12164
Sök

Igenfyllning av skruvhål i plåt

volvoduettemil
9 april 2014
Trådstartare
Hej har en gammal duett med massa onödiga skruvhål överallt som jag gärna skulle vilja täcka igen innan lackeringen. Men jag vet inte hur jag ska göra för att få det bra. Jag är inte speciellt bra på svetsning och har hört talas om att man kan använda karosseri tenn för det men hittar inget bra ställe att köpa det på eller nån beskrivning hur man gör. skulle vara tacksam om nån kunde ge tips om hur jag ska göra det bra och billigt. Hålen är kanske mellan 2 till 5 mm stora kanske. Är ny på forumet och tar ställning för om jag gjort nåt fel nu.smile

Egen
277 Inlägg
9 april 2014
En svetsloppa hade ju vatt de bästa sen spackla igen de, beroende på var de sitter kanske du bara kan spackla dem istället

volvoduettemil
9 april 2014
Trådstartare
okej tänker inte spackla över men ska försöka svetsa men kan nån förklara hur jag svetsa igen ett sånt hål. jag har prövat tidigare men inte lyckats. jag kör med MIG och flusstråd.

1 362 Inlägg
9 april 2014
lägg punkter på kanten runt i hålet tills de är fyllt, så skulle jag ha gjort;)

volvoduettemil
9 april 2014
Trådstartare
Någon som vet om kemisk metall fungerar bra?

En Medlem
405 Inlägg
9 april 2014
Fungerar såklart men det blir inte flexibelt och håller inte lika bra.
Ett bra tips är att alltid använda armering om du ska spackla över hål i plåt, annars blir det inte riktigt 100. Men visst fungerar det att endast dra lite kemisk metall över om resultatet inte är superviktigt.

Armering kan du köpa på tex jula eller biltema för 40-50 kr. För bästa resultat skall du dock svetsa som redan nämnt.

3 181 Inlägg
9 april 2014
Hur tjock tråd svetsar du med? tror de kan va lättare utan flussfylld tråd.

volvoduettemil
9 april 2014
Trådstartare
jag har 0,8ans flusstråd

1 818 Inlägg
9 april 2014
Naturligtvis så svetsar man igen hålen, inget annat kommer att hålla i längden.
Kommer man åt från baksidan kan man med fördel hålla en kopparplåt för hålet, då är det lättare att svetsa igen hålet.

volvoduettemil
9 april 2014
Trådstartare
Började svetsa igen lite hål men som jag skrev tidigare så är jag ingen vidare svetsare. Men två små hål tog typ 20 min. jag skulle bla svetsa igen ett hål i tröskeln och hade på 1ans strömläge och väldigt lite trådmatning men det brände upp större istället för att fylla igen och den tröskeln är fräsch och absolut inte tunnare än vad den är ny. är det flusstråden som är felet?

1 818 Inlägg
9 april 2014
Det är ju en konst att ställa in svetsen, ta liknande plåtar och borra hål i så du kan träna lite/ställa in svetsen innan du ger dig på bilen.

volvoduettemil
9 april 2014
Trådstartare
gjorde det och då gick det väl helt okej jag fick då igen hålet men när jag gör det på bilen så bränner det antingen hål eller så hopar handtaget till, jag missar och det blir bara loppor. Men men ska ta nya tag imorn.

1 938 Inlägg
9 april 2014
Nu har du visserligen ingen fin-elektronik i en Duett mer än möjligen en bilstereo, slutsteg och annat eftermonterat.
Men ta för vana att lossa batteripolerna när du skall svetsa i bilen om du inte gjort det tidigare, man slipper möjliga otrevligheter på så vis.

volvoduettemil
9 april 2014
Trådstartare
den är helt demonterad och inte än kabel eller liknande på hela bilen tongue

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
10 april 2014
Mitt råd är att tennspackla i detta läge. Karosseritenn köper du på Würth med tillhörande lödpasta, träspackelspade som du fuktar med motorolja ex.
Som värmekälla använde jag mig av biltema butanbrännare
kolla i min projekttråd på Manta B:n några sidor framöver... annars PM:a om du undrar något

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

volvoduettemil
10 april 2014
Trådstartare
har svetsat en del idag och det har gått mycket bättre då jag har prövat att vinkla munstycket mer än vad jag gjort tidigare. Nån som kan göra en inköpslista av vad jag behöver till att tennspackla. på den här sidan http://www.verktygsboden.se/ Jag vet att man behöver tenn, nån pasta och spackelspade men vet inte vilka, så om nån snäll människa kunde hjälp mig med det. Går ju även bra med nån annan hemsida så länge det inte är svindyrt och komplicerat. Jag har en brännare redan.

volvoduettemil
10 april 2014
Trådstartare
Tack för alla svar för övrigt wink

Sök