3683
Sök

Saab 9-5 Sportcombi cosmic blue motorbygge m.m (Saabina)

Denna bil ska bli mer åt familjebilshållet fast ändå vara kul att köra och se bra ut.

218 949 Visningar
Projektet avslutat 1 december 2015
4 442 Inlägg
4 juni 2014
När jag pratat med han har han sagt att han tycker inte TA coilsen är så farliga, men självklart är denna frågan en personlig bedömning tyvärr hmm

George
1 956 Inlägg
4 juni 2014
Jag kan säga då att han själv tyckte att min bil var riktigt go att köra och åka jämfört med hans coils..

men som sagt.. alla vi tycker olika smile

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

Saab älskare!
4 597 Inlägg
4 juni 2014
Ja xyz är sjukt bra, både komfort o sport mässigt!

490 Inlägg
4 juni 2014
Vad är det för priser vi pratar om?
nån som har exakta siffror på alla dessa 4-5 olika kit?
Är också intresserad av ett kitt....

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!

George
1 956 Inlägg
5 juni 2014
ca 2000 för TA om man beställer från tex ebay tyskland

och mellan 7-9000 för dom andra kitten.

1 702 Inlägg
5 juni 2014
Trådstartare
Dagens priser på ebay

vmaxx coilovers opel Vectra b ca 1950 inkl frakt.

Ta technix coilovers Vectra b 2350 inkl frakt.

Ta technix kostar i Sverige 2990 fri frakt.

xyz ligger väl runt 8000 nånstans ?

Vmaxx har även en serie där det finns 20 läges inställning på hårdhet från 4995 kr utan frakt.

Läste lite om vmaxx vs Ta technix och det är som vanligt blandade omdömen, det är lite såhär ska man köra bana så är det de lite dyrare coilsen som gäller då det ställs hårdare krav på väghållningen.

Men vill man köra lågt på gata så kommer de "billiga" funka bra.
läste vidare på ett forum i usa där det diskuteras vilt om just vmaxx och det var många Audi a4 ägare som hade provat dessa med bra resultat, citat - it feels like you are running on lowered springs but the difference is that you can change rideheight easy, and they are not at all bumpy.

Det är ju så att det beror på vem man frågar för alla tycker olika.

För det priset så är det värt att testa.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

1 702 Inlägg
5 juni 2014
Trådstartare
jojje81 skrev:
Jag kan säga då att han själv tyckte att min bil var riktigt go att köra och åka jämfört med hans coils..

Var dina coils justerbara I hårdhet? för det kan ju vara den stora skillnaden.

Tommy Out.

2 564 Inlägg
5 juni 2014
kollat med d2 och k sport dom kostar ca 11000 för d2 till 9-5 med fullt justerbara och k sport kostar 10500 kr har ringt kollat med båda.  yellow speed kostar 7000 med frakt.

maptun har med kitt kostar 7500 dom är med ställbar hårdhet och camber tror jag.

tack till:
www.MBSCA.com

1 702 Inlägg
5 juni 2014
Trådstartare
tommyhjortasen skrev:
En sak i taget blir fint under.

Undrar, har du bytt de bakre stötdämparna, ska byta på min 9-5:a och undrar hur man gör.

Hej jag har inte bytt ännu,det kommer göras när jag köpt coilovers för då behöver jag delar från mina gamla fjäderben.

Så som vanligt kommer det bli väl dokumenterat hur det jobbet görs, men redan nu vet jag att stötdämparens mutter sitter väldigt utsatt för rost och skit och det kan i värsta fall bli så att man får kapa av den för att få loss stötdämparen från fjäderbenet.

Tommy Out.

1 702 Inlägg
5 juni 2014
Trådstartare
nyllet skrev:
kollat med d2 och k sport dom kostar ca 11000 för d2 till 9-5 med fullt justerbara och k sport kostar 10500 kr har ringt kollat med båda.  yellow speed kostar 7000 med frakt.

maptun har med kitt kostar 7500 dom är med ställbar hårdhet och camber tror jag.

K-sport kostade 6200 med frakt när jag beställde till min nissan 200, det var visserligen specialpris för det var en så stor mängd som beställdes av ett svenskt företag.

Men 10500 de är en rejäl prisutveckling minsann.

Nu ska jag ha Saaben som bruksbil är det tänkt och kommer inte slänga ut en förmögenhet på fjäderben så jag kommer nöja mig med budgetvarianten och se hur länge dessa håller.

Jag sparar givetvis de gamla fjäderbenen om det skulle bli totalt haveri på nån coil.

D2, k-sport, xyz och nu även yellowspeed det dom har gemensamt är att du kan ställa hårdheten, du kan ställa hjulvinklar i topplagringen och sist men inte minst de levereras kompletta att montera på bil, alltså det behövs inte användas nånting från de gamla fjäderbenen.

Budgetvarianten kräver att du har topplagringen från dina fjäderben fram och även de övre hållarna bak.
Det kan vara en anledning till det billiga priset.

Tommy Out.

George
1 956 Inlägg
5 juni 2014
Skruvar till det skrev:
jojje81 skrev:

Var dina coils justerbara I hårdhet? för det kan ju vara den stora skillnaden.

Ja det är dom.

Har dom ställda i mittenläget. . Och dom är mycket bättre än mina förra k-spot ställda på det mjukaste.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
5 juni 2014
Ta technics är väldigt stötiga om man åker sänkt... Det upplevde iaf jag i golfen.

1 702 Inlägg
5 juni 2014
Trådstartare
Peter_Eriksson skrev:
Ta technics är väldigt stötiga om man åker sänkt... Det upplevde iaf jag i golfen.

Ja det var precis vad killen som har dessa på sin saab sa, att på mindre bilar typ golf då så upplevs dom kanske lite stötiga.

Men min tanke är att dessa finns inte till Saab 9-5 även om vissa internetsidor hävdar det, utan det är Opel Vectra B som passar.

Opel Vectra B Combi = tjänstevikt 1480 kg

Saab 9-5 Aero combi = tjänstevikt 1680 kg.

Så detta bör väl innebära att eftersom Ta:s coilovers inte är anpassade efter Saabens vikt så blir de då mindre stötiga det skiljer ändå 200 kg.

Jag åkte med i C_Lazers 850 och den har d2 coilovers och det kan nog varit minst 200 kg mer vikt än normalt i den och denna bilen upplevde jag inte som stötig direkt.
Senast redigerat av Skruvar till det (5 juni 2014)

Tommy Out.

1 702 Inlägg
5 juni 2014
Trådstartare
robertfab skrev:
Vad är det för priser vi pratar om?
nån som har exakta siffror på alla dessa 4-5 olika kit?
Är också intresserad av ett kitt....

Är det till den blå sedanen du ska ha ett kit??

Jag säger till innan jag beställer iaf.

Tommy Out.

1 705 Inlägg
5 juni 2014
Jag kör TA Technics på min BMW. Då den bara används som slit-och-släng busbil så tog jag det absolut billigaste som gick att få tag i, men jag måste säga att jag är väldigt imponerad!
Tror jag betalade typ 1900:- för hela kittet på eBay i Tyskland, och hade förväntat mig att få något halvrötet skit som var ett helvete att montera.
Men tvärtom så ser grejerna helt ok ut, kvalitén känns förvånansvärt bra och passformen är perfekt.

Det kan väl möjligtvis upplevas som en liten aning stötigt, men jag har å andra sidan ställt in det så hårt det bara går. Med tanke på det så är faktiskt komforten ganska imponerande.
Hade lite problem med studsande i framvagnen vid hårda svängar ett tag, men efter att en bekant som förstår sig på justerade lite här och där så går bilen väldigt fint.

1 702 Inlägg
5 juni 2014
Trådstartare
rcy skrev:
Jag kör TA Technics på min BMW. Då den bara används som slit-och-släng busbil så tog jag det absolut billigaste som gick att få tag i, men jag måste säga att jag är väldigt imponerad!
Tror jag betalade typ 1900:- för hela kittet på eBay i Tyskland, och hade förväntat mig att få något halvrötet skit som var ett helvete att montera.
Men tvärtom så ser grejerna helt ok ut, kvalitén känns förvånansvärt bra och passformen är perfekt.

Det kan väl möjligtvis upplevas som en liten aning stötigt, men jag har å andra sidan ställt in det så hårt det bara går. Med tanke på det så är faktiskt komforten ganska imponerande.
Hade lite problem med studsande i framvagnen vid hårda svängar ett tag, men efter att en bekant som förstår sig på justerade lite här och där så går bilen väldigt fint.

Där ser man hur olika det kan vara, vad väger din bmw?

@peter din golf vad vägde den?

Tommy Out.

1 705 Inlägg
5 juni 2014
Skruvar till det skrev:
rcy skrev:

Där ser man hur olika det kan vara, vad väger din bmw?

Ingen aning. En BMW E36 325i, fyradörrars sedan. Nån här vet säkert. Mina coils är dock byggda för just den modellen, så jag har ju ingen ökad vikt eller så som borde göra dom mjukare.

Eftersom den enbart är busbil och tuktas på sjöisar och grusvägar så hade det gärna fått vara ännu hårdare för min del. I en bruksbil så kanske det kan uppfattas lite stötigt i längden, men tycker man det är ett problem så ska man nog undvika coils helt och hållet. Jämfört med andra märken tycker jag inte TA är särskilt stötiga alls.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
9 juni 2014
om herrn har ansiktsbok så säljer denna kille troligen samma färg på vinge som du behöver!
https://www.facebook.com/Borgen89?fref=nf

1 702 Inlägg
9 juni 2014
Trådstartare
Funkiee skrev:
om herrn har ansiktsbok så säljer denna kille troligen samma färg på vinge som du behöver!
https://www.facebook.com/Borgen89?fref=nf

trevligt ska kollas upp.

lite info om bilen kan jag dra: allt var klart för provkörning men när jag petade i ettan och släppte upp kopplingen så hände ingenting.
så jag fick göra om inställningarna vid växellänkaget men det gav inget.
Nästa steg är väl att riva ner drivaxlarna igen och se så att dom verkligen sitter i lådan.
En undran bara , passar alla drivaxlar till alla lådor för jag har ju tagit en växellåda från en annan bil och drivaxlar kommer från min bil som är en aero -01 lådan är väl från en 99.
Det var ju som sagt kl 4 på natten vi satte ihop allt och jag vill minnas att jag hade drivning i lådan då men är inte helt 100.

Tommy Out.

Sök