Volvo V70 2.4 03a - Startar inte, hjälp!

_MichA_
8 april 2014 · 595 Inlägg

Hej har en Volvo V70 2.4 -03a som gått 24kmil som inte startar sad
nedan följer beskrivning på problemet och vad jag gjort såhär långt.

Allt började i lördags när tjejen skulle använda bilen, hon skulle till sina föräldrar o hade dåligt med sopp, men skulle tanka efter besöket.

Påvägen till föräldrarna (som bor 5km från oss) dör bilen av, men den startar direkt när hon försöker.
Sen ringer hon mig när hon ska därifrån för bilen inte startar(några H senare), jag åker dit och kollar sådär är olja på motor och lite annan snabb överkoll, samt fyller på 5liter soppa(den har precis tänt lampa för reserven) vrider på starten men den bara tuggar runt på starten o vägrar starta, ja kopplar ihop min bils batteri till Volvons o fortsätter då med att tugga på starten och den brummar igång, låter den gå en stund o testar sedan att stänga av o starta igen ett par ggr o inga problem.

jag kör hemåt och hon åker o tankar, på vägen till tappen dör den av igen men går igång när hon försöker.

Får tankat på sådär är nu nästan halvtank, kör hemåt kommer ca: 4km sen dör den igen o jag åker dit, den här gången går den inte igång och jag blir tvungen att bogsera den till mitt garage.

Där går jag över o kollar alla säkringar, ingen som bränt, kollar så pumpen i tanken surrar och går, kollar så där kommer fram bensin vilket det gör med ett rejält tryck(kollat både på "ventilen" samt lossat bränsleröret o bra tryck där med)

Sen upp med tändstiften o dom ansåg jag lite dåliga så dom byttes ut mot nya, testar gnistan och den är kanon.

men trots de får jag inte bilen att gå igång, maler på starten men den gör inga som helst tendenser till att gå igång.

även försökt med startgas o de gör ingen nytta heller.

får en polare att komma med en portabel OBDläsare o vi får fram felkoder på:
"A" camshaft position - timing over-advanced or system performance (bank1)
&
Crankshaft position Sensor A Circuit Range/performance

efter dessa felmeddelande kollar vi vevaxelgivaren, mäter dess omh och den ger ifrån sig 125,5omh och en ny från mekonomen ligger på 130omh, så vi antar att den är fungerande?(Rätt eller fel?)

testar en kamaxelgivare från en annan fungerande V70, gör ingen skillnad alls.

Nollar felkoderna och efter de får vi inte upp några nya.

efter de ger vi upp för den kvällen.

och idag har jag haft den hos en verkstad uppkopplad till volvos vida o dom har testat o starta den o får inte heller några felkoder alls att gå på, den gjorde några små "hostande" som att den va påväg igång men icke.

hämtar bilen o enda tips jag får är att testa o bogsera/dra igång den, så åker till mitt garage igen och plockar upp stiften o blåser rent dom för att se som dom inte var dränkta i bensin, efter dom försökt flertal ggr att få igång den.

vi ger oss ut o testar att dra igång den men fungerar inte, gör ett par försök, ingen skillnad, men när vi kommer tillbaks till gården försöker polaren att få igång den på starten igen o den går igång 1gång men vips dör lika fort o vägrar sedan igen att starta.

i det här skedet kollar vi så kamremmen sitter som den skall och japp den stämmer på alla markeringar.

där efter monterar vi loss luftröret mellan spjällhus och LMM och håller för spjället med handen, riktigt hårt, kör in luftpistol mellan fingrarna å blåser fullt tryck(har rejäl kompressor) medans en maler på starten o när vi gjort detta har vi fått bilen till att starta upp en ca 5-7ggr.

När den startar upp tar vi bort hand o pistol o håller bara på gasen i bilen och som längst har den hållt ut kanske 10 sek.
avgaserna luktar mycket bensin samt att efter allt malande på starten har vi fått ta upp o blåsa stiften igen då dom faktiskt blivit lite våta av bensin.

de sista innan vi sket i det för ikväll så va stiften upp igen, blåste rent dom samt eldade på dom för att bli fritt från sopp och blåste även ner i hålen för att även där skulle vara torrt o sen monterar vi ihop igen o försöker men dessvärre död ännu.

Då jag inte har några felkoder att gå på vet jag inte hur jag skall bete mig med att lösa de, därför vänder jag mig hit o hoppas på expertis o bra råd o tips hur jag skall gå tillväga från detta skede, tacksam för all hjälp jag kan få smile

*Edit: Batteriet har förstår varit av i 30min+*

hoppas de är en duglig beskrivning på problemet.

tack på förhand

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=99492 <--- Mitt Honda bygge
http://www.tuningshop.se <- Hjälper mig kitta upp för säsong 2009
Volkswagen Golf mkIV "Pendeln" (1998)
xXSammy
8 april 2014 · 6 570 Inlägg

Har du bytt främre lambdasond?

De/Dem
_MichA_
8 april 2014 · 595 Inlägg

Malheus skrev:
Har du bytt främre lambdasond?

svar nej, kan den vara skyldig menar du?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=99492 <--- Mitt Honda bygge
http://www.tuningshop.se <- Hjälper mig kitta upp för säsong 2009
Volkswagen Golf mkIV "Pendeln" (1998)
xXSammy
8 april 2014 · 6 570 Inlägg

Tänkte på ett äldre fall utav en Focus 1.8 FFV på jobbet.

Den surade mer än gärna ner sig vid start försök så drog man inte ur främre lambdasonden eller höll fullgas så drunknade den direkt i bensin. Den kunde inte riktigt bestämma sig vad det var för bränsle i bilen, eller hur mycket bränsle som den faktiskt spottade in.

Det svåra med detta är dock att Duratech motorn använder ingen LMM utan styr via lambdasonderna istället. Men tänkte eftersom bilen la inga felkoder direkt utan man fick köra sisådär 5-10 mil först. hmm Symptomen var svårstartad, misstände vid halvgas och kunde tappa all effekt då och då.

Problemet med denna var dock att den nollade adaptions minnet på sig själv (Blev styrdons byte)

De/Dem
_MichA_
8 april 2014 · 595 Inlägg

Malheus skrev:
Tänkte på ett äldre fall utav en Focus 1.8 FFV på jobbet.

Den surade mer än gärna ner sig vid start försök så drog man inte ur främre lambdasonden eller höll fullgas så drunknade den direkt i bensin. Den kunde inte riktigt bestämma sig vad det var för bränsle i bilen, eller hur mycket bränsle som den faktiskt spottade in.

Det svåra med detta är dock att Duratech motorn använder ingen LMM utan styr via lambdasonderna istället. Men tänkte eftersom bilen la inga felkoder direkt utan man fick köra sisådär 5-10 mil först. hmm Symptomen var svårstartad, misstände vid halvgas och kunde tappa all effekt då och då.

Problemet med denna var dock att den nollade adaptions minnet på sig själv (Blev styrdons byte)

ahaa o ett sätt att testa då är att skruva ur lambdan och sen försöka starta bilen och se om de gör skillnad då?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=99492 <--- Mitt Honda bygge
http://www.tuningshop.se <- Hjälper mig kitta upp för säsong 2009
Volkswagen Golf mkIV "Pendeln" (1998)
xXSammy
8 april 2014 · 6 570 Inlägg

Bara dra ur kontakten..ifall den startar enklare då. smile

De/Dem
_MichA_
8 april 2014 · 595 Inlägg

Malheus skrev:
Bara dra ur kontakten..ifall den startar enklare då. smile

sjävklart något att testa imorgon oxå då smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=99492 <--- Mitt Honda bygge
http://www.tuningshop.se <- Hjälper mig kitta upp för säsong 2009
Volkswagen Golf mkIV "Pendeln" (1998)
_MichA_
11 april 2014 · 595 Inlägg

Nu har de krånglats fram o tillbaka i ett par dagar o såhär långt så har vi kommit fram till motorn hade noll o nada komp, kontrollerat kamremmen 2 ggr o den står rätt så vi är inne på teorin om att den surat ihop.

första tipset ja fick va då att tappa av olja ur motorn o hälla i diesel för att sedan bogsera runt den ett X antal km för att få runt de(utan säkringen för pumpen)

men de hände inte mycket av de, efter de testade vi igår att utan säkringen till pumpen i & upp med stiften o i med olja i tändhålen att köra runt motorn på starten i omgångar o vi har fått upp kompet nu, de är 4-6 i alla 5 hål o han har fått en bättre men inte bra karaktär t.o.m försökt att nästan starta upp. De sista vi gjorde igår innan jag/vi gav upp var att hälla ner rätt så mycket olja i hålen o låta de rinna ner under längre tid å sen bara stå till imorgon för hinner inte mecka vidare idag. sen de första ja gör på lördag är tappa ur olje/dieselblanding o byter till ny fin olja o filter o sen ut o bogsera honom igen utan säkringen till pumpen i o sen in med han igen o i med säkringen o sen bräkleena stiften så dom blir rena och fina o prova att starta honom igen.

vad tros om de här?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=99492 <--- Mitt Honda bygge
http://www.tuningshop.se <- Hjälper mig kitta upp för säsong 2009
Volkswagen Golf mkIV "Pendeln" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang