Projekt: Volvo 850 t5 -95 Förnyas till sommaren 2014

Projektet kommer till sitt slut och ej rolig sån. bilen säljes
  • 16 Följare
  • 13 828 Visningar
  • Projektet avslutat 13 april 2015
napster33
31 juli 2014 · 166 Inlägg

Fixade rosten som var runt skärmkanterna
Innan
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203548/203548-7354cdcb4a2171eea4c007bf7fd350e9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203548/203548-18ec0c1d4203c363f6b0075e50babd60.jpg


Efter
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203548/203548-f02fb22fc6763535b981acc0eb9fe639.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203548/203548-c352ea4b5f1f304b57cf9c8d2a731a0c.jpg

slipade spackla sen på me grund,färg sen klarlack.
slänger upp en bild sen hur det ser ut utan tejpen.

BMW 318i "little bby" (1988)
Audi a4 "2.0T SP Quattro" (2007)
Oschpister
31 juli 2014 · 308 Inlägg

Blir ju bra! Gillar denna färg! smile

Letar du fortfarande låda? Kollat Returbilen?

Finland - Lite Enklare, Lite Roligare.
Mitt projekt: Volvo S60 T6 AWD
Extrazz En 5a är Livet.
31 juli 2014 · 2 005 Inlägg

Det ser ju bra ut! Dock ett tips är att dagen innan dränka in alla skruvar man ska lossa med röstlösare.  Även ta en sväng rostlösare 10minuter innan man ska lossa något. Går det trögt så fortsätt inte snurra ut. Snurra in och smörj och arbeta sin utåt gänga för gänga och snurra in lite. De flesta skruvar släpper utan att man drar av de!

Ett annat tips är att använda avdragare "stämgaffel" när man lossar bussningar. De där med insexs eller hålla liten ringnyckel och dra med en stor brukar sällan funka. Slägga in en stämgaffel och sen kan man lossa med hylsa och förlängare.  En mutterknack kan vara riktigt bra att ha ibland dessutom. Sitter en skruv hårt som man vet att man inte kommer dra av. eller om det inte gör något tex på en länkarm. Så använd slägga eller ryck/pressa så att det blir ett ryck. Då kan man få bort skruvar som sitter berget. Akta dig för att inte runda skruvar bara!

Popnitarna borras ut förslagasvis. Går att köpa nya dyra på volvo eller nätet. Finns snarlika på andra ställen Eller så kör man en fuling och drar en stor popnit och bricka bakom istället. Funkar det med.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Extrazz En 5a är Livet.
31 juli 2014 · 2 005 Inlägg

Ska du byta till manuell så får du byta delar av pedalstället. Ny växelspak och vajrar. Ny plastdär runt. Ny låda. koppling, svänghjul, drivaxlar, mellanaxlar, Nya hjullager, nya packboxar till låda.  Bara för att nämna det stora. Sen tillkommer det några små saker som elen som för det mesta bara är 3-4 kablar. Backgivare och startspärr. Ska du vara seriös så får du leta efter en ny databox till en manuell. Den ena boxen för automaten kan du plocka ur då den inte kommer användas. Dvs 2boxar nu bara en box sedan. En låda av årsmodell 96 till 01 är det du ska ha. De sägs vara bättre. Väljer man en låda efter 01 så är de andra splines och svårare att hitta koppling osv.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
napster33
1 augusti 2014 · 166 Inlägg

Extrazz skrev:
Det ser ju bra ut! Dock ett tips är att dagen innan dränka in alla skruvar man ska lossa med röstlösare.  Även ta en sväng rostlösare 10minuter innan man ska lossa något. Går det trögt så fortsätt inte snurra ut. Snurra in och smörj och arbeta sin utåt gänga för gänga och snurra in lite. De flesta skruvar släpper utan att man drar av de!

Ett annat tips är att använda avdragare "stämgaffel" när man lossar bussningar. De där med insexs eller hålla liten ringnyckel och dra med en stor brukar sällan funka. Slägga in en stämgaffel och sen kan man lossa med hylsa och förlängare.  En mutterknack kan vara riktigt bra att ha ibland dessutom. Sitter en skruv hårt som man vet att man inte kommer dra av. eller om det inte gör något tex på en länkarm. Så använd slägga eller ryck/pressa så att det blir ett ryck. Då kan man få bort skruvar som sitter berget. Akta dig för att inte runda skruvar bara!

Popnitarna borras ut förslagasvis. Går att köpa nya dyra på volvo eller nätet. Finns snarlika på andra ställen Eller så kör man en fuling och drar en stor popnit och bricka bakom istället. Funkar det med.

Prövade med rostlösning samt värma efter det misslyckade försöket, man måste ju lära sig själv ;P
men tack för tipsen smile

Här är en bild
I framtiden får man på med 2k papper så "sömmen" försvinner men i mina ögon så vart det betydlig förbättring iaf big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203548/203548-8cddfa21453f7a9aa9e5a8e2512e9fc7.jpg

PS letar efter en automatlåda istället för manuell (har ej tid till att göra om till manuell, blir i framtiden)
Gärna en låda som gått under 30k mil , för runt 5-6 tusenlappar, har den gått mindre kan ja lägga en slant till, någon som vet vash ja kan hitta en sån?, ringe JB bildemontering men dem hade ingen samt Eskilstuna skroten
Här är en bild på min låda
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203548/203548-0152afa5d7d7f0ed5e4ad51336af8329.jpg

Audi a4 "2.0T SP Quattro" (2007)
BMW 318i "little bby" (1988)
napster33
1 augusti 2014 · 166 Inlägg

Gitarrmetarn skrev:
Blir ju bra! Gillar denna färg! smile

Letar du fortfarande låda? Kollat Returbilen?

Tack!
Måste kunna skicka efter lådan, kan inte plocka bort en växellåda utan ett garage etc smile men tack för förslaget!

Audi a4 "2.0T SP Quattro" (2007)
BMW 318i "little bby" (1988)
Extrazz En 5a är Livet.
2 augusti 2014 · 2 005 Inlägg

Jag har faktiskt en automatlåda liggande med axlar. Har du en manuell så kan vi byta smile

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
napster33
3 augusti 2014 · 166 Inlägg

Extrazz skrev:
Jag har faktiskt en automatlåda liggande med axlar. Har du en manuell så kan vi byta smile

Är Automat i min nu....men kan du tänka sälja?, årsmodell på V-lådan, miltal?

Audi a4 "2.0T SP Quattro" (2007)
BMW 318i "little bby" (1988)
Extrazz En 5a är Livet.
3 augusti 2014 · 2 005 Inlägg

napster33 skrev:

Extrazz skrev:
Jag har faktiskt en automatlåda liggande med axlar. Har du en manuell så kan vi byta smile

Är Automat i min nu....men kan du tänka sälja?, årsmodell på V-lådan, miltal?

Vi kan ta det över Pm. Vad är det som strular med din då?

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
napster33
5 augusti 2014 · 166 Inlägg

Hej allesammans, nu har bara mer tråkigheter hänt med bilen, provstarta den och den har ngnt tickande ljud från motorn kan lägga upp en video påt.

tänkte sälja bilen som reservdelsbil /pm mig vid intresse, lägga bud.

BMW 318i "little bby" (1988)
Audi a4 "2.0T SP Quattro" (2007)
Extrazz En 5a är Livet.
5 augusti 2014 · 2 005 Inlägg

Byt olja och filter. Ventilerna kan hänga sig och vara sega. kan ta 20minuter innan det tystnar ibland om en vitblockare har stått ett tag. Så bara varmkör den utan större belastning så kan det tystna.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
napster33
5 augusti 2014 · 166 Inlägg

http://www.garaget.org/video/146139
så här låter det iaf

surrande ljudet kommer från växellådan.

Audi a4 "2.0T SP Quattro" (2007)
BMW 318i "little bby" (1988)
olofmikael
5 augusti 2014 · 123 Inlägg

min låter exakt likadant, sålänge de försvinner när bilen nått arbetstemp så äre ingen fara! Å inge plattan i mattan innan dess. Min förra T5a lät lika också så standard wink. Står faktiskt i instruktionsboken om dedär "tickandet", men de e klart efter nåra varv runt jorden så kan de låta så en kortare stund. Hoppas på fler uppdateringar av din bil! smile

Extrazz En 5a är Livet.
6 augusti 2014 · 2 005 Inlägg

Annars är det bara att tappa oljan. Bort med tråget och rengöra sugsilen. 
Se bara till att sugsilen är fylld med olja så att den inte går i torre.

När du ändå håller på så kan du lossa insuget lite snabbt och rengöra oljefällan. Peta ut allt skit som finns i kanalerna. Rengör slangar och spola rent den svarta burken med mycket hett vatten och evt lite avfettning eller något som löser olja. Kommer komma ut mycket äckligt där sen tongue


Att det tickar är ganska normalt. Överröstar det inte sterion så är det inget att oroa sig för sålänge man sköter oljebyterna och inte tokgasar innan man fått oljetemperatur (Ej vatten tempen)

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
olofmikael
6 augusti 2014 · 123 Inlägg

Utan å skriva för mycket om olja osv.. Men, en bekant till mej hade samma problem med sin 2.5T, att den tickade en hel del, han bytte till delsyntet å då lugnade de faktiskt ner sej. Men å andra sidan kanske inte den motorn anses vara en "högpresterande" motor likt T5an där de rekommenderas helsyntet. Jag kör för övrigt castrol 5w40 i min.. smile

napster33
7 augusti 2014 · 166 Inlägg

Tacksam för alla svar, skönt att man inte behöver oroa sig för motor ras eller liknande tongue
ps, har bytt vevhusventilationen för två år sedan bilen har körts under 1000mil sedan dess bytte trånget och alla slangar samt gjort rent smile

Senast redigerat av napster33 (7 augusti 2014)

BMW 318i "little bby" (1988)
Audi a4 "2.0T SP Quattro" (2007)
D-Evo
17 oktober 2014 · 178 Inlägg

Ser kalas ut   verkar vara en fin pärla du har big_smile  , Preem lagd      Har du tid och lust  gå gärna in på mitt 850 projekt smile

Mitsubishi Evo IV TME "D-Evo" (1997)
Volvo 855R "Entusiasten" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang