1327
Sök

Volvo S40n Red&black

Här pågår det ett långtidsprojekt för min VOLVO S40 N. Årmodellen är 2010 och är en 1,6l disel som är chippad på aoutotech till hela 140 väldigt snabba hästar. Tanken är att bilen ska bli mer pesonlig och uppseendeväckande,... Visa mer

215 086 Visningar
Uppdaterades senast 10 november 2017
Självutnämnd chipskonnässör
2 571 Inlägg
19 september 2014
#221
Jag tror att värmen från motorn borde hålla det borta ärligt talat, framförallt om du sätter rampen på insidan av fronten. Skadar ju inte att skicka iväg ett PM så du kan få lite konkreta tips, vad du är ute efter och vad du ska akta dig för osv osv. Alltid bra att snacka med någon som faktiskt prövat kontra förståsigpå:are. big_smile

Tada.wav

723 Inlägg
19 september 2014
Trådstartare
#222
A det e ju sant. Men får la slänga iväg en fråga till han smile

Hitta denna konventeringen. http://www.ebay.com/itm/Brand-New-55W-H … mp;vxp=mtr

Är det sån man ska ha? EBAY is the shit wink hehe

Klicka gärna in och kolla projektet för min S40N 2010
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=289970

145 Inlägg
19 september 2014
#223
UltseriuZ skrev:
-adro-
Men jag konventerar till xenon i helljus. Vad sager besiktningen?

Jag antar man kallar det bi xenon. Halvljus så lyser p-ljus och xenon. Med helljus så lyser en h7 halogen och så blir ju xenon skenet mycket starrkrare.

Jag tror verkligen inte att de bryr sig på besiktningen, hade nog varit en annan sak om det var halvljuset som blev konverterat. Du bländar ju ändå av när du möter nån liksom. Men ska man gå helt enligt reglerna så får man inte konvertera om bilen är helbilsgodkänd.
En sak värd att tänka på när det gäller montering av ramper osv bakom grillen eller dylikt, är att det blockerar en hel del ljus. Och ju högre extraljusen sitter desto bättre. Jag hade monterat en emblemlös XC-grill och satt en LED ramp bakom om jag ville göra det diskret och inte förlora allt för mycket ljus smile

Då är det bi-xenon du har, dock kan det innebära nåt annat på andra bilmärken men det hör inte hit smile
Senast redigerat av -adro- (19 september 2014)


Självutnämnd chipskonnässör
2 571 Inlägg
21 september 2014
#224
Fan.. Nu sitter jag här och funderar på en LED-ramp innanför grillen också! Jag kanske borde ta och få färdigt saker jag redan har hemma........ big_smile

Tada.wav

723 Inlägg
21 september 2014
Trådstartare
#225
Men nu ska det bli xenon konventering I helljuset till att börja med smile Men det kanske blir en ledramp med om man inte är tillräckligt nöjd wink

Klicka gärna in och kolla projektet för min S40N 2010
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=289970

Självutnämnd chipskonnässör
2 571 Inlägg
21 september 2014
#226
Mycket vill ha mer, så är det ju! wink
Ska bli intressant att se xenonkonverteringen!

Tada.wav

380 Inlägg
21 september 2014
#227
Sitter själv å små lurar på vad jag ska hitta på, för att få lite mer ljus på v60, var riktigt nöjd med hur det blev på V50.


Självutnämnd chipskonnässör
2 571 Inlägg
21 september 2014
#228
M__B: Hur kopplade du det på V50n? Förmodar att man kan köra lika på V60, men vet att vissa föredrar att kunna styra extraljusen separat istället för att de ska tändas och släckas tillsammans med helljuset. Jag har inte en aning om hur sådant funkar i praktiken.

Tada.wav

380 Inlägg
21 september 2014
#229
Gjorde det lätt för mig, kopplade bara tillslaget på helljuset. Sitter ljusen långt ner så tycker jag inte att det är någon fara att lyser heltiden, men när jag har haft stora xenon extraljus så är brytare ett måste, annars blir det olidligt å köra i kraftigt snöfall.


Självutnämnd chipskonnässör
2 571 Inlägg
21 september 2014
#230
Ah, jag tänker spontant att placera rampen bakom den nedre grillen, så den hamnar ju i höjd med dimlysena.
Torde inte vara alltför bökigt att montera och dra kablar till batteri och sedan en switch under ljusreglaget vänster om ratten.

Tada.wav

380 Inlägg
21 september 2014
#231
UltseriuZ skrev:
Men nu ska det bli xenon konventering I helljuset till att börja med smile Men det kanske blir en ledramp med om man inte är tillräckligt nöjd wink

Tänk på att du inte köper några skit xenon, måste vara speedstarter om du ska ha det på helljus. Är riktigt värdelöst med billiga satser som tar flera sekunder att nå Max ljusstyrka. Och att du kör med 4300k. Kör du med högre så tappar du massa ljusstyrka.


380 Inlägg
21 september 2014
#232
hyrbil skrev:
Ah, jag tänker spontant att placera rampen bakom den nedre grillen, så den hamnar ju i höjd med dimlysena.
Torde inte vara alltför bökigt att montera och dra kablar till batteri och sedan en switch under ljusreglaget vänster om ratten.

Beror på, nu får du riva av fronten lollollol
Nä skämt å sido, är inga problem. Fick lura en kvart på hur jag skulle göra fästen, så den satt bra.
Men annars är det bara att skruva å koppla.


723 Inlägg
21 september 2014
Trådstartare
#233
Fronten är lätt att riva. Nästa gång jag ska ha av grillen så river jag hellre fronten tongue

La nyss en beställning på ett xenon kit. Detta --> http://www.bilupplysningen.se/xenonkit- … 12v/1311-0

Tack för vägledningen V70drive  smile

Klicka gärna in och kolla projektet för min S40N 2010
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=289970

Soppgubbe
900 Inlägg
21 september 2014
#234
Inga problem smile
Du kommer att bli nöjd!
Och vill du ha mer så har jag en xenonramp som ger mer ljus än en ledramp i samma storlek smile
Senast redigerat av V70Drive (21 september 2014)

När du tittar på två trassor vet du,
att när du har bestämt dig för vilken som är höger,
så kan du vara säker på att den andra är vänster

Självutnämnd chipskonnässör
2 571 Inlägg
1 090 Inlägg
22 september 2014
#236
tyckte det såg lite biltema-plastigt ut sad  ..


Självutnämnd chipskonnässör
2 571 Inlägg
22 september 2014
#237
Smaken är som baken förstås, jag hade föredragit att få den helt bakom grillen istället för att behöva kapa upp för det. Jag vill minnas att Michael har bytt till en annan IC på sin S40 och möjligt att den bygger lite extra på bredden vilket inte gjorde det möjligt att dölja den bakom grillen, den där rampen kostade kring 4-500 spänn också vilket inte var farligt.
Men det får bli lite måttande och se hur mycket utrymme man har innan man tar tag i saken antar jag. big_smile

Tada.wav

1 090 Inlägg
22 september 2014
#238
det var det jag menade big_smile den ska ju sitta bakom grillen! inte utanpå!


723 Inlägg
24 september 2014
Trådstartare
#239
Tänkte kolla med er vart ni köper era led p-ljus lampor. T10 w5w.  Länka gärna! :-)

även dom inne I bilen så man får ett schysst och snyggt ljus där med :-)

Klicka gärna in och kolla projektet för min S40N 2010
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=289970

83 Inlägg
24 september 2014
#240
P-ljus samt instegsbelysningen på golvet: http://www.ebay.com/itm/-/141058507877
För innerbelysningen i taket över fram- och baksäte (kortare för att få plats): http://www.ebay.com/itm/-/201156678700

Sen behöver du sex stycken sådana här för takbelysningen, om du inte vill modifiera befintliga hållare: http://www.ebay.com/itm/10X-T10-Socket- … 0929013076

Finns säkert billigare, tog bara första bästa sökresultat på hållarna.

Det trista med dessa canbuslampor är att de blir för varma och dör efter ett tag, eller motstånden gör. P-ljusen brukar hålla i några veckor, så beställ ett gäng så du kan byta. Fördelen är att de ger riktigt bra ljus, kritvitt och inte varken gult eller för blått.

Detta har jag kommit fram till efter skadligt många beställningar och utvärderingar av olika lampor från eBay. big_smile

Mycket härj, lite verkstad!


Sök