014)

604 Inlägg
28 mars 2014
Är det en diesel så sitter eloystanken där bak nånstans.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

2 Inlägg
29 mars 2014
Trådstartare
Hej igen, tackar för tips!

Den är bensindriven. Jag har försökt titta lite närmre på den idag. Jag utesluter att det handlar om olja eller bensin, det ser verkligen ut som vatten.

Den har droppat i många dagar, så det är en blöt fläck nedanför bilen hela tiden. Kan det vara så mycket kondens i balkarna? Har varit bra väder. Spolningen på bakrutan fungerar bra. Tycker också att jag borde känna lukt och konsistens på vätskan om det var spolarvätska, men nu har jag iofs bara kunnat titta på droppar så antar att det skulle kunna vara det.

Någon som vet vad nästa steg att titta på är? Det kommer från bakom plåten, så känns lite jobbigt att börja demontera där vattnet läcker, antar att det är avancerat. Jag har idag tittat på bromsvätska, kylarvätska och bakre stötdämpare, och det verkar inte läcka.

(Jag hittade idag varför det var irriterande ljud likt fågelkvitter, plastkåpan innanför bagageluckan satt lite löst, när jag tryckte fast den slutade ljudet. smile

Bifogar ett par bilder på läckan
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203382/203382-1331697082ad4ea419143e106e401352.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203382/203382-72bafca486ed5f5a9a23af6d40a86c4d.jpg

Sök