3573
Sök

Saab 9-5 Sportcombi cosmic blue motorbygge m.m (Saabina)

Denna bil ska bli mer åt familjebilshållet fast ändå vara kul att köra och se bra ut.

218 960 Visningar
Projektet avslutat 1 december 2015
Saab älskare!
4 597 Inlägg
9 juni 2014
kollat så lamellen var rätt monterad?

1 702 Inlägg
10 juni 2014
Trådstartare
Funkiee skrev:
kollat så lamellen var rätt monterad?

Det var inte fysiskt jag själv som monterade lamellen men enligt en saabmekaniker i Trollhättan som gjort mycket jobb åt nyllet så kan man sätta lamellen på båda håll men det ska låta illa dock ska det driva.

Men jag ska lufta ännu mer på kopplingen för även om den känns bra när jag trampar ner pedalen så kanske inte hydraultrycket når hela vägen till slavcylinder pga luft i systemet.

Så det kan i värsta fall leda till att jag får riva ner subframen och allt annat igen för att komma åt växellådan om det inte hjälper med luftning.

Det är surt men så är det när man inte vet, då får man lära sig den hårda vägen.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

George
1 956 Inlägg
10 juni 2014
Nej fy vad drygt!

Har du lyft upp framvagnen och snurrat hjulen med växel i?

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

1 702 Inlägg
10 juni 2014
Trådstartare
jojje81 skrev:
Nej fy vad drygt!

Har du lyft upp framvagnen och snurrat hjulen med växel i?

Jo jag fick palla upp bilen igen och vi var två stycken som snurrade båda hjulen fast ett i taget då och det gav ingen skillnad med eller utan växel i.

Jag är rätt ny på det här med slavcylinder/urtrampningslager som sitter ihop.
Det ända jag skruvat med i kopplingsväg innan har varit min 940 som jag böt koppling på och sen nissan då där jag fick byta slavcylinder, men då satt den ju utanför lådan och det var lätt att se hur den jobbade.

Om slavcylindern läcker så gör den väl det inuti växellådan och ända sättet att se är väl om nivån sjunker i behållaren för hydraulvätskan.

Hoppas som sagt på luftningen och hjälper inte det så är det bara att börja skruva fort som attan när det är gött väder.

Då kan jag lägga till i min meritlista " växellåda demonterad på grusparkeringen "

Tommy Out.

1 697 Inlägg
10 juni 2014
Kanske dum fråga nu, men varför skulle det hjälpa att lufta tänker du dig? Om slaven läcker kommer pedalen vara helt slapp utan motstånd eller inte göra att det frikopplar helt bara. Brukar finnas avrinningshål i underkant på sprängkåpan, vet dock inte om 9-5 har det, och där kan bromsvätskan som läcker ur slaven isf rinna ut.

Är du säker på att alla bussningar i länkaget är okej och att länkage justerat som det ska?

1 702 Inlägg
11 juni 2014
Trådstartare
Jag luftade kopplingen på samma sätt som bromsarna vilket enligt många är fel, min pedal var ju nere i botten i början och fick lyftas upp och ner för hand.
Men nu känns pedalen som den ska och det var då jag kollade i wis hur saab gör, men det verkar som själva kopplingen fungerar som den ska.

Jag testade nämligen igår en hel del grejer såsom att på tomgång så har jag ett oljud från lådan som tystnar när kopplingspedalen trycks ner och då tyder det på kasst urtrampningslager väl?

Vidare hade jag ner drivaxlarna och vred och drog och kände så dom verkligen satt i lådan och det gjorde dom, en känsla jag fick när jag vred på båda axlarna när jag låg under bilen det va att om jag håller upp båda axlarna och vrider ena så snurrar den andra men vid minsta lilla motstånd ( det räckte att jag släppte den ena axeln så den hängde fritt) så vill den inte snurra längre utan endast den jag vrider på, diffen trasig??

Letar för fullt efter en annan växellåda samt jag fick med en aerolamell med bilen så om det ska rivas så ska jag sätta dit en aerokoppling. Letar efter en lös tryckplatta 240 mm men verkar bara finnas kompletta kopplingar att köpa.

Idag får jag kanske lite felsökningshjälp av Robban om han kan komma förbi.
Vet mer då säkert.

Om slaven hade läckt så hade väl nivån sjunkt i behållaren och det har det inte....än.
Det rinner heller inte ut ur lådan.

Länkaget funkade på bilen vi tog det ifrån och nu är det inställt enligt hur saab gör det, alla växlar går i även backen och det låter som att dom går i lådan med.

Skumt fel detta.

Tommy Out.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
11 juni 2014
kan va något i lådan ja, ang ljudet kan det vara lamellens fjädrar eller urtrampningslagret som är dåligt.

1 697 Inlägg
11 juni 2014
Testat starta på 2:an eller nån annan växel för att se om det händer nåt alls? Hur funkar det om du skulle trycka i växel för hand direkt på lådan utan länkaget inkopplat? Tänker att det utesluter eller bekräftar isåfall om det är lådan, spelar ju inte så stor roll vilken växel det är egentligen, bara du är helt säker på att den går i.

Missljud från urkopplinglager är inte alls orimligt, men det kan ju lika gärna vara delar i lådan som vispas runt. Svårt att säga när man inte hört det eller vet när ljudet kommer. Det att det snurrar på bägge sidor hade jag tolkat som en okej diff om jag inte hörde missljud, är ju ändå helt öppen diff i dessa.

1 702 Inlägg
11 juni 2014
Trådstartare
Juvakka skrev:
Testat starta på 2:an eller nån annan växel för att se om det händer nåt alls? Hur funkar det om du skulle trycka i växel för hand direkt på lådan utan länkaget inkopplat? Tänker att det utesluter eller bekräftar isåfall om det är lådan, spelar ju inte så stor roll vilken växel det är egentligen, bara du är helt säker på att den går i.

Missljud från urkopplinglager är inte alls orimligt, men det kan ju lika gärna vara delar i lådan som vispas runt. Svårt att säga när man inte hört det eller vet när ljudet kommer. Det att det snurrar på bägge sidor hade jag tolkat som en okej diff om jag inte hörde missljud, är ju ändå helt öppen diff i dessa.

Hej det var så att du hade rätt i att länkaget inte var helt rätt monterat och det var en rätt viktig bult som låser länkaget på växelföraren.
Jag hade helt enkelt inte kollat vilken bult som passade utan satt i en som var alldeles för smal och som inte gick i gängorna i växelföraren på lådan, detta gav ett glapp på ca 1-2 cm och växellänkaget kunde då inte föra vidare vridrörelsen som krävs för att nå växlarna.
Vidare så sitter det 3 10mm bultar på bakre motorfästet där växellänkaget ska sitta och de satt löst allihop.
så jag löste detta och justerade om växlarna på nytt och då hamnade växelspaken i mitten och fjädrade som den ska lite höger/ vänster.

Gött tänkte jag och startade motorn, la i ettan och släppte upp kopplingen......ingenting händer? ???
Vafan då varvar jag lite och se på fan då rörde sig vänster sida lite typ hopp hack , inte direkt att det snurrar men det var ju lite liv i bitarna.
En annan sak som jag har märkt är att det typ luktat varm fisk men det måste nästan härledas till transmissionen. Innan trodde jag det var bränd glykol eller nåt.

Tommy Out.

1 702 Inlägg
12 juni 2014
Trådstartare
Juvakka skrev:
Kanske dum fråga nu, men varför skulle det hjälpa att lufta tänker du dig? Om slaven läcker kommer pedalen vara helt slapp utan motstånd eller inte göra att det frikopplar helt bara. Brukar finnas avrinningshål i underkant på sprängkåpan, vet dock inte om 9-5 har det, och där kan bromsvätskan som läcker ur slaven isf rinna ut.

Är du säker på att alla bussningar i länkaget är okej och att länkage justerat som det ska?

Det var ingen dum fråga för jag har tänkt väldigt länge på varför det ska hjälpa att lufta, men då menar jag slavcylindern innan lådan monterades för har nån av oss provat funktionen på slaven fram och tillbaka utan att hydraulledningen varit inkopplad ja då kan vi ha sugit in luft i slaven.

Det ända jag kan tänka mig att det har med problemet att göra är ju om slavcylindern inte går tillbaka i sitt ändläge vilket innebär att den ligger och trycker på tryckplattans solfjäder och då ligger ju  inte lamellen emot svänghjulet varvid ingen kraft kan överföras till drivaxlarna via lådan.

Rätta mig om jag har fel nu.

Tommy Out.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
12 juni 2014
om motorn är igång ska du inte kunna få i växlarna lätt om den hade vart trasig, är slaven trasig så kan du inte koppla ur dvs att bilen kommer driva hela tiden. låter som något annat fel :S

1 702 Inlägg
12 juni 2014
Trådstartare
Nu är det färdigfelsökt, det som jag gjorde idag fick mig att inse att det är lamellen som slirar.
jag startade med ettans växel i och som vanligt hände inget så jag varvade lite och det började röra på sig hackade sig runt så då varva jag på ordentligt och då började det driva lite tills just det lamellen skrek och det luktade sådär ogött igen.
Så det är bara att börja riva och så får vi se vilket skick grejerna är i och om lamellen är felmonterad eller ej.

Tommy Out.

2 564 Inlägg
12 juni 2014
Skruvar till det skrev:
Nu är det färdigfelsökt, det som jag gjorde idag fick mig att inse att det är lamellen som slirar.
jag startade med ettans växel i och som vanligt hände inget så jag varvade lite och det började röra på sig hackade sig runt så då varva jag på ordentligt och då började det driva lite tills just det lamellen skrek och det luktade sådär ogött igen.
Så det är bara att börja riva och så får vi se vilket skick grejerna är i och om lamellen är felmonterad eller ej.

tråkigt att behöva riva. men skönt att du hitta felet då.

tack till:
www.MBSCA.com

1 702 Inlägg
12 juni 2014
Trådstartare
nyllet skrev:
Skruvar till det skrev:

Japp nu blir det aerokoppling och nylackad växellåda.

Tommy Out.

George
1 956 Inlägg
12 juni 2014
Lägg inte ner onödig tid på att lacka... kommer se ut som skit sen ändå.. bättre att låta det va smile

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

1 702 Inlägg
13 juni 2014
Trådstartare
jojje81 skrev:
Lägg inte ner onödig tid på att lacka... kommer se ut som skit sen ändå.. bättre att låta det va smile

Fast det blir ju såhär att jag får riva och se vad som behövs bytas och när jag väntar på beställningen för det blir ju åtminstone ett par dagar, då kan jag snygga till lådan för det tar inte lång tid.
Så ofta som jag får lyfta upp bilen nu så är det trevligt att titta så länge färgen sitter kvar:)

Det är klart att det blir mycket skit på lådan när man kör men så länge det inte läcker olja eller nåt i närheten så är det ju lätt att bara tvätta av en gång i månaden och en lackad yta fastnar skiten inte lika bra på.

Tommy Out.

2 564 Inlägg
13 juni 2014
Skruvar till det skrev:
nyllet skrev:
Skruvar till det skrev:

Japp nu blir det aerokoppling och nylackad växellåda.

ja lacka den när den är nere... smile gör susen blir snyggt o fint. jag har lackat mina på mina 9000 dock på plats utan tvätta riktigt blev ett väldigt lyft smile

tack till:
www.MBSCA.com

1 702 Inlägg
14 juni 2014
Trådstartare
Tjena nu har jag skruvat till det igen och jag älskar det.
Började dagen med en långpromenad för just nu har vi 4 hundar hemma så de krävs mycket motion.
Ja då börjar vi.

Jag har eliminerat gruset för det var ett helvete att rulla domkraften där.

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-4222091b8fa91a5405d6fb01782437b3.jpg

Så värt att riva ner växellådan när man får se det här..... navet med splines har separerat från lamellen och splinesen ser ut som om ingående axel inte har träffat rätt sååååå Robert kan känna sig lite träffad för han skötte centreringen.
Det som var kul var ju att lamellen inte var fel sida monterad iaf.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-1f8e24f0340646eac35c33f1aeebfed5.jpg

Kul även att axeln ser ut att ha klarat sig, jag testade med min aerolamell och den gick på fint.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-f6fbc7a321f339dfe10b9d143a87da5d.jpg

Det är duktigt misshandlat så hur det kunde driva är ju ett under.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-3a7ae6109dc84f1aa9ede6d23572d41f.jpg

Det här är andra sidan av splinesen som ser ok ut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-9f54cad07433965ac54ba1af1536eae6.jpg

Det gick inte så bra för den stackars slavcylindern så en ny sån får det bli.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-86870aed706bf9784b9de7c2bd48a4c1.jpg

Jag kände lite snabbt på ytan på svänghjulet och inga sprickor eller ojämnheter så det har klarat sig bra.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-e8d216daf5d0bf61e4b3838a96a23f04.jpg

Så damagecontrol:
Lamell= fucked
tryckplattan = ok men jag ska ha aerons nu.
slavcylinder= byggsats nu.

Jag har ju aerolamell med 7,8mm kvar på, så den kommer jag använda tillsammans med antingen ny eller beg tryckplatta.
Det handlar ju alktid om pengar och saaben ska både skattas och besiktigas innan jag kan använda den så det här med kopplingen hade jag ju inte räknat med.

Postat från min mobiltelefon via m.garaget.org

Tommy Out.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
15 juni 2014
Haha det låtet som en fetish. "Nu har jag skruvat till det igen o jag älskar det". Skönt i alla fall att du hittat felet!

490 Inlägg
16 juni 2014
Crap, det finns tusen dåliga bortförklaringar men jag väljer en av dom:

Det va Biltemas centrerings-sats som inte gjorde vad den blev tillsagd att göra: centrera!

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!

Sök