4459
Sök

Turbokonvertera B200F modifikationer?

242 Inlägg
5 april 2014
Trådstartare
Hej! big_smile

Nu kommer folk säkert klaga (inte en till jäkla turbokonverterings tråd) hehe. Iallafall, jag har en Volvo 940 med B200F och har sökt runt lite på olika forum men många skriver olika så bestämde mig för att skapa en egen tråd att gå efter.

Då jag är rätt så ny på motorer så skulle det vara fint med lite tips/råd här på garaget smile

Vi säger att jag tar delar från Volvo 940 LTT/FTT:

- Turbo
- Intercooler
- Grenrör

Måste jag göra några andra speciella modifikationer av något slag? Typ byta insprutning?

Tack i förhand!

Mvh Chrisehhh
Senast redigerat av Chrisehhh (5 april 2014)

och Dupont
581 Inlägg
5 april 2014
Trevligt att du vill prova på turbokonventering. smile Lär sig aldrig nåt om man inte prövar. wink

Du måste fixa oljeretur till blocket från turbon, och förmodligen ändra på styrsystemet så det skickar på mer soppa när laddet kommer. Är bara "grunden" till att få en fungerande turbo, kommer tyvärr troligen inte att göra stor skillnad men om man vet vad man gör så får man bättre fart än original med turbo. smile

Var fick du tag på 940in med B200F föresten ? Import ? smile

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!

242 Inlägg
5 april 2014
Trådstartare
Oljereturen borde inte vara så svårt att fixa va? smile Är det bara att borra i en oljekanal på blocket och gänga samt koppla slang från turbon till blocket? roll Sen styrsystemet finns det massor att hitta på skroten smile

940in köpte jag här i hässleholm och den är importerad 2004-2005 från tyskland tror jag då manualen är på tyska hehe tongue

Varvstopparn
460 Inlägg
5 april 2014
turbo,grenrör,downpipe,intercooler,tryckslangar,spridare,ev spridarmotstånd,bränslebox,tändbox,slangar vattenkylning.
Och oljetryck till turbon ,oljeretur i tråget eller borra i blocket som du själv sa.

Självklart kan man skipa tex databoxarna och köra standard till b200f:n men den kommer inte att gå lika rent mm

Sen kommer garanterat kopplingen ge up för eller senare,när bror på körstilen wink

Redline for some good time
gasar till de rasar
It's completely safe! My emergency lights are on while drifting!

242 Inlägg
5 april 2014
Trådstartare
kyngas skrev:
turbo,grenrör,downpipe,intercooler,tryckslangar,spridare,ev spridarmotstånd,bränslebox,tändbox,slangar vattenkylning.
Och oljetryck till turbon ,oljeretur i tråget eller borra i blocket som du själv sa.

Självklart kan man skipa tex databoxarna och köra standard till b200f:n men den kommer inte att gå lika rent mm

Sen kommer garanterat kopplingen ge up för eller senare,när bror på körstilen wink

Låter som att det är mycket lättare att hinka ner en annan motor istället, blir troligen billigare också? roll

Varvstopparn
460 Inlägg
5 april 2014
Chrisehhh skrev:
kyngas skrev:

Låter som att det är mycket lättare att hinka ner en annan motor istället, blir troligen billigare också? roll

De bror ju på hur seriös du är,man kan ju bygga utan mycket av de jag skrivit men hur funktion och hållbarheten blir är ju en helt annan fråga..
har själv gjort samma sak som jag skrev upp och de har kostat ca 1500:- utan förstärkt koppling

Och en komplett 7/940 turbo att plocka grejer av får man ju för några tusenlappar
Senast redigerat av kyngas (5 april 2014)

Redline for some good time
gasar till de rasar
It's completely safe! My emergency lights are on while drifting!

Sök